fuglenek Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Så mange har kanskje fått med seg at å få innvilget uføre er blitt vanskeligere. I teori betyr dette at man enklere kan luke ut snyltere, man kan redusere hvor mange som blir ufør Men jeg kjenner et par som sliter, som er på "bunnen" av samfunnet. Dette er mennesker som de fleste ser ned på, de har ingen karriere, ingen utdanning. De har søkt om uføre fordi de ikke fungerer, men har fått avslag. Den ene jeg kjenner er dårlig på å uttrykke følelser. Han blir stiv og stille når han stresser. Legene og psykologene han har snakket med forstår ikke dette, så de forstår ikke hvor dypt problemene går. De har skrevet elendige erklæringer og uttalelser. Noe som betyr at han fikk avslag på ufør, og risikerer leve på sosialhjelp. Jeg vet at vedkommende har hatt selvmordstanker, at han tenker at han ikke kan klare seg økonomisk og at der ikke er noe igjen, bortsett fra selvmord. Jeg er provosert og fortvilet, fordi jeg ser at de nye reglene som skal "ta" snyltere rammer de som sliter mest, de som er for syke eller for annerledes til å kjempe egen sak. Jeg frykter at min kamerat er bare en av mange som kan ende opp med å ta selvmord fordi de ikke får hjelpen de trenger, at de ikke blir tatt alvorlig 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Skjønner problemet. Av landets 350000 uføre er det nok endel snyltere. Anonymkode: 859c9...866 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 20 minutter siden, fuglenek skrev: Så mange har kanskje fått med seg at å få innvilget uføre er blitt vanskeligere. I teori betyr dette at man enklere kan luke ut snyltere, man kan redusere hvor mange som blir ufør Men jeg kjenner et par som sliter, som er på "bunnen" av samfunnet. Dette er mennesker som de fleste ser ned på, de har ingen karriere, ingen utdanning. De har søkt om uføre fordi de ikke fungerer, men har fått avslag. Den ene jeg kjenner er dårlig på å uttrykke følelser. Han blir stiv og stille når han stresser. Legene og psykologene han har snakket med forstår ikke dette, så de forstår ikke hvor dypt problemene går. De har skrevet elendige erklæringer og uttalelser. Noe som betyr at han fikk avslag på ufør, og risikerer leve på sosialhjelp. Jeg vet at vedkommende har hatt selvmordstanker, at han tenker at han ikke kan klare seg økonomisk og at der ikke er noe igjen, bortsett fra selvmord. Jeg er provosert og fortvilet, fordi jeg ser at de nye reglene som skal "ta" snyltere rammer de som sliter mest, de som er for syke eller for annerledes til å kjempe egen sak. Jeg frykter at min kamerat er bare en av mange som kan ende opp med å ta selvmord fordi de ikke får hjelpen de trenger, at de ikke blir tatt alvorlig Så får dere vurdere om dere vil at politikerne bak endringene skal få fortsette og få fornyet kontrak til å fortsette eller om dere vil prøve å gjøre noe annet. Anonymkode: f4c8b...63a 1
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Systemet fungerer for den som evner å benytte seg av det, dessverre... Kjør på med spesialhelsetjeneste for å bli hørt! De svake blir oversett å havner nederst i bunken. For å få hjelp i nav må man evne å sette seg selv på agendaen for å få de ansatte til å jobbe med din sak, man må aktivt ringe, be om møter, forespørre fremgang i saken osv osv. Det er en svært krevende prosess å bli syk i dette systemet. Med de nye reglene har man kort tid på å bli avklart. For å få til dette må man stå på. Blir man ikke avklart i tide venter sosialen... Det er trist for de det gjelder...
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Har denne personen vært på avklaringer? Jeg skal nå få søke ufør, men har vært under Nav i 17 år, for syk til å jobbe. Og med mange diagnoser, flest på fysisk sykdom. Jeg har vært under utredning og behandling, på 5 forskjellige sykehus, og 2 spesialister som ikke er på sykehus. Jeg har vel vært på minst 10 avklaringer, 5 arbeidsutprøvinger. 4 av avklaringene har jeg hatt de 2 siste årene, siste ble jeg ferdig med for en uke siden. Alt av leger og avklaringer har vist at jeg ikke har noe restarbeidsevne. Største feilen den nye regjeringen har gjort, er vel å stramme inn på AAP. For hvordan skal man rekke å bli utredet, ferdig behandlet og gjennom noen avklaringer med arbeidsutprøving på 3 år. Det og få det forlenget nå er jo nesten umulig. Jeg hører og om mange som får avslag på ufør nå, siden de er jo ikke helt ferdig behandlet eller avklart, da de søker. Dette fordi de må søke etter 3 år. Anonymkode: 45eef...f6b 2
fuglenek Skrevet 8. februar 2019 Forfatter #6 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har denne personen vært på avklaringer? Jeg skal nå få søke ufør, men har vært under Nav i 17 år, for syk til å jobbe. Og med mange diagnoser, flest på fysisk sykdom. Jeg har vært under utredning og behandling, på 5 forskjellige sykehus, og 2 spesialister som ikke er på sykehus. Jeg har vel vært på minst 10 avklaringer, 5 arbeidsutprøvinger. 4 av avklaringene har jeg hatt de 2 siste årene, siste ble jeg ferdig med for en uke siden. Alt av leger og avklaringer har vist at jeg ikke har noe restarbeidsevne. Største feilen den nye regjeringen har gjort, er vel å stramme inn på AAP. For hvordan skal man rekke å bli utredet, ferdig behandlet og gjennom noen avklaringer med arbeidsutprøving på 3 år. Det og få det forlenget nå er jo nesten umulig. Jeg hører og om mange som får avslag på ufør nå, siden de er jo ikke helt ferdig behandlet eller avklart, da de søker. Dette fordi de må søke etter 3 år. Anonymkode: 45eef...f6b Han har vært i noen avklaringer, men de er ikke bra nok.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Kanskje problemene ikke går så dypt som personen vil ha det til? At han bare innbiller seg det i desperasjon? Anonymkode: 859c9...866 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 Jeg har jobbet med uføresaker i fem år og har ikke opplevd det som vanskeligere å få innvilget søknad på denne tiden. Godt mulig det var enklere før i tiden. AAP derimot, blir vanskeligere - spesielt å beholde. Vi har hatt mange færre søknader det siste året, det settes gjerne inn tiltak mens man er sykmeldt nå, det ble aldri gjort før. Anonymkode: ffc67...a22 2
OPIgirl Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje problemene ikke går så dypt som personen vil ha det til? At han bare innbiller seg det i desperasjon? Anonymkode: 859c9...866 Unødvendig kommentar. Hva vet vel du om å slite? 7
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet med uføresaker i fem år og har ikke opplevd det som vanskeligere å få innvilget søknad på denne tiden. Godt mulig det var enklere før i tiden. AAP derimot, blir vanskeligere - spesielt å beholde. Vi har hatt mange færre søknader det siste året, det settes gjerne inn tiltak mens man er sykmeldt nå, det ble aldri gjort før. Anonymkode: ffc67...a22 Det blir vanskeligere å få ufør nå som folk må tidlig ut av aap ordningen i 52 uker før de kan gjenoppta avklaringen. Det er kanskje ikke merkbart for nav enda i den forstand men mange syke brukere er nå over på sosialstønad i en situasjon der alt blir satt på vent.
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 7 minutter siden, fuglenek skrev: Han har vært i noen avklaringer, men de er ikke bra nok. Hva menes med ikke bra nok? Personen må til en spesialist som kan gi han en stemme slik at han blir hørt og får den behandling og hjelp han behøver. Riktig satt diagnose og en anbefaling fra spesialist om hva vedkommende bør gjøre pleier å få nav til å gi service.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 4 minutter siden, OPIgirl skrev: Unødvendig kommentar. Hva vet vel du om å slite? Veldig mye. Anonymkode: 859c9...866
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, Raggy skrev: Det blir vanskeligere å få ufør nå som folk må tidlig ut av aap ordningen i 52 uker før de kan gjenoppta avklaringen. Det er kanskje ikke merkbart for nav enda i den forstand men mange syke brukere er nå over på sosialstønad i en situasjon der alt blir satt på vent. Så man kan gjenoppta AAP etter 12 måneder? Sykemeldt 1 år, AAP i 3 år og så 52 uker på sosialen og så over på AAP igjen? Og får man nye 3 år da? Eller hva mente du? Jeg mister AAP-en min nå om 2 uker... maxtid oppnådd. Anonymkode: ce474...e6b
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så man kan gjenoppta AAP etter 12 måneder? Sykemeldt 1 år, AAP i 3 år og så 52 uker på sosialen og så over på AAP igjen? Og får man nye 3 år da? Eller hva mente du? Jeg mister AAP-en min nå om 2 uker... maxtid oppnådd. Anonymkode: ce474...e6b Ja det stemmer så sant legeerklæringen din sier at du har krav på det. Aner ikke om de også har strammet inn slik at det er vanskelig å få AAP flere ganger.. Håper ikke det for jeg kan ikke forstå hva de har tenkt at syke folk skal gjøre... Ingen blir frisk av å sitte i ro i et år å bare få penger ihvertfall...
fuglenek Skrevet 8. februar 2019 Forfatter #15 Skrevet 8. februar 2019 9 minutter siden, Raggy said: Hva menes med ikke bra nok? Personen må til en spesialist som kan gi han en stemme slik at han blir hørt og får den behandling og hjelp han behøver. Riktig satt diagnose og en anbefaling fra spesialist om hva vedkommende bør gjøre pleier å få nav til å gi service. Og hva om den stemmen ikke er bra nok? Hva om de som setter diagnoser og skal hjelpe, ikke forstår personen og skriver dårlige erklæringer og klarer ikke hjelpe? Disse menneskene har ingen sjans om de "profesjonelle" ikke er gode nok. De er avhengige av at disse menneskene forstår dem. Og hva om de ikke gjør det? Jo, da er disse menneskene fucked. Det spiller ingen rolle hvor syk man er eller om man trenger hjelp, det eneste som betyr noe er om de menneskene satt på saken er gode på å forklare og skrive argumenter 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #16 Skrevet 8. februar 2019 27 minutter siden, fuglenek skrev: Han har vært i noen avklaringer, men de er ikke bra nok. Her høres det jo ut som det både er lege og spesialist som ikke ser helt problemet, og at avklaringen ikke er bra nok. Han bør jo komme seg til en dyktig spesialist, og fortelle alle problemer han har. Ikke prøve å utelate noe, eller at det skal høres bedre ut enn det er. Heller virkelig få det ut, hvor fælt han sliter. Og komme seg til bra avklaring, med arbeidsutprøving. Jeg har selv en utrolig dyktig lege, psykolog, og flotte spesialister. Men jeg har jo og sagt hvordan det virkelig er. Som sagt har jeg vært på mange avklaringer. Og det er først de siste som jeg har hatt på Sonans karriere som har vært veldig bra, og hvor papirene jeg har fått med, har vært utrolig bra skrevet. Anonymkode: 45eef...f6b 1
Gjest Dragoneyes Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet med uføresaker i fem år og har ikke opplevd det som vanskeligere å få innvilget søknad på denne tiden. Godt mulig det var enklere før i tiden. AAP derimot, blir vanskeligere - spesielt å beholde. Vi har hatt mange færre søknader det siste året, det settes gjerne inn tiltak mens man er sykmeldt nå, det ble aldri gjort før. Anonymkode: ffc67...a22 Nettopp. Og det er et stort problem. Helsekøene er ikke mindre, man må vente like lenge på utredning og behandling, og mange sykdommer lar seg ikke avklare i løpet av 3 år. Mennesker får avslag på videreføring av aap, de må på sosialstønad og for å få det må mange av de selge hjemmene sine. Fordi de er så uheldige å ha blitt syke. Og flere har ikke fått vedtak før pengene har blitt stoppet, og uten vedtak har man ikke klagerett. Jeg vet også om mennesker som har sykdommer som enkelte hos NAV mener man må ha hatt lenger for at man vil få innvilget uføre og det går dårlig sammen med max-tid på 3 år.
Rucula Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet med uføresaker i fem år og har ikke opplevd det som vanskeligere å få innvilget søknad på denne tiden. Godt mulig det var enklere før i tiden. AAP derimot, blir vanskeligere - spesielt å beholde. Vi har hatt mange færre søknader det siste året, det settes gjerne inn tiltak mens man er sykmeldt nå, det ble aldri gjort før. Anonymkode: ffc67...a22 Det er jo supert.... hvorfor skal de være fredet i 1 år før tiltak settes igang?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 Supert hvis det stadig blir vanskligere å få ufør!! Da går ihvertfall ting i riktig retning.. Neste steg er å ikke gjøre uføren varig, men at alle må vurderes på nytt etter 10 år Anonymkode: 6d9f8...acc
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #20 Skrevet 8. februar 2019 16 minutter siden, Raggy skrev: Det blir vanskeligere å få ufør nå som folk må tidlig ut av aap ordningen i 52 uker før de kan gjenoppta avklaringen. Det er kanskje ikke merkbart for nav enda i den forstand men mange syke brukere er nå over på sosialstønad i en situasjon der alt blir satt på vent. Det er jeg enig i, og vi ser nok ikke rekkevidden av regelverket vi er satt til å forvalte ennå. Men det begynner å nærme seg og vi har brukere som nærmest daglig kommer for å spørre hva de skal gjøre når AAP snart stanser. Vi prøver så godt vi kan å finne løsninger, men det var ikke alltid lett før heller. Det med at alt blir satt på vent når man går på sosialstønad er heldigvis ikke helt rett. Er man på avklaring på arbeidsplass kan man kalle det arbeidspraksis og få tiltakspenger, barnetilsyn og kjøregodtgjørelse. Har man utgifter til lege og sykehus skal dette dekkes av sosialstønaden, men siden det er en kommunal ytelse varierer regler og praktisering av dette. Men at det forverrer helsen til mange, for ikke å si alle, å miste retten til AAP, det er det liten tvil om. Anonymkode: ffc67...a22 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå