Gå til innhold

Til foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 15år og i det siste har jeg hatt ekstreme vansker med å få foreldrene til å forstå meg, jeg forstår at jeg er 15 osv og alderen kan ha noe å si men den diskjusjonen er ikke det jeg vil ta opp

jeg er veldig pliktoppfyllende men ikke så flink til å jobbe med skole selvom jeg får bra karakterer. Jeg har hatt en lang diskjusjonen om hvordan jeg har det og at jeg stresser masse

under diskjusjonen gråt jeg og skjalv veldig det tok veldig mye energi men selv føler jeg at jeg ikke fikk noe ut av det fordi de tror ag vi ungdommer kaster bort all tiden på sosiale medier og mobilen noe jeg kan skjønne

men vi har et ekstremt press og stress som sliter oss ut hver dag og jeg er så sliten at jeg sovner på skolen og ikke klarer å jobbe hjemme jeg skjønner at de også har vært ungdommer men det var et helt annet type press. 

Problemet er at de tror jeg har masse tid men jeg spiller fotball har press til å se bra ut, ha fin kropp, gjøre det bra på skolen, tenke på fremtiden, drikke press, press når det gjelder gutter jeg klarer det ikke 

Og de forstår det virkelig ikke og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre:( 

Anonymkode: c2cf2...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helsesøster ålreit? Isåfall kan du gjerne gå dit. Veldig mange ungdommer, spesielt jenter (flink-pike-syndromet), sliter seg ut på dette evige presset. Man skal prestere overalt, og sosiale medier gjør det neppe bedre. 

Hvis helsesøster ikke er ålreit, har du en kul tante/onkel? En venninnes mamma? Eller kanskje snappe helsesista? 

Det kan også være du har lavt jernlager, mangler noen vitaminer og sånt, så kanskje en tur til legen? For å være så sliten at man sovner på skolen, det er ikke helt normalt. 

Anonymkode: f306e...88e

Skrevet

Hei du! Jeg har tenåringsjenter, og det er av og til vanskelig for foreldre og tenåringer å forstå hverandre. Ofte ender samtaler om viktige temaer i krangler hvor ingen hører etter hva den andre parten egentlig prøver å si.

Det jeg har lært meg er at vi snakker best sammen når vi gjør noe hyggelig sammen. Kanskje du kan invitere moren eller faren din med på en gåtur en dag du ikke er for opprørt? På gåturer snakker i hvertfall vi bedre sammen. I tillegg er det et lurt "triks" å vise at du har skjønt det de prøver å si. "Jeg skjønner at dere bekymrer dere for at jeg tilbringer for mye tid på mobilen..." eller "Jeg hører at dere synes jeg gjør for lite skolearbeid...". Så kan du si at din oppfatning av situasjonen er en annen. Der er også lurt å tenke ut på forhånd hva du vil oppnå. Vil du at de skal skjønne at du har der vanskelig og trenger hjelp til å organisere dagen din? Ønsker du at de skal stole på at du prioriterer skolen, og at de derfor bør la deg vise at du er moden nok til å ta ansvar og ikke mase på deg? Er du deprimert og trenger helsehjelp?

Jeg er helt enig med deg i at tenåringer i dag lever med press fra mange kanter. En måte å slippe unna noe av dette presset er å droppe sosiale medier i perioder. Og øve seg på å bli trygg på at det viktigste i livet ikke er leppestørrelse og kroppsfasong. Om det er dette foreldrene dine prøver å formidle, så kanskje dere bør snakke om dette? De aller fleste foreldre vil sine tenåringer vel, men det er ikke alltid så lett å forstå hverandre.

Stor klem til deg, jeg håper det ordner seg.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er helsesøster ålreit? Isåfall kan du gjerne gå dit. Veldig mange ungdommer, spesielt jenter (flink-pike-syndromet), sliter seg ut på dette evige presset. Man skal prestere overalt, og sosiale medier gjør det neppe bedre. 

Hvis helsesøster ikke er ålreit, har du en kul tante/onkel? En venninnes mamma? Eller kanskje snappe helsesista? 

Det kan også være du har lavt jernlager, mangler noen vitaminer og sånt, så kanskje en tur til legen? For å være så sliten at man sovner på skolen, det er ikke helt normalt. 

Anonymkode: f306e...88e

Takk for svar! Kan evt se etter helsesøster har tatt blodprøve hos legen og alt var bra så skjønner ikke hvorfor jeg blir så himla sliten:(

Skrevet
50 minutter siden, Sussudio skrev:

Hei du! Jeg har tenåringsjenter, og det er av og til vanskelig for foreldre og tenåringer å forstå hverandre. Ofte ender samtaler om viktige temaer i krangler hvor ingen hører etter hva den andre parten egentlig prøver å si.

Det jeg har lært meg er at vi snakker best sammen når vi gjør noe hyggelig sammen. Kanskje du kan invitere moren eller faren din med på en gåtur en dag du ikke er for opprørt? På gåturer snakker i hvertfall vi bedre sammen. I tillegg er det et lurt "triks" å vise at du har skjønt det de prøver å si. "Jeg skjønner at dere bekymrer dere for at jeg tilbringer for mye tid på mobilen..." eller "Jeg hører at dere synes jeg gjør for lite skolearbeid...". Så kan du si at din oppfatning av situasjonen er en annen. Der er også lurt å tenke ut på forhånd hva du vil oppnå. Vil du at de skal skjønne at du har der vanskelig og trenger hjelp til å organisere dagen din? Ønsker du at de skal stole på at du prioriterer skolen, og at de derfor bør la deg vise at du er moden nok til å ta ansvar og ikke mase på deg? Er du deprimert og trenger helsehjelp?

Jeg er helt enig med deg i at tenåringer i dag lever med press fra mange kanter. En måte å slippe unna noe av dette presset er å droppe sosiale medier i perioder. Og øve seg på å bli trygg på at det viktigste i livet ikke er leppestørrelse og kroppsfasong. Om det er dette foreldrene dine prøver å formidle, så kanskje dere bør snakke om dette? De aller fleste foreldre vil sine tenåringer vel, men det er ikke alltid så lett å forstå hverandre.

Stor klem til deg, jeg håper det ordner seg.

Tusen takk for et hjelpende svar<3 skal prøve å snakke med dem engang de ikke er opprørte og den tur metoden hørtes bra ut!

Skrevet

Hei du, kan du ha vitaminmangel? Tar du omega-3? Dette er utrolig viktig for en hjerne i utvikling, og hjelper ekstremt mye på energien. Søvnrutiner er også veldig viktig. 8-10 timer søvn hver natt. Ja, vi vet det er kjedelig å legge seg kl 22, og aller helst legge bort telefon og skjermer 2 timer før. 

Angående kommunikasjon med foreldrene dine så må du selv legge følelsene dine til side og argumentere for hva som er rett for deg. Det skal ikke være nødvendig å blottlegge hele følelsespekteret ditt for dem, for at de skal forstå deg. Som brukeren over sier så er det mye enklere å ta opp temaer litt og litt - med en lett tone, når man gjør noe hyggelig sammen. 

Å legge bort sosiale medier er også en kjempegod idé. Bli kjent med deg selv via deg selv - ikke via mobilen og media. 

Lykke til med tenårene ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...