Gå til innhold

Hvordan omvende fiskehatende kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har en kjæreste som ikke spiser fisk. Jeg tror grunnen er at han har mange dårlige fiske-minner. En gang fikk han servert fordærva fisk, en annen gang satte han fiskebein i halsen, og ellers forbinder han fisk med kjipe fiskepinne-hverdagsmiddager.

Selv er jeg kjempeglad i fisk, og klør etter å dele denne lysten med min kjære.

Derfor lurer jeg på om noen her inne kunne tenke seg å dele de beste fiskeoppskriftene sine med meg?

(Gjerne lakse-oppskrifter)

Kanskje noen her inne tilogmed kjenner seg igjen?

Skal invitere ham på fiskemiddag til uka (Er ikke snakk om tvangsforing, han har sagt seg villig til å smake fisken jeg lager til ham) Føler at det er nå eller aldri!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:ler: Komisk, for jeg har samme problemet. Jeg er veldig glad i fisk, men har gitt opp i forhold til mannen min.
Skrevet

Samboeren min har aldri vært spesielt glad i fisk, men spiser den fisken jeg lager. Han sier han foretrekker at det er enkelt, ikke for mye greier i. F.eks. liker han godt ovnsbakt torsk (torskefilet i folie med strimlet purre, sitronskiver, smørklatter, salt/pepper, 200 grader, 20 minutter) servert med kokte poteter, grønnsaker og hjemmelaget aïoli eller smeltet smør. Dette kan du godt lage med laks også.

Og så liker han stekt laks med erter, poteter og blomkålpuré (blomkål stekt i smør på svak varme, hell over melk og la koke til det er mørt, kjør til puré i foodprocessor).

Skrevet

Ordensmannen likte heller ikke fisk, men ville ikke at Vesla skulle få samme forholdet til fisk som han. Så han sa seg villig til å spise noen fiskemiddager i ny og ne. Det viste seg at han likte det :)

Så nå har vi fisk flere ganger i uka :kul:

Mener dette var den første oppskriften jeg brukte:

Gulrot kokes i 5 min, squash og grønne bønner haes i vannet og det hele koker 2min til.

La det renne av og legg det på folie, med litt balsamico olje over, og legg en rød fiskefilet oppå. Ta på litt timian, og pakk den sammen. Legg den så i ovnen til den er stekt. Serveres med poteter.

Lykke til!

Skrevet

Siden grillsesongen nærmer seg:

Grillet laksefilet (med skinn, men uten bein, en sånn hel side liksom). Legg fisken i aluminiumsfolie, ta på salt, pepper/sitronpepper og det du evt. måtte ha lyst på.

Grill den til den er ferdig, server med poteter, agursalat og rømme (eller aller helst tzatsiki). Det går ikke AN å ikke like det, og det er super sommermat!! :) For ikke å snakke om enkelt, ihvertfall for oss som har gassgrill...

Gjest Seleena
Skrevet

Lag fiskekarbonader av sei/torsk, purre, løk (kvitløk?), gulrot, gressløk osv.....Litt etter kva du likar!

Fiskekarbonader (2 personer)

400 g fiskefilet

1 ts salt

1 ss potetmel

ca 1 1/2 dl melk

1 kryddermål pepper

1 ss hakket gressløk

1-2 gulrot

(½ fedd kvitløk)

Mal fisken på kvern eller hakk den i food processor.

Rør fisken med salt og potetmel.

Spe med melk og tilsett pepper.

Finhakk gulrota(røttene) og bland i.

Lag mellomstore flattykte kaker som stekes i panne. Middels varme.

:sikle: Veldig enkelt og veldig godt. Eg var ikkje noko særleg fiskemenneske før eg fekk smake dette. No er fisk noko av det beste!

Om du prøver dette, kom gjerne med tilbakemld!

Skrevet

Hvis han liker wok, kan du jo lure inn litt fisk der. Jeg gjorde det en gang, og kjæresten min merket det ikke en gang! Fortalte det etterpå da. Seifilet i terninger + diverse grønnsaker og en god saus (f.eks sursøt) + ris.

Skrevet
Hvis han liker wok, kan du jo lure inn litt fisk der. Jeg gjorde det en gang, og kjæresten min merket det ikke en gang! Fortalte det etterpå da. Seifilet i terninger + diverse grønnsaker og en god saus (f.eks sursøt) + ris.

Samboeren min gjorde det samme med meg.Merket ikke at det var fisk i woken og syntes det var kjempegodt.Har spist fisk 2-3 ganger i uka siden

Gjest Anonymous
Skrevet

Som oppvokst ved kysten kom jeg til oslo og skulle få middag. Der ble servert fiskepinner.

så e skjønner godt typen din, det er noe av det mest forferdelige eg har smakt. Det er jo ikke fisk!Brrrrr

gå inn på en matside og se på fiskeretter.

Det er så mye godt. Begynn med fiskegryte, der kan du ha i mye annet. da blir det ikke bare fisk om du skjønner.

Skrevet
Som oppvokst ved kysten kom jeg til oslo og skulle få middag. Der ble servert fiskepinner.

så e skjønner godt typen din, det er noe av det mest forferdelige eg har smakt.

Ja, for Oslo er jo ikke ved kysten ..

• Liker 1
Skrevet

Gjem bort fisken i noe kraftig og velsmakende, f.eks. dette (fra Dagbladet)

Fire porsjoner.

Laks i rød curry og kokosmelk

• 600 g laksefilet

• 2 ss soyaolje

• 1 finhakket sjalottløk

• 2 ts rød karripasta

• 4 dl kokosmelk

• 1 1/2ts soyasaus

• 1 rød chili i strimler

• 1/2 ts fiskesaus

• 2,5 dl fiskekraft-/buljong

• 1 ts sukker

• 1- 2 limeblad i strimler

• 2 ss frisk koriander.

Skjær laksefileten i terninger. Varm oljen i panne og brun lakseterningene. Legg terningene på fat. Surr sjalottløk i panna i ca. 2 minutter. Tilsett karripasta og kokosmelk. Rør ofte.

Ha i soyasaus, rød chili, fiskesaus, fiskekraft-/buljong og sukker. Tilsett lakseterningene, vårløk og limeblad. Småkok 2-3 minutter. Dryss over koriander og server med jasminris.

Tips: Kokosmelk kan byttes med matfløte og rød karripasta med karripulver, limeblad med revet skall fra en lime/sitron.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, for Oslo er jo ikke ved kysten ..

Å giiiid!!!! Skulle vel ha nevnt kysten Nordafor da vel...

Der fiskeressrsene er. Si hva du vil om makrellen i Oslofjorden.....

Det er jo ikke akkurat storhavet da......

Gjest Anonymous
Skrevet

Halv kilo hvit fisk. Torsk eller hva du måtte ha.

pepre/salte fisken. Brun den lett på pannen. Halvt min er nok.Finnhakk sjampingjonger og sprøstek. Dekk bunnen av formen.

Ha fisken med stekeskyet i en ildfast form.

hakk opp en liten løk, en liten rød paprika, noen ringer purre.

Alt har du oppi ildfast form. Løs opp en fiskebuljong i en dl vann. ha oppi en nesten full creme frech. klipp gressløk eller persille over.

han kommer til å spise seg METT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...