Gå til innhold

Mitt kosthold, går ikke ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 166 og veier 63 kg. Jeg har brede skuldre, kne og er ikke spinkelt bygg. Når jeg ser en del srore og til tider feite damer, kan de av og til oppgi samme mål som meg, 63 kg og de ser digre ut.

Jeg vet jeg er normalvektig og må ikke ned i vekt, men undrer meg litt over eget utseende. Bruker s-m i klær.

Det jeg ønsker tilbakemelding på er kostholdet og aktivitetsnivået.

Jeg løper 3 ganger i uken. Jeg går eller sykler hver dag. Jeg går på ski ca hver 14.dag. 

Jeg spiser en yoghurt til frokost. Til lunsj blir det mye grønt med rent kjøtt eller fisk evt. vegetarrett. Jeg spiser da ganske mye. Ca 300 g kjøtt og resten grønnsaker/salat. Spiser minimalt med potet og ris. Men har nok fått i meg 900-1000 kcal på dagtid

Til middag blir det to grovskiver med egg eller annet pålegg. Av og til blir det rent kjøtt og litt grønt med en klatt rømme.

3 dager i uka unner jeg meg en energibar eller litt sjokolade til kvelds. Det blir maks 150 ekstea kcal i form av snacks.

Helgene blir litt vin evt noe godteri.

Har jeg mye å gå på? Er det meningen at vekten min skal være slik den er? Har litt magefett og litt store armer og lår. Bruker s-m i bukser og s-m i gensere. Får høre at jeg er slank.

Anonymkode: df663...94f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil si vekten er helt normal! Men kroppen sammensetning kan man jo til tider gjøre noe med. Send meg gjerne en melding 😊

Skrevet

Jeg er også 1,66. Hør på de som sier du er slank, de har nok rett.

• Liker 4
Skrevet

Du er neppe for stor når folk sier du er slank og du bruker s-m i klær. Eneste jeg reagerte på var at du spiser 300g kjøtt til lunsj? Det var voldsomt mye kjøtt til én kvinne? Jeg er sikker på at jeg kunne foret 2-3 kvinner på det.

Anonymkode: d651c...fc2

• Liker 2
Gjest kittkatt
Skrevet

Dette er ikke riktig sted å be om råd. Om du vil vite noe om kroppens sammensetning og om du har en riktig type kosthold så burde du snakke med legen din og evt en ernæringsfysiolog.

Skrevet

Personlig hadde jeg ikke trivdes på 63kg, men det varierer jo fra person til person. Dersom du ønsker å gå ned i vekt, må du kutte noe i kosten. 

Anonymkode: 7aa52...c4f

• Liker 1
Skrevet

Ikke tro på alt du hører. Folk sier ofte mye rart for å føle seg bedre. Din vekt er helt fin til din høyde. Tror ikke du har faretruende mye magefett eller store armer og lår, de fleste kvinner har bare ett eller annet de er misfornøyd med, det er kulturelt. Et lurt triks er å tenke mer over hva kroppen din KAN, istedenfor å bare fokuserer på hvordan den SER UT.

Kostholdet og aktivitetsnivået ditt er åpenbart akkurat passe for at du skal holde vekta og har en sunn vekt. Jeg stusser også over hvor mye kjøtt du spiser, og personlig spiser jeg alltid mer enn "minimalt med" potet, ris ol, men det er meg; liker du å spise som du gjør, og økonomien tillater der, så fortsett med det. 

Anonymkode: ae51f...989

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg ikke trivdes på 63kg, men det varierer jo fra person til person. Dersom du ønsker å gå ned i vekt, må du kutte noe i kosten. 

Anonymkode: 7aa52...c4f

Jeg har i oppveksten forsøkt å gå ned i vekt mange ganger. Har følt meg stor i forhold til venninner. Når jeg nå er voksen, har jeg innsett at jeg ikke skal være særlig tynn. Kroppen min er sterk med en litt grov ramme, men trives nok hodt på 61 kg. Var nede på 57 da jeg opplevde en sorg, men synes nok at det var feil til min kropp. Jeg så syk ut.

Har jeg kommet ned til 61, går jeg sakte opp igjen. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal kutte ned på. Det må være noe realistisk å kutte ned på. Spiser jeg mindre kjøtt/fisk eller egg, blir jeg fort sulten og det fungerer dårlig. Brød legger jeg på meg av. Vanskelig å være mer aktiv.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har i oppveksten forsøkt å gå ned i vekt mange ganger. Har følt meg stor i forhold til venninner. Når jeg nå er voksen, har jeg innsett at jeg ikke skal være særlig tynn. Kroppen min er sterk med en litt grov ramme, men trives nok hodt på 61 kg. Var nede på 57 da jeg opplevde en sorg, men synes nok at det var feil til min kropp. Jeg så syk ut.

Har jeg kommet ned til 61, går jeg sakte opp igjen. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal kutte ned på. Det må være noe realistisk å kutte ned på. Spiser jeg mindre kjøtt/fisk eller egg, blir jeg fort sulten og det fungerer dårlig. Brød legger jeg på meg av. Vanskelig å være mer aktiv.

TS, glemte å tilføye at jeg er TS som svarer.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker jo som du har funnet balansen, og det som fungerer for deg. Hvorfor skal du kutte noe som helst? Hva gjør to kilo fra eller til, sånn egentlig?

• Liker 4
Skrevet

Skrev du virkelig at du har brede KNÆR?

Anonymkode: 75aef...c8d

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 166 og veier 63 kg. Jeg har brede skuldre, kne og er ikke spinkelt bygg. Når jeg ser en del srore og til tider feite damer, kan de av og til oppgi samme mål som meg, 63 kg og de ser digre ut.

Jeg vet jeg er normalvektig og må ikke ned i vekt, men undrer meg litt over eget utseende. Bruker s-m i klær.

Jeg løper 3 ganger i uken. Jeg går eller sykler hver dag. Jeg går på ski ca hver 14.dag. 

Jeg spiser en yoghurt til frokost. Til lunsj blir det mye grønt med rent kjøtt eller fisk evt. vegetarrett. Jeg spiser da ganske mye. Ca 300 g kjøtt og resten grønnsaker/salat. Spiser minimalt med potet og ris. Men har nok fått i meg 900-1000 kcal på dagtid

Til middag blir det to grovskiver med egg eller annet pålegg. Av og til blir det rent kjøtt og litt grønt med en klatt rømme.

3 dager i uka unner jeg meg en energibar eller litt sjokolade til kvelds. Det blir maks 150 ekstea kcal i form av snacks.

Har jeg mye å gå på? Er det meningen at vekten min skal være slik den er? Har litt magefett og litt store armer og lår. Bruker s-m i bukser og s-m i gensere. Får høre at jeg er slank.

Du har nok et bra utseende. 

Men jeg forundres over matvanene dine. Jeg synes du spiser veldig lite til frokost. Og 300 gram kjøtt er alt for mye. Middagen din derimot høres stusselig ut. Spiser du kanskje litt i overkant mye animalsk og litt lite frukt og grønt?

Jeg hadde ville kuttet både godteri , sjokolade og energibarer, og begrenset rødvinsinntaket til et minimum (kreftfremkallende) 

Om du har litt magefett hadde jeg villet gått ned den kiloen eller to som trengs, for magefett er ikke bra. Jeg tipper det er alt det usunne du spiser som legger seg der. Og jeg tipper at om du gjennomfører noen små justeringer vil du få mye mer av ut av løpinga di også. 

Tykk er du ikke, men litt usunn. 

Anonymkode: b1e84...45a

Skrevet

300 gram kjøtt til lunsj hver dag? Det er kilovis med kjøtt i uka, bare til lunsj. 2,1 kilo, for å være presis. I tillegg kommer kjøttpålegg og eventuelt kjøtt til middag. Helsemyndighetene anbefaler 500 gram kjøtt i uka nå, på grunn av at det har blitt bevist en sammenheng mellom spesielt tykktarmskreft og kjøtt. Jeg ville byttet ut ihvertfall halvparten av kjøttet med fisk til å begynne med, så skal du nok se forandringer på vekten bare der. I tillegg til helsefordelene det vil gi deg på sikt.

Anonymkode: 422a1...211

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dette er nok din trivselsvekt.

Det høres veldig mye ut med 300 gram kjøtt nesten hver dag, men ellers har du jo et normalt kosthold.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er neppe for stor når folk sier du er slank og du bruker s-m i klær. Eneste jeg reagerte på var at du spiser 300g kjøtt til lunsj? Det var voldsomt mye kjøtt til én kvinne? Jeg er sikker på at jeg kunne foret 2-3 kvinner på det.

Anonymkode: d651c...fc2

Man beregner 250 g kjøtt per person,  så mye er det ikke.

Anonymkode: f6496...06b

Skrevet

Du har nok hengt deg opp i vekten og utseendet ditt. Her ville jeg jobbet først, du spiser litt spesielt også. Dele det mer utover dagen i 4 måltider for eks. ca 20 gram proteiner i hvert måltid.

Din vekt er helt "normal", du kan heller ikke punktslanke en kropp. Aner ikke din alder, men jeg ville byttet ut løpingen med styrketrening i stedet. Dette former kroppen virkelig, samtidig øker det forbrenningen. Vil du trene mer enn 3 dager kan du jo ha 2 styrkedager og 2 kondisjon.

Anonymkode: 53a30...fe0

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

150g holder.

Anonymkode: 53a30...fe0

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har et veldig snodig kosthold, ts. 

Sånn uavhengig av vekt e.l. så bør du for helsa sin del bytte ut "kjøtt" med grønnsaker, potet, ris, fisk eller korn/bønner. 300 g er jo hele ukesbehovet til et normalmenneske. Ville også byttet ut alt godteriet du spiser med ordentlig mat. Altså - jeg forstår at du ikke orker spise frokost. Men ta deg en neve nøtter eller noe annet sunt, da, og ikke en yoghurt eller sjokolade (selv om de er kamuflert som "energibarer"). Husk at hva vi spiser påvirker helsa. Så kutt ut søppelmaten (og, ja, kjøtt telles med kunnskapen vi har i 2019 under søppelmat).

Ønsker du å påvirke kroppsfasong må du til med styrketrening i tillegg til kondisjonen, åpenbart. 

Anonymkode: b6086...71f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er "man"? Du bestemmer selv, men 300++ gram kjøtt hver eneste dag er mye. Jeg ville anta at et mer variert kosthold, inkludert grønnsaker, frukt, nøtter, fisk og sjømat, grovt brød osv, kanskje også mer regelmessig inntak, som noen allerede har nevnt, vil holde deg like god og mett på det samme antallet kalorier, som et kosthold mer eller mindre basert på kjøtt. 

Gjest Oste Pop
Skrevet

Jeg har noen år bak meg som veganer (jeg ga opp). Frukt og grønt gir en annen metthetsfølelse enn når du spiser kjøtt, altså du blir ikke særlig sulten om du kutter animalsk. Det har med at du ikke får så store svingninger i blodsukkeret. Jeg var også 10 kg lettere som veganer. 

Jeg hadde villet spist en større og mer næringsrik frokost. Redusert kjøtt til maks 100 gram om dagen (inkl pålegg). Kutta alt unødig du spiser, som snop og vin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...