Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har feil vurdert å leie et sted som er mer kostbart enn det som min inntekt forutsier seg. Da jeg startet i jobben så så jeg for meg at jeg skulle tjene enda bedre. Men jeg er i en situasjon der inntekt ikke strekker til å dekke alle utgifter. Bør jeg si opp her jeg bor? jeg er usikker hvor langt kontrakten strekker seg, men jeg måtte handle raskt når jeg flyttet hit, fordi jeg trengte noe forutsigbart. 

Anonymkode: 59818...9ae

Skrevet

har du leid et sted som ble dyrere enn det du forutså? hva gjorde du i den situasjonen slik at du kom på riktig spor igjen økonomisk?

TS

Skrevet

Det er ganske enkel matte, må du betale mer i leie enn hva du har råd til, så bør du absolutt tenke på å flytte.

• Liker 7
Skrevet
33 minutter siden, VoodooChild skrev:

Det er ganske enkel matte, må du betale mer i leie enn hva du har råd til, så bør du absolutt tenke på å flytte.

hvorfor er det enkel matte? hvordan gjorde du i praksis vedrørende der du ønsket å bo, få adresse, bli tilknyttet lokal miljøet, få nye naboer og ikke minst definere hvilken pris du ville sette for å signere kontrakt?

hvordan skal jeg lese kontrakten? er det muligheter for meg å flytte ut uansett? eller er det tidsbestemt?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er det enkel matte? hvordan gjorde du i praksis vedrørende der du ønsket å bo, få adresse, bli tilknyttet lokal miljøet, få nye naboer og ikke minst definere hvilken pris du ville sette for å signere kontrakt?

hvordan skal jeg lese kontrakten? er det muligheter for meg å flytte ut uansett? eller er det tidsbestemt?

Inntekt kan ikke være mindre enn utgifter. Blir ikke enklere matte enn det.

I praksis setter man opp en oversikt over faste utgifter, ser hva man har råd til å betale til bolig, går på Finn og finner en leilighet som passer, kontakter utleier, går på visning og melder sin interesse.

Du selv må jo vite hvilket område som er praktisk å bo på i forhold til nettverk og arbeidssted.

Endret av VoodooChild
  • Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ingen her som kan svare på om du har mulighet til å si opp kontrakten eller om den er tidsbestemt, det står i din kontrakt som du har skrevet under på. 
Ingen her inne er synsk og kan se hva DIN kontrakt sier om oppsigelsestid. Du leser den sånn som du leser alt annet, start på toppen, bokstav for bokstav, ord for ord, setning for setning. 

Og ja, det er enkel matte. Har du råd til å gå i minus hver måned? Har du råd til å gå i minus hver måned, så kan du jo bare bli boende. 
Hvordan man gjør det i praksis? Man ser hvilken inntekt man har, ser hvor mye man har råd til å betale for bolig, finner seg ny bolig, flytter, og finner ut av naboer og nærmiljø etterpå. 
Jeg har iallefall aldri hatt naboer/nærmiljø som er verdt så mye at jeg er villig til å gå i minus på kontoen hver måned. 

Anonymkode: f2916...b9c

• Liker 10
Skrevet

Du må jo si opp om du ikke har råd til å bo der. Om du er bundet av kontrakten kan du prøve å skaffe en kveldsjobb for å betale leia ut perioden. Vet det er veldig surt når man feilberegner økonomien og går på sånne smeller så jeg føler med deg, men det er dessverre ikke så mye du kan gjøre enn å komme deg ut av det og prøve å ikke gjøre samme feil igjen.

Anonymkode: 1c4e4...6c1

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel fått x antall svar i andre tråder om akkurat det samme. De aller fleste leiekontrakter er med 3 måneders oppsigelse, og du må minimum bo et år, så du kan først si opp når du har bodd 9 måneder. Det er vanlig standard kontrakt. Men har du ikke fast lønn siden du tjener mye mindre enn du hadde regnet med ? Da må du jo gå gjennom alle utgiftspostene dine og se hva du må kutte. Du har ikke krav på å kunne si opp før fristen selv om du finner ut at dette var for dyrt for deg. Enkel matte, inntekt - minus utgifter , så ser du hva du sitter igjen med til mat og tannlege, frisør etc. 

Anonymkode: 5711f...243

• Liker 2
Skrevet

Si opp med en gang 

• Liker 1
Skrevet

Har du søkt om bostøtte? Min leie er på 11000 i mnd., og om jeg bare tjener 11000 en mnd, så får jeg 3770 kr i støtte. Så går det gradvis nedover til jeg tjener 20000 kr - hvor støtten kuttes. En reddende engel når jeg noen ganger tjener mindre enn forventet.

Anonymkode: bb519...bbd

• Liker 2
Skrevet

jeg må undersøke løsninger der jeg kommer kanskje opp til 5000 kr lavere i husleie i mnd. Det vil si jeg må si opp leieavtalen jeg har i dag, og flytte til en annen by. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg må undersøke løsninger der jeg kommer kanskje opp til 5000 kr lavere i husleie i mnd. Det vil si jeg må si opp leieavtalen jeg har i dag, og flytte til en annen by. 

Du er ikke i en unik situasjon. Det er mange som må bo et sted de kanskje ikke har så lyst til å bo. 
Fordi økonomien tilsier at man kanskje må bo et stykke unna. 
Eller så må du skaffe deg en jobb til å tjene mer penger. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Du er ikke i en unik situasjon. Det er mange som må bo et sted de kanskje ikke har så lyst til å bo. 
Fordi økonomien tilsier at man kanskje må bo et stykke unna. 
Eller så må du skaffe deg en jobb til å tjene mer penger. 

hvordan har din situasjon vært, og  hvem møtte du som bidro deg på rett spor?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

hvordan har din situasjon vært, og  hvem møtte du som bidro deg på rett spor?

Jeg har bodd etter hvor jeg har råd til å bo. 
Da jeg var student bodde jeg et godt stykke unna skolen, men nært et busstopp, så det var forholdsvis enkelt å komme seg til skolen. 
Nå som jeg er "voksen" og gift bor jeg feks nært tbanen som gjør at vi ikke trenger å ha bil. og sparer penger på den måten, har regnet oss frem til at pengene vi sparer på bil kan vi bruke på hus og bo litt dyrere en vi kunne gjort med bil. 

Men i tillegg er vi to i husstanden som tjener ok. Da vi flyttet sammen regnet vi på hvor vi hadde mulighet til å bo.
Vi sparer fortsatt en del så vi kan bruke penger på reise og god mat. 
Når vi får barn kan det hende vi velger å flytte mer ut på landet og heller skaffe oss en bil. Større hus, til mindre penge, med bil. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, kaleidoskop skrev:

Jeg har bodd etter hvor jeg har råd til å bo. 
Da jeg var student bodde jeg et godt stykke unna skolen, men nært et busstopp, så det var forholdsvis enkelt å komme seg til skolen. 
Nå som jeg er "voksen" og gift bor jeg feks nært tbanen som gjør at vi ikke trenger å ha bil. og sparer penger på den måten, har regnet oss frem til at pengene vi sparer på bil kan vi bruke på hus og bo litt dyrere en vi kunne gjort med bil. 

Men i tillegg er vi to i husstanden som tjener ok. Da vi flyttet sammen regnet vi på hvor vi hadde mulighet til å bo.
Vi sparer fortsatt en del så vi kan bruke penger på reise og god mat. 
Når vi får barn kan det hende vi velger å flytte mer ut på landet og heller skaffe oss en bil. Større hus, til mindre penge, med bil. 

takk for tips.

Skrevet

Spør igjen: Har du søkt om bostøtte, eller får du det? 

Dersom du leier, og du / boligen du leier innfrir kriteriene, så får du bostøtte. Du får dekt inntil ca. 1/3 av leien. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør igjen: Har du søkt om bostøtte, eller får du det? 

Dersom du leier, og du / boligen du leier innfrir kriteriene, så får du bostøtte. Du får dekt inntil ca. 1/3 av leien. 

får ikke bostøtte siden jeg ikke har lav inntekt.

Skrevet

Hvor mye er husleien din på? 

Hvor mye er dine andre utgifter på, pr mnd? 

Blir lettere å hjelpe deg, dersom du kommer med disse opplysningene. 

• Liker 3
Skrevet

jeg trenger noen jeg kan jobbe sammen med å oppnå målene... føler meg presset opp i en vegg nå. Ønsker rask avklarering, om det er kun 3 måneder det er snakk om. 

Men det er nødvendig å finne et nytt sted å bo, det er første prioritering. Andre prioritering er å finne en ny jobb der inntekten er langt høyere. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg trenger noen jeg kan jobbe sammen med å oppnå målene... føler meg presset opp i en vegg nå. Ønsker rask avklarering, om det er kun 3 måneder det er snakk om. 

Men det er nødvendig å finne et nytt sted å bo, det er første prioritering. Andre prioritering er å finne en ny jobb der inntekten er langt høyere. 

Hvorfor svarer du ikke på spm. Du får? Ikke så lett å hjelpe da... :)

Anonymkode: 4a131...e77

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...