Gå til innhold

Angst for å være alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Kjenner det er på tide å få snakket om dette, for jeg vet ikke hva årsaken er eller hvordan det er blitt så ille som nå.. jeg er 19 år gammel, alltid vært over gjennomsnittlig stresset og nervøs. Siden jeg flyttet for meg selv for å studere nå i fjor sommer, har det bare blitt enda verre. 

Jeg hater å være alene, spesielt om kvelden/natten. Hver eneste natt ender jeg opp med å være redd for at noen er i hybelen min, utenfor vinduet eller utenfor utgangsdøren. Jeg må se under klesskapet mitt, sofaen, sengen og sjekke dører/vinduer kanskje 2 ganger før jeg legger meg. Det begynner å bli EKSTREMT slitsomt, men grunnet utdanningen min og det jeg jobber med kan jeg faktisk ikke gå til psykolog eller snakke med noen på jobb om dette(ikke heng dere opp i den lille setningen, takk). Jeg må også sove med lyset på, da jeg absolutt ikke klarer å ikke ha kontroll på det som skjer rundt meg. Når jeg går til trikken om morgen får jeg kjempe klump i magen og er redd det skal skje noe, så jeg ender opp med å måtte ringe mamma selv om klokken er typ 05.00 om morgen(ja hun synes det er slitsomt). Så fort jeg er med andre så går det helt fint, da er jeg verken redd eller må sjekke om det er noen andre enn oss her. Hva kommer det av? Er faktisk helt krise, får også ekstra hjertebank når jeg plutselig tror at det er noen her. Er så forbanna irriterende, huseieren sier jeg ikke skal låse døren når jeg er hjemme fordi det aldri skjer noe fælt her vi bor, men jeg hører ikke etter og ender opp med å låse uansett. 

Er jeg syk i hodet eller noe? Angst for å være alene? Psykopat? Begynner faktisk å tvile på meg selv. Vær så snill gi meg råd eller fortell om noen har det lignende, dere aner ikke hvor jævlig dette faktisk føles og hvor mye tid jeg bruker på å bekymre meg. 

HJELP

Anonymkode: ab18d...c33

Skrevet

Du er ikke gal, psykopatisk eller paranoid. Jeg skjønner godt hva du snakker om, og det er mer normalt enn hva det er unormalt. Det er viktig at du ikke er alene om dette. Kan du Skype/ringe med noen når du har det slik? Og, har studiestedet ditt rådgiver/psykolog? Det er i alle fall gratis for studenter. 
Dette er en fase, og det vil ikke bestandig være slik. Forsøk å gjør det koselig og lunt hos deg, så langt det går. Sett på TV eller musikk som gjør deg rolig eller glad! Slike ting hjelper meg. 

Anonymkode: 92cdb...b77

• Liker 1
Skrevet

Ingenting galt med deg. Du har aldri bodd alene, og reagerer naturlig nok med utrygghet på det. Vi er ikke skapt til å være alene i det hele tatt, men man kan vende seg til det. Det tar tid. Så enten bruke den tiden det tar: eller gi faen i det og flytte i kollektiv. Det er sånn de fleste løser det..

Anonymkode: ee79d...806

• Liker 1
Skrevet

Når du reagerer så sterkt så bør du ikke bo alene - flytt sammen med andre, få deg en romkamerat eller bo i kollektiv som den over foreslo. 

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, uten at det var så ille hos meg da, men nok til at det gikk ut over livskvalitet og søvn. Derfor flyttet jeg sammen med to andre studenter og vips så fikk jeg sove igjen. 

Vær litt proaktiv! Du trenger ikke ha det sånn.

Anonymkode: f4f00...ef9

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke gal, psykopatisk eller paranoid. Jeg skjønner godt hva du snakker om, og det er mer normalt enn hva det er unormalt. Det er viktig at du ikke er alene om dette. Kan du Skype/ringe med noen når du har det slik? Og, har studiestedet ditt rådgiver/psykolog? Det er i alle fall gratis for studenter. 
Dette er en fase, og det vil ikke bestandig være slik. Forsøk å gjør det koselig og lunt hos deg, så langt det går. Sett på TV eller musikk som gjør deg rolig eller glad! Slike ting hjelper meg. 

Hva vet du om TS er gal, paranoid eller psykotisk? 

Anonymkode: d60c0...78c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om TS er gal, paranoid eller psykotisk? 

Anonymkode: d60c0...78c

Jeg vet ingenting, men tar utgangspunkt i det h*n skriver. Om en person som er redd for å bo alene begynner å bekymre seg for om reaksjonene skyldtes psykose eller liknende, så vil jeg påstå at det ikke er tilfelle. Det er helt normalt å oppleve at en tenker/handler annerledes når man føler seg utrygg. Ha en fin kveld

Skrevet

Jeg har også vært veldig redd for å være alene hjemme på kveld/natt i perioder (egentlig hele livet men har gått litt opp og ned hvor ille det har vært). Når det har vært mest ille har jeg også sjekket vinduer og dører, sjekket alle kriker og kroker for om det er noen i leiligheten (selv om det ikke er realitisk at noen skal ha kommet seg inn), hatt på lyset osv. Det er veldig slitsomt :( Jeg har en angst-lidelse da.

Siden du ikke tenker du kan gå til profesjonell hjelp så anbefaler jeg deg å se om du finner noen ressurser på nettet eller selvhjelpsbok eller liknende mot angst, for å se om det er teknikker du kan bruke som kan hjelpe deg. 

Av praktiske ting kan du øve på å sjekke mindre, for eksempel sjekke en gang før du legger deg og gjenta for deg selv at du har sjekket mens du gjør det og tvinge deg selv til å ikke sjekke igjen. Jeg opplever iallfall at slik sjekking gir ro med en gang men det kan eskalere og gjøre verre på sikt. Øv på å ha på litt mindre lys om natten, bare nattlys istedet for alle lys. For disse tingene kan du sette deg enkle mål, for eksempel "Ikveld skal jeg bare sjekke 1 gang før jeg legger meg og så skal jeg ikke stå opp igjen for jeg vet at alt er sjekket". Så kan du feks ha mål om å skru av mer og mer lys per dag til du sover med bare 1 lys. 

Du kan jo såklart alltid låse døren din! 

Når du får hjertebank og hvis du føler at du får panikk er det anbefalt å bare la det være, la kroppen være stresset litt og ikke bry deg om det, la kroppen roe seg ned av seg selv. Om du fokuserer på det og blir stresset av det så er det lett å få mer panikk..

Det kan sikkert være lurt å se etter et kollektiv, slik at du ikke trenger å bo helt alene :)

Anonymkode: fd4de...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...