Gå til innhold

Går følging av barn til lege/helsestasjon av «sykt barn dager»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk litt sjokk jeg trukket for 2 (hele) sykt barn dager. Den ene dagen møtte jeg opp 1 time og 40 min for sent på jobb, den andre gikk jeg 2 timer tidligere. Begge dagene var for å følge barnet til helsestasjon. 

Er det riktig? 

Anonymkode: a135e...bd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har krav på fri, men usikker på om det skal gå en hel dag, når du bare var borte under to timer

Endret av minister-mio
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio skrev:

Du har krav på fri, men usikker på om det skal gå en hel dag, når du bare var borte under to timer

Ja, jeg fikk fri, men visste ikke at det ble trukket som sykt barn dager. Trodde det var to forskjellige kvoter med følging til lege/helsestasjon og det å være hjemme med sykt barn. 

Ts

Skrevet

Hva er reglene på arbeidsplassen i forhold til lege? Vi får fri for å gå til legen og fører lege/helsesøster på  samme måte

Anonymkode: 01227...39c

• Liker 1
Skrevet

Vi stempler, og kan stemple «annet fravær» på slikt. Vi kan også ha «halvt sykt barn»-dag. Men møter med barnehagen, tannlege (med mindre det er akutt), annet som krever oppmøte må vi avspasere/trekkes for. Men ikke av «sykt barn»-dagene. Dette må du sette deg nøye inn i hvordan er på din arbeidsplass, med barn er det jo mye slikt med årene. Innkjøring i barnehage, første skoledag, der får for eksempel vi velferdspermisjon. 

Anonymkode: 6633c...b02

Skrevet

Har dere ikke personalhåndbok? 

Høres merkelig ut å bruke sykt barn dager på dette. Hos oss bruker vi "velferdspermisjon" på timesbasis ved legebesøk (møter, samtaler, osv går på avspasering). Helsestasjon hadde jeg måtte bruke avspasering tror jeg. 

Anonymkode: d9caf...5be

• Liker 3
Skrevet

Sykt barn dag skal ikke brukes i forbindelse med helsesøster. Så her har arbeidsgiver bommet.

Anonymkode: ec896...b6e

• Liker 5
Skrevet

Jeg er så glad for at min arbeidsplass ikke regner på timen. Må man bort så må man bort. Kun hele sykt barn dager som blir registrert. Timer til lege, helsestasjon, foreldresamtaler og halve sykt barn dager blir ikke registrert. Har heller aldri blitt trekt om vi må på time til nærmeste store sykehus,  noe som gjør at man er borte en hel dag. Dermed gir vi ansatte også litt ekstra når vi må. Litt overtid her og der når det trengs. Fungerer ypperlig, vi ansatte vet at det ikke er problem når vi må noe, og arbeidsgiver vet at han alltid kan få  noen til å jobbe litt overtid. 

Anonymkode: c4835...0a6

• Liker 2
Skrevet
On 2/7/2019 at 9:51 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk litt sjokk jeg trukket for 2 (hele) sykt barn dager. Den ene dagen møtte jeg opp 1 time og 40 min for sent på jobb, den andre gikk jeg 2 timer tidligere. Begge dagene var for å følge barnet til helsestasjon. 

Er det riktig? 

Ja, det er riktig. Har du fleksibel jobb er det bedre å avspasere, alt ulønnet velferdsperm.

Anonymkode: fa9c7...96a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, det er riktig. Har du fleksibel jobb er det bedre å avspasere, alt ulønnet velferdsperm.

Altså, det er riktig at man har brukt opp en hel sykt barn dag selv om man bare var borte et par timer.

Men som noen sier over, så er det ikke sykt barn dag riktig fraværstype for kontroll på helsestasjonen. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er riktig at man har brukt opp en hel sykt barn dag selv om man bare var borte et par timer.

Men som noen sier over, så er det ikke sykt barn dag riktig fraværstype for kontroll på helsestasjonen. 

På NAV sin side står det "Arbeidsgiveren din kan godkjenne at du tar ut enkelttimer eller halve dager som kan legges sammen til hele omsorgsdager".

På min arbeidsplass ville jeg brukt avspasering eller ulønnet permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...