AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #21 Skrevet 8. februar 2019 Jeg kaster desverre mye mat.. Jeg bor alene og hvis jeg har lyst på noe spesielt til et måltid er det vanskelig å finne små pakninger med det jeg trenger, og jeg gidder ikke spise det samme eller tilnærmet det samme flere dager på rad, bare for få spist opp noe før det blir dårlig. Også er det jo dette med den dyrere kiloprisen på små pakninger, så om jeg skulle beregnet bedre måtte jeg begynt å regne på kilopris på små vs. store pakninger, og hvor mye av store pakninger som ikke blir spist og kastet for å finregne på hva som egentlig lønner seg, dyre småpakninger eller billigere storpakninger hvor noe blir kastet... #singelproblemer Anonymkode: aab10...7f6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #22 Skrevet 8. februar 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kaster desverre mye mat.. Jeg bor alene og hvis jeg har lyst på noe spesielt til et måltid er det vanskelig å finne små pakninger med det jeg trenger, og jeg gidder ikke spise det samme eller tilnærmet det samme flere dager på rad, bare for få spist opp noe før det blir dårlig. Også er det jo dette med den dyrere kiloprisen på små pakninger, så om jeg skulle beregnet bedre måtte jeg begynt å regne på kilopris på små vs. store pakninger, og hvor mye av store pakninger som ikke blir spist og kastet for å finregne på hva som egentlig lønner seg, dyre småpakninger eller billigere storpakninger hvor noe blir kastet... #singelproblemer Anonymkode: aab10...7f6 Jeg tror det har med innstillingen å gjøre, for før tenkte jeg som deg, og kastet masse, og nå har jeg nullvisjon for matsvinn og ingenting kastes. Det er svært få matvarer som er så spesielle at jeg ikke får spist dem. Kalkun kanskje... men istedenfor en hel, kjøper jeg det som pålegg, blåskjell får jeg kjøpt i løs vekt - ber om 300 gram som er perfekt for én - på min lokale Mega-butikk; jeg kjøper mye frukt og grønnsaker i løsvekt, jeg kan kjøpe én chili på Meny/Mega/innvandrerbutikk. Jeg passer også på at jeg ikke har for mye lettbedervelig (åpnet) på en gang. Motsatt av hva jeg ble fortalt, er det lettere å drive en liten husholdning basert på enkle råvarer enn på ferdigmat. Jeg er kreativ og "linker" matvarer sånn at en ingrediens ofte brukes i to måltider/oppskrifter etter hverandre, og så føres en ingrediens i det måltidet over i neste osv, det blir variert nok selv om de fleste ingrediensene er gjengangere fra uke til uke. Hver uke har jeg kjøtt fra flere forskjellige dyr, alltid en fiskemiddag, forskjellig stivelse som passer, og rikt utvalg av frukt og grønt, roterer pålegg. Jeg kjøper på tilbud, i sesong, og nedpriset pga dato. Jeg spiser billig og lever godt. Nei, kiloprisen på singelpakninger er helt hinsides, og størrelsen er ofte uansett ukurant, og det er fullstendig unødvendig. Jeg kjøper heller løsfryst eller ferskt og porsjonerer og fryser ned, og tar opp til tining kvelden i forveien. Anonymkode: 655c0...60e 3
Million Skrevet 8. februar 2019 #23 Skrevet 8. februar 2019 Vi er to i husholdningen, og det er meg selv og en 19 åring. NOE matavfall blir det, det er ikke til å unngå. Jeg har en sjelden gang enten bommet på datoen og en halv pakke pølser kan gå ut på dato i kjøleskapet uten at jeg var klar over det f.eks. (hadde jeg sett det i tide hadde jeg puttet det i fryseren eller spist det) Eller en pakke med et par osteskiver i får mugg og gått ut på dato. Enkelte matrester er ikke av typen man "resirkulerer" og spiser neste dag. Jeg tar f.eks ikke vare på en halv delvis most potet tilsølt med brun saus. Den går i søpla. Og spiser ikke sønnen min skorpene på pizzaen, så er det selvfølgelig også noe som går i matavfallet. Man sparer ikke på pizzaskorper... Potetskrell og druestilker. Sånne ting går også i matavfallet, selvfølgelig. Jeg har matavfalls-ordning her jeg bor, så alt matavfall blir jo "resirkulert". 1
Million Skrevet 8. februar 2019 #24 Skrevet 8. februar 2019 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kastet mye mer før, da vi kjøpte mye ferske grønnsaker og frukt. Nå kjøper vi mest frossent og hermetisk. Like næringsrikt det! Har også blitt flinkere å måle opp spaghetti og pasta, og til å fryse ned halve brød. Anonymkode: 840f5...b9d Ja, det har blitt bevist gjennom mange tester i tv-programmer, at frosne grønnsaker er akkurat like i næringsinnhold som helt ferske grønnsaker. Ingen forskjell. Så lønner det seg økonomisk og er mest praktisk for forbrukeren, kan man like gjerne ha grønnsaksbeholdningen sin i fryseren og ta derfra. Endret 8. februar 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #25 Skrevet 8. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Det jeg har kastet mest av er sure/mugne meieriprodukter, men mindre av det etter jeg begynte å kjøpe laktosefri melk, samt tomatpure (greier ofte ikke bruke opp hele før den mugner) Har vurdert å kjøpe på tube istedet. Brød går rett i frysen og pålegg blir spist opp. Middagsrester tar jeg en dag eller to etter den ble laget, lager ofte store porsjoner med kjøttsaus og fryser ned Anonymkode: 80881...89e Slik tar du vare på tomatpuré: Sørg først for å få skrapt innsiden av boksen/glasset med en skje, slik at all puréen ligger pent samlet med glatt overflate. Tøm forsiktig oppi litt matolje, slik at det dekker tomatpuréen. Oljen danner nå et lufttett lokk, og jo renere boksen/glasset er på innsiden, jo mindre muggrisiko. Oljen kan du bruke neste gang du lager kjøttsaus, sammen med tomatpuréen. 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kaster desverre mye mat.. Jeg bor alene og hvis jeg har lyst på noe spesielt til et måltid er det vanskelig å finne små pakninger med det jeg trenger, og jeg gidder ikke spise det samme eller tilnærmet det samme flere dager på rad, bare for få spist opp noe før det blir dårlig. Også er det jo dette med den dyrere kiloprisen på små pakninger, så om jeg skulle beregnet bedre måtte jeg begynt å regne på kilopris på små vs. store pakninger, og hvor mye av store pakninger som ikke blir spist og kastet for å finregne på hva som egentlig lønner seg, dyre småpakninger eller billigere storpakninger hvor noe blir kastet... #singelproblemer Anonymkode: aab10...7f6 Tips fra en annen singel: 1. Det er masse, masse penger å spare på å kjøpe større kvanta. 2. Frys ned alt du ikke spiser med det samme, gjerne delt opp i porsjonspakninger som du ordner selv. Generelt sparetips: Kok kraft på alt som blir av beinrester o.l., det er fin suppebuljong. Anonymkode: b6242...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #26 Skrevet 8. februar 2019 Singel-sparetips nr. 3: For de som ikke har dypfryser: Kokt eller stekt mat holder lenger enn rå. F.eks. kjøtt og fisk. Kjøp en større mengde enn de dyre enkeltporsjonene, kok eller stek alt på én gang, så har du grunnlag for flere måltider. Anonymkode: b6242...2d6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #27 Skrevet 8. februar 2019 15 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev: Det blir noe jeg ikke spiser selv, men blir til nytte uansett, jeg legger alt av mat ut i skogkanten så dyrene får mat Så søt du er 😍 Jeg har gitt deg tyn på forumet tidligere men nå ble jeg sjarmert 😊 Anonymkode: a281e...d4c
BMW 5-serie 535D Skrevet 8. februar 2019 #28 Skrevet 8. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så søt du er 😍 Jeg har gitt deg tyn på forumet tidligere men nå ble jeg sjarmert 😊 Anonymkode: a281e...d4c Hyggelig å høre det går an å bli sjarmert av meg en gang også 😉 tynn er jeg vandt med, så det tåler jeg faktisk bedre enn ros 😉😂 endelig har du kommet til fornuft og funnet sannheten om meg, neida, bare tuller 😉 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #29 Skrevet 8. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kaster desverre mye mat.. Jeg bor alene og hvis jeg har lyst på noe spesielt til et måltid er det vanskelig å finne små pakninger med det jeg trenger, og jeg gidder ikke spise det samme eller tilnærmet det samme flere dager på rad, bare for få spist opp noe før det blir dårlig. Også er det jo dette med den dyrere kiloprisen på små pakninger, så om jeg skulle beregnet bedre måtte jeg begynt å regne på kilopris på små vs. store pakninger, og hvor mye av store pakninger som ikke blir spist og kastet for å finregne på hva som egentlig lønner seg, dyre småpakninger eller billigere storpakninger hvor noe blir kastet... #singelproblemer Anonymkode: aab10...7f6 de store pakningen lønner seg. Jeg bor alene og når jeg kjøper digre pakker med kyllingfilet så tar jeg ut store deler av kyllingen med en gang og fryser det ned. Og da ikke sammen, men en og en kyllingfilet. Problem løst. Anonymkode: a281e...d4c
Zaga Skrevet 8. februar 2019 #30 Skrevet 8. februar 2019 Ja dessverre men prøver å spise det opp. Jeg bare glemmer at det er mat i kjøleskapet også blir det gammelt. Flaut.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #31 Skrevet 9. februar 2019 9 timer siden, Zaga skrev: Ja dessverre men prøver å spise det opp. Jeg bare glemmer at det er mat i kjøleskapet også blir det gammelt. Flaut. Jeg glemmer også når jeg ikke har det skrevet opp (av og til da også, men garantert når jeg ikke skriver ned). Jeg har en liste over hva jeg har i kjøleskapet, fryseren og kjøkkenskapet, som jeg oppdaterer når jeg tar noe som jeg teller eller når det begynner å bli tomt. Da skriver jeg det også opp på handleliste (over ting jeg skal "se etter" dvs helst kjøpe bare om det kommer på tilbud). Anonymkode: 655c0...60e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #32 Skrevet 9. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kaster veldig lite mat siden vi har dyr som spiser diverse rester. Anonymkode: 52a92...746 Hund og katt skal ikke ha matrester. De skal ha mat som er tilpasset dem og som de tåler. En bruker ikke kjæledyrene som søppelbøtter Anonymkode: 835ef...a8f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå