Gå til innhold

Hvor mange dager venter dere med å dra til legen, når barn har feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en unge på 2 som har hatt feber siden søndag. Ikke feber på dagen men på kveld og natt. Da stiger den mye også, rundt 39-40.5. Hvor lenge pleier dere vente? Har vært til lege annen hver mnd med han og det er aldrig noe annet en virus.

Anonymkode: 81b2f...d8f

Skrevet

Almennformen er det som er viktig. 

Dersom allmenntilstanden blir dårlig så drar vi til lege, uavhengig av feber. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sett an almenntilstanden, men feber oppi 40 er litt skummelt. Kan få feberkramper. Sørg for å få ned feberen med Paracet i alle fall. Spiser og drikker barnet normalt, da ville jeg ikke stresset til legen. Men samtidig bør man jo komme i gang med eventuell antibiotika om det er en bakteriell infeksjon....

Unger i den alderen er jo stadig til legen med ulike infeksjoner, det er bare sånn det er. I alle fall om det er barnehage-barn.

Anonymkode: e1fa9...7d8

Skrevet

Ser det an på allmenntilstanden. Som regel er formen bedre etter 3 dager, er han fremdeles slakk og har feber da blir det lege. 

Er allmenntilstanden elendig på dag 1 går vi til lege da.

Anonymkode: 8ef8b...739

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Chablis skrev:

Almennformen er det som er viktig. 

Dersom allmenntilstanden blir dårlig så drar vi til lege, uavhengig av feber. 

Den er litt vanskelig å lese synes jeg, han her blir liksom ikke slapp. Men nå sa han at har vondt i munnen, så da blir det vakta.

• Liker 1
Skrevet

Vår hadde feber fra onsdag til lørdag, pause en dag og kom tilbake. Det var på torsdag og mandag hvor hun var skikkelig slapp og ville ingenting. Vurderte å ringe legen dersom hun var like slapp på tirsdag.. men slapp heldigvis:) 

Du må se på allmenntilstand :)

Anonymkode: fcf5c...23f

Skrevet

Om allmenntilstanden er bra venter jeg, men drar oftest til fastlegen etter tre-fire dager med feber, for å sjekke

Anonymkode: 060cb...643

Skrevet

Ser alltid an allmenntilstanden, dersom den er dårlig drar vi alltid til lege. Om den er fin drar vi til lege etter 3 dager med feber, eller hvis temperaturen bikker 40, det har den riktignok bare gjort en gang. 

Anonymkode: a4360...dc2

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er litt vanskelig å lese synes jeg, han her blir liksom ikke slapp. Men nå sa han at har vondt i munnen, så da blir det vakta.

Barnet sier han har vondt og du anser det som en akutt situasjon som trenger legevakt? 

Det hadde ikke jeg gjort, men du er mamma og vet bedre enn meg. 

God bedring til lille! 

• Liker 3
Skrevet

Som de andre sier, allmenntilstanden er avgjørende. Min hadde feber av og på i to uker, uten at allmenntilstanden ble påvirket, så da dro vi ikke til legen. Hadde han derimot virket slapp, drukket lite, tisset lite e.l. så hadde jeg dratt til fastlegen, evt legevakt hvis helg eller krise. 

Jobber selv på legevakt, og det er tidvis frustrerende med foreldre som kommer inn med febersyke barn etter et døgn eller to, uten å ha forsøkt paracet feks. De er ofte utålmodig, og tror at vi kan ta hensyn til at ikke barn skal vente lenge sent på kvelden. Men parallelt med dette så får vi inn hjerteinfarkt, slag, sepsis, overgrepsoffre, voldsofre, psykiatri, osv. Disse må gjerne inn før barna, og det blir fort lang ventetid. Da er det bedre å gi febernedsettende og oppsøke fastlege på dagtid. 

Anonymkode: 414c5...9f0

• Liker 3
Skrevet

Drar aldri til lege bare pga feber! Legen kan ikke gjøre noe med virus uansett, så det er bare bortkastet tid både for legen og for oss. Må i så fall være store smerter, eller fryktelig dårlig almentilstand over flere dager.

Har bare vært til lege med ungene 3 ganger på snart 9 år...

Anonymkode: 20b7f...ba6

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drar aldri til lege bare pga feber! Legen kan ikke gjøre noe med virus uansett, så det er bare bortkastet tid både for legen og for oss. Må i så fall være store smerter, eller fryktelig dårlig almentilstand over flere dager.

Har bare vært til lege med ungene 3 ganger på snart 9 år...

Anonymkode: 20b7f...ba6

Dustesvar! Har sønnen min 40 i  feber i mer enn 3 dager sammenhengende så er det alltid halsbetennelse å da må vi til lege for å få medisin.Så da har vi dratt til lege bare pga feber.

Anonymkode: 60205...778

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe du er mamma for første gang eller?? En går ikke til legevakten fordi en unge sier han har litt vondt i munnen! Ikke rart legevakten blir full når alle kommer med bagateller!

• Liker 3
Skrevet

Sist gikk det 6 dager med høy feber før vi dro til fastlegen og tok et par prøver. Vi dro ikke før pga hun fikk i seg godt med drikke.

To ganger har vi dratt på legevakten etter få dager med høy feber og elendig allmentilstand. Da har CRP vært høy og vi har endt opp på sykehuset noen dager. 

Se an allmentilstand, at barnet drikker og sjekk at barnet ikke har «inndragninger», dvs pustebesvær.

Anonymkode: 730c4...2f7

Skrevet

Ser alltid an på allmenntilstanden. Barn som er fysisk aktive, godt humør og drikker godt med feber gjør jeg veldig lite med. :) Hvorfor drar du til legevakten med vondt i munnen? Fordi det kan være halsbetennelse? Ville drøyet det og ringt fastlegen i dag for å høre om hastetiltak. Det er rett og slett rimelig intenst å ha med seg en 2-åring på legevakten, spesielt en som har en god allmenntilstand. Nå er jeg kanskje litt farget av at vi bor i Oslo og legevakten der - så er ventetiden for sånne ting laaaang. ;) 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn som er syke blir slappe uansett hvor aktive de er fra før av. Et barn som er aktivt og full av energi har en fin allmenntilstand. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke interessert i å få antibiotika til barnet mitt med mindre det er veldig akutt, slik at de ikke klarer å spise, har store smerter  eller ikke får sove over tid feks. Så om barnet er i ok form med 40 i feber i noen dager går jeg ikke til legen for det.

Gikk til lege sist min hadde 40 i feber som jeg sleit med å få ned over flere dager, og jeg nesten ikke fikk i barnet væske. Ellers har jeg i løpet av de siste 7 årene aldri tatt med barnet til lege pga feber og litt nedsatt allmenntilstand. 

Anonymkode: 693d3...38d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dustesvar! Har sønnen min 40 i  feber i mer enn 3 dager sammenhengende så er det alltid halsbetennelse å da må vi til lege for å få medisin.Så da har vi dratt til lege bare pga feber.

Må man til lege å få medisin for halsbetennelse? Bruken av antibiotika i Norge er ALT for høy, man MÅ ikke ha anti iotika for halsbetennelse så lenge barnet får i seg drikke. 

Anonymkode: 693d3...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...