Gå til innhold

Tannpuss på større barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når slutter man å hjelpe til med tannpussen egentlig?

Min ville klare seg selv, da han fylte 11. Nå har han pusset selv i snart ett år og jeg er spent på hva tannpleieren sier.

Han er flink med kroppshygiene ellers. Han pusser morgen og kveld og har både vanlig og el. tannbørste. Tanntråd og fluortablett bruker han også. Men likevel stresser det meg litt at jeg ikke har ordentlig "kontroll" på at det blir pusset nøye overalt.

Når sluttet dere å hjelpe til?

Anonymkode: 70469...9de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11??? Det må være tull 

• Liker 1
Skrevet

Min yngste har pusset alene siden 7 års alderen. Før dette pusset hun først selv og jeg etterpå. 

Null hull. 

• Liker 2
Skrevet

Mine er snart 7 og 8 år og de pusser selv. Begge bruker fluortabletter. Ser alltid over tennene og har bedt de ved flere anledninger om å å pusse en gang til :)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk anbefalt å hjelpe barn med tannpuss til de er 12 år

https://www.nrk.no/livsstil/unnga-at-barnet-ditt-gjor-dette-å1.11488312

Anonymkode: 77278...722

Nei, det er anbefalt å ha overoppsynet til de er 12. En tolvåring som aldri har pusset selv, er ikke flinkere å pusse enn en femåring. 

Min sjuåring pusser selv ca halvparten av gangene, da veileder jeg henne. Minner på alle tennene. Prøver å lære henne pussesystem så hun får pusset alle sider av alle tenner. 

Man kan ikke det man aldri har lært, og man blir ikke dyktig uten å øve.

Anonymkode: cd53a...93c

• Liker 2
Skrevet

Når han gifter seg bør mor gi slipp og la kona/ektemannen hans ta over :) Så kan hun komme innom og pusse tennene hans igjen hvis det blir travelt med småbarnstid og sånt.

Anonymkode: 7a093...33f

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk anbefalt å hjelpe barn med tannpuss til de er 12 år

https://www.nrk.no/livsstil/unnga-at-barnet-ditt-gjor-dette-å1.11488312

Anonymkode: 77278...722

Hjelpe i denne sammenheng betyr ikke nødvendigvis å «fysisk» hjelpe, men at man har overoppsynet, som ab...93c over sier.

Noen barn må kanskje ha aktiv, fysisk hjelp også, da det er individuelt hvor finmotorisk utviklet man er. (Det finnes også tilsynelatende velfungerende voksne som heller ikke evner å bruke (vinkle) tannbørsten slik at alle områder i munnen er fri for plakk.)

Det viktigste er uansett at man etablerer gode hygienerutiner, slik at ikke alt sklir helt ut i tenårene. 

Anonymkode: 890f7...f49

• Liker 1
Skrevet

Jeg hjalp dem frem til de var ca 10-11 år. Ikke at jeg alltid pusset for dem, men jeg var til stede og pusset enkelte av dagene i uka. 

• Liker 1
Skrevet

Min eldste er 10 år og pusser for det meste selv, men vi er jo der når han pusser dem og følger med. Han bruker tanntråd først og tar fluortablett etterpå.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når han gifter seg bør mor gi slipp og la kona/ektemannen hans ta over :) Så kan hun komme innom og pusse tennene hans igjen hvis det blir travelt med småbarnstid og sånt.

Anonymkode: 7a093...33f

Han slipper kanskje å tilbringe så mange timer av sitt liv i tannlegestolen, eller om 10-20 år klage over hvor dyrt det er hos tannlegen?

Skrevet

Tannpleieren har sagt hjelp fysisk med pussing fram til 10 år, for motorikken er ikke godt nok utviklet før da til å klare å pusse grundig nok, og sjekk pussingen fram til 12-års alderen. Selvefølgelig skal de begynne å pusse selv tidlig, men vi foreldrene må pusse over i etterkant. Vi har praktisert at de pusser tennene selv på morgenen, og så har vi voksne tatt en grundig puss på kvelden med bruk av tanntråd i tillegg.

Anonymkode: 6c5d4...593

Skrevet

Jeg er hysterisk redd for tannlegen og hull i tennene, så jeg pusset tennene på mitt barn til h*n var 12 år...! Aldri noen hull.

Nå er "barnet" 19 og har aldri hatt et eneste hull i tennene, selv ikke med regulering.

Anonymkode: 90d66...34d

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hysterisk redd for tannlegen og hull i tennene, så jeg pusset tennene på mitt barn til h*n var 12 år...! Aldri noen hull.

Nå er "barnet" 19 og har aldri hatt et eneste hull i tennene, selv ikke med regulering.

Flott med null hull! 

Håper du bare ikke har skremt «barnet» mtp på boring eller hull i tennene slik at dersom vedkommende mot formodning skulle få et lite hull, blir ute av stand til å mestre dette.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pusset selv siden jeg var 5, og har periodevis pga psykiske vansker/depresjon hatt en direkte horribel tannhygiene. Jeg er 37 og har null hull.

God tannhygiene er viktig, men for å opprettholde god tannhygiene inn i voksen alder må ungene faktisk lære hvordan man pusser og steller tennene. Det kan de kun lære ved å faktisk pusse.

Anonymkode: cd53a...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...