AnonymJente432 Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 (endret) Hei jeg er en jente på 15 år 10klasse, idag ble jeg tatt for å jukse på en prøv eig jeg er veldig redd for at mamma og pappa skal klikke i vinkel, noen som har tips elr evt noe jeg kan si? Håper på svar for jeg aner ikke hva jeg skal si:( Vet at det er dumt å jukse har lært det nå, så orker ikke ta den diskjusjonen Endret 8. februar 2019 av AnonymJente432
Million Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Det er vel ikke så mye du kan si, annet enn at du er lei for det, at du angrer og ikke minst: at du ALDRI skal gjøre det igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Skjønner du har det kjipt nå. Hva med å skrive en melding til de der du skriver ca det du skrev her, hva du har gjort, hva du er redd for og at du er veldig lei deg, at du angrer og at du aldri skal gjøre det igjen. Da får de kanskje avreagert og summet seg litt uten at du er tilstede, kanskje lettere for de å ikke klikke i vinkler i møte med deg senere. Og en annen ting, de har også vært 15 år, og veldig mange har jusket, forsøkt seg på å jukse, så det du har gjort er veldig leit, men også langt fra uvanlig. Lykke til! Anonymkode: d58ac...576 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Tror du må regne med en diskusjon med dine foreldre, og det må du kunne tåle. Jeg er enig med ab...576 over, send en melding først, slik at de summer seg litt først og er da gjerne mer saklige i sitt forhold til problemstillingen når du møter dem. Anonymkode: 9a86c...53b 4
Gjest BearMama Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Hadde du vært min datter så hadde jeg hørt på hva du hadde å si. Du vet at det du gjorde var galt og du angrer. Det er faktisk nok for meg. Såfremt det ikke gjentar seg.
I Grosny Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 Du kan jo tenke litt på årsaken til juks. Desperat karakternød for å komme inn på den skolen du ønsker? I så fall er det ett utgangspunkt for å legge en plan sammen med foreldre og lærer slik at du på riktig måte kan klare å nå dine nødvendige mål. Skjer det så er det faktisk flaks at du ble avslørt. 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Er bare å legge seg langflat her, frøken. Utrolig dumt av deg å jukse! Men nå har du lært! En viktig lekse videre i livet ditt. Si unnskyld og spør hva du kan gjøre for å bygge opp tilliten til dine foreldre igjen. De vil ikke kunne stole på deg, på lang lang tid. Tillit brutt er utrolig vanskelig å bygge opp igjen. Anonymkode: 54bf4...a79
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 Vær ærlig og legg deg langflat! Vis at du angrer. Jeg er lærer og har tatt flere i juks. Underviser på ungdomsskole. Den eleven jeg er stolt over er han som tok det bra. Han fikk høy plagiat på en oppgave og jeg sendte mail hjem som krevde lesebekreftelse. Mor bekreftet og da fortalte jeg eleven hvorfor han fikk 2. Til svar fikk jeg hvordan plagiatet hadde slått ut (visste ikke man må skrive med egne ord, 8. Klasse), og at «jaja... da får jeg kose meg med mobilen på vei hjem i dag. Slutt på mobil, playstation og annet gøy i en uke. Rekker jeg si ifra til mamma og pappa selv?». Jeg ble så glad inni meg av ærligheten hans at jeg glemte helt plagiatkontrollen. Godt å se han tenkte med en gang på å si ifra hjemme, jeg hadde jo ikke nevnt jeg allerede hadde gitt beskjed. Du gjorde noe dumt, men innrøm det. Ikke lyv! Ta konsekvensen. Anonymkode: c9a3e...5d0 1
Vera Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 Stå for handlingen din, ta konsekvensen, og forandre det til noe positivt (ikke juks igjen). I den store boken om livet ditt vil dette stå som et lite, men verdifullt feilgrep. Mennesker er ikke perfekte, ingen går gjennom et liv uten å gjøre feil. Husk at alle våre feilgrep er det vi tar mest lærdom av. Stå på videre i skoleløpet ditt, jeg vet det er beintøft, og at du av og til bare vil gi opp, men dette klarer du! Jeg heier på deg 💪🏻 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 9 timer siden, AnonymJente432 skrev: Hei jeg er en jente på 15 år 10klasse, idag ble jeg tatt for å jukse på en prøv eig jeg er veldig redd for at mamma og pappa skal klikke i vinkel, noen som har tips elr evt noe jeg kan si? Håper på svar for jeg aner ikke hva jeg skal si:( Vet at det er dumt å jukse har lært det nå, så orker ikke ta den diskjusjonen Regner med at det var en rettskrivningsprøve du jukset på? Anonymkode: 69073...929 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 Ta ansvar for situasjonen og si at du har lært fra det. Nå kjenner jeg ikke til dine foreldre, men som foreldre flest kan jeg jo tenke meg at de blir skuffet og agerer på det når de først får vite om det. Etter det roer situasjonen seg ned og det går over. Det beste du kan gjøre er å vise at du er lei deg og er ydmyk over situasjonen. De fleste har gjort en eller annen dum ting som tenåring som man ikke burde ha gjort. Det er fint at du tar det seriøst og vil rette opp i feilgrepet, slik som man også bør gjøre i sånne situasjoner. Ellers er ikke dette en stor greie som har særlig betydning. Anonymkode: c6795...6b5
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er bare å legge seg langflat her, frøken. Utrolig dumt av deg å jukse! Men nå har du lært! En viktig lekse videre i livet ditt. Si unnskyld og spør hva du kan gjøre for å bygge opp tilliten til dine foreldre igjen. De vil ikke kunne stole på deg, på lang lang tid. Tillit brutt er utrolig vanskelig å bygge opp igjen. Anonymkode: 54bf4...a79 Hvorfor ikke? Det er da ikke grunn til å ikke stole på barnet sitt for å ha jukset én gang på en prøve?
Snaskesnusken Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 Hvordan gikk samtalen med foreldrene dine, Ts? Vi har alle gjort dumme ting som vi angrer på men heldigvis kan vi ta lærdom av feilene våre.
Snaskesnusken Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med at det var en rettskrivningsprøve du jukset på? Anonymkode: 69073...929 ?
Whistler Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 Tiende etter jul. Det blir vel nedsatt hovedkarakter i faget med en karakter da? Jeg (har fire voksne barn) hadde ikke klikket i vinkel, men heller lagt vekt på at Karma biter deg i halen senere.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 Si det som det er, og lær av dette! Jeg går på høyskole, og før jul ble en i klassen tatt for å jukse under eksamen. Han strøyk, og må ta opp hele faget! Lær av feilien din, og hver glad du bare var 15 år når det skjedde. Anonymkode: 7bf05...ed3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #17 Skrevet 10. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Si det som det er, og lær av dette! Jeg går på høyskole, og før jul ble en i klassen tatt for å jukse under eksamen. Han strøyk, og må ta opp hele faget! Lær av feilien din, og hver glad du bare var 15 år når det skjedde. Anonymkode: 7bf05...ed3 Det var i tillegg ganske mildt. I verste fall blir man utvist fra å studere på alle norske utdanningsinstitusjoner i en viss tid, gjerne ett år. Anonymkode: c6795...6b5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #18 Skrevet 10. februar 2019 Vær ærlig med foreldrene dine om det du har gjort og fortell dem at du aldri vil gjøre det igjen. Og ikke gjør det igjen, selvsagt. Dette føles sikkert kjempevanskelig nå, men vær ærlig og redelig, så kommer dette til å gå over. Jeg har selv jukset på prøve som barn/ungdom, og hvis mitt barn hadde fortalt meg det selv og vært ærlig så hadde jeg vært veldig streng, for det må man som foreldre når barnet gjør noe som er så alvorlig som juks. Men de er uansett glad i deg og forstår nok at du er kjempelei deg. Vis at du angrer, så går dette fint. Anonymkode: c67e5...969
Kjetil E Skrevet 10. februar 2019 #19 Skrevet 10. februar 2019 22 timer siden, Whistler skrev: Tiende etter jul. Det blir vel nedsatt hovedkarakter i faget med en karakter da? Jeg (har fire voksne barn) hadde ikke klikket i vinkel, men heller lagt vekt på at Karma biter deg i halen senere. Pluss at det blir vel nedsatt oppførsel og, kan ikke si jeg har noen medfølelse med TS. Juks er noe dritt og bare bra de tar de som gjør det.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #20 Skrevet 10. februar 2019 På 8.2.2019 den 23.14, AnonymBruker skrev: Er bare å legge seg langflat her, frøken. Utrolig dumt av deg å jukse! Men nå har du lært! En viktig lekse videre i livet ditt. Si unnskyld og spør hva du kan gjøre for å bygge opp tilliten til dine foreldre igjen. De vil ikke kunne stole på deg, på lang lang tid. Tillit brutt er utrolig vanskelig å bygge opp igjen. Anonymkode: 54bf4...a79 Hvis foreldrene ikke klarer å stole på ts på lang tid for en enkelt prøve så har de større problemer. Anonymkode: e02bd...a31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå