Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 Populært innlegg #1 Skrevet 8. februar 2019 De fleste foreldre er kjempeflotte og fine å samarbeide med. Men som lærer er det noen frustrasjonsmomenter som dukker opp fra tid til annen, og noen ting man skulle ønske man kunne gi tydelig beskjed om. Så her kommer 10 ting som i hvert fall er aktuelle i min hverdag. 1. Det er supert at du sender mail eller SMS med spørsmål, men kommunikasjonen fungerer bedre om du klarer å holde en objektiv, undrende tone, ikke kjefte eller anklage fra første linje. Anta at den voksne fagpersonen i den andre enden også ønsker det beste for ditt barn, og at man kommer lenger med en hyggelig tone. 2. Å fokusere bare på ditt barn er et privilegium du har, som vi ikke har. Vi skal ivareta alle barna, så godt det lar seg gjøre. I et klasserom må alle tilpasse seg, og man kan ikke alltid få det som man vil. 3. Møt opp på møter og samtaler. Lærerne på skolen til ditt barn gjør ikke dette for moro skyld, de er pålagt å gjøre det, til det beste for ditt barn og for å styrke samarbeidet med deg. Og de har bedre ting å bruke tiden sin på enn å vente på folk som ikke møter opp til avtalt tid. 4. Framsnakk skole og lærer foran barnet ditt. Din holdning til skole har mye å si for hvordan barnet ditt forholder seg til skole. Om du lurer på noe, synes noe virker rart eller lignende, ta kontakt med læreren. Ikke snakk negativt om skolesekker lærer foran barnet. 5. Du har hovedansvaret for å oppdra ditt barn. Om barnet f. eks. bruker mobilen for mye i skoletiden, så bør spørsmålet være hva du kan gjøre for å bidra til å løse dette, ikke «Hva skal skolen gjøre med dette?» 6. Robuste barn er bra! Ikke sy puter under armene på poden og krev at han skal få slippe alt han ikke har lyst til. Barn har godt av å pushes litt, og ofte vokser de veldig på å oppleve at de faktisk får til ting som først virket litt skummelt. 7. Når barna blir eldre, prøv å oppfordre dem til å ta kontakt med læreren selv, istedenfor at du skal ta kontakt hver gang. De har godt av å lære seg å kommunisere med andre og ta ansvar. 8. Fra ungdomsskolen og oppover, husk at du faktisk bare kan klage på standpunktkarakterer, ikke underveisvurdering. Er barnet misfornøyd med karakterer, fokuser på hva som skal til for å nå målet til barnet, ikke klage på et resultat. 9. Husk at du ikke har vært tilstede i klasserommet, det har læreren. Altså vet de også bedre hva som faktisk har skjedd enn du gjør. Og det er ikke alltid barnet ditt vet alt, eller har riktig inntrykk av en situasjon. Det er ikke uvanlige at elever kan få feil inntrykk, fordi det er feks situasjoner rundt andre elever de ikke kjenner til eller forstår. 10. Respekter at læreren også har behov for fritid, og at det er få ting som må tas utenfor lærerens arbeidstid. Kom gjerne med flere punkter! Anonymkode: 92cd3...094 124
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Ok. Du kan jo heller ta det opp med foreldrene på din skole. Ikke noe ny informasjon der. Anonymkode: 62047...e27 15
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Kanskje du kan sende en mail til foreldrene med dette? Vet ikke om KG er til hjelp. Forstår dog at du vil få det ut Anonymkode: 8830b...598 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 8. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Du kan jo heller ta det opp med foreldrene på din skole. Ikke noe ny informasjon der. Anonymkode: 62047...e27 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan sende en mail til foreldrene med dette? Vet ikke om KG er til hjelp. Forstår dog at du vil få det ut Anonymkode: 8830b...598 Basert på en del tråder på KG, så tror jeg det trengs like mye her som i innboksen til «mine foreldre». Anonymkode: 92cd3...094 74
Hedy Lamarr Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Dette er jo ikke bare råd til ts' elevers foreldre, men til alle elevers foreldre. 40
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 5. Du har hovedansvaret for å oppdra ditt barn. Om barnet f. eks. bruker mobilen for mye i skoletiden, så bør spørsmålet være hva du kan gjøre for å bidra til å løse dette, ikke «Hva skal skolen gjøre med dette?» Du mener ikke seriøst at dere tillater elevene å bruke mobilen i skoletiden? På skolen her er det totalforbud mot mobil i skoletiden. Fungerer supert. Hvordan mener du egentlig at foreldrene skal kunne regulere om elevene bruker mobilen på skolen? Anonymkode: 0637a...359 14
Gjest hind Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Selvsagte ting dette da, men jeg vil bare pirke litt på punkt 9. Jada, dere er der og ikke vi, men det hender rett som det er at dere ikke får med dere hele historien. Det opplevde jeg selv som elev, og det opplever mine barn nå og da. Læreren får bare med seg deler av en hendelse, og ikke det som startet den, og så velger de å stole litt for blindt på enkelte elevers oppfatning av det hele. Det hender at det blir både feil og urettferdig, og noen ganger slipper den som la opp til det hele unna uten en skrape mens andre blir tatt skikkelig. Ofte er det de storvokste guttene med kraftige stemmer som straffes, mens sjefsmanipulatoren som står bak bare kan fnise av verket sitt. I slike situasjoner støtter jeg ungene mine. Jeg kjenner dem veldig, veldig godt, og jeg vet at når de føler seg urettferdig behandlet så er de faktisk det.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 Enig med det meste. Bortsett fra det med å fremsnakke enhver lærer. Noen lærere er frekke, kalde og liker å behandle elever dårlig. Vi har en sånn en på skolen. Ble ganske satt ut første gang jeg hørte om denne dama og tok straks kontakt med skolen og hadde en samtale med henne. Men siden har hun bare holdt på. Synes det er greit å kalle en spade en spade. Hun er bare ikke snill. Barna skal ikke føle at det er dem det er noe galt med. De har helt rett. Dama er kald og ufyselig og burde aldri vært lærer. Anonymkode: c2cdd...7d5 23
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 👏🏻👏🏻👏🏻 Hilsen en annen lærer. Anonymkode: afe8a...1e1 14
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 5. Du har hovedansvaret for å oppdra ditt barn. Om barnet f. eks. bruker mobilen for mye i skoletiden, så bør spørsmålet være hva du kan gjøre for å bidra til å løse dette, ikke «Hva skal skolen gjøre med dette?» Du mener ikke seriøst at dere tillater elevene å bruke mobilen i skoletiden? På skolen her er det totalforbud mot mobil i skoletiden. Fungerer supert. Hvordan mener du egentlig at foreldrene skal kunne regulere om elevene bruker mobilen på skolen? Anonymkode: 0637a...359 Definer tillater? Vi har regler mot bruk av mobil i timen, den skal ligge i sekken. Og ved gjentatte regelbrudd inndras mobilen ut dagen. Noen skoler har mobilhotell, men det gjelder ikke alle skoler og er til dels omstridt. Og inntil det eventuelt blir praksis på alle skoler, så skaper mobilen mye krøll i skolehverdagen. Det er både en enorm tidstyv vi må deale med, og en stadig kilde til manglende fokus, drama og mobbing. Og her savner jeg faktisk at foreldrene er mer på banen. Du kan ikke kontrollere hva som skjer i klasserommet, men du gir barnet mobil og kan også bestemme at den ligger igjen hjemme om det blir et problem. 3 minutter siden, hind skrev: Selvsagte ting dette da, men jeg vil bare pirke litt på punkt 9. Jada, dere er der og ikke vi, men det hender rett som det er at dere ikke får med dere hele historien. Det opplevde jeg selv som elev, og det opplever mine barn nå og da. Læreren får bare med seg deler av en hendelse, og ikke det som startet den, og så velger de å stole litt for blindt på enkelte elevers oppfatning av det hele. Det hender at det blir både feil og urettferdig, og noen ganger slipper den som la opp til det hele unna uten en skrape mens andre blir tatt skikkelig. Ofte er det de storvokste guttene med kraftige stemmer som straffes, mens sjefsmanipulatoren som står bak bare kan fnise av verket sitt. I slike situasjoner støtter jeg ungene mine. Jeg kjenner dem veldig, veldig godt, og jeg vet at når de føler seg urettferdig behandlet så er de faktisk det. Jeg er fullt klar over at jeg ikke får med meg alt, og også at elever noen ganger får med seg mer enn meg. Men det hender også at foreldre er overbevist om det samme som deg i tilfeller hvor barnets fremstilling ikke er riktig. Og om foreldrene da er skråsikre på at de VET, framfor å forhøre seg med et åpent sinn, så blir det vanskelig. Det er ofte lurt å skille mellom barnets opplevelse av noe og hva som faktisk har skjedd. Opplevelsen er reell, den kan man ta tak i uten å stå hardt på at man vet nøyaktig hva som har skjedd. Anonymkode: 92cd3...094 18
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: 8. Fra ungdomsskolen og oppover, husk at du faktisk bare kan klage på standpunktkarakterer, ikke underveisvurdering. Er barnet misfornøyd med karakterer, fokuser på hva som skal til for å nå målet til barnet, ikke klage på et resultat. Hva pokker! Selvfølgelig stiller jeg spørsmål ved underveisvurderinger! Når disse avviker så enormt fra hva andre lærere gir og vurderer. Da er det sunt å stille spørsmål ved den enkelte lærer sin evne til å lære fra seg, som får ekstreme utslag for eleven. Man kan ikke bare si at målet til eleven er galt, ofte er det læreren som svikter her også. Har du ikke dette i perspektivet ditt kan elendige lærere bare herje på. Jo vi skal klage på resultatet, når dette ensidig rammer hele klasser fra et semester til et annet bare ved at det er skjedd en endring på hvem som er lærere. Man bør doble lærerlønnen, få de beste inn i dette yrket og stille krav! Ikke ovenfor enkeltindivider, men når hele klasser lider under dette, og så si det du sier, da er det oppskriften på elendighet! Mange gode lærere der ute, men også mange som aldri skulle vært det. Og de må bare lukes ut! Det er ledelsen til skolen som må gjøre, etter at det beviselig forholder seg slik. Og det verste er om man klager, og det direkte går ut over elevene fordi læreren er helt uangripelig i et og alt. Dette kan bare ikke fortsette i lengden, for dere lærere avgjør fremtiden til mange unge mennesker, ofte på helt sviktende grunnlag og med rent bedrag,der egen udugelighet går utover elevene. Endret 8. februar 2019 av Duftavsommerregn 9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: 5. Du har hovedansvaret for å oppdra ditt barn. Om barnet f. eks. bruker mobilen for mye i skoletiden, så bør spørsmålet være hva du kan gjøre for å bidra til å løse dette, ikke «Hva skal skolen gjøre med dette?» Du mener ikke seriøst at dere tillater elevene å bruke mobilen i skoletiden? På skolen her er det totalforbud mot mobil i skoletiden. Fungerer supert. Hvordan mener du egentlig at foreldrene skal kunne regulere om elevene bruker mobilen på skolen? Anonymkode: 0637a...359 Det kan jo skje at en elev bruker mobilen i skoletiden selv om skolen har regler for mobilbruk. Dersom dette skjer gjentatte ganger med en elev, må vel foreldrene kunne snakke med barnet sitt selv om "problemet" er noe som skjer i skoletiden? Anonymkode: 90aad...bbd 11
Gjest hind Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Definer tillater? Vi har regler mot bruk av mobil i timen, den skal ligge i sekken. Og ved gjentatte regelbrudd inndras mobilen ut dagen. Noen skoler har mobilhotell, men det gjelder ikke alle skoler og er til dels omstridt. Og inntil det eventuelt blir praksis på alle skoler, så skaper mobilen mye krøll i skolehverdagen. Det er både en enorm tidstyv vi må deale med, og en stadig kilde til manglende fokus, drama og mobbing. Og her savner jeg faktisk at foreldrene er mer på banen. Du kan ikke kontrollere hva som skjer i klasserommet, men du gir barnet mobil og kan også bestemme at den ligger igjen hjemme om det blir et problem. Jeg er fullt klar over at jeg ikke får med meg alt, og også at elever noen ganger får med seg mer enn meg. Men det hender også at foreldre er overbevist om det samme som deg i tilfeller hvor barnets fremstilling ikke er riktig. Og om foreldrene da er skråsikre på at de VET, framfor å forhøre seg med et åpent sinn, så blir det vanskelig. Det er ofte lurt å skille mellom barnets opplevelse av noe og hva som faktisk har skjedd. Opplevelsen er reell, den kan man ta tak i uten å stå hardt på at man vet nøyaktig hva som har skjedd. Anonymkode: 92cd3...094 Ungene mine er flinke til å ta selvkritikk når de har minste mistanke om at de har skyld i noe, og med halve slekta i advokatbransjen er de blant annet lært opp til å være observante, vurdere sannsynlighet og lytte til andre før de gjør seg opp en mening. Det høres arrogant ut, men jeg stoler faktisk mer på deres enn på en tilfeldig lærers oppfatning, i alle fall når det gjelder de største barna. De er reflekterte og ærlige unger.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev: Hva pokker! Selvfølgelig stiller jeg spørsmål ved underveisvurderinger! Når disse avviker så enormt fra hva andre lærere gir og vurderer. Da er det sunt å stille spørsmål ved den enkelte lærer sin evne til å lære fra seg, som får ekstreme utslag for eleven. Man kan ikke bare si at målet til eleven er galt, ofte er det læreren som svikter her også. Har du ikke dette i perspektivet ditt kan elendige lærere bare herje på. Jo vi skal klage på resultatet, når dette ensidig rammer hele klasser fra et semester til et annet bare ved at det er skjedd en endring på hvem som er lærere. Man bør doble lærerlønnen, få de beste inn i dette yrket og stille krav! Ikke ovenfor enkeltindivider, men når hele klasser lider under dette, og så si det du sier, da er det oppskriften på elendighet! Mange gode lærere der ute, men også mange som aldri skulle vært det. Og de må bare lukes ut! Det er ledelsen til skolen som må gjøre, etter at det beviselig forholder seg slik. Du kan selvfølgelig gjerne stille spørsmål ved underveisvurdering, men klagerett har man faktisk bare på sluttvurdering. Hvilket var mitt poeng. Å spørre om begrunnelse, få forklart hva som må til eller lignende, er selvfølgelig helt greit. Men det er ikke det samme som å skulle klage på en karakter. Og da er vi tilbake til punkt en, ta kontakt, spør og vurder svaret. Kanskje er det noe i undervisningen/vurderingen/oppgaven/kriteriene/klassen som er problematisk, men kanskje er det også en god grunn til at man har fått det resultatet. For å finne ut hva som er hva, så er det lurt å starte med å spørre om en forklaring. Anonymkode: 92cd3...094 13
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #15 Skrevet 8. februar 2019 Støttes Hilsen lærer Anonymkode: e9ddf...a3d 13
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #16 Skrevet 8. februar 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Du kan jo heller ta det opp med foreldrene på din skole. Ikke noe ny informasjon der. Anonymkode: 62047...e27 Det er tydeligvis ny og nødvendig informasjon for VELDIG mange foreldre, iallefall en god påminnelse - for foreldre forlanger og krever så utrolig mye av lærere. En lærer er bare et menneske, på lik linje som eleven og foreldrene. Man kan ikke alltid strekke seg langt for enhver elev. Anonymkode: 17ef5...f95 10
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, hind skrev: Ungene mine er flinke til å ta selvkritikk når de har minste mistanke om at de har skyld i noe, og med halve slekta i advokatbransjen er de blant annet lært opp til å være observante, vurdere sannsynlighet og lytte til andre før de gjør seg opp en mening. Det høres arrogant ut, men jeg stoler faktisk mer på deres enn på en tilfeldig lærers oppfatning, i alle fall når det gjelder de største barna. De er reflekterte og ærlige unger. Ja, og her er vi ved kjernen av problemet. «Mine barn er slik», punktum. Det er godt mulig dine barn er slik. Men i det store bildet, så er det ikke uvanlig at barn kan være annerledes på skolen enn hjemme, og at selv reflekterte, smarte, oppegående unger kan ha en dårlig dag eller misforstå en situasjon. Og har man flere foreldre i ei gruppe som har samme holdning, så kan det være vanskelig å løse situasjoner eller finne ut av ting. Anonymkode: 92cd3...094 39
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan selvfølgelig gjerne stille spørsmål ved underveisvurdering, men klagerett har man faktisk bare på sluttvurdering. Hvilket var mitt poeng. Å spørre om begrunnelse, få forklart hva som må til eller lignende, er selvfølgelig helt greit. Men det er ikke det samme som å skulle klage på en karakter. Og da er vi tilbake til punkt en, ta kontakt, spør og vurder svaret. Kanskje er det noe i undervisningen/vurderingen/oppgaven/kriteriene/klassen som er problematisk, men kanskje er det også en god grunn til at man har fått det resultatet. For å finne ut hva som er hva, så er det lurt å starte med å spørre om en forklaring. Det hjelper ikke å spørre om noe som helst, alle klørne kommer ut fra skolen sin side. Når man ser at når man bytter lærer så stuper snittet i hele klassen, da er det noe som er alvorlig galt. Det er mennesker sin fremtid vi snakker om, og da blir karaktersystemet helt meningsløst! Det er farlig, man ødelegger elever som ikke fatter en dritt, når det fra en dag til en annen blir helt andre vurderinger ut fra et helt spesifikt tema som skal vurderes. For meg står dette frem som at det ikke er noe system, alt avhenger av hva du som elev får som lærer! Når en lærer vurderer en oppgave til 5 er, og en annen vurderer det til en 2er, da er det noe alvorlig galt et sted. Dette må skolen løse! Det er ekstremt flaks for en elev hva lærer man blir underlagt, og det skal styre fremtiden din! Det er jo så ekstremt urettferdig som det kan få blitt. Noen må ta tak her, og gripe inn ovenfor egenrådige lærere uten noen form for evne til å levere det som kreves. Jeg snakker ikke om enkelttilfeller her, for det vil alltid være slik at noen føler at de blir urettferdig behandlet. Men når det rammer hele klasser er det ikke tilfeldig. 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 Jeg er så lei av lærere som skal oppdra foreldre hele tiden. Det er så nedlatende. Foreldre vil (stort sett) det beste for ungene sine! De prøver ikke å plage noen! Hilsen lærer OG mor Anonymkode: 0c025...191 10
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #20 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tydeligvis ny og nødvendig informasjon for VELDIG mange foreldre, iallefall en god påminnelse - for foreldre forlanger og krever så utrolig mye av lærere. En lærer er bare et menneske, på lik linje som eleven og foreldrene. Man kan ikke alltid strekke seg langt for enhver elev. Selvfølgelig ikke! Men når en lærer vurderer en oppgave til en 6 er, og en annen til en 3 er, da er det noe riv ruskende galt! Det kan du bare ikke skylde på foreldre eller elever. Da er det noe galt med kvaliteten på det som leveres fra enkelte lærere. Det er ekstreme variasjoner fra skole til skole her også. Det avgjør unge mennesker sin mulighet. Det er tallet som settes, som begrenser alle muligheter videre i systemet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå