AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #21 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Supert hvis det stadig blir vanskligere å få ufør!! Da går ihvertfall ting i riktig retning.. Neste steg er å ikke gjøre uføren varig, men at alle må vurderes på nytt etter 10 år Anonymkode: 6d9f8...acc Får håpe ikke du blir alvorlig syk og er en av dem som ikke får ufør da... Anonymkode: 1e7c7...da2 3
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #22 Skrevet 8. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg enig i, og vi ser nok ikke rekkevidden av regelverket vi er satt til å forvalte ennå. Men det begynner å nærme seg og vi har brukere som nærmest daglig kommer for å spørre hva de skal gjøre når AAP snart stanser. Vi prøver så godt vi kan å finne løsninger, men det var ikke alltid lett før heller. Det med at alt blir satt på vent når man går på sosialstønad er heldigvis ikke helt rett. Er man på avklaring på arbeidsplass kan man kalle det arbeidspraksis og få tiltakspenger, barnetilsyn og kjøregodtgjørelse. Har man utgifter til lege og sykehus skal dette dekkes av sosialstønaden, men siden det er en kommunal ytelse varierer regler og praktisering av dette. Men at det forverrer helsen til mange, for ikke å si alle, å miste retten til AAP, det er det liten tvil om. Anonymkode: ffc67...a22 Det er vel kun aktivitetskrav til de under 35 på sosialstønad. de tiltakene du beskriver kan fungerer for de som er friske nok, for de som er veldig syke så blir det et år til ingen nytte..
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #23 Skrevet 8. februar 2019 37 minutter siden, fuglenek skrev: Og hva om den stemmen ikke er bra nok? Hva om de som setter diagnoser og skal hjelpe, ikke forstår personen og skriver dårlige erklæringer og klarer ikke hjelpe? Disse menneskene har ingen sjans om de "profesjonelle" ikke er gode nok. De er avhengige av at disse menneskene forstår dem. Og hva om de ikke gjør det? Jo, da er disse menneskene fucked. Det spiller ingen rolle hvor syk man er eller om man trenger hjelp, det eneste som betyr noe er om de menneskene satt på saken er gode på å forklare og skrive argumenter Det stemmer det. Da går det dårlig med de som ikke har andre ressurs personer rundt seg som kan hjelpe på veien videre. Det finnes ulike kvaliteter på ulike behandlingssteder, noen ganger må man prøve ulike for å treffe på vettuge folk. Helsevesenet har ikke en gavepakke man kan forsyne seg av, her må man leite, prøve og feile selv for å få rett hjelp i mange tilfeller
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #24 Skrevet 8. februar 2019 42 minutter siden, Raggy skrev: Ja det stemmer så sant legeerklæringen din sier at du har krav på det. Aner ikke om de også har strammet inn slik at det er vanskelig å få AAP flere ganger.. Håper ikke det for jeg kan ikke forstå hva de har tenkt at syke folk skal gjøre... Ingen blir frisk av å sitte i ro i et år å bare få penger ihvertfall... Og sånn går no åran? Kan heller kalle det karantene da? At man har rett på 3år med APP, så sosialstøtte 1år, så 3år på APP, så sosialstøtte 1år osv osv?? Mine behandlere har søkt meg ufør nå, men dersom det ikke går så vil det bli sosialen et år og så over på AAP igjen... Hadde ikke behandlerne mine ment at jeg var syk hadde de heller ikke søkt om AAP i utgangspunktet. Men jeg visste ikke at det var mulig å søke om ny runde med AAP etter et år. Da har man jo mulighet til å ta opp lån eller noe det ene året man har karantene. Mine behandlere kommer iallefall til å sende søknad om ny runde med AAP for meg, det er helt sikkert ettersom de nå søker ufør med meg. Selv om det er kjipt, er det faktisk en lysning i enden av tunellen hvis dette stemmer. Nesten så jeg ikke tror det er sant, det er derfor jeg spør deg igjen om det samme. Helt ærlig trodde jeg at det beste for meg var et nakkeskudd da de nye reglene kom. Det er ikke mulig å leve i dette landet lenger hvis man er syk og har havnet utenfor systemet. Man MÅ ha bolig det er for kaldt å bo på gata. Min siste plan før selvmord var å skrape sammen alle pengene jeg kunne og kjøpe enveisbillett til California og bli uteligger der. Man dør ikke av kulde. Anonymkode: ce474...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #25 Skrevet 8. februar 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig mye. Anonymkode: 859c9...866 Høres ikke sånn ut. Du er vel en av de du snakker om. Ikke pek på andre og si de har hatt/har det likt som deg. Anonymkode: 9f43c...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #26 Skrevet 8. februar 2019 Jeg kjenner en som har blitt ufør. Men det er fordi psykologen til denne personen var utrolig flink. Den personen er som du beskriver ts! Bytt behandler!! Helt til han finner en som virkelig er smartere enn en gjennomsnittlig nordmann. Anonymkode: 9f43c...1c1 1
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #27 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, Raggy skrev: Systemet fungerer for den som evner å benytte seg av det, dessverre... Kjør på med spesialhelsetjeneste for å bli hørt! De svake blir oversett å havner nederst i bunken. For å få hjelp i nav må man evne å sette seg selv på agendaen for å få de ansatte til å jobbe med din sak, man må aktivt ringe, be om møter, forespørre fremgang i saken osv osv. Det er en svært krevende prosess å bli syk i dette systemet. Med de nye reglene har man kort tid på å bli avklart. For å få til dette må man stå på. Blir man ikke avklart i tide venter sosialen... Det er trist for de det gjelder.. De som utnytter systemet kan man lett skippe ut om man vil, med å bruke etterforskere som følger opp saker og avslører misbruket. Men det ligge ikke innsatsen. Dagens regjering kjører alt inn på å stramme dette inn ovenfor alle, kjøre de over på sosialen til absolutt minste satser som vil lønne seg for staten i det lange løp, alt for å spare penger. Det vil skape sosial nød, kriminalitet som man også sliter med å håndtere. Enorme utgifter kommer på løpende bånd i form av immigrasjon, hele systemet trimmes for dette nå. Og da forvitrer velferdsstaten for alle sammen, om du trenger det eller ikke. 3
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #28 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: De som utnytter systemet kan man lett skippe ut om man vil, med å bruke etterforskere som følger opp saker og avslører misbruket. Men det ligge ikke innsatsen. Dagens regjering kjører alt inn på å stramme dette inn ovenfor alle, kjøre de over på sosialen til absolutt minste satser som vil lønne seg for staten i det lange løp, alt for å spare penger. Det vil skape sosial nød, kriminalitet som man også sliter med å håndtere. Enorme utgifter kommer på løpende bånd i form av immigrasjon, hele systemet trimmes for dette nå. Og da forvitrer velferdsstaten for alle sammen, om du trenger det eller ikke. Helt riktig. Det kommer til å bli mange flere fortvilede rasende syke folk som leve i fattigdom. Endringen av AAP ordningen er noe av det dummeste jeg har sett.. Hva har syke folk på sosialen sammen med alkiser og narkiser å gjøre????
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #29 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så man kan gjenoppta AAP etter 12 måneder? Sykemeldt 1 år, AAP i 3 år og så 52 uker på sosialen og så over på AAP igjen? Og får man nye 3 år da? Eller hva mente du? Jeg mister AAP-en min nå om 2 uker... maxtid oppnådd. Anonymkode: ce474...e6b Men hvorfor har ikke dere gjort noe med det da? Eller har dere gjort noe? Jeg har egentlig nådd makstid om en måned men fikk nettopp vedtak om 8 nye måneder siden jeg har søkt om ufør. Anonymkode: 93c49...00a
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #30 Skrevet 8. februar 2019 4 minutter siden, Raggy skrev: Helt riktig. Det kommer til å bli mange flere fortvilede rasende syke folk som leve i fattigdom. Endringen av AAP ordningen er noe av det dummeste jeg har sett.. Hva har syke folk på sosialen sammen med alkiser og narkiser å gjøre???? Ingenting er svaret, men det minimerer staten sine utgifter! Dette må du bare forstå er staten sitt utgangspunkt akkurat nå. Tyn det ned til sosialhjelp på minimale satser! Det sier seg selv at kortsiktig er dette lønnsomt for staten, du er slaven deres da, og totalt uten mulighet til å gjøre noe med det. Gud bedre at man slipper å havne akkurat i den situasjonen. Spare penger, ta vare på helsen og holde ut til pensjonsalder er det som er målet nå. Takker Gud den allmektige for god helse og arbeid i en bedrift som trenger min kompetanse sårt.
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #31 Skrevet 8. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og sånn går no åran? Kan heller kalle det karantene da? At man har rett på 3år med APP, så sosialstøtte 1år, så 3år på APP, så sosialstøtte 1år osv osv?? Mine behandlere har søkt meg ufør nå, men dersom det ikke går så vil det bli sosialen et år og så over på AAP igjen... Hadde ikke behandlerne mine ment at jeg var syk hadde de heller ikke søkt om AAP i utgangspunktet. Men jeg visste ikke at det var mulig å søke om ny runde med AAP etter et år. Da har man jo mulighet til å ta opp lån eller noe det ene året man har karantene. Mine behandlere kommer iallefall til å sende søknad om ny runde med AAP for meg, det er helt sikkert ettersom de nå søker ufør med meg. Selv om det er kjipt, er det faktisk en lysning i enden av tunellen hvis dette stemmer. Nesten så jeg ikke tror det er sant, det er derfor jeg spør deg igjen om det samme. Helt ærlig trodde jeg at det beste for meg var et nakkeskudd da de nye reglene kom. Det er ikke mulig å leve i dette landet lenger hvis man er syk og har havnet utenfor systemet. Man MÅ ha bolig det er for kaldt å bo på gata. Min siste plan før selvmord var å skrape sammen alle pengene jeg kunne og kjøpe enveisbillett til California og bli uteligger der. Man dør ikke av kulde. Anonymkode: ce474...e6b Riktig. Du har krav på AAP i inntil 8 mnd mens du venter på svar på uføresøknaden din, så lenge du hadde et aktivt vedtak på AAP når uføresøknaden ble levert
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #32 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Ingenting er svaret, men det minimerer staten sine utgifter! Dette må du bare forstå er staten sitt utgangspunkt akkurat nå. Tyn det ned til sosialhjelp på minimale satser! Det sier seg selv at kortsiktig er dette lønnsomt for staten, du er slaven deres da, og totalt uten mulighet til å gjøre noe med det. Gud bedre at man slipper å havne akkurat i den situasjonen. Spare penger, ta vare på helsen og holde ut til pensjonsalder er det som er målet nå. Takker Gud den allmektige for god helse og arbeid i en bedrift som trenger min kompetanse sårt. De flytter kun utgiften over på kommunene ja, ingenting annet skjer. Da kan Nav komme med nye statistikker hvor de viser til at de har færre brukere, men sannheten er at alle de brukerne er "gjemt" på sosialen i et annet budsjett.
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #33 Skrevet 8. februar 2019 3 minutter siden, Raggy skrev: De flytter kun utgiften over på kommunene ja, ingenting annet skjer. Da kan Nav komme med nye statistikker hvor de viser til at de har færre brukere, men sannheten er at alle de brukerne er "gjemt" på sosialen i et annet budsjett. Og er staten og kommunene jævlige nok tar familie ansvaret så lenge det bare går, så kommer de til NAV som bare kjører de over på sosialen, med dertil laveste satser som eksisterer. Dette "sparer" man penger på enn så lenge. Men man bare pisser i buksen for å holde varmen. Mange unge sliter stort med å få jobb, og de blir automatisk rævkjørt over på sosialen, der det stilles store krav til å møte opp på meningsløse tiltak som bare har til formål å skremme de vekk fra dette.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #34 Skrevet 8. februar 2019 45 minutter siden, Raggy skrev: Det er vel kun aktivitetskrav til de under 35 på sosialstønad. de tiltakene du beskriver kan fungerer for de som er friske nok, for de som er veldig syke så blir det et år til ingen nytte.. Under 30 har aktivitetsplikt, men dersom man er for syke får man selvsagt fritak. Det kan settes aktivitetsplikt uansett alder, men NAV har ikke krav på seg til å finne en aktivitet for dem over 30. De aller, aller fleste må gjennom arbeidsutprøving før søknad om uføretrygd. Dersom man ikke har det får vi saken i retur og blir bedt om en forklaring på hvorfor det ikke er gjort. I min tid har jeg kun møtt en som var så syk at han gikk rett gjennom. Det passer selvsagt ikke for alle, men en arbeidspraksis (eller arbeidstrening som vi skal kalle det) for arbeidssøkere skal tilpasses den enkelte, så det er ikke slik at man blir kastet inn i noe på fulltid som man er for syk for. De som er for syke til tiltak ville nok ikke blitt friske nok selv om de hadde hatt AAP, så da ville året vært like bortkastet. Jeg skjønner frustrasjonen, tro meg, og skjønner godt at et slik press på økonomien fort kan gjøre folk sykere. Men vi prøver å finne løsninger der vi kan, slik at folk ikke blir stående helt uten inntekt. Ingen vil gå på sosialstønad så alle andre løsninger utforskes. Anonymkode: ffc67...a22 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #35 Skrevet 8. februar 2019 2 timer siden, fuglenek skrev: Så mange har kanskje fått med seg at å få innvilget uføre er blitt vanskeligere. I teori betyr dette at man enklere kan luke ut snyltere, man kan redusere hvor mange som blir ufør Men jeg kjenner et par som sliter, som er på "bunnen" av samfunnet. Dette er mennesker som de fleste ser ned på, de har ingen karriere, ingen utdanning. De har søkt om uføre fordi de ikke fungerer, men har fått avslag. Den ene jeg kjenner er dårlig på å uttrykke følelser. Han blir stiv og stille når han stresser. Legene og psykologene han har snakket med forstår ikke dette, så de forstår ikke hvor dypt problemene går. De har skrevet elendige erklæringer og uttalelser. Noe som betyr at han fikk avslag på ufør, og risikerer leve på sosialhjelp. Jeg vet at vedkommende har hatt selvmordstanker, at han tenker at han ikke kan klare seg økonomisk og at der ikke er noe igjen, bortsett fra selvmord. Jeg er provosert og fortvilet, fordi jeg ser at de nye reglene som skal "ta" snyltere rammer de som sliter mest, de som er for syke eller for annerledes til å kjempe egen sak. Jeg frykter at min kamerat er bare en av mange som kan ende opp med å ta selvmord fordi de ikke får hjelpen de trenger, at de ikke blir tatt alvorlig Men her er det jo ikke Nav som har skylden, her er det jo tydelig at denne personen ikke får god nok helsehjelp! Hvordan mener du Nav skal kunne vurdere uføretrygd eller arbeidsavklaringspenger hvis ikke de har dokumentasjon som tilsier det? Han må jo skifte lege eller psykolog som kan hjelpe han, gjerne med hjelp av ressurssterke pårørende. Har du forsøkt å hjelpe han med dette? Hvordan tenker du at Nav skal kunne hjelpe han her? Anonymkode: 896ac...84c 3
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #36 Skrevet 8. februar 2019 (endret) 19 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Og er staten og kommunene jævlige nok tar familie ansvaret så lenge det bare går, så kommer de til NAV som bare kjører de over på sosialen, med dertil laveste satser som eksisterer. Dette "sparer" man penger på enn så lenge. Men man bare pisser i buksen for å holde varmen. Mange unge sliter stort med å få jobb, og de blir automatisk rævkjørt over på sosialen, der det stilles store krav til å møte opp på meningsløse tiltak som bare har til formål å skremme de vekk fra dette. Snakka med en som var i på et slikt tiltak, han satt på et rom å drakk kaffe i noen timer. Ikke noe mer opplegg enn det, kun krav til å møte opp. Greit nok at man bør få opp folk om morgenen men da bør det være til et opplegg med mening. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Under 30 har aktivitetsplikt, men dersom man er for syke får man selvsagt fritak. Det kan settes aktivitetsplikt uansett alder, men NAV har ikke krav på seg til å finne en aktivitet for dem over 30. De aller, aller fleste må gjennom arbeidsutprøving før søknad om uføretrygd. Dersom man ikke har det får vi saken i retur og blir bedt om en forklaring på hvorfor det ikke er gjort. I min tid har jeg kun møtt en som var så syk at han gikk rett gjennom. Det passer selvsagt ikke for alle, men en arbeidspraksis (eller arbeidstrening som vi skal kalle det) for arbeidssøkere skal tilpasses den enkelte, så det er ikke slik at man blir kastet inn i noe på fulltid som man er for syk for. De som er for syke til tiltak ville nok ikke blitt friske nok selv om de hadde hatt AAP, så da ville året vært like bortkastet. Jeg skjønner frustrasjonen, tro meg, og skjønner godt at et slik press på økonomien fort kan gjøre folk sykere. Men vi prøver å finne løsninger der vi kan, slik at folk ikke blir stående helt uten inntekt. Ingen vil gå på sosialstønad så alle andre løsninger utforskes. Anonymkode: ffc67...a22 Men den arbeidsutprøvingen burde da vært gjort iløpet av tiden på AAP. Det er ofte krav til mange tiltak før en evt ufør blir bevilget så det vil si at en syk person må jobber iherdig for å klare alt iløpet av tre år. Med ventetid i helsevesenet kan jeg ikke begripe hvordan det menes at folk uten kurantsaker skal få til det her... Noen vil nok gå på sosialen, men jeg tror de færreste syke ønsker det. Å jeg tror det vil knekke mange som har stått i arbeid i årevis, som blir syke og plutselig befinner seg på et sosialkontor, da særlig den eldre garde. Endret 8. februar 2019 av Raggy
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #37 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, Raggy skrev: Snakka med en som var i på et slikt tiltak, han satt på et rom å drakk kaffe i noen timer. Ikke noe mer opplegg enn det, kun krav til å møte opp. Greit nok at man bør få opp folk om morgenen men da bør det være til et opplegg med mening. Det er ikke poenget til NAV, Poenget til NAV er at dette skal være så jævlig som overhodet mulig for en sosialmottager at de ikke vil kreve slik støtte lenger. Da sparer de enda mer penger. For min del om dette skulle skje? Jeg hadde ventet de ut og møtt opp og drukket kaffe og hørt på pisspreik til krampen tok meg Men håper jeg slipper for all del. Igjen takker JHVH for god helse og arbeid til pensjonsalder innhenter meg
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #38 Skrevet 8. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Under 30 har aktivitetsplikt, men dersom man er for syke får man selvsagt fritak. Det kan settes aktivitetsplikt uansett alder, men NAV har ikke krav på seg til å finne en aktivitet for dem over 30. De aller, aller fleste må gjennom arbeidsutprøving før søknad om uføretrygd. Dersom man ikke har det får vi saken i retur og blir bedt om en forklaring på hvorfor det ikke er gjort. I min tid har jeg kun møtt en som var så syk at han gikk rett gjennom. Det passer selvsagt ikke for alle, men en arbeidspraksis (eller arbeidstrening som vi skal kalle det) for arbeidssøkere skal tilpasses den enkelte, så det er ikke slik at man blir kastet inn i noe på fulltid som man er for syk for. De som er for syke til tiltak ville nok ikke blitt friske nok selv om de hadde hatt AAP, så da ville året vært like bortkastet. Jeg skjønner frustrasjonen, tro meg, og skjønner godt at et slik press på økonomien fort kan gjøre folk sykere. Men vi prøver å finne løsninger der vi kan, slik at folk ikke blir stående helt uten inntekt. Ingen vil gå på sosialstønad så alle andre løsninger utforskes. Anonymkode: ffc67...a22 Jeg fikk det faktisk gjennom uten å ha arbeidsutprøving. Ble veldig overrasket men jeg var for syk til arbeidsutprøving og jeg hadde blitt totalt sengeliggende dersom jeg hadde blitt tvungen til det. Dette var juni 2018. Anonymkode: 1e7c7...da2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #39 Skrevet 8. februar 2019 5 minutter siden, Raggy skrev: Snakka med en som var i på et slikt tiltak, han satt på et rom å drakk kaffe i noen timer. Ikke noe mer opplegg enn det, kun krav til å møte opp. Greit nok at man bør få opp folk om morgenen men da bør det være til et opplegg med mening. Men den arbeidsutprøvingen burde da vært gjort iløpet av tiden på AAP. Det er ofte krav til mange tiltak før en evt ufør blir bevilget så det vil si at en syk person må jobber iherdig for å klare alt iløpet av tre år. Med ventetid i helsevesenet kan jeg ikke begripe hvordan det menes at folk uten kurantsaker skal få til det her... Noen vil nok gå på sosialen, men jeg tror de færreste syke ønsker det. Å jeg tror det vil knekke mange som har stått i arbeid i årevis, som blir syke og plutselig befinner seg på et sosialkontor, da særlig den eldre garde. Arbeidsutprøvingen burde absolutt blitt gjort mens man hadde AAP, og det er noe av hensikten med de nye reglene - å få oss saksbehandlere til å starte tidligere. Men man har jo de som faktisk er for syke til å være i arbeidsutprøving, og de skal kunne få forlengelse dersom det er helsen som er hovedårsaken, som når lang utredning er til hinder for andre tiltak, eller man har vært for syk til å kunne delta. Helt enig om de eldre. Det er gjerne slik at de som absolutt kvalifiserer til uføretrygd er de som minst vil ha det, og det er trist å se noen som har jobbet og stått på hele livet plutselig skal akseptere å bli ufør år før arbeidslivet skulle være over. Å skulle akseptere at legen mener du aldri vil klare å jobbe, når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge nok, når til og med NAV anbefaler å søke. Jeg har møtt mange slike, både på jobb og privat, og jeg kan ikke se for meg hvordan det skal gå om disse må bruke opp sparepengene og så til slutt ende på sosialkontoret et par år før pensjonisttilværelsen. Jeg har som sagt ikke sett mange slike saker ennå, fordi de som hadde vedtak etter gamle regler enten har fått forlenget til i år, eller har blitt ferdig avklart. Men nå har vi flere som går ut den neste måneden og vi gjør det vi kan for å finne løsninger. Samtidig som vi har mange andre vi må følge tett, ellers vil de få samme problem senere. Personlig tror jeg reglene blir, om ikke reversert, så endret. Jeg kan ikke se for meg at politikerne helt skjønte de praktiske konsekvensene da de vedtok dette - og jo mer media skriver om det, jo mer tydelig blir det. Så ja takk til flere artikler som kritiserer "NAV-systemet" på dette området! Anonymkode: ffc67...a22 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #40 Skrevet 8. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk det faktisk gjennom uten å ha arbeidsutprøving. Ble veldig overrasket men jeg var for syk til arbeidsutprøving og jeg hadde blitt totalt sengeliggende dersom jeg hadde blitt tvungen til det. Dette var juni 2018. Anonymkode: 1e7c7...da2 Da tipper jeg du hadde en flink lege som hadde beskrevet dette så tydelig og med god dokumentasjon. Det var tilfellet for han jeg vet om, dessverre er mye vi får fra leger og sykehus så intetsigende at det ikke er mulig å få mye ut av det. Men det er vel vanskelig for dem også i si bastant hva som feiler noen og hvordan de vil reagere, så jeg skjønner jo dem også. Anonymkode: ffc67...a22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå