Gå til innhold

Har så lyst til å bli skuespiller/ modell/sanger, men hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo sette deg på venteliste for Oslo teaterskole for skoleåret 2019/2020. Gå der ett par år, så søke deg til Statens teaterskole. Men det er nok vanskelig å komme inn, men verdt å prøve!

Anonymkode: 96974...076

Jeg har vært med på noen teater men det var ikke noe for meg:/ har scene skrekk så liker bedre å gjøre det forran kamera så liksom en film eller serie

Anonymkode: e25ef...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får bli blogger.

Anonymkode: d092f...591

hahaha 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært med på noen teater men det var ikke noe for meg:/ har scene skrekk så liker bedre å gjøre det forran kamera så liksom en film eller serie

Du slipper nok ikke unna det bare fordi det er på film, jo flere klipp jo mer tid og penger, man skal kunne manus og helst ikke gjøre feil. Undersøk statistsider, som oftest ubetalt, men da får du øvd deg foran kamera og å ta instrukser. Det er ikke mye frihet akkurat.

Modellbyråer kan du evt kontakte, men er du lav har du nok lite å stille opp med med mindre du har et meget spesielt utseende, ikke det folk kaller modelpen. Noen krever eksempelbilder så da må du evt spytte inn en del penger og faktisk få tatt de hos noen som vet hva de gjør. Men forberd deg på hardt arbeid og en krevende bransje!

Anonymkode: 5b167...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg tør å melde meg på the voice og spnt. Er flaut hvis jeg ikke går videre også ser alle det... Koster theater skole mye?  Og er det liksom en skole etter skolen eller i sommeren eller er det en lije? Og vet du om noen modellbyråer?

Ikke meld deg på noe slik. De fleste artister og kjente musikere jeg vet om, som har en viss egenart, ville neppe kommet videre. 

Jobb deg oppover og sats på å utvikle din egen stil, om du vil satse på noe slikt.

Tenk f.eks om Bob Dylan, Tom Waits, Janis Joplin, Alice Cooper, Lemmy fra Motorhead mfl hadde prøvd seg på The Voice? De ville svært sannsynlig blitt sjaltet ut, likevel er de folk som har vært verdenskjente i 35-55 år og som « alle» over 25 vet hvem er. 

Anonymkode: 28bae...1ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir jo ikke skuespiller om du ikke kan overvinne sceneskrekken.  Og bli skuespiller uten erfaring er det bare noen som greier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statens teaterskole/Teaterhøgskolen på KHiO (khio.no) er den skolen som er mest prestisjetung som utdanner skuespillere i Norge - du kan jo google og se en god del kjente skuespillere som er utdannet der. Ikke bare til teater, men også TV og film. Er ikke i den bransjen selv, men har inntrykk av at mange skuespillere gjør både teater og film/TV i løpet av karrieren sin. Det er en vanskelig linje å komme inn på, og krever nok at du har en god del erfaring på forhånd. Den er heller ikke essensiell for å lykkes som skuespiller, men kan nok hjelpe mye på veien.

Vil også si at du vil ha stor nytte av å begynne å øve deg på å "dumme deg ut" og tåle mye foran folk, dette er en stor del av det du er nødt til å klare som skuespiller! Anbefaler virkelig å begynne med teater i en eller annen form, også for å møte andre og få et nettverk innen dette. Eller sang, såklart, om det er noe du heller vil. Hvis du vil synge, vil du ha masse nytte av å kunne spille minst ett instrument, så det anbefaler jeg at du begynner å lære deg om du ikke kan allerede. Hvi du vil synge, hva med å f eks starte i kor. I slike felt er all erfaring veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du blir jo ikke skuespiller om du ikke kan overvinne sceneskrekken.  Og bli skuespiller uten erfaring er det bare noen som greier.

Jeg klarer å stå på e scene det er ikke det men jeg liker bedre og føler at jeg kan sette meg mer inn i rollen når det er en film/serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mangolassie said:

Statens teaterskole/Teaterhøgskolen på KHiO (khio.no) er den skolen som er mest prestisjetung som utdanner skuespillere i Norge - du kan jo google og se en god del kjente skuespillere som er utdannet der. Ikke bare til teater, men også TV og film. Er ikke i den bransjen selv, men har inntrykk av at mange skuespillere gjør både teater og film/TV i løpet av karrieren sin. Det er en vanskelig linje å komme inn på, og krever nok at du har en god del erfaring på forhånd. Den er heller ikke essensiell for å lykkes som skuespiller, men kan nok hjelpe mye på veien.

Vil også si at du vil ha stor nytte av å begynne å øve deg på å "dumme deg ut" og tåle mye foran folk, dette er en stor del av det du er nødt til å klare som skuespiller! Anbefaler virkelig å begynne med teater i en eller annen form, også for å møte andre og få et nettverk innen dette. Eller sang, såklart, om det er noe du heller vil. Hvis du vil synge, vil du ha masse nytte av å kunne spille minst ett instrument, så det anbefaler jeg at du begynner å lære deg om du ikke kan allerede. Hvi du vil synge, hva med å f eks starte i kor. I slike felt er all erfaring veldig nyttig!

Hva mener du med å dumme meg ut? hh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skuespillere på film har også noe eller mye(norske og britiske feks) sceneerfaring, Hvis du er redd for å stå på scenen, hva hvis du så skal ligge halvnaken og late som om du har sex med en mens en haug av folk står og ser på og forteller deg hva du skal gjøre? 

Er du ikke høy skal det mye, mye til for å bli modell. Det er omtrent umulig.

Er du flink til å synge, spille og skrive sanger er det bare å kjøpe seg en mikrofon og begynne å spille inn. Det kan publiseres på flere plattformer på nett.

Forstår jeg det sånn at du er ferdig med vgs? Hva med et år på folkehøgskole? Trøndertun er et godt valg hvis du er interessert i musikk.

Anonymkode: 3c168...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med å dumme meg ut? hh

Gjøre feil, glemme replikker, bomme, synge surt, hva enn som gir sceneskrekk.. Det vil være uunngåelig i en sånn karriere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De fleste skuespillere på film har også noe eller mye(norske og britiske feks) sceneerfaring, Hvis du er redd for å stå på scenen, hva hvis du så skal ligge halvnaken og late som om du har sex med en mens en haug av folk står og ser på og forteller deg hva du skal gjøre? 

Er du ikke høy skal det mye, mye til for å bli modell. Det er omtrent umulig.

Er du flink til å synge, spille og skrive sanger er det bare å kjøpe seg en mikrofon og begynne å spille inn. Det kan publiseres på flere plattformer på nett.

Forstår jeg det sånn at du er ferdig med vgs? Hva med et år på folkehøgskole? Trøndertun er et godt valg hvis du er interessert i musikk.

Går i 10 klasse. Og jeg har faktisk ikke noe i mot å ligge halv naken haha men hvorfor jeg ikke liker teater er egt bare fordi daa kan jeg ikke gjøre noe feil mens i filmer og serier kan man spille inn på nytt hvis man gjør noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer å stå på e scene det er ikke det men jeg liker bedre og føler at jeg kan sette meg mer inn i rollen når det er en film/serie.

Har du noen gang vært med i film eller serie da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, mangolassie said:

Gjøre feil, glemme replikker, bomme, synge surt, hva enn som gir sceneskrekk.. Det vil være uunngåelig i en sånn karriere :)

Ok, tusen takk for hjelpen! skal prøve å dumme meg litt ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang vært med i film eller serie da? 

Vel nei.. Men vet hvordan det er og sånt og har sett på manus og satt meg inn i karkterer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går i 10 klasse. Og jeg har faktisk ikke noe i mot å ligge halv naken haha men hvorfor jeg ikke liker teater er egt bare fordi daa kan jeg ikke gjøre noe feil mens i filmer og serier kan man spille inn på nytt hvis man gjør noe feil.

Da er det ganske enkelt. Søk deg inn på enten musikklinja eller teaterlinja. Deretter kan du gå på folkehøgskole. Imens kan du fortsette å skrive sanger og eventuelt spille de inn. Dropp modelldrømmen. Hvis du er veldig interessert i å bli skuespiller hadde jeg valgt teaterlinja og sunget i kor ved siden av for å styrke stemmen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal på videregående til høsten? Hvilken skole, eventuelt?

Denne hadde vært midt i blinken for deg: https://hartvig-nissen.vgs.no/fagtilbud/mdd/generell-informasjon/

Anonymkode: e4318...bef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ganske enkelt. Søk deg inn på enten musikklinja eller teaterlinja. Deretter kan du gå på folkehøgskole. Imens kan du fortsette å skrive sanger og eventuelt spille de inn. Dropp modelldrømmen. Hvis du er veldig interessert i å bli skuespiller hadde jeg valgt teaterlinja og sunget i kor ved siden av for å styrke stemmen.

Vurderer veldig å ta dramalinjen men foreldrene mine vil ikke at jeg skal. De vil at jeg skal bli lege. Men det vil ike jeg. Hvis jeg tar drama linjen er det da fortsatt mulig å ble lege eller liksom noe som ikke har med drama eller musikk å gjøre. Vil liksom ha en plan B ellers kommer jeg aldri til å få lov av foreldrene min å gå på drama linjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gode karakterer er forøvrig Edvard Munch vgs "eliteskolen" i Oslo når det gjelder musikk, dans, drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel nei.. Men vet hvordan det er og sånt og har sett på manus og satt meg inn i karkterer osv

Du må jo huske på at om du gjør feil fram for kamera så koster det penger. Opptak koster jo. Og se på manus kan jo hvermansen også gjøre. 

Men som nevnt så må du søke deg til teaterlinja eller teaterskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...