Gå til innhold

Er det umoralsk å kutte ut/ungå ei (potensiell) venninne pga du får ekkel følelse av deres nærvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne jeg ikke "ikke har tid til" og jeg hadde ei som var venninna mi ei kort periode for mange år siden.

nå er den første venninna faktisk ei jeg kan kalle venninne fordi vi vet mye om hverandre. Men vi bor så langt unna hverandre at vi ikke treffes lenger. Problemet med henne er at hun oppsøker folk som bevisst sliter. Hun gir råd og vet best av alt og alle. Setter seg selv og meg/oss andre i offerrollen hele tiden og har den holdning at alle andre er psykopater. Hun har traumer etter voldelig forhold og voldelig barndom. Men det ble for slitsomt for meg i lengden å høre på at hun sa "du må være mer ......" "synes de har dårlig respekt for deg" "du er veldig ......." "hun er en sånn type ja" "han er en sånn en" "han har masse ...... trekk" "du er sånn og sånn" "jeg kuttet ut Xxxxx fordi hun ikke inviterte meg da hun og Xxxx var ute sist" , "skal vi legge ut et bilde av oss nå på kafe og vise at vi er ute og klarer oss bra uten dem" Ble for slitsomt for meg i lengden at hun alltid skulle analysere det negative i alle hele tiden, og satte oss i offerrollen. Følte nesten jeg ble paranoid på folk.

hun andre bor jeg også heldigvis langt unna. Nå er det mange år siden jeg har sett henne, men vi var venninner en kort periode. Helt til hun begynte å oppføre seg som ei sjalu, forelska jente. Hun er ikke lesbisk, så jeg tror ikke bokstsvelig talt hun var forelska i meg, men hun hadde samme kontrollerende oppførsel. Hud kunne bli potte sur dersom jeg fant på noe uten at hun var invitert ut. Skvatt fryktelig en gang jeg gikk på butikken den tid vi bodde i samme område, og hun kom bort til meg og spurte høyt "hvorfor ble ikke jeg invitert ut med deg og Xxx på tirsdag?" Det var så ut av det blå at jeg ikke visste hva jeg skulle svare. Hadde keg hatt pels hadde ei reist bust. Etter dette så lot jeg være å se hennes vei i det hele tatt. Tiden gikk og jeg så at jeg bare var glad for å ikke ha henne tett inpå meg. Hun hang med noen folk og de la ut masse videoer på nett der de gjorde bokstavelig talt flaue ting. Ting som skal tiltrekke seg oppmerksomhet. 

Anonymkode: 60b49...b53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du velger hvem du vil være venninne med selv. Om det er det du trengte bekreftelse på? Syns ikke det er umoralsk å omgås de man klaffer med og har en god følelse sammen med, det er helt vanlig. 

Anonymkode: 67f57...0a3

• Liker 1
Skrevet

Send dem begge en melding eller e-post der du forklarer at venneskapet tapper deg for krefter grunnet deres oppførsel, og vis til eksempler. Gi dem en sjanse til å endre seg. Kanskje vil vennskapet deres om noen år bli enda dypere og bedre nettopp fordi du turte å være ærlig, og hjelpe dem til bedre selvinnsikt. 

Anonymkode: 62b34...766

• Liker 1
Skrevet

Så glad jeg er over 30 og ikke lengre er så opphengt i venner og veninner og hva de sier og gjør..

Anonymkode: 4fbd1...1b5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så glad jeg er over 30 og ikke lengre er så opphengt i venner og veninner og hva de sier og gjør..

Anonymkode: 4fbd1...1b5

Bla bla.

det var ikke det jeg spurte om.

Anonymkode: 60b49...b53

Skrevet

Nei, det er helt naturlig å kutte ut folk som oppfører seg slik som disse to. I og med at du må spørre om dette, og ikke klarer å se det tydelig selv, så tenker jeg at kan ha problemer med å sette grenser for folk. Disse venninnene oppfører seg grenseoverskridende overfor deg. Så i fremtiden med andre folk kan du jo øve deg på å være mer tydelig, si hva du mener, si din mening når du er uenig i det den andre sier, og si fra når du synes deres oppførsel går over grensen.

Anonymkode: 3df43...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...