AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Toåringen min liker ikke frukt. Jeg og pappaen elsker frukt og har alltid noe på bordet, har introdusert forskjellig type frukt helt siden han var baby og det har gått bra, han har spist. Interessen begynte å dabbe fra han ble 2 år. I bhg spiser han ikke frukt og hjemme gjør han det sjeldent. Lager jeg det som smoothie, da liker han det. Huff, føler bare det er så synd og vet liksom ikke hvor mye jeg skal prøve. Han spiser grønnsaker og får i seg sunn mat, godteri er vi veldig nazi på så jeg vet egentlig ikke hva jeg har gjort gæli. Noen tips? Anonymkode: d9d32...2e9
Diamant20 Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Har du oppkuttet frukt hele tiden? Ofte er det mer fristende
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Gjør ikke noe om han ikke liker frukt. Det ødelegger tennene og har masse sukker i seg. Anonymkode: 572f0...b6e 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 No worries.. vår 4 åring er slik. Har alltid vært slik. Vi har rett og slett forsonet oss med det. Ellers spiser han sunn mat og er frisk.. så vi gidder ikke å oresse eller forsøke mer. Dog spiser han frukt innimellom hvus vi gir det til han. Altså at vi.mater han... Anonymkode: 51c3c...68a 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, VoodooChild skrev: Hvorfor må han spise frukt? 😂 ja, si det.. Synes det er litt synd at han er den eneste ungen i avdelingen i bhg som ikke spiser frukt. Dessuten så er det jo mye vitaminer og antioksidanter i frukt som han går glipp av. Anonymkode: d9d32...2e9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 😂 ja, si det.. Synes det er litt synd at han er den eneste ungen i avdelingen i bhg som ikke spiser frukt. Dessuten så er det jo mye vitaminer og antioksidanter i frukt som han går glipp av. Anonymkode: d9d32...2e9 Og masse sukker som gjør at blodsukkeret stiger høyt og fort. Anonymkode: d2162...5c9 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 https://www.partyking.no/pop-chef-matskulptor.html?gclid=EAIaIQobChMIkM7Ft76s4AIVE1QYCh1AgQUxEAQYASABEgKMRPD_BwE https://www.coolstuff.no/Frukt--og-gronnsakformer Anonymkode: 5f37a...931
VoodooChild Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 😂 ja, si det.. Synes det er litt synd at han er den eneste ungen i avdelingen i bhg som ikke spiser frukt. Dessuten så er det jo mye vitaminer og antioksidanter i frukt som han går glipp av. Anonymkode: d9d32...2e9 Men det kan han vel få i seg av andre matvarer? 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 ja, si det.. Synes det er litt synd at han er den eneste ungen i avdelingen i bhg som ikke spiser frukt. Dessuten så er det jo mye vitaminer og antioksidanter i frukt som han går glipp av. Anonymkode: d9d32...2e9 Jeg kan fortelle deg at de vitaminene i frukt som vi får inn i norge er ikke så vitaminrik. Vi spiser frukt av laaaangt dårligere kvalitet enn det som finnes i tropiske deler av verden og der frukt høstes npr det er modent Anonymkode: 51c3c...68a 4
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Toåringen min liker ikke frukt. Jeg og pappaen elsker frukt og har alltid noe på bordet, har introdusert forskjellig type frukt helt siden han var baby og det har gått bra, han har spist. Interessen begynte å dabbe fra han ble 2 år. I bhg spiser han ikke frukt og hjemme gjør han det sjeldent. Lager jeg det som smoothie, da liker han det. Huff, føler bare det er så synd og vet liksom ikke hvor mye jeg skal prøve. Han spiser grønnsaker og får i seg sunn mat, godteri er vi veldig nazi på så jeg vet egentlig ikke hva jeg har gjort gæli. Noen tips? Tilberede dette skikkelig! Skjær det opp i stykker, og lag det til bydende til med forskjellige varianter og smaker. Da skal jeg garantere deg at det også blir spist. Sett frem et fat av oppskjæret frukt og grønnsaker som alle spiser fra! Barnet vil fort ta etter dere voksne, ikke sikkert de liker alt, men vil garantert finne noe de liker. Da er du igang.
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: g masse sukker som gjør at blodsukkeret stiger høyt og fort. Dette er tull, om du balanserer dette med frukt og grønnsaker! Du skal ikke spise bare en ting, variere dette og sett frem et fat med flere utvalg! Som ikke bare er sukker. Det kan være eple, banan, en appelsin og noen andre grønnsaker. Skjær det opp i biter, og barna vil garantert like det. Spesielt om sommeren er dette populært. Når jeg gjør det ligger det nesten ikke noe igjen på fatet. Det er for de aller fleste forfriskende og godt.Gjerne med litt bær til også. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 19 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Dette er tull, om du balanserer dette med frukt og grønnsaker! Du skal ikke spise bare en ting, variere dette og sett frem et fat med flere utvalg! Som ikke bare er sukker. Det kan være eple, banan, en appelsin og noen andre grønnsaker. Skjær det opp i biter, og barna vil garantert like det. Spesielt om sommeren er dette populært. Når jeg gjør det ligger det nesten ikke noe igjen på fatet. Det er for de aller fleste forfriskende og godt.Gjerne med litt bær til også. Har man et kresent barn er det ingen garanti i det, nei.. TS: min gutt elsker frukt, men ikke grønnsaker. Spiser det kun når jeg har lurt det inn i en saus eller gråten. Hadde heller sett det var omvendt det er jo kjempebra at han liker grønnsaker, tenker jeg. Frukt hadde jeg ikke stresset med. Fortsett å tilby og ha det tilgjengelig. En god smoothie med frukt og bær i blant er jo også fint Anonymkode: 8700d...73d 2
Duftavsommerregn Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har man et kresent barn er det ingen garanti i det, nei.. TS: min gutt elsker frukt, men ikke grønnsaker. Spiser det kun når jeg har lurt det inn i en saus eller gråten. Hadde heller sett det var omvendt det er jo kjempebra at han liker grønnsaker, tenker jeg. Frukt hadde jeg ikke stresset med. Fortsett å tilby og ha det tilgjengelig. En god smoothie med frukt og bær i blant er jo også fint OK, kanskje ikke noen garanti,men mye større mulighet! Det å lære seg å like smaker i barndommen betinger at man utfordrer barnet på dette! Lag det til, begynn med dette! Så vil andre spise mye av det, og barnet ser at andre liker dette og sjansen for at de da selv utforsker dette er mye større. I utgangspunktet er bare søtt noen som alle vil like! Men utfordrer man barna på å utforske dette lærer de seg dette over tid. Slik er det også med voksne, det er ikke alt som jeg har spist som jeg liker første gang, men et par ganger og man erfarer noe helt annet.
Gjest BearMama Skrevet 8. februar 2019 #15 Skrevet 8. februar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 ja, si det.. Synes det er litt synd at han er den eneste ungen i avdelingen i bhg som ikke spiser frukt. Dessuten så er det jo mye vitaminer og antioksidanter i frukt som han går glipp av. Anonymkode: d9d32...2e9 Ikke så lenge dere lager smoothie. Vår kan til nød spise epler. Men jeg har fruktmos oppi grøten hans.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #16 Skrevet 8. februar 2019 Er det nå i vinter han har sluttet å like frukt? Jeg spiser nemlig heller ikke frukt om vinteren. Om sommeren spiser jeg all slags frukt, men om vinteren har jeg rett og slett ikke lyst på. Anonymkode: 6874c...f14
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 Det går litt opp og ned. Skjær opp i små biter og tilby, men ikke press. Når han liker grønnsaker, så får han jo i seg mange viktige næringsstoffer. Du kan også blande og kamuflere frukt og grønt inn i annen mat, f.eks. (veldig små) eplebiter som kokes inn i havregrøten. Plutselig går det over, og barnet spise frukt igjen. Om noen dager, uker, måneder eller år. Anonymkode: 688c9...920 1
Hilde1302 Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 Han spiser jo grønnsaker, og det er jo det viktigste. Drikker han juice da? Smoothie? Går jo an å gi ett glass per dag for vitaminene sin del 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 24 minutter siden, Hilde1302 skrev: Han spiser jo grønnsaker, og det er jo det viktigste. Drikker han juice da? Smoothie? Går jo an å gi ett glass per dag for vitaminene sin del Ja, han drikker juice og smoothie og føler jo han får i seg det meste. I bhg serverer de frukt og der spiser han ingenting. Litt kjipt at han er den eneste ungen som ikke spiser mens alle andre gjør det. Anonymkode: d9d32...2e9
Tvist Skrevet 8. februar 2019 #20 Skrevet 8. februar 2019 Du kan jo f. Eks lage eplechips! Skjær opp eplet med ostehøvlen, ha på kanel og stek i ivnen på lav varme til de er tørre. Eller eplekake. Ovnbakt eple med brunt sukker og nøtter. Nicecream med banan. Eller havrebanankuler (most banan, så mye havregryn at man kan lage fasre kuler og litt kanel og peanøttsmør om man liker det). Lag kuler eller spis med skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå