Gå til innhold

Er det verdt å jobbe seg ihjel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag så er det viktig og status å kjøpe dyre møbler, gjenstander, klær, biler. Vi blir oppfordret til å jobbe så vi kan kjøpe mer. Meningen med jobb og hvordan vi føler oss i jobben er mindre viktig, det som spiller en rolle er at vi føler vi jobber mot noe når vi sparer til ting vi ønsker oss. Vi vil bli lykkelige når vi kjøper hus, når vi får pyntet huset, når vi har romslig økonomi. Når vi kan kjøpe leker og klær til babyen. 

Men jeg lurer på om det å kjøpe seg til lykke er feilslått. Er det det som gjør oss til mennesker? Er dette en løgn for at vi skal gjøre jobber vi misliker og ikke føler utfordrer oss? Er det virkelig så fint å jobbe i butikk, som vasker, som vakt? Hva om vi hadde mange millioner på bok, hva ville vi gjort da? Om vi ikke ville gjort disse jobbene, hvorfor er de jobbene bra nok for noen som trenger pengene? Om vi ikke ville gjort jobbene som rik, betyr ikke det at det at vi må gjøre den jobben er en dårlig avtale? At vi er tvunget inn i et liv fordi vi tenker at det er sånn vi må overleve? Hvorfor er det å ta en jobb vi misliker eneste måten å overleve på? Er det måten vi må leve på?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette ting du seriøst lurer på?

Anonymkode: f62d5...df0

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke om å kjøpe seg lykke, det handler om å overleve. Man må nesten ha penger til mat og husrom. Synes innlegget ditt er litt naivt.

Anonymkode: c8a9e...519

• Liker 3
Skrevet

Penger er livet, lite penger er såklart skjipere enn mye penger. Men å jobbe seg ihjel er jo ikke bra, få heller en godt betalt jobb så slipper du å jobbe deg bedervet men ha høy lønn 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å kjøpe seg lykke, det handler om å overleve. Man må nesten ha penger til mat og husrom. Synes innlegget ditt er litt naivt.

Å overleve? Alt vi trenger for å overleve er mat, varme og medisiner. Dette klarer vi enkelt i dag.

Alt det andre er sosialt konstruert og eller for å underholde seg selv.

Anonymkode: ca0d8...889

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, BMW 5-serie 535D skrev:

Penger er livet, lite penger er såklart skjipere enn mye penger. Men å jobbe seg ihjel er jo ikke bra, få heller en godt betalt jobb så slipper du å jobbe deg bedervet men ha høy lønn 

Skjipere? 🤣🤣🤣

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette ting du seriøst lurer på?

Ja

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, så å overleve handler om å jobbe i en bedritten jobb man ikke liker. Syntes du det er en positiv greie? Er det et bra samfunn om 60% må bruke 30 timer per uke på oppgaver de misliker?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppdratt til å holde på med ting som gir meg noe. Om man tjener 300 000 på det eller 1 million har aldri vært fokus. De fleste av mine venner tenker sånn. Men så går ikke jeg overens med folk som er på evig jakt etter penger, makt, formue, status og en lykke de egentlig vet hva er. Hadde ikke orket å leve sånn. 

Anonymkode: 4e215...452

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjipere? 🤣🤣🤣

Ja, sjedelig 😉😂

Skrevet

Det er blitt helt galemattias i Norge med oppussning, det er ikke så i Europa, om en ser for seg et fransk eller italiensk kjøkken, kjempekoselig, men det har jo ofte stått siden huset var bygd. Slik som verden endrer seg, med klimaendringer, automatisering, en verden uten arbeid, så må nok vi også ned på Europeiske standarder etterhvert og det vil vi ikke ha vondt av.

Anonymkode: 232f7...1bb

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er blitt helt galemattias i Norge med oppussning, det er ikke så i Europa, om en ser for seg et fransk eller italiensk kjøkken, kjempekoselig, men det har jo ofte stått siden huset var bygd. Slik som verden endrer seg, med klimaendringer, automatisering, en verden uten arbeid, så må nok vi også ned på Europeiske standarder etterhvert og det vil vi ikke ha vondt av.

Dit går vi ikke dog. Vi er regulert til randen og et slikt kjøkken vil nok forbli forbudt å sette opp selv.

Rundt 40% av befolkningen kommer til å ha det meget fett og en liten del av den 40% kommer til å bli ekstremt rik. Hvis vi fortsetter i samme rute som nå. Resterende blir dårligere stilt.

Anonymkode: ca0d8...889

Skrevet

Hvordan jobber man seg ihjel?  Normal arbeidstid er 37,5 timer.  Overtid er begrenset.av et lovverk.

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Stina234 said:

Hvordan jobber man seg ihjel?  Normal arbeidstid er 37,5 timer.  Overtid er begrenset.av et lovverk.

Du høres ut som meg før i tiden, jeg hadde ikke hørt om at man kunne jobbe seg syk. Jeg bare kjørte på, travel jobb med fast overtid + videreutdannelse på kveldstid, og pådro meg en kronisk sykdom. Hilsen nå uføretrygdet. 

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som meg før i tiden, jeg hadde ikke hørt om at man kunne jobbe seg syk. Jeg bare kjørte på, travel jobb med fast overtid + videreutdannelse på kveldstid, og pådro meg en kronisk sykdom. Hilsen nå uføretrygdet. 

Jeg kjenner selvfølgelig ikke til din situasjon og hva som gikk galt.  Vet ikke hvor mye overtid du jobbet i tillegg til studier men det høres ut som hektiske dager.

Men i Norge har vi et veldig regulert arbeidsliv der man har 37, 5 timers uke.  Det i seg selv er egentlig ganske overkommelig.Er selv i arbeidslivet og trives med det.

Skrevet
13 hours ago, Stina234 said:

Jeg kjenner selvfølgelig ikke til din situasjon og hva som gikk galt.  Vet ikke hvor mye overtid du jobbet i tillegg til studier men det høres ut som hektiske dager.

Men i Norge har vi et veldig regulert arbeidsliv der man har 37, 5 timers uke.  Det i seg selv er egentlig ganske overkommelig.Er selv i arbeidslivet og trives med det.

Det finnes jo overtidsbestemmelser: Det finnes også bestemmelser/spesialavtaler innen visse fagfelt, f.eks økonomi som jeg arbeidet med.

• 10 timer på én uke
  • 25 timer til sammen over fire sammenhengende uker
  • 200 timer til sammen over 52 sammenhengende uker

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo overtidsbestemmelser: Det finnes også bestemmelser/spesialavtaler innen visse fagfelt, f.eks økonomi som jeg arbeidet med.

• 10 timer på én uke
  • 25 timer til sammen over fire sammenhengende uker
  • 200 timer til sammen over 52 sammenhengende uker

Det er de generelle overtidsreglene som gjelder for alle yrker. Det finnes for øvrig mange hull som arbeidsgivere kan benytte seg av, f. eks. spesialavtaler for helsepersonell som ofte må jobbe lenger, tariffestede avtaler som kan fravike fra AML osv. For ikke å nevne "særlig uavhengig stilling" som brukes for mange i kunnskapsyrker. Er man "særlig uavhengig" gjelder ingen arbeidstidsbegrensninger, da kan arbeidsgiver la deg jobbe døgnet rundt 7 dager i uka med loven i hånd. 

Anonymkode: 9a159...d40

Skrevet

Penger er en nødvendighet. Man kan selvsagt overleve på en forholdsvisvis beskjeden lønn, men da blir levestandarden detetter. Uansett vil man måtte jobbe for pengene; NAV vil neppe akseptere at du lever på sosialstønad livet ut, om du så mener at det er tilstrekkelig for deg. 

Skrevet
På 9.2.2019 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Samma her, jobba som en hest i 30 år, begynte og jobbe som 17 åring. Plutselig sa det stopp. Mitt liv er nå begrensa hva jeg kan gjøre, var det verd det? Nei. Man må finne en balansegang med jobb og fritid. Kroppen tåler stress en periode så sier den stopp. Fra og være på farten til og ikke klare så mye var et sjokk. Ikke vært i jobb på 7 år. Fikk mange sykdommer. Vil heller ha helsen enn masse fine ting. 

Anonymkode: cdbbc...e9d

• Liker 1
Skrevet

Jobbet som idiot fra jeg var 18, alt som betydde noe var å prestere på jobb. Trodde at suksess og penger ville gi meg lykke, men om det stemte? Langt ifra, jeg ble innlagt på sykehus etter jeg utviklet Tietzes syndrom ( stressbelagt kronisk betennelse i bryst) og jeg ofret alt av sosialt liv. Den dag i dag jobber jeg 75% og er veldig fornøgd med det, pluss at jeg jobber med å ta opp kontakt med venner og kjente igjen, for nå har jeg tid til dem. 

Penger og suksess ga meg bare stress og sykdom. Jeg klarer jeg meg utmerket økonomisk og er mye mer lykkelig i armkroken til typen på en sliten sofa enn å svinge kjapt innom stua for å se på min rådyre nye sofa før jeg må på jobb igjen. 

Anonymkode: c2044...750

• Liker 2
Skrevet
På ‎09‎.‎02‎.‎2019 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Sånn til skrekk og advarsel; hvordan sykdom kan man få? Og hvor lang tid med slik jobbing tok det å få den?

Anonymkode: aa81d...737

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...