AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 Mange tar med seg uføretrygden til andre land og bor greit der, men hva skjer med folk som får uføretrygd fra Norge til England etter Brexit? Anonymkode: 5a8f3...496
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange tar med seg uføretrygden til andre land og bor greit der, men hva skjer med folk som får uføretrygd fra Norge til England etter Brexit? Anonymkode: 5a8f3...496 Er det så enkelt å bosette seg i et annet land med uføretrygd?? Aner ikke omring brexit. Anonymkode: 097e4...411
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 Jepp ganske enkelt, men trygden blir motregnet om du flytter. Får altså ikke samme sum om du flytter på deg. Anonymkode: 869af...754
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 Hvorfor svarer dere om dere ikke vet? Anonymkode: 5a8f3...496
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #5 Skrevet 7. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor svarer dere om dere ikke vet? Anonymkode: 5a8f3...496 Det ville blitt litt knotete å starte en ny tråd hver gang man hadde et spørsmål til et innlegg 🙄 Trodde det var lov på et diskusjonsforum 😅 Anonymkode: 097e4...411 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så enkelt å bosette seg i et annet land med uføretrygd?? Aner ikke omring brexit. Anonymkode: 097e4...411 Ja Anonymkode: 0150d...19f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange tar med seg uføretrygden til andre land og bor greit der, men hva skjer med folk som får uføretrygd fra Norge til England etter Brexit? Anonymkode: 5a8f3...496 Brexit har da ikke noe å si for uføre i utlandet. England er fremdeles i eøs Anonymkode: 0150d...19f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 Du får fortsatt utbetalt uføretrygd om du bosetter deg i andre EØS land. Norge har også avtaler med andre land utenom også. Obs hvis du er ung ufør, litt andre regler der. Og hvis du flytter til et land som Norge ikke har avtale med, må du ha hatt minst 20 års botid i Norge mellom 18-67 år for å få med trygden dit Obs på at du mister uansett medlemskap i folketrygden etter ett år bosatt i utlandet. Anonymkode: ff53c...1e1 1
Gjest Linaria Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Brexit har da ikke noe å si for uføre i utlandet. England er fremdeles i eøs Anonymkode: 0150d...19f Nei, de skal forlate EU og forblir ikke medlem av EØS. Jeg bor i UK, men kjenner ingen nordmenn som bor her på norsk uføretrygd. Reglene blir vel kanskje de samme som om man vil flytte utenfor EU med uføretrygd? Greia med Brexit er jo at ingen vet hva som vil skje eller om det en gang skjer. UK skulle skrive en avtale med EU der de avklarte slike ting som trygdeavtaler, men nå ble ikke den godkjent i parlamentet i UK, så nå står de uten noen som helst avtale, og da blir det vel heller ingen trygdeavtaler med Norge? Vanskelig å si. Tror ingen har svar på akkurat dette. Er mye større spørsmål man heller ikke har svar på.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange tar med seg uføretrygden til andre land og bor greit der, men hva skjer med folk som får uføretrygd fra Norge til England etter Brexit? Anonymkode: 5a8f3...496 Det vet ingen før brexit er et faktum. Oppholdstillatelse ol blir sannsynligvis et problem for personer som ikke er britiske. Anonymkode: b2282...403 1
Gjest Linaria Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Det vet ingen før brexit er et faktum. Oppholdstillatelse ol blir sannsynligvis et problem for personer som ikke er britiske. Anonymkode: b2282...403 Jeg har litt vanskelig for å tro at alle som ikke er britiske blir kastet ut. Da kommer byen jeg bor i til å bli tom for mennesker, men det skal bli strengere regler. Slik det ser ut nå må nordmenn som flyttet hit før Brexit, søke om oppholdstillatelse, noe man kan få basert på hvor lenge man har vært her og inntekt.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 4 timer siden, Linaria skrev: Jeg har litt vanskelig for å tro at alle som ikke er britiske blir kastet ut. Da kommer byen jeg bor i til å bli tom for mennesker, men det skal bli strengere regler. Slik det ser ut nå må nordmenn som flyttet hit før Brexit, søke om oppholdstillatelse, noe man kan få basert på hvor lenge man har vært her og inntekt. Den grensen er på 5 år. Altså du må dokumentere at du har bodd i UK mer enn 5 år per 29mars 2019. Hva som skjer med de som ikke kan dokumentere det, eller vært i UK under 5 år, ingen vet. Jeg bor/studerer i England og det er noe som kommer opp. Jeg kan dokumentere 3 år og 10 måneder. Altså faller jeg ikke under den regelen. The Norwegian Embassy in London skriver selv at "vi vet ikke". Utdanningministeren har sagt at han/hun ikke anbefaler norske studenter å studere i UK. Anonymkode: 63481...8dc
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Jepp ganske enkelt, men trygden blir motregnet om du flytter. Får altså ikke samme sum om du flytter på deg. Anonymkode: 869af...754 Feil! Har bodd 5 år i et «lavkost land» og har ikke fått noen form for motregning. Har jevnlig kontakt med NAV Utland og dette tema har aldri kommet opp. Vis gjerne til lovverk eller NAV rett og retningslinjer som bekrefter din påstand. Ung ufør kan ikke tas med til utlandet, den mister man men jeg har ikke hatt noen forandring i min i det hele tatt. Anonymkode: 94879...6fa
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 Motregnet? I hva? Anonymkode: 3c3d0...896
Gjest Linaria Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Den grensen er på 5 år. Altså du må dokumentere at du har bodd i UK mer enn 5 år per 29mars 2019. Hva som skjer med de som ikke kan dokumentere det, eller vært i UK under 5 år, ingen vet. Jeg bor/studerer i England og det er noe som kommer opp. Jeg kan dokumentere 3 år og 10 måneder. Altså faller jeg ikke under den regelen. The Norwegian Embassy in London skriver selv at "vi vet ikke". Utdanningministeren har sagt at han/hun ikke anbefaler norske studenter å studere i UK. Anonymkode: 63481...8dc Feil. Man trenger ikke registrere seg før 30. juni 2021 (eller 31. desember 2020 hvis det blir no-deal Brexit). Hvis man da har bodd her i minst fem år, kan man søke om "settled status", hvis ikke kan man søke om "pre-settled status" fram til man har bodd her i fem år. "If you do not have 5 years’ continuous residence, you’ll usually get ‘pre-settled status’ instead. You can stay in the UK for a further 5 years from the date you get pre-settled status, but you must apply again and get settled status if you want to stay here for longer than that." https://www.gov.uk/settled-status-eu-citizens-families/what-settled-and-presettled-status-means Nå er selvfølgelig ingenting HELT sikkert med Brexit, men det finnes en plan for oss som ikke har bodd her i fem år enda.
NorskEngelsk Skrevet 14. juni 2020 #16 Skrevet 14. juni 2020 Det finns mulighet for å lage en "ventende" oppholdstillatelse. Du vil trenge: En adresse i UK, du trenger ikke bo der. Ett pass eller nasjonalt id kort Smartelefon Et british mobilabbonement ,Sky fungerer bra! En postadresse i UK Søk først om pre-settled status, så må du ta vare på dine flybilletter og dine mobilregninger, hver mobilregning dokumenterer 1 måneds bosted i UK. Du må ha dokumentasjon for 5 år. I tillegg tar Nationwide building society imot kunder med norsk adresse. Håper dette hjelper!
NorskEngelsk Skrevet 14. juni 2020 #17 Skrevet 14. juni 2020 Posted just now Lenker: https://www.gov.uk/guidance/eu-settlement-scheme-evidence-of-uk-residence sky.com https://www.ukpostbox.com/ https://nationwide.co.uk/products/current-accounts-eea/our-current-accounts/overview We want to reassure all EU citizens and their family members in the UK that you still have until at least 31 December 2020 to apply to the EU Settlement Scheme, even in the event of a no-deal exit. Furthermore, if someone who is eligible for status is not in the UK when we leave the EU, they will still be free to enter the UK as they are now.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå