Gå til innhold

Vestland vs Østland. Hjelp meg tippe vektskåla😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Samboer er fra Vestlandet, jeg fra Østlandet (oslo området). Vi eier et lite hus litt utenfor oslo, men ser at vi ønsker og trenger noe større. Vi har derfor havnet i diskusjonen - skal vi flytte til Vestlandet, eller bli boende her på Østlandet?

Vi har satt opp ørten lister med for og imot. Allikevel greier jeg greier ikke bestemme meg. Er egentlig meg det står på, for samboer vil veldig gjerne tilbake til Vestlandet, men sier han godt kan bo her på Østlandet hvis jeg ikke ønsker bo på Vestlandet. Ber derfor om råd og kanskje noen av dere kan komme med noen innspill som tipper vektskåla ene eller andre veien. Kanskje noen av dere har erfaringer fra å flytte fra et storbyområde til mer landlig?

Her er det jeg har kommet opp med på fordeler: trygt og godt for barna å vokse opp, nærme svigers, mulighet for lettere å få hjelp av familien (mer tid for oss som par), roligere enn i oslo (annet tempo), mindre stress, mulighet for å bygge drømmehuset, flott natur, kan ha dyr (høner osv), større plass og hage, sårt trengt bytte av jobb (trenger nye utfordringer), ingen venner.

Ulemper: langt til sentere, kafeer, uteliv, treningssentere osv. Været (mye regn), langt unna familien min, langt unna vennene mine, tjener mindre der enn i de fleste jobber der enn i oslo, for rolig(?) og skjer veldig lite der, lang vei hjem, må flytte barna fra flott barnehage.

Tilleggsinfo: vi har to små barn, familie begge steder (selv om hans foreldre er pensjonerte og har mer tid til å hjelpe til osv enn mine) og jeg går nesten bedre sammen med svigers enn min familie. Jobb har jeg ikke lagt inn, da det er en forutsetning for at vi skal flytte at jeg finner en jobb i nærområdet som jeg kan trives med. Jeg er en aktiv person, men ingen friluftsperson som løper i fjellet med bæremeis og gjerne sover i telt..

Noen tanker?😊

Anonymkode: b9882...fd2

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Noe midt i mellom, som Telemark ?

Skrevet

Kommer jo litt an på hvor på Vestlandet dette er. Hva er nærmeste by og hvor langt er det å kjøre dit? 

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er snakk om Sogn og Fjordane så prøv å havne maks 40 min kjøring fra feks Førde, Sogndal, Nordfjordeid. Plusset er at bygda dere havner i ofte har barnehage og barneskole, butikk osv. 

Anonymkode: 4676c...d98

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, PoorTwistedMee skrev:

Kommer jo litt an på hvor på Vestlandet dette er. Hva er nærmeste by og hvor langt er det å kjøre dit? 

Nærmeste store by er Ålesund, ca 2 timer med bil unna. Er flere små tettsteder i nærheten, men da kun med noen matbutikker, en og annen Cubus og et vinmonopol. Og helvetes mange frisører av en eller annen grunn 🤔

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Samboer er fra Vestlandet, jeg fra Østlandet (oslo området). Vi eier et lite hus litt utenfor oslo, men ser at vi ønsker og trenger noe større. Vi har derfor havnet i diskusjonen - skal vi flytte til Vestlandet, eller bli boende her på Østlandet?

Vi har satt opp ørten lister med for og imot. Allikevel greier jeg greier ikke bestemme meg. Er egentlig meg det står på, for samboer vil veldig gjerne tilbake til Vestlandet, men sier han godt kan bo her på Østlandet hvis jeg ikke ønsker bo på Vestlandet. Ber derfor om råd og kanskje noen av dere kan komme med noen innspill som tipper vektskåla ene eller andre veien. Kanskje noen av dere har erfaringer fra å flytte fra et storbyområde til mer landlig?

Her er det jeg har kommet opp med på fordeler: trygt og godt for barna å vokse opp, nærme svigers, mulighet for lettere å få hjelp av familien (mer tid for oss som par), roligere enn i oslo (annet tempo), mindre stress, mulighet for å bygge drømmehuset, flott natur, kan ha dyr (høner osv), større plass og hage, sårt trengt bytte av jobb (trenger nye utfordringer), ingen venner.

Ulemper: langt til sentere, kafeer, uteliv, treningssentere osv. Været (mye regn), langt unna familien min, langt unna vennene mine, tjener mindre der enn i de fleste jobber der enn i oslo, for rolig(?) og skjer veldig lite der, lang vei hjem, må flytte barna fra flott barnehage.

Tilleggsinfo: vi har to små barn, familie begge steder (selv om hans foreldre er pensjonerte og har mer tid til å hjelpe til osv enn mine) og jeg går nesten bedre sammen med svigers enn min familie. Jobb har jeg ikke lagt inn, da det er en forutsetning for at vi skal flytte at jeg finner en jobb i nærområdet som jeg kan trives med. Jeg er en aktiv person, men ingen friluftsperson som løper i fjellet med bæremeis og gjerne sover i telt..

Noen tanker?😊

Det kommer jo an på hva liker dere best, natur og stillhet, eller storby og mer fart?

Anonymkode: 7824e...816

Skrevet

Er det bare en plass som er aktuelt på Vestlandet ?  Vurdert Bergensområdet ?  Får du litt storbyfølelse, og bare en halvtime unna er du aldeles på landet.

Anonymkode: 7cfdd...b74

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hva liker dere best, natur og stillhet, eller storby og mer fart?

Anonymkode: 7824e...816

TS her.

aaah, det er det som er problemet! Jeg føler jeg sikkert ville hatt godt av mindre stress og mas, men samtidig har jeg bare bodd her og er redd for at det skal bli for kjedelig for meg.. «Brukte» jo byen mer når vi ikke hadde små barn, nå er vi mer hjemme, men samtidig er jeg en person som er aktiv og som liker å finne på noe. Blir lett rastløs. Samboer er mer hjemmekjær og avslappet type.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare en plass som er aktuelt på Vestlandet ?  Vurdert Bergensområdet ?  Får du litt storbyfølelse, og bare en halvtime unna er du aldeles på landet.

Ja er kun i området der familien til samboer som er aktuelt hvis vi flytter til Vestlandet. Har kommet med dette forslaget selv, men skulle vi til Vestlandet så er det «alt eller ingenting» som samboer sa.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nærmeste store by er Ålesund, ca 2 timer med bil unna. Er flere små tettsteder i nærheten, men da kun med noen matbutikker, en og annen Cubus og et vinmonopol. Og helvetes mange frisører av en eller annen grunn 🤔

Høres ut som Måløy.. Der er det mange frisører🤨

Anonymkode: 5a85b...dab

Skrevet

Hahaha, det ER sykt mange frisører på vestlandet :ler:

Akkurat lavere lønn går vel litt opp i at dere kanskje får lavere kostnader med bolig?

Ellers så kommer det jo litt an på hvor urban du er, virker jo som du vil bort fra storbyens kjas og mas men samtidig vil ha noe LITT mer urbant enn 2 timer fra Ålesund. Kunne dere kanskje bodd i selve Ålesund, eller nærmere Ålesund? Ikke at det er et yrende storbymekka akkurat, men dere kan iallfall bo innen rimelig avstand til et kjøpesenter om det hjelper. 

Og for din del så flytter du jo fra ditt nettverk, det er jo det det gjerne står mest på. Du mister hele nettverket og det er ingen garanti for at du får gode nye venner eller i det hele tatt en gruppe gode bekjente når du flytter, så avhenger mye av at du er tilfreds med mann og barn og svigers. At du liker dem er jo bra, men er de nok? Hvis det skulle skje at det ikke er en eneste annen person du liker litt engang der dere ender opp?

For min del hadde jeg lagt inn at jeg trenger at ting skjer, konserter osv, samt kort avstand til en flyplass med mange flyruter sånn at det ikke er en helvetes amerikatur i tid og kostnader bare å komme seg til Berlin en helg. Men sånt går jo på hva man liker, jeg hadde jo hengt meg i nærmeste tre etter en måned på et sånt sted uansett fordi jeg ikke kan leve uten folk og foodora.

Anonymkode: 57b17...71e

Skrevet

Jeg er født på vestlandet, har hele slekta mi der. Men foreldrene mine flyttet til Østlandet, da jeg var liten. Jeg elsker dra til vestlanet på ferie ( romsdalen ) men kunne aldri bodd der. Elsker å bade i havet, varmere tempraturer og kort vei til Oslo, Gardemoen osv. Fordelen med å flytte til et mindre sted kontra Oslo, må være boligprisene, vil tro du får mer for pengene. På småsteder, kjenner alle alle, fordeler og ulemper med deg. Her nede har du sjø, storby, strender. Men på veslandet flotte fjell og vill natur, tror man kan få det bra uansett hvor man bor, så lenge dere har det bra med hverandre. Lykke til med valget.

Skrevet
1 time siden, morhjertegod skrev:

Jeg er født på vestlandet, har hele slekta mi der. Men foreldrene mine flyttet til Østlandet, da jeg var liten. Jeg elsker dra til vestlanet på ferie ( romsdalen ) men kunne aldri bodd der. Elsker å bade i havet, varmere tempraturer og kort vei til Oslo, Gardemoen osv. Fordelen med å flytte til et mindre sted kontra Oslo, må være boligprisene, vil tro du får mer for pengene. På småsteder, kjenner alle alle, fordeler og ulemper med deg. Her nede har du sjø, storby, strender. Men på veslandet flotte fjell og vill natur, tror man kan få det bra uansett hvor man bor, så lenge dere har det bra med hverandre. Lykke til med valget.

Det er sjø og strender på Vestlandet også 😊 bare for å ha sagt det.

Anonymkode: e3fd4...a8f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som Måløy.. Der er det mange frisører🤨

Anonymkode: 5a85b...dab

Er vel mer enn 2 timer unna Ålesund. Tenker mer på Volda/Ørsta, i så fall... flytt for all del IKKE !

• Liker 2
Skrevet

Er dere ferdig med å få barn? Er de barna dere har friske? I så fall ville jeg flyttet. Men er du avhengig av sykehuset så ville jeg blitt. Helse Midt Norge får Trump til å fremstå som titten tei..

Anonymkode: bec5a...867

Skrevet

Jeg bor ute på landet inærheten av Stavanger, det er rundt 300 her, alle kjenner alle. Hver gang det er fartskontroll eller enn ny bil ingen kjenner til vill alle ha fått en sms om noen rare folk som kjører rundt og vil derfor ha sikkret dyrbare ting. Anngående skolen er så ta det rundt 10m med sykkel for mange, og alle foreldrene mener det er trykt for barna å sykkle (eller buss) ned og komme seg trykt hjem. 

Det regner en god del, ikke så særlig godt vær, men det er vi vandt til da.

Anonymkode: 3c079...9bd

Skrevet

Ville valgt Vestlandet. Bor i en bygd her(ikke født og oppvokst her) og trives kjempegodt. Mer regn enn på Østlandet, såklart :P Men seriøst alt annet er bedre, synes jeg da. 

Anonymkode: e1aa4...8e2

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ålesund har mange butikker, kaféer osv. Dessuten så ligget Norges største kjøpesenter på Moa, ikke så langt fra Ålesund. Ålesund er en flott by :) 

Anonymkode: 3a3e6...3b7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel mer enn 2 timer unna Ålesund. Tenker mer på Volda/Ørsta, i så fall... flytt for all del IKKE !

Enig! Ørsta/Volda der skjer det ingenting! Mye sladder også :( 

Anonymkode: 3a3e6...3b7

Skrevet
På 7.2.2019 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Noen tanker?😊

Ut i fra din beskrivelse tenker jeg det fort kan bli litt av en omstilling å komme til et sted der det ikke skjer noe, og avstandene til der det skjer noe som helst utenfor hjemme er såpass lang. Jeg tenker du må vurdere om de fordelene du nevner er reelle fordeler for deg, altså ikke bare fordeler samboeren din har nevnt, men som i realiteten ikke gir deg noe. Er du opptatt av husdyr f.eks? Er livet å bygge "drømmehuset?". Gir nærhet til naturen deg mye, bruker du den aktivt i dag (har tross alt mye natur i Oslo og)? Er du opptatt av stor hage? Er du interessert i planter? Hvordan er jobbmulighetene? Jobbmarkedet er jo åpenbart mye mindre, har du en utdannelse du vil ha jobb innenfor så kan det bli vanskelig f.eks.

Jeg ville prøvd å gå, kritisk gjennom den for og i mot listen og notert litt på hver av de punktene, kanskje uten samboeren din tilstede, for han blir det å flytte hjem noe helt annet enn for deg å flytte med han til et slikt sted.

Anonymkode: 7c954...500

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...