Gå til innhold

Studievenn som maser hele tiden, og som kan være ganske ufin

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort:
Jeg begynte å studere høst 2017, og kom i fadderuken i kontakt med mange flotte jenter på samme studie. Vi ble en gjeng på 6 stykker sammen, og har egentlig holdt sammen siden da. Ingen av oss kjente hverandre fra før, så det var litt til og fra med konflikter på kryss og tvers fordi vi måtte lære å jobbe sammen og samtidig kunne ha et godt vennskap. Vi studerer noe hvor det er mye faglig drøfting (aldri 2 streker under svaret) og diskusjonene kan fort bli opphetet.

Karaktermessig ligger ca halvparten på A og B, mens den andre ligger på C og D. Dette handler både om innsats og forståelse for faget, og har vært en stor kilde til frustrasjon i diskusjonene. Det er slitsomt å skulle ha en faglig tilnærming til en case når 3 på gruppen ikke har orket å lese seg opp på pensumet på forhånd eller faktisk ikke forstår hva de leser, og drøftingene heller blir mer synsing enn med faglig støtte. Her er det spesielt en som har skilt seg litt ut. Hun leser ikke mye, men får helt greie karakterer (bedre enn D), og viser tydelig hvor oppgitt hun blir over folk som ikke forstår, og slenger gjerne litt kommentarer eller himler med øynene. 

Denne jenta er min nærmeste venninne i denne gjengen. Jeg er utrolig glad i henne, men jeg skjønner at de andre vegrer seg for å arbeide sammen med hun når hun lager en sånn type stemning. Hun kan også finne på å tekste meg stygge ting om de andre og hvor lite hun vil jobbe med dem. Denne atferden har eskalert dette året, og begynner å skape et vanskelig miljø. 

Jeg har forsøkt å snakke med henne om det, og jeg har flere ganger sagt ifra direkte til hun når hun kommer med kommentarer eller blikk mot de andre. Hun har aldri sagt noe stygt til meg, både fordi hun respekterer meg (faglig sett) og fordi hun ofte har behov for meg i eksamensperioden for å drøfte sammen og for å få notater. Jeg er derimot også veldig god venn med de andre (spesielt 2 av de) i gruppen. De uttrykker nå at de ikke ønsker å jobbe sammen med den andre jenta lenger, fordi de ikke opplever det som givende og hyggelig, noe jeg kan forstå.

Jeg jobber best med de andre jentene selv om de ligger karaktermessig under meg. De er gode lyttere og flinke til å drøfte, og vi har det alltid hyggelig når vi diskuterer sammen. Den andre jenta er rågod når det gjelder, men klager mye over studie og pensum, og skaper mye negativ stemning der. Jeg er likevel utrolig glad i henne som en venn, og ønsker ikke å miste hun. 

Nå er saken slik at de ikke vil jobbe sammen, og dilemmaet mitt er hvem jeg skal jobbe med. 
1. Jenta som kan være frekk mot de andre, og som fort kan skape dårlig stemning, som ikke er spesielt interessert i pensum, MEN som er en av de jeg i mitt voksne liv har kjent en best vennskapelig kjemi med, og som jeg liker best som venn? 
2. De jentene som er gode på å ha faglige diskusjoner og skaper et godt miljø, MEN som jeg ikke kjenner den samme vennskapelige kjemien med. Ikke misforstå, de er gode og snille, men noen klikker man bare ekstra godt med. 

Venn 1 og jeg er mye sammen på fritiden, men jeg er klar over at hvis jeg ikke jobber med hun lenger så kommer vi til å miste denne kontakten, og hun kommer til å bli sinna. De vil ikke jobbe med hverandre, og det er ikke mitt område å fikse det heller (har forsøkt), for de sier bare at de ikke VIL jobbe sammen og ikke VIL være venner.. 

Tanker?

Anonymkode: 643aa...b87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppløs studiegruppen helt og skaff helt nye diskusjonspartnere.

Anonymkode: 40054...5eb

• Liker 4
Skrevet

I profesjonelle sammenhenger (herunder jobb og skole) bør en aldri velge vennskap over faglig dyktige kolleger/medstudenter. Velg de du jobber best sammen med, og som utfordrer deg faglig. Venninnene dine kan du henge sammen med på fritiden. Start gjerne en helt ny studiegruppe sammen med studenter du ikke allerede er venner med. 

Anonymkode: 4db79...f3c

• Liker 1
Skrevet
På 7.2.2019 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Oppløs studiegruppen helt og skaff helt nye diskusjonspartnere.

Anonymkode: 40054...5eb

Dette. Si at du ikke vil velge mellom dem og skape dårlig stemning så derfor finner du deg heller noen andre å jobbe med, utenfor denne gjengen.

Anonymkode: b69ac...a6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...