AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 Har en 3åring i hus som tidvis sier hæ hele tiden .. begynner å lure på hørselen. Feks i dag har hun sagt hæ hele tiden og spurt om hva vi sier... men andre dager legger vi ikke merke til det. Vi testet litt ut med å hviske og noen ganger hørte hun ikke mens andre ganger så vi at hun bevisst overså oss... er det grunn til å teste hørsel? Hun snakker ikke høyt selv og har ikke hørt noe fra barnehagen vedr dette. Må man i så tilfelle til fastlege også vente k evighet på spesialist? Anonymkode: 67172...717
Gjest Fnugg Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 Jeg testet dette veldig enkelt: Ungen på da 4 sa hæ så ofte at jeg faktisk begynte å stusse på hørselsvansker. Så i en sånn setningsgjentakelse hvor jeg bare «hallo, vil du blablabla» - så hvisket jeg «Vil du ha godteri?» Da fikk jeg helt definitivt avkreftet at det var hørselen det var noe feil med.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 Hvordan er språkforståelsen og språket? Hvis den er god, så ville jeg ikke bekymret meg. Anonymkode: aaa49...713
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 Tester de ikke på 4- årskontrollen, mon tro? Spør helsesøster om hun kan sjekke det allerede nå. Det kan jo også hende det bare er ei uvane at hun sier hæ. Eller at hun ikke forstår helt. Lykke til med gullungen ❤ Anonymkode: 2929f...cca
s0la Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 Var visst sånn jeg og, de testet hørsel og ingenting galt der. Jeg bare sa hæ, og ofte fulgte jeg ikke med. Rett og slett distrahert.. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 10 minutter siden, Fnugg skrev: Jeg testet dette veldig enkelt: Ungen på da 4 sa hæ så ofte at jeg faktisk begynte å stusse på hørselsvansker. Så i en sånn setningsgjentakelse hvor jeg bare «hallo, vil du blablabla» - så hvisket jeg «Vil du ha godteri?» Da fikk jeg helt definitivt avkreftet at det var hørselen det var noe feil med. Sånn har jeg også sjekket hørselen til mine små 😂 Anonymkode: 9dfd4...e44
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 Ville tatt kontakt med helsestasjonen for en kjapp hørselstest der 😊 Ellers må jeg si tipset om å snike inn ord som godteri og sjokolade i samtalene godt kan gi en pekepinn på om du har med dårlig hørsel eller selektiv hørsel å gjøre 😅 Anonymkode: 4e05d...1dc
Gjest Fnugg Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn har jeg også sjekket hørselen til mine små 😂 Anonymkode: 9dfd4...e44 Jada, etter den testen begynte vi å si at vi synes det var slitsomt å gjenta den samme setningen 15 ganger - så det var viktig at han faktisk hørte litt etter. Tok ei uke eller noe, så minsket HÆ`ene seg Nå bare ignorerer han istedet og later som han ikke hører ett eneste kvekk om han skjønner det er noe kjedelig og uinteressant Så jeg roper litt fortsatt, da. «Halloooooooo, vil du ha salami eller gulost? Hallohallohaaaaaaaaaaaallo SVAR MAMMA DA»
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 Er veldig vanlig! Har flere venner med barn i 2-3 års alderen og de har alle hatt en «hæ?» eller «hva?» periode. Veldig slitsomt, men det går over😊 Anonymkode: 9d64e...de1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 Vi har en på to som er lik. Tror rett og slett hun ikke klarer å prosessere det vi sier, så hun sier hæ slik at hun får en sjanse til. (Og en til, og en til...) noen ganger svarer jeg ja eller hva sa jeg, og da kan hun gjenta det jeg har sagt. Anonymkode: 6fe38...ab8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 Ts igjen . Tar de hørselstest på helsestasjonen? Anonymkode: 67172...717
VirrVarr Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 Jada, helsestasjonen grovscreener hørsel og henviser videre til øre-nese-hals hvis det er behov for nærmere undersøkelser. 1
Gjest BearMama Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 Si «Vil du ha sjokolade?» Min går fra hæ til å hvine av glede «SJOKOALDEEEEE» Selektiv hørsel...arvet av pappa 😂😂😂
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #15 Skrevet 7. februar 2019 Kanskje du burde sjekke produksjonen av ørevoksen i ørene til barnet, hos fastlegen. Jeg hadde store utfordringer med det gjennom hele oppveksten. Min bedre halvdel ble opplært gjennom sin oppvekst til å ikke bruke ordet "hæ?". I det huset måtte de se "kan du si det du sa én gang til?", eller bruke lignende setninger. Anonymkode: 6f81d...216
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #16 Skrevet 7. februar 2019 Helsestasjon kan ta en enkel hørselstest, men det er absolutt ingen problem å ta en time hos fastlege for å bli henvist til en skikkelig sjekk. Anonymkode: e28e6...3a4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 Har barnet vært forkjølet eller hatt feber? En ørebetennelse kan gi væske i mellomøret som demper lyden. Hvis det blir langvarig kan behandling med dren være nødvendig. Vår hadde en slik periode i sommer, tydelig at det var frustrert selv over å ikke få med seg alt. Anonymkode: 7ba8e...446
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts igjen . Tar de hørselstest på helsestasjonen? Anonymkode: 67172...717 Ja Anonymkode: cea6f...ef7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 Det er helt vanlig i språkutviklingen. Storebror blir sprø av lillesøster her, men han var sånn han og. Anonymkode: e0035...530 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #20 Skrevet 8. februar 2019 Noen småbarn sier også 'hæ' som midlertidig respons mens de prosesserer det de hørte. Eller som utsettelsestaktikk - hvis de får beskjed om å komme og spise, men har lyst å leke mer, er det utrolig hvor mange 'hæ' de kan produsere. Anonymkode: 243cb...158 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå