AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 Har en 13-åring som går i 8. klasse. Han er en gutt som absolutt kan gjøre det godt på prøver osv. om han legger ned litt innsats, men dessverre er det meste kjedelig og et ork. Vi er veldig "på" og forsøker så godt vi kan å hjelpe, støtte og motivere, og legger til rette for at han skal få det til. Likevel ser vi gang på gang at han ikke gidder å lese så mye som må til for å få den karakteren han ønsker. Han sier han har kontroll før prøver, men når prøven kommer tilbake så ser vi jo at det er noen ting i pensumlisten han knapt har sett på i forkant, og som han dermed naturlig nok ikke klarer å gi gode nok svar på. Han blir veldig skuffet når han ikke får den karakteren han ønsker, og det blir mye grining og kjefting fra hans side, samtidig som vi blir irriterte og oppgitte når vi ser at alt ligger til rette for at han kan gjøre det bra, men innsatsviljen er ikke helt til stede. Vi forsøkte å la han styre mer selv en periode, men da gikk karakterene nedover. Når vi snakker sammen så er han enig i at vi skal hjelpe ham osv, men når det kommer til stykket så blir han sur og lei. Vi har ikke lyst å være så masete som vi er per nå, men vi klarer ikke å slå oss til ro med at han legger ned minimalt med innsats i skolen heller. Han vil helst spille PS hele ettermiddagen og kvelden, noe han selvsagt ikke kan eller får lov til. Jeg lurer på om andre har vært i tilsvarende situasjon med sine ungdomsskoleelever, og om noen har gode tips til hva som kan fungere for å få ham til å legge ned mer innsats i skolearbeidet? Har tenkt tanken på å la tiden han bruker på skolearbeid tilsvare tiden han får bruke Playstation, men det ender nok med at han heller sitter og surmuler og kikker i veggen enn at han faktisk leser og lærer noe. Anonymkode: 05223...e4d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 Jeg husker selv at jeg ikke var så flink til å prioritere lekser på ungdomsskolen og vgs, men i dag er jeg masterstudent. Hovedproblemet mitt da jeg startet på universitetet var at jeg egentlig ikke "kunne" å lese teori, fordi strategien min før prøver var å lese gjennom kapittelet noen ganger en eller to dager før, og jeg generelt fikk ganske gode karakterer uten å prøve så altfor hardt. Dette førte til at jeg brente meg skikkelig førsteåret på studiet, og måtte ta opp ett fag per semester i tre semester for å komme inn på masteren. For min del var det noe jeg måtte lære selv, men jeg vet hadde hatt godt av å lære dette tidligere. Greia med slike ting er at det egentlig må komme fra ham selv. Jeg visste at jeg måtte få bedre karakterer for å bli tatt opp til master, og jobbet derfor veldig hardt fordi jeg virkelig ville ha den mastergraden. Han må nok selv bestemme seg for at han vil ha bedre karakterer OG at han har lyst til å legge inn den jobben fordi resultatet vil være verdt det. For å lære hvordan man leser effektivt og tilegner seg informasjonen må man prøve ulike strategier, men mest av alt trenger man motivasjon og en STOR dose selvdisiplin. Jeg tror at det vil hjelpe å få ham selv til å sette et klart mål, for eksempel at han vil ha 5-er i matte. For å få den karakteren må han legge inn et visst antall timer i uken på faget. På universitetet regner man 10 timer per 7.5 studiepoeng, inkludert forelesninger. Timeantallet blir selvsagt mindre på ungdomsskolen fordi man har flere fag, men det bør nok regnes likt. Hvis han har fire timer matte i uka, må han legge inn kanskje minst 2 timer i uka på å pugge. Da kan han for eksempel fordele det på fire dager, og legge inn tilsvarende antall timer/minutter til andre fag han vil forbedre karakteren i. Hvis han er flink i engelsk så kan han bruke betydelig mindre tid på det faget. Jeg tror også det er svært viktig at han følger med og skriver gode notater i timene, og i tillegg skriver notater når han for eksempel leser leksen i historie. Det er nok også lurt at dere som foreldre setter noen strenge grenser, for eksempel at han må jobbe med lekser i en time etter middag før han får lov til å spille playstation. Men igjen, hvis han selv ikke vil, så kommer han heller ikke til å klare det. Hvis han har noen tanker om hvilken retning han vil gå på vgs, eller en drømmejobb så kan dere se på karaktergrenser. Dette vil kanskje motivere ham til å i det minste oppnå karaktersnittet som kreves. Ungdomsskolen er selvfølgelig tidlig å bestemme seg, men mange har kanskje drømmer de etterhvert vil gå fra. Likevel kan det være en fin motivasjon. Anonymkode: 3e873...57c 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 Sånn går det når man ikke innarbeider gode lærevaner i ung alder. Mye vanskeligere å lære enn fjortenåring enn en åtteåring. Dessverre. Anonymkode: 74855...b8c 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 Han skal gjøre skolearbeid og lekser. Punktum, finale! Anonymkode: eb316...0a9
Gjest BearMama Skrevet 7. februar 2019 #5 Skrevet 7. februar 2019 (endret) Ville bare gjort det til en rutine. At dere gjør det sammen hver dag til fast tid, uansett. At han f.eks sitter ved kjøkkenbordet eller på stuen mens du lager middag. Er motivasjonen lav så er det lettere å bli distrahert på rommet. Jeg ser at det er noe dritt å gjøre lekser etter en lang dag dag skolen og at man heller vil koble av å gjøre morsomme ting, men om dere har et satt tidspunkt han skal gjøre lekser uten unntak så blir det lettere å innarbeide det som en daglig rutine. La belønningen være at han får game etter leksene er gjort. Business before pleasure. Det er en fin motivator mens leksene gjøres. Å vite at han kan slappe av og game etterpå. Før prøver kan dere gi han liksomprøver og så ser han selv hva han må jobbe med. Jeg lagde mine egne prøver før prøver og det funket veldig godt for min del. Endret 7. februar 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn går det når man ikke innarbeider gode lærevaner i ung alder. Mye vanskeligere å lære enn fjortenåring enn en åtteåring. Dessverre. Anonymkode: 74855...b8c Nå er det slik at han jobbet godt med skolearbeidet på barneskolen, men det er jo i mindre skala, og selvsagt mer overkommelig. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han skal gjøre skolearbeid og lekser. Punktum, finale! Anonymkode: eb316...0a9 Nettopp, og det er vi enige i. Utfordringen er når gutten slår seg vrang, griner, og ender opp med å ikke gjøre noe. Anonymkode: 05223...e4d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det slik at han jobbet godt med skolearbeidet på barneskolen, men det er jo i mindre skala, og selvsagt mer overkommelig. Nettopp, og det er vi enige i. Utfordringen er når gutten slår seg vrang, griner, og ender opp med å ikke gjøre noe. Anonymkode: 05223...e4d Lag en avtale med ham når han er i humøret der han er grinete over å ikke fått den karakteren han har lyst på. Eventuelt når han er i godt humør. Skriv opp hva som er hans ansvar, og hva dere skal bistå med. Om det skal det være noen konsekvenser om han ikke gjør lekser osv. Også skriver dere alle under på avtalen. Det er så mye enklere å kunne slå i bordet med en felles avtale når orken svikter. For den vil svikte. Motivasjon fungerer ikke i lengden. Det er disiplin man trenger over tid. Husk at avtalen må være målbar. Det må være mål som ikke går på synsing. Eks. å jobbe bra med skolearbeidet (hva faen er å jobbe bra?). "Du og vi ble enige om at når du ikke har gjort leksene dine, så inndras xxxx til de er gjort. Det har du skrevet under på. Nå har ikke du gjort leksene dine. Derfor inndrar jeg xxxx slik vi ble enige om." er så mye lettere å gjennomføre enn "nå har du sluntret unna leksene igjen. Det må bli konsekvenser skjønner du. Du får ikke lov å xxxx (konsekvens tatt ut av lufta som gutten ikke er forberedt på) før du er ferdige med leksene." Er man ikke glad i konsekvenser så kan man bruke belønning (helst ikke penger). "Nå har du gjort alle leksene dine i en måned slik vi ble enige om. Så på lørdag kan du invitere noen kompiser på besøk og ha spillkveld/kino/noe hyggelig med familien (belønning dere har blitt enige om i fellesskap)." og "Du har ikke gjort alle leksene dine i en måned slik vi ble enige om. Så (kjent belønning) er avlyst." Anonymkode: 9eef5...7cb 3
Ulrikke Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 Har ei på 8.trinn selv. Går stort sett greit, men hun har et fag hun trenger å jobbe mye mer med. Jeg har latt henne kjenne på følelsen av å få en 2'er nå. Sagt at jeg ikke er sint (hun spurte), men at hun nå vet at det hun driver med ikke holder, og at jeg kommer til å bli sint neste gang om hun ikke legger ned mer innsats. Når det gjelder det med å "bli sint" hadde jeg selvfølgelig ikke blitt det av en 2'er hvis hun virkelig hadde jobbet, men det vet jeg hun ikke har. Dette er i tillegg et fag jeg er god i, og hun VET at hun kan få allverdens hjelp og støtte og tips hvis hun vil. Altså null unnskyldning for å ikke legge ned innsats. Foreløpig har jeg ventet på hennes initiativ. Kommer det ikke ganske fort nå kommer jeg til å innføre faste rutiner. Ingen ditt før datt osv. Må hun droppe en trening (som hun elsker å gå på) fordi hun prioriterer feil, så blir det sånn. I ditt tilfelle, TS, ville jeg fjernet kabelen til playstation fram til han faktisk gjorde det han skulle. Hvis han i tillegg gråter og surmuler ville jeg tatt tiden på hvor lenge han gjør det, og holdt tilbake nevnte kabel like lang tid som han brukte på å furte (altså i tillegg til den tiden det tar å gjøre skolearbeidet). Ville selvfølgelig informert ham om dette på forhånd en gang ingen av dere er sure. Lag en avtale med ham om et klokkeslett han begynner med lekser på mandag, tirsdag osv (avhengig av når han har aktiviteter, evt.) Da skal han møte ved kjøkkenbordet (eller annet sted) med ukas lekser og evt. oversikt over ukas prøver og innleveringer. Han må lage en plan over når han skal gjøre hva. Du kan selvfølgelig hjelpe ham med planen. Blir han sur, minn ham på at han bare bruker av sin egen tid. Ha det hyggelig når dere sitter der, lag gjerne en kopp kakao eller noe, fruktsalat, grønnsaker og dip, hva vet jeg - men gjør det hyggelig. Jeg har veldig god erfaring med å være ekstremt klar og tydelig, men samtidig på tilbudssiden og å være villig til å gjøre det trivelig mens man gjør det man ikke vil. Funker stort sett her, og det er det jeg kommer til å gjøre med min datter om hun ikke selv tar initiativ til dette faget. Det var nytt i høst, og det er dumt å miste for mye såpass tidlig. Så lenge hun gjør lekser, legger ned innsats osv, så får hun fortsette på favorittidretten sin som hun elsker å drive med. Gjør hun ikke skolearbeid er det idretten som ryker, og det er hun klar over. Vet ikke om din sønn har tilsvarende lidenskap, men playstation ryker jo hvis man ikke gjør skolearbeid først, det skulle bare mangle.... 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 Slik situasjonen er nå hadde jeg begrenset playstation til x antall timer per dag. I tillegg må han gjøre lekser i x antall timer/minutter hver dag alt ettersom om han skal på noen organisert aktivitet. Da kan han sitte ved kjøkkenbordet og se i veggen eller faktisk gjøre lekser. Han er for ung til å virkelig forstå konsekvensene av å ikke lære seg noe nå, men dere burde helt klart snakke om det. Livet senere blir så mye vanskeligere hvis han ikke har lært seg å studere ordentlig. Kanskje kan dere bli enige om å fokusere på matte, norsk og naturfag, spiller han mye blir han nok ganske god i engelsk uansett. Etter min erfaring fra vgs og studier er matte, norsk og naturfag de fagene hvor det er veldig dumt å ha dårlige kunnskaper når han begynner på vgs. Ikke at de andre fagene ikke er viktige, men det kan være greit å fokusere på noen spesielt. Anonymkode: bd6a9...60b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå