AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 Eller er du flink å spiser opp alt? Anonymkode: dda31...c88
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 Jeg er kjempeflink, kaster ingenting. Synes det er meningsfullt, lar det gå sport i det. Anonymkode: 655c0...60e 4
TinyBean Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Kjøper bare det jeg absolutt behøver per måltid, så har blitt veldig lite til nesten null matsvinn. Ganske greit, har ikke råd til å kaste mat. 1
exictence Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Kaster omtrent ikke mat. Sikkert lettere for oss som ikke har barn. Vi kjøper inn og lager akkurat den mengden vi spiser. Lager heller litt for lite, enn litt for mye. Ofte viser det seg at det er akkurat passe, selv om det noen ganger kan virke lite. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Sjekker matavfallet... 2 filter med kaffegrut, litt gulrotskrell, 2 eggeskall, frø og stilk fra en paprika, potetskrell... Nei, jeg kaster ikke mye mat. Anonymkode: e8c85...73a 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 Kaster så lite som mulig, men pga økonomi prøver jeg unngå å handle på sparket og bruke tilbudsvarer så mye som mulig. Dessverre viser det seg litt for ofte at en del tilbudsvarer har dårlig holdbarhet. I dag måtte jeg typisk kaste 1 hel paprika pga råte, selv om den er kjøpt for få dager siden i en 3 pk. Anonymkode: 4d0c2...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Nei, spiser opp alt Anonymkode: f9e18...574 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 Går gjennom alt hver søndag, og planlegger ukemenyen ut i fra det. Og lager stort sett den mengden vi spiser, med mindre vi planlegger rester. Men har lav terskel for å kaste om det er noe verken jeg eller mannen ønsker å spise opp. Og vi handler veldig mye forskjellig, så hender jo spesialvarer plutselig har stått for lenge. Så noe svinn er det. Anonymkode: 64527...f97
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 Vi kaster eggeskall, potetgroer (men aldri skall), tegrut, avakadosteiner, gresskarstilker, paprikastilker og utkokte kanelstenger, kardemommebelger etc. Dessuten kaster vi mat som viser seg å være skjemt allerede når vi kjøper den, men ingenting blir skjemt her hjemme. Nærmer det seg, bruker vi det opp eller fryser det. (Dessuten kastet vi den ene ufyselige toffee-biten fra twistposen vi fikk i julegave. Ingen, inkludert gjester, var villig til å spise den 😂) Så nei, vi kaster ikke mye mat. Men det krever bevissthet å greie å unngå det. Anonymkode: 19a69...74d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 Ja, dessverre. Har hatt endel fokus på det, men er utrolig dårlig på planlegging/huske hva man har i kjøleskap/frys. Mye av feilen ligger også i feilberegnet porsjon, og at jeg har slitt med matangst (sånn reell) hvor jeg har slitt veldig med å tørre å spise rester. Jeg er blitt mye flinkere, men ikke på dette med å ta med rester på jobb eksempelvis. Anonymkode: 5b13a...377 1
Thildamor Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 Nei, her blir det ikke kastet mye. Middagsrester blir matboks dagen etter. 1
BMW 5-serie 535D Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 Det blir noe jeg ikke spiser selv, men blir til nytte uansett, jeg legger alt av mat ut i skogkanten så dyrene får mat 3
Brunhilde Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 Jeg kaster lite mat. Det hender jeg glemmer en paprika eller noen tomater, men hvis ikke det er mugg/råte på det, bruker jeg det til saus. Kaffegrut går i matavfall om vinteret, om sommeren bruker jeg en del av det i haven. Jeg bor alene, så det er jo i grunnen lett å kjøpe det jeg trenger, men siden jeg ikke ser vitsen i å handle hver dag, så hender det at jeg bommer på mengde. Fryseboks er greit å ha, da 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #15 Skrevet 8. februar 2019 Kastet mye mer før, da vi kjøpte mye ferske grønnsaker og frukt. Nå kjøper vi mest frossent og hermetisk. Like næringsrikt det! Har også blitt flinkere å måle opp spaghetti og pasta, og til å fryse ned halve brød. Anonymkode: 840f5...b9d 1
Eneri Skrevet 8. februar 2019 #16 Skrevet 8. februar 2019 Jeg syns vi kaster for mye, og vi er inne i en snuoperasjon der. Noe av utfordringen vår er at vi noen uker er to personer i hus, noen uker tre, noen uker fire og noen uker fem personer. Dessuten noe matallergi/intoleranser. Vi har gjort endel grep : Prøver å kjøpe færre sorter pålegg på en gang Fryser halve brød Spiser mer rester til middag, selv om det krever rester fra feks tre ulike middager å mette 4-5 stk Holder mer orden i kjøleskapene for å beholde oversikt Har gått over til å kjøpe kun laktosefri melk og ikke både med og uten laktose (har dessuten svært lang holdbarhet i uåpnet tilstand) Vi jobber enda med å bli flinkere til å beregne mengde, og å planlegge middager utfra fryser /skap. Motivasjonen er både økonomi, miljø og ikke minst respekt for de som produserer maten. 2
VoodooChild Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 Kaster svært lite. Er mest litt rester fra matboksen til barnet som går i søpla. Ellers har jeg blitt ganske økonomisk når det kommer til mat. Hjelper mye på med å planlegge litt 😊 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #18 Skrevet 8. februar 2019 Det blir kastet en god del mat hos oss. Ser ikke vitsen i å ta vare på det Anonymkode: 835ef...a8f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #19 Skrevet 8. februar 2019 Nei. Det jeg har kastet mest av er sure/mugne meieriprodukter, men mindre av det etter jeg begynte å kjøpe laktosefri melk, samt tomatpure (greier ofte ikke bruke opp hele før den mugner) Har vurdert å kjøpe på tube istedet. Brød går rett i frysen og pålegg blir spist opp. Middagsrester tar jeg en dag eller to etter den ble laget, lager ofte store porsjoner med kjøttsaus og fryser ned Anonymkode: 80881...89e 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #20 Skrevet 8. februar 2019 Kaster veldig lite mat siden vi har dyr som spiser diverse rester. Anonymkode: 52a92...746 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå