Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor jobber dere? Jeg har fått inntrykk av gjennom det jeg bla leser her inne at det ofte er innen helsesektoren? Mye gufs fra hjelpepleiere mot sykepleiere og omvendt. Tar jeg feil eller er det mye dårlig miljø og konflikter på slike plasser? Hva kommer det i så fall av?

Andre som jobber andre steder med erfaringer ang dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok riktig. Feks vil sykepleiere være oppgitt over å gjøre ekstraarbeid som ikke er sykepleieroppgaver, mens hjelpepleiere blir irritert fordi de må gjøre "drittarbeidet". 

Det er ogsp ofte travelt, underbemannet og krevende pasienter. Og da blir man sliten og lei og konflikter oppstår lettere. 

Anonymkode: 90e28...08c

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror at så lenge det er flertall av damer/ kun damer på arbeidsplassen, særlig uten høyere utdanning, er det mye sladring, konflikter, sykdom etc. 

Anonymkode: 6a411...dce

• Liker 6
Skrevet

Jobbet i et interkommunalt selskap en periode, mannsdominert sådan. Ble litt bråk og intriger der, gitt....en del hadde jobbet der "bestandig", slik fedrene deres hadde, og for oss "utenfra" var det ikke lett å få innpass. Når tillitsvalgt også satt i styret var det ikke noe sjokk hvilken side han tok da det hele kulminerte, og jeg ble i etterkant kontaktet av andre tidligere ansatte som hadde blitt mobbet bort fra arbeidsplassen. 

Den tillitsvalgte frarådet meg å ta saken videre "for da vil du jo ikke få noen god referanse fra oss". Jeg gikk et par steg opp, og de måtte legge seg paddeflate. Jeg nevnte han ene som kontaktet meg for fagforeningspersonen som hjalp meg, han sa det var en meget stygg sak, men den tidligere ansatte hadde ikke villet gå videre med den. Ny, fast jobb fikk jeg også, og de visste om hva som hadde skjedd. 

Må si jeg godter meg hver gang jeg er innom den tidligere arbeidsplassen i forbindelse med min nye jobb, og ser det sure trynet til han tillitsvalgte :)

Husker også jeg postet her inne i forbindelse med det som skjedde da bråket startet, men fikk jo mer eller mindre til svar at jeg ikke trengte bry meg om både usaklig oppsigelse og prosedyrefeil i bøtter og spann, for jeg var nok ubrukelig :)

Anonymkode: 9314f...c58

• Liker 5
Skrevet

Er sykepleier og har opplevd/opplever konflikter og dramatikk og dårlig miljø alle stedene jeg har jobbet. Er det ikke konflikt mellom de ansatte, så er det konflikter med pasienter/pårørende, og krevende/urimelige arbeidsoppgaver som igjen smitter over på miljøet som en sykdom. Har nå møtt veggen og skal omskolere meg til høsten, om jeg så må belåne huset for å få det til økonomisk. Hadde aldri valgt dette drittyrket igjen.

Anonymkode: 143d0...761

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at så lenge det er flertall av damer/ kun damer på arbeidsplassen, særlig uten høyere utdanning, er det mye sladring, konflikter, sykdom etc. 

Spot on. Utdanningsbiten og dets innhold er vesentlig.

Anonymkode: 143d0...761

• Liker 1
Skrevet

Dette! 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er mye dårlig ledelse. Gjerne menn som har behov for å markere seg og dermed misbruker makt, f.eks ved å snakke med, ta fra arbeidsoppgaver, sette grupper opp mot hverandre osv. En annen ting er ved turnusarbeid. Veldig lett å baksnakke de som ikke er tilstede, og mange misforståelser.

Anonymkode: fd1ab...285

• Liker 9
Skrevet

Dessverre mye dårlig ledelse som ikke tar tak i ting! De fleste ledere skyr alt som heter konflikter.

Men kvinner er nok det verste å jobbe sammen med tror jeg selv.

Anonymkode: 8f554...0c3

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en kvinnelig sjef som har hatt en turnover på over 50 % de årene hun har jobbet der. Hun er giftig og man vet aldri hvor man har henne. Hun kritiserer nedover selvom det er soleklart et ledelsesproblem. Hun går ikke ilag med andre kvinnelige ledere heller, men er godt likt av hennes mannlige sjef - ergo får hun bli. Vedkommende skulle aldri hatt personal ansvar og hun har fått veldig mange klager på seg. Alt dette skaper konflikter på jobb og hun har presset flere til å slutte. 

Anonymkode: 79fca...a50

• Liker 1
Skrevet

Vi har 2 damer på min arbeidsplass, resten menn. Skal love deg de er minst like ille på baksnakking, lage konflikter og sladre. 

Anonymkode: 01855...604

• Liker 8
Skrevet

Dette! Jeg jobber ikke i helsevesenet, men jobbet i butikk/varehandel i nesten 20 år. De årene jeg jobbet i en butikk der samtlige ansatte var kvinner var slitsomme. Det var sladring og baksnakking, stadige konflikter, høyt sykefravær og generelt dårlig stemning. Det var høy turnover av ansatte - med god grunn. Butikksjefen klarte ikke å ta tak i det og fordi hun var god til å snakke for seg ovenfor ledelsen i kjeden og butikken faktisk leverte ok tall var det ingen over henne i systemet som oppfattet problemene heller.

De siste par årene har jeg jobbet på et lager, en mannsdominert arbeidsplass, og miljøet er et helt annet. Det er nok en kombinasjon av mangel på dame-intriger og at lederne våre er trygge og tydelige, og tør ta tak når det er nødvendig, så ting får ikke eskalere.

Anonymkode: fa27c...bea

• Liker 3
Skrevet

jobber i helsevesenet. Godt arbeidsmiljø. Flertall av kvinner. De som lager " uhygge" er faktisk menn som prøver å komme seg oppover.

Anonymkode: de8f9...972

• Liker 3
Skrevet

Hvor jobber egentlig hjelpepleierne? Har ikke sett noen på åresvis (sykehus).

Anonymkode: 2ae68...679

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor jobber egentlig hjelpepleierne? Har ikke sett noen på åresvis (sykehus).

Anonymkode: 2ae68...679

Heter helsefagarbeider i dag, vi jobber på sykhus, sykehjem, hjemmesykepleien, boliger for utviklingshemmede mm.

Anonymkode: de8f9...972

• Liker 3
Skrevet

Den eneste plassen jeg har jobbet som ikke hadde konflikter av personlig art var faktisk innen helse. Jeg var ufaglært. Den eneste konflikten handlet om nedskjæringer. Det var bare kvinner som jobbet der.

I butikk, kiosk, resepsjon og senere i konsulenttjeneste var det tunge manifesterte konflikter mellom 2 eller flere personer. Kjønn og alder var irrelevant, kjernen har alltid vært inkompetanse. 

Anonymkode: 8e27f...0c7

• Liker 3
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 2 damer på min arbeidsplass, resten menn. Skal love deg de er minst like ille på baksnakking, lage konflikter og sladre. 

Anonymkode: 01855...604

Jeg snakket generelt og at det henger sammen med utdannelse også. 

Skrevet

Kjerringer kommer i alle kjønn, er mitt motto... 

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Menn kan da lage like dårlig arbeidsmiljø som kvinner. Har bare vært på én arbeidsplass med dårlig miljø, der var flertallet eldre menn som var drit sure, gjorde ikke annet enn å klage over arbeidsoppgaver og ledelse, og gledet seg til de skulle bli pensjonister. Var et sjokk for meg som 19-åring å komme inn der i min første jobb 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...