Gå til innhold

Vits å bruke penger på styling ved salg av bolig?

itfruen

Anbefalte innlegg

Leiligheten jeg skal selge har et gammelt og slitt bad som må byttes ut. Fliser som har løsnet og vann har kommet under flisa, men det er et lag med fliser under siden det er lagt flis på flis. Jeg skal ikke begynne med noe renovering av bad så leiligheten selges som den er med alt info im tilstanden på badet i tilstandsrapporten. Er det vits med noe lett oppussing av leil (male vegger og lister) og booke inn styling (ca 20.000kr for begge jobbene) for å gjøre leil penere mtp tilstanden på badet? Eller bare selge det som et oppussingsobjekt (tom bolig siden leiligheten er nesten helt tom for møbler). Resten av leiligheten er i god standard. Kjøkkenet er tidsriktig med integrerte brunevarer og glatte fronter. Mao, det er kun badet nye eiere må gjøre noe med. Resten er «flytt rett inn». Hva hadde dere gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styling og noen malingsstrøk har mye å si faktisk, folk er ikke å rasjonelle kjøpere som de liker å tro. Ikke alle kan se for seg hvordan det hadde blitt med et malingsstrøk eller noen kule møbler. Kanskje den skal selges med tanken at de må ta badet, men jeg tror du tjener på å få alt annet til å være fresht og fint. 20 000 er en fis i havet i en budrunde.

Når det er sagt så kan man gjøre en del selv der, du har sikkert en venn/venninne med litt teft og kan kanskje låne noen møbler?

Forresten så er det hvitevarer du har på kjøkkenet, ikke brunevarer :)

Anonymkode: 234ca...623

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler. Syntes ikke stylingen var verdt det, neste gang kjøpte jeg inn stash (på salg) selv og brukte bilder fra Finn og Pinterest som inspirasjon. Ble like bra og jeg fikk beholde alt etterpå 😄. Solgte like kjapt begge gangene til prosentvis omtrent det samme over takst. Man kan jo være heldig og finne et helt supert stylingfirma, men det er mange av dem som ikke virker å ha særlig mer peiling og stilsans enn den gjengse mann i gata. Et malingsstrøk kan gjøre under, og koster langt mindre enn styling, ville gått for det om det er mye hakk og flekker. Ellers kommer du langt med magic sponges fra Nille.

Anonymkode: f1798...e6a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk facebookgruppen Interiør- rene linjer og skandinavisk design, så ser du stilen som er gjennomgående i alt av leiligheter som selges i Oslo- området for tida. Ville ikke brukt penger på stylist.

Anonymkode: 01327...c5c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det er hvitevarer på kjøkkenet og ikke brunevarer.....

Nei, hadde ikke brukt penger på styling.....

Anonymkode: c3d07...757

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Male vegger og lister, ja. Husk også olje/lakk på gulvet. Da har du de meste synlige flater dekket  

Stylist, nei definitivt ikke. 

Anonymkode: 18034...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville malt, og kjøpt en del grønne planter og tulipaner. Så ville jeg gått på f eks IKEA og kjøpt puter, pene pledd , håndkle osv som du kan levere tilbake etter at de er blitt brukt i forbindelse med fotografering og visning. Jeg gjorde det sist. Pyntet i vei, skjulte lapper osv. Alt ble pent oppbevart i handlenett mellom foto og visning, så alt kunne leveres tilbake i feilfri tilstand.

Å kikke på finn.no gir masse inspirasjon. Og det skal ikke alltid så mye til. Det skal tross alt være luft, luft og atter luft ifølge megler.

Anonymkode: 1254b...dc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Fikk noen enkle tips av megler. Fjernet alt personlig nips og gjorde det så stilrent som mulig slik at kjøper kunne se for seg selv der. Gikk 400.000 over takst så det funket greit.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er din kjøpegruppe, om du kunne forutsi det? Hvordan var du, når du kjøpte denne leiligheten? Er det førstegangs kjøpere? Disse er forholdsvis yngre kjøpegruppe, og de er enda yngre om det er i Oslo eller andre storbyer (faktisk ja). Disse blir lett skremt av oppussingsobjekter, ikke alle selvsagt, men som gruppe, de vil gjerne heller flytte rett inn. De har heller aldri måttet verken pusse opp, eller engang møblere en leilighet helt for egen hånd, og trenger derfor å se løsninger. Om disse er din kjøpegruppe, bruk definitivt tid og litt penger for styling og litt maling. Men nå snakker jeg ikke om 20 kvm leiligheter, men alt fra 40 kvadrat, toroms og treroms. 20 kvm kjøpes av studenter med foreldre i ryggen, og foreldrene er med på visninger, og de har jo litt mer peiling.

Om du selger større leilighet derimot, og de som kommer til å kjøpe antas å være noe eldre, en familie f.eks, da betyr ikke styling like mye, Disse enten har peiling nok for å pusse opp selv, eller penger for å betale andre, og har forholdsvis mer kunnskap om boligmarked for å ikke betale så mye mer enn prisantydning. 

Anonymkode: 218aa...c5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2019 den 20.27, itfruen skrev:

Leiligheten jeg skal selge har et gammelt og slitt bad som må byttes ut. Fliser som har løsnet og vann har kommet under flisa, men det er et lag med fliser under siden det er lagt flis på flis. Jeg skal ikke begynne med noe renovering av bad så leiligheten selges som den er med alt info im tilstanden på badet i tilstandsrapporten. Er det vits med noe lett oppussing av leil (male vegger og lister) og booke inn styling (ca 20.000kr for begge jobbene) for å gjøre leil penere mtp tilstanden på badet? Eller bare selge det som et oppussingsobjekt (tom bolig siden leiligheten er nesten helt tom for møbler). Resten av leiligheten er i god standard. Kjøkkenet er tidsriktig med integrerte brunevarer og glatte fronter. Mao, det er kun badet nye eiere må gjøre noe med. Resten er «flytt rett inn». Hva hadde dere gjort? 

Slik du skisserer det er dette en no-brainer. Bruk de 20 000,- på styling og maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lett oppussing, småflikk på ting så potensielle kjøpere har mindre å måtte fikse selv, men noe endring av veggfarger er unødvendig.
Dropp stylingen, det gjør du lett slik fler over her har beskrevet.
Er i markedet selv nå og syns dog det er greit om det er møbler enkelte plasser, feks en sofa, spisestue og senger på soverommene så man får en bedre følelse av størrelsen på rommene.
Fjern mest mulig av personlige ting, men la det se ut som noen bor der med blomster, puter og slikt. :)
Lykke til med salg! (Y)

Endret av Zikosu
Supplerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er din kjøpegruppe, om du kunne forutsi det? Hvordan var du, når du kjøpte denne leiligheten? Er det førstegangs kjøpere? Disse er forholdsvis yngre kjøpegruppe, og de er enda yngre om det er i Oslo eller andre storbyer (faktisk ja). Disse blir lett skremt av oppussingsobjekter, ikke alle selvsagt, men som gruppe, de vil gjerne heller flytte rett inn. De har heller aldri måttet verken pusse opp, eller engang møblere en leilighet helt for egen hånd, og trenger derfor å se løsninger. Om disse er din kjøpegruppe, bruk definitivt tid og litt penger for styling og litt maling. Men nå snakker jeg ikke om 20 kvm leiligheter, men alt fra 40 kvadrat, toroms og treroms. 20 kvm kjøpes av studenter med foreldre i ryggen, og foreldrene er med på visninger, og de har jo litt mer peiling.

Om du selger større leilighet derimot, og de som kommer til å kjøpe antas å være noe eldre, en familie f.eks, da betyr ikke styling like mye, Disse enten har peiling nok for å pusse opp selv, eller penger for å betale andre, og har forholdsvis mer kunnskap om boligmarked for å ikke betale så mye mer enn prisantydning. 

Anonymkode: 218aa...c5f

Ikke undervurder førstegangskjøpere ;) Flere av oss ser potensiale og hvordan vi ønsker å ha det uansett hvordan boligen ser ut i annonsen, og flere av oss er flinke til stiling og møblering helt på egen hånd. Akkurat oppussingsobjekter er jeg enig med, men dette pga. økonomien til flere førstegangskjøpere.

Anonymkode: 1091c...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde malt og stylet men kjøp gjerne ting på Nille mye fint der for tiden av lysestaker, planter og pynt

Det er lite utgifter for å gi et mye bedre inntrykk og øke verdien med opp til 80.000 bare fordi det ser litt bedre ut

Anonymkode: 92eba...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte boligen min i helgen og brukte ikke noe stylingfirma. Jeg har ribbet huset for alt av "unødvendigheter" og så har jeg kjøpt inn noen grønne planter, fine såpedispensere, nye blomsterskjulere, pledd, puter og stearinlys/lykter. Jeg fikk også lånt et par ting av en nabo da jeg også gjorde uteplassene ute fine - selv om det er midt på vinteren. 
De som kjøpte (var på privatvisning) gikk rundt å sa "å så fint, så lekkert, så ditten og datten". Det kostet meg kanskje 1500 kr. og som en skrev over her - jeg får med meg alt videre. 
Aldri i verden at jeg hadde brukt 2000 kr. på styling av en vanlig leilighet (eller enebolig).

Jeg har malt alle overflater siste 3 år, mye nytt siste halvåret nettopp fordi jeg visste at jeg kom til å selge "om ikke lenge". Det er nok behov for et malingsstrøk til her og der - men jeg hadde malt i lyse, nøytrale og litt "moderne" farger - som tydeligvis traff. Så om de ikke selv får malt igjen den første måneden så går det fint.. Det viktigste er å nøytralisere, skape god romfølelse og det at de klarer å se for se å bo der selv (så vekk med alt personlig nips).
I forhold til badet så er det sånn det er - da får de pusse opp selv og får "drømmebadet" sitt. 

Good luck 🙂

Anonymkode: 68c6b...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi solgte en leilighet med veldig utdatert bad for et par år siden, resten av leiligheten var nylig overflatebehandlet og ganske pen (nye gulv, malt alle overflater og byttet kjøkkenbenk et par-tre år før salg). Vi brukte styling og var veldig fornøyd med det!

Når leiligheten er tom for møbler ville jeg brukt styling. Det er vanskelig å få ok bilder av en tom leilighet, jeg synes alt ser mindre ut.  

Anonymkode: dd02d...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjør nok lurt i å vurdere boligstyling. Ofte er det de små tingene som kan sette fart på budrunden.

Anonymkode: 4f8c1...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 10 000,- på boligstylist (full pakke med møbler) da jeg ikke eier interiørsans.
Er veldig sikker på at det var avgjørende for at jeg fikk solgt etter første visning. Så jeg kan anbefale det :)

Anonymkode: ab229...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...