Gå til innhold

Avklaring via nav? Hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sykmeldt 1 år fra jobb og ble til slutt enig om å slutte i jobben. Helseutfordringer som jeg aldri blir kvitt.

Nå er jeg på noe via nav og det kalles avklaring, men jeg har egentlig ikke noe greie på hva det egentlig er.

Jeg skal jobbe noen timer 2 dager i uka også skal de ha en avklaring, men avklaring på hva? Ufør er aldri blitt nevnt av meg eller lege, men saksbehandler på tiltaket sier at om det ikke blir 100% ufør, så kanskje en % iallefall. Jeg har jobbet 100% i alle år, så dette et helt nytt og ukjent for meg.

Anonymkode: 8259a...8f1

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finne ut hvor mye du kan jobbe. Om du har store helseplager selv med mindre jobbing, eller om du har ok livskvalitet selv om du jobber litt. Så de setter deg ut i jobb og ser om du takler det. Om dere finner ut at du for eks ikke klarer tunge løft i jobben du blir satt i, så prøves en ny jobb uten løfting

Anonymkode: 508bb...7f1

• Liker 1
Skrevet
På 8.2.2019 den 4.21, AnonymBruker skrev:

Jeg var sykmeldt 1 år fra jobb og ble til slutt enig om å slutte i jobben. Helseutfordringer som jeg aldri blir kvitt.

Nå er jeg på noe via nav og det kalles avklaring, men jeg har egentlig ikke noe greie på hva det egentlig er.

Jeg skal jobbe noen timer 2 dager i uka også skal de ha en avklaring, men avklaring på hva? Ufør er aldri blitt nevnt av meg eller lege, men saksbehandler på tiltaket sier at om det ikke blir 100% ufør, så kanskje en % iallefall. Jeg har jobbet 100% i alle år, så dette et helt nytt og ukjent for meg.

Jeg var også sykemeldt 1 år, da søkte jeg selv aap, men fikk avslag på aap, jeg klagde på vedtak (det manglet opplysninger fra spesialist), fikk medhold på denne klagen etter 7 måneder.. I mellomtiden søkte jeg sosialstønad på 9450 i måneden, jeg holdt på å gå konkurs, måtte selge alt jeg eide. Jeg er i dag ferdig med nav, men jobber "bare" 60%, fikk utdanning som tiltak gjennom nav for å komme meg i arbeid. 

Mottar du tiltakspenger eller aap? 

Du må ha avklaring på nav for å sjekke din arbeidsevne, viss arbeidsevnen din er redusert med bare 50% så kan du motta aap, men er den redusert med mindre enn 50% oppfyller du ikke krav til aap, de er veldig strenge der.

Er arbeidsevnen din så dårlig at du ikke klarer å fullføre "avklaringen" engang, blir du ansett som uføre kandidat.

Husk at uføre søknaden kan ofte ta 8 måneder å få svar på, og den har behov for GOD dokumentasjon på dine helseutfordringer.

Anonymkode: aac64...182

• Nyttig 1
Skrevet
On 2/8/2019 at 4:21 AM, AnonymBruker said:

På papiret ser det ofte fint ut. I praksis er det en måte å skufle offentlige penger over i særdeles tvilsomme private såkalte tiltaksbedrifter, samtidig som de sørger for at det du har utbetalt fra NAV reduseres betraktelig. På den måten får du nesten ingenting i uføretrygd hvis det er det som blir enden på visa. 

Så får du et møte med NAV og tiltaksbedrift, der de sørger for ar din lege osv ikke er tilstede, og så erklærer de deg arbeidsfør uansett hva som feiler deg. Så er du overlatt til deg selvbiografi de kan lukke saksmapper di og gå videre med en utgift mindre. 

Anonymkode: ce390...10c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...