Gå til innhold

50 % vil få en psykisk lidelse i løpet av livet- er det virkelig sant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres helt vilt ut! Halvparten av befolkningen. Blir virkelig så mange syke? Det er jo kjempetrist... 😓

Anonymkode: 45e20...a4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terskelen for diagnose blir bare lavere og lavere for hvert år som går. Og det blir flere og flere diagnoser på de snodigste ting. 

Bare se her på KG, her hylles ethvert symptom, og diagnosene settes på alt. 

Vondt i vilja eller vondt i vondten, er ingen diagnose, i tilfelle dere undrer. 

Anonymkode: 078e6...ea0

• Liker 3
Skrevet

Nei det er ikke sant. 

Anonymkode: d7f24...1fd

• Liker 2
Skrevet

Hva ligger under psykiske lidelser? Er feks depresjon det? For da er ikke tallet så usansynlig, de fleste vil en eller annen gang oppleve en type form for depresjon ( i forbindelse med sorg, fødsel, sykdom osv.)

• Liker 3
Skrevet

50% er nok ikke så langt ifra. Hvis du regner med alle som blir sykmeldt pga livskriser så er tallet ganske høyt. 

• Liker 1
Skrevet

Lidelse og lidelse...  er man deprimert et halvår i løpet av livet så ville ikke jeg sett på det som å ha  hatt en lidelse eller være psykisk syk. Shit happends uten at jeg ville kalt det en lidelse. det er ganske mye diagnostisering i disse dager. 

Misforstå rett. Jeg har noen diagnoser selv

Anonymkode: 04ca3...ee6

Skrevet

50% vil oppleve psykisk sykdom, men det er ikke 50% som forblir psyke. :)

Skrevet

En depresjon kan treffe hvem som helst. Jeg vil absolutt si at depresjon er en psykisk lidelse, det er grusomt å ha! Mange mennesker må, dessverre, igjennom noen tøffe tak i løpet av livet, og da kan en depresjon komme snikende. 

Anonymkode: 9434d...bdd

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terskelen for diagnose blir bare lavere og lavere for hvert år som går. Og det blir flere og flere diagnoser på de snodigste ting. 

Bare se her på KG, her hylles ethvert symptom, og diagnosene settes på alt. 

Vondt i vilja eller vondt i vondten, er ingen diagnose, i tilfelle dere undrer. 

Anonymkode: 078e6...ea0

Det kan hende, men terskel for diagnose har vært meget lav i mange mange tiår. Alle har en eller annen form for diagnose.

Det betyr ikke at ett antall av disse diagnosene faktisk ikke er legit når det gjelder lidelse eller at det er ett problem. Litt som ved fysisk helse, de aller fleste får ett eller annet der også i løpet av livet.

Skrevet

Det med psykisk lidelse er jo ett nogså bredt spekter. Å bli demprimert av en ytre årsak som f eks at kona går fra noen kan for enkelte føre til en depresjon. Denne depresjonen er ikke nødvendigvis den samme som naboen har, som kan være utløst av kjemiskubalanse f eks. Det er så stor forskjell og vi mennesker har enormt med variabler. Vi er ikke like enkle som hund.

• Liker 4
Skrevet

Diagnosen "psykisk lidelse" blir vel brukt om du har en dårlig uke eller er litt lei deg på søndager. Det er helt sikkert riktig at halvparten av befolkningen på et eller annet tidspunkt i livet vil få milde psykiske plager, men jeg tror nok antallet som får store psykiske plager er langt færre. Det har jo blitt sånn at alt skal diagnostiseres, og da skal det ikke så mye til å ha litt angst eller være litt deprimert 

Anonymkode: 06721...06f

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke sant. 

Ifølge statistikken er det det, men man begynner å lure på hva denne statistikken er basert på. 

Anonymkode: 45e20...a4f

Skrevet

Vel, relativt korte perioder med forbigående depresjon, telles også med. Og da blir tallet langt mer realistisk. 

Se for eksempel på fødselsdepresjon. En situasjonsutløst depresjon som ofte fanges relativt tidlig opp, som utløser rett til behandling og som man blir frisk av, ofte i løpet av relativt kort tid. 

Eller fødselsangst, som man mottar behandling for, og som kun er knyttet til en spesifikk situasjon. 

Mange opplever også forbigående depresjon og/eller angst knyttet til livskriser som samlivsbrudd, alvorlig sykdom eller uventet død i nære relasjoner eller partnervold. 

For psykisk sykdom handler ikke bare om tunge diagnoser som schizofreni, det handler også om lettere og forbigående, men behandlingskrevende, psykiske vansker. 

Anonymkode: 74f5a...634

• Liker 3
Skrevet

Jeg er var en av de 50% som var syk. Depresjon og mye angst, panikk angst og sosial fobi. Når er 95% frisk . Litt angst har jeg jo enda, men det går innenfor sunn angst og plager meg ikke i hverdagen 

Anonymkode: 25e63...bad

• Liker 1
Skrevet

Depresjon er vel psykisk lidelse, og med så mange som går på hormonell prevensjon så ser jeg ikke at det taller er usannsynlig.

Anonymkode: 615b9...256

Skrevet

Tallet blir jo høyt når man i spesielle faser av livet må ta ut sykemelding for å ta seg av sine nære. Mannen i huset mitt er veldig psykisk stabil, aner ikke hva en depresjon innebærer osv. Men. Når moren døde måtte han sykemelde seg i noen uker for å sitte med henne, da ble det satt en diagnose som kommer inn under psykisk-kategorien.

Anonymkode: b843e...2c3

• Liker 1
Skrevet

Ja, overrasket at det ikke er flere. De aller fleste får en form for depresjon for eksempel, men som oftest er den ikke permanent. 

Skrevet
På 7.2.2019 den 17.55, kikkana skrev:

Det med psykisk lidelse er jo ett nogså bredt spekter. Å bli demprimert av en ytre årsak som f eks at kona går fra noen kan for enkelte føre til en depresjon. Denne depresjonen er ikke nødvendigvis den samme som naboen har, som kan være utløst av kjemiskubalanse f eks. Det er så stor forskjell og vi mennesker har enormt med variabler. Vi er ikke like enkle som hund.

Livskrise og sorg er ikke depresjon. Det er en normal menneskelig reaksjon på ytre påvirkning.

En depresjon er en diagnose. Noe helt annet.

Ikke sykeligjør normale menneskelige følelser.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er var en av de 50% som var syk. Depresjon og mye angst, panikk angst og sosial fobi. Når er 95% frisk . Litt angst har jeg jo enda, men det går innenfor sunn angst og plager meg ikke i hverdagen 

Anonymkode: 25e63...bad

Samme her! Jeg hadde det samme som deg, ble å frisk. Var så ille at jeg ikke turte å gå forbi vinduet mot gata eller å åpne døra om det ringte på. Fikk panikkangst bare av tanker. Nå er jeg frisk. Som i helt frisk.

Yay oss!! Bare for å skryte av oss 😁

Skrevet
På 7.2.2019 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Diagnosen "psykisk lidelse" blir vel brukt om du har en dårlig uke eller er litt lei deg på søndager. Det er helt sikkert riktig at halvparten av befolkningen på et eller annet tidspunkt i livet vil få milde psykiske plager, men jeg tror nok antallet som får store psykiske plager er langt færre. Det har jo blitt sånn at alt skal diagnostiseres, og da skal det ikke så mye til å ha litt angst eller være litt deprimert 

Anonymkode: 06721...06f

kriteriet for depresjon er ikke en dårlig uke.. der er du helt på jordet. jeg husker ikke hvor lenge det skal vare eller forskjellen på moderat til mild depresjon. Mild depresjon kan ramme deg om du mister nære f.eks. Samtidig synes jeg det er ille at man sykkeliggjør sorg. Min depresjon satte meg så ut av spill at jeg ikke spiste på flere dager, greide ikke gå på butikken osv. Den varte i over 1år, det er ingen som blir diagnosert med depresjon fordi de er litt nedstemt i noen uker. 

Anonymkode: 196f5...2e0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...