AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 Noen som har erfaring med leseappen Poio til barn i småskolen som sliter med å knekke lesekoden? Har den hjulpet dere? På hvilken måte? Anonymkode: 4ee5e...63e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 Ja! Fordi det ble en lek på en måte😀 Å så satt vi sammen med iPaden=kosetid. Vel verd de 199 kronene. Vi har også lånt kjekke lettleste bøker på biblioteket. Mye kjekt med spennende bilder og korte fengende historier å få tak i👍Vi leste sammen på sengekanten om kvelden😴 Disse tingene kombinert med masse oppmuntring og ros gjorde susen👍 (Leseleksene fra skolen var og er et "mareritt" forståelig nok: "Ola sa sol") Anonymkode: 8ea79...238
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja! Fordi det ble en lek på en måte😀 Å så satt vi sammen med iPaden=kosetid. Vel verd de 199 kronene. Vi har også lånt kjekke lettleste bøker på biblioteket. Mye kjekt med spennende bilder og korte fengende historier å få tak i👍Vi leste sammen på sengekanten om kvelden😴 Disse tingene kombinert med masse oppmuntring og ros gjorde susen👍 (Leseleksene fra skolen var og er et "mareritt" forståelig nok: "Ola sa sol") Anonymkode: 8ea79...238 Har foreslått at vi erstatter den vanlige lesingen med appen i neste uke, og ungen ble tydelig 10 cm lengre av ren lettelse. Håper vi får utbytte av det, lesingen sliter sårt på både motivasjon og selvtillit om dagen 😢 Anonymkode: 4ee5e...63e 1
Gjest BearMama Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Har hørt mye fint om den appen. Har den selv til 3 åringen min. Ikke helt der enda, men han elsker bokstaver så tenkte den uansett er fin om han plutselig ville leke med den 😊
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Har foreslått at vi erstatter den vanlige lesingen med appen i neste uke, og ungen ble tydelig 10 cm lengre av ren lettelse. Håper vi får utbytte av det, lesingen sliter sårt på både motivasjon og selvtillit om dagen 😢 Anonymkode: 4ee5e...63e Leseleksa er forhatt i klassen til min sønn også, både blant de som leser godt og de som strever med det. Vi har byttet den ut med valgfrie bøker, med lærerens velsignelse. Det blir lest mye mer da. Det viktige er at de leser noe sier læreren. Anonymkode: ab98d...f4c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leseleksa er forhatt i klassen til min sønn også, både blant de som leser godt og de som strever med det. Vi har byttet den ut med valgfrie bøker, med lærerens velsignelse. Det blir lest mye mer da. Det viktige er at de leser noe sier læreren. Anonymkode: ab98d...f4c Leser valgfrie bøker her også, men vi klarer ikke å finne noen som er enkle nok, og samtidig spennende nok 😕 Men som sagt, har gjort en avtale med barnet om at neste uke bruker vi appen og kun den. Hvis den fungerer tenker jeg vi går over til å kombinere den med lesing av skolebøkene med høyfrekvente ord. Anonymkode: 4ee5e...63e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Passer den appen for en 2.klassing også? Han kan lese men leser ikke så godt enda. Anonymkode: 40b8e...c88
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Passer den appen for en 2.klassing også? Han kan lese men leser ikke så godt enda. Anonymkode: 40b8e...c88 Det er til en 2.klassing jeg tenker å bruke det. Har ikke kjøpt den enda, så vet ikke mer om den enn det jeg har lest på nett. Eksemplene de har på hjemmesida si så i hvertfall bra ut. Anonymkode: 4ee5e...63e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er til en 2.klassing jeg tenker å bruke det. Har ikke kjøpt den enda, så vet ikke mer om den enn det jeg har lest på nett. Eksemplene de har på hjemmesida si så i hvertfall bra ut. Anonymkode: 4ee5e...63e Å ja gikk bare utifra at barnet ditt gikk i 1.klasse,men godt å høre at det ikke bare er min sønn som sliter med lesingen selv om de går i 2.klasse. Føler at alle andre på samme alder er sååå flink til å lese mens sønnen min sliter. Anonymkode: 40b8e...c88
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 Vi kjøpte den også, til seksåringen. Synes det er litt dyrt for en app, jeg. Kunne vært en hundrelapp i stedet. Min sønn syntes det var gøy å leke med appen. Men han lærte seg fort å komme videre i spillet uten å lese, bare gjøre mekaniske handlinger som i mitt hode har lite med lesing å gjøre. F.eks. der det er fire alternativer og barna må høre en lyd/et lite ord, og dra de korrekte bokstavene inn i en eske el.l. Der prøvde han bare alle fire alternativene etter tur, til han hadde funnet det som passet, uten å stoppe og tenke over hvilke lyder/bokstaver det egentlig var. Og så kom han seg videre gjennom hele spillet på den måten. Men det er mulig at han lærte veldig mye ubevisst, da. I allefall har det gått greit med lesing etter han begynte på skolen. Anonymkode: ab668...76f 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte den også, til seksåringen. Synes det er litt dyrt for en app, jeg. Kunne vært en hundrelapp i stedet. Min sønn syntes det var gøy å leke med appen. Men han lærte seg fort å komme videre i spillet uten å lese, bare gjøre mekaniske handlinger som i mitt hode har lite med lesing å gjøre. F.eks. der det er fire alternativer og barna må høre en lyd/et lite ord, og dra de korrekte bokstavene inn i en eske el.l. Der prøvde han bare alle fire alternativene etter tur, til han hadde funnet det som passet, uten å stoppe og tenke over hvilke lyder/bokstaver det egentlig var. Og så kom han seg videre gjennom hele spillet på den måten. Men det er mulig at han lærte veldig mye ubevisst, da. I allefall har det gått greit med lesing etter han begynte på skolen. Anonymkode: ab668...76f Syns prisen er helt overkommelig. Alternativet her er faktisk å kjøpe iMAL til hjemmebruk, men den koster 5000kr så vil gjerne prøve appen først. Akkurat det med å jukse seg videre tror jeg ikke er et problem. Barnet er veldig klar over at dette er i stedet for leseleksa, og st det må legges en innsats i det. Anonymkode: 4ee5e...63e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 4,5 åringen vår lærte seg å lese kun med den appen, så anbefales varmt herfra. Syns den er verdt de 200 kronene. Jeg hadde appen på min iPad i forbindelse med jobb, så han har kun spilt den appen, og ikke lært seg på noen andre måter enn med den. Du får også e-post når barnet ditt har knekt lesekoden, hvilke bokstaver de har lært osv. Anonymkode: d4e40...2a8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 Sønnen min bruker poio på skolen med stor suksess. Han bruker også et program som heter LIMM3 til å lære å lese og skrive. Han har autisme og psykisk utviklingshemming. Utviklingen har vært fantastisk og han kan faktisk nå lese litt (er 8 år) Skal sies at han har 1:1 igjennom hele dagen og at det er satt i system når han jobber med dette. For oss har skolen søkt hjelpemiddelsentralen om å få dekket programmene. Anonymkode: 80f10...152
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 4,5 åringen vår lærte seg å lese kun med den appen, så anbefales varmt herfra. Syns den er verdt de 200 kronene. Jeg hadde appen på min iPad i forbindelse med jobb, så han har kun spilt den appen, og ikke lært seg på noen andre måter enn med den. Du får også e-post når barnet ditt har knekt lesekoden, hvilke bokstaver de har lært osv. Anonymkode: d4e40...2a8 Vi har også den appen, men ble aldri så begeistret for den. Hvordan lærer man seg å lese ved å trykke rundt og spise bokstaver? Anonymkode: 885a3...c17
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #15 Skrevet 8. februar 2019 Nå finnes det mange andre måter også, har god erfaring med aski raski. Det ER kjedelig, men det er det som hjelper. Repetert lesing og høyfrekvente ord er det beste du kan øve på hvis barnet synes ledig går trått. Anonymkode: e345d...879
Leanne Skrevet 8. februar 2019 #16 Skrevet 8. februar 2019 Test ut GraphoGame, den er gratis og bedre enn poio. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 44 minutter siden, Leanne skrev: Test ut GraphoGame, den er gratis og bedre enn poio. Tusen takk. Skal teste den i helga😀 Anonymkode: 4ee5e...63e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, Leanne skrev: Test ut GraphoGame, den er gratis og bedre enn poio. Prøvde den bare kjapt nå men var jo ikke noe lesing der bare øving på bokstavene. Har HI en i 2.klasse kan han nok bokstavne men sliter bare med selve lesingen. Anonymkode: 40b8e...c88
Leanne Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvde den bare kjapt nå men var jo ikke noe lesing der bare øving på bokstavene. Har HI en i 2.klasse kan han nok bokstavne men sliter bare med selve lesingen. Anonymkode: 40b8e...c88 Ja, den begynner med bokstavene. Når appen vet hvilke bokstaver barnet kan så setter den først sammen to og to bokstaver til ord, så flere. Appen holder til en hver tid oversikt over hvilke bokstaver/sammensetninger barnet kan. Om barnet mestrer bokstavene vil barnet fort jobbe seg videre til å lese ord.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #20 Skrevet 8. februar 2019 19 minutter siden, Leanne skrev: Ja, den begynner med bokstavene. Når appen vet hvilke bokstaver barnet kan så setter den først sammen to og to bokstaver til ord, så flere. Appen holder til en hver tid oversikt over hvilke bokstaver/sammensetninger barnet kan. Om barnet mestrer bokstavene vil barnet fort jobbe seg videre til å lese ord. Okey takk for info,men nok gi den en sjanse da Anonymkode: 40b8e...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå