Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei du. Jeg kjenner kansje ikke deg og du kjenner kansje ikke meg. Men jeg håper at du kan ta deg litt tid til å lese på noe jeg virkelig trenger hjelp til. Jeg har et stort ønske om å bestå matte på skolen i år. Jeg bor i østfold og vil så gjerne få en 4 i faget. Men har ingen som kan undervise meg i det. Alle jeg kjenner er enda dårligere enn meg . Men jeg sliter som bare det med å klare det, for jeg blir så usikker når jeg skal løse et regnestykke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. føler meg helt utslitt og har nesten ikke motivasjon.. hva gjør jeg dere. Er det noen som ville tatt seg tid til å hjelpe meg ? 

Anonymkode: b90d5...fdc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket nivå er det? VGS?

Jeg er ikke noe god i matte selv, men kjenner noen som er det. Men de bor ikke i Østfold, men noen mil unna. Har du prøvd å legge det ut på FB el. at du ønsker en privatlærer? 

Anonymkode: c8a5d...4ea

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei du. Jeg kjenner kansje ikke deg og du kjenner kansje ikke meg. Men jeg håper at du kan ta deg litt tid til å lese på noe jeg virkelig trenger hjelp til. Jeg har et stort ønske om å bestå matte på skolen i år. Jeg bor i østfold og vil så gjerne få en 4 i faget. Men har ingen som kan undervise meg i det. Alle jeg kjenner er enda dårligere enn meg . Men jeg sliter som bare det med å klare det, for jeg blir så usikker når jeg skal løse et regnestykke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. føler meg helt utslitt og har nesten ikke motivasjon.. hva gjør jeg dere. Er det noen som ville tatt seg tid til å hjelpe meg ? 

Hei!

Jeg er selv elendig i matte men hadde et hårete mål om å ende opp med en 4’er. Så dårlig er jeg at så lenge jeg ikke strøk ville jeg blitt overlykkelig!

Dette fortalte jeg til mattelæreren min og han tok seg tid til å hjelpe meg litt på biblioteket etter skoletid. Det hjalp, og jeg endte med en 4’er.

Kanskje du skal snakke med læreren din?

• Liker 2
Skrevet

Har du pratet med foreldrene dine og læreren din om å få hjelp? Det finnes mange ulike leksehjelper du kan få, via bedrifter som mentor eller søke privat gjennom skolen eller finne selv. Hvis det er lærerutdanning i nærheten av der du bor er det mulig å legge inn søknad om noen av de kan hjelpe deg.

Anonymkode: ce562...4f5

Skrevet

Hva slags matte er det da?

Det virker som om du er motivert. Det er bra.

Anonymkode: 2f885...41b

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke bidra her desverre. Er på barneskolenivå i måtte. Sørgelig men sant. 

Anonymkode: 5d930...7e9

Skrevet

Har du foreldre som kan betale en privat mattelærer kanskje? Jeg vurderte det selv til min sønn, men timeprisen deres er jo litt stiv. De kommer da hjem til deg og lærer deg matte hjemme. Kunne kjøpe klippekort om jeg husker riktig også, da var det litt billigere pr time med "klippekort" til ti undervisningstimer i matte. Da får du opplæring av noen som virkelig kan matte, one on one, og ingen forstyrrelser. 

Husker dessverre ikke timeprisen for oppmøte av læreren hjemme, men det kan ha vært 500,-

Anonymkode: 1b87d...605

Skrevet

Wow.. utrolig hvor snille dere er. Jeg går på voksenopplæring.. så er veldig vanskelig i og med at alle andre i klassen sliter. Jeg er kjempe motivvert elsker elsker elsker å lære. Jeg har  så mye å lære. Men har ikke lagt ut på fb heller nei.. kjenner ikke så mange på det heller. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre liksom.. om det er noen som ikke jobber eller som kan ta seg litt tid etter skolen med meg. Jeg kommer til å bli så skuffet om jeg ikke får en god karakter.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket nivå er det? VGS?

Jeg er ikke noe god i matte selv, men kjenner noen som er det. Men de bor ikke i Østfold, men noen mil unna. Har du prøvd å legge det ut på FB el. at du ønsker en privatlærer? 

Anonymkode: c8a5d...4ea

Har ikke råd til privatlærer akkurat nå. Det blir altfor dyrt for meg.. kansje du kan skrive til meg anonymt om hvem jeg kanske kunne fått tak i på det..

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med læreren for voksenopplæringen da? Spurt om skolen kan bidra med hjelp utover undervisnings timene? Når du er så motivert, og tar initativ skal du ikke se bort i fra at de ønsker å hjelpe deg. 

Anonymkode: 47671...4f8

Skrevet

Kan du gi et eksempel på oppgave, for å vise nivået? Lettere å gi tips da. 

Anonymkode: 197e9...25a

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi et eksempel på oppgave, for å vise nivået? Lettere å gi tips da. 

Ja det matte 1 p første halvår som gjelder. Det er liksom ikke det at jeg ikke forstår alt men det er så mange trinn i enhver oppgave. En er foreksempel sånn her: 2x=x+3 4x-1=2x+7 (-3)² , er på ligninger. Jeg kan noe av det men jeg får nesten dysleksi av å sitte aleine. Det blir så mye mere logisk når noen forklarer meg det jeg er sånn type som setter sånn strek som denne skal dit og denne skal hit og skriver masse huskeregler. Hu har ikke tid til å komme opp til meg hu virker nesten irritert over å hjelpe meg. Jeg føler meg som et null på den måten. Har inge  rett på leksehjelp når jeg hvertfall ikke har rett på rådgiver..

Skrevet

Ser det ligger mange videoer om ligninger på YouTube, har du sett noe på de? Se mange forskjellige videoer flere ganger med lignende oppgaver, så vil jeg jo tro det finnes en overføringsverdi i det. For noen iallefall. 

Har mellomstore barn/ungdommer, vi bruker YouTube mye i forbindelse med matematikkleksene.

Vet at i noen byer tilbys det leksehjelp gjennom røde kors, her jeg bor er det på biblioteket en gang i uken, også for elever på videregående og voksenopplæring

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En er foreksempel sånn her: 2x=x+3

Målet med en ligning er at du vil få x alene. 

Det første du ville gjort i den ligningen der er å skrive alle x-ene på en siden (som oftest venstre side) og alle tall på den andre (som oftest høyre side) og vi må huske å bytte fortegn når vi flytter noe over til den andre siden.

Når du har gjort det, vil du få

image.png.6a94ccf697596590885b1f65f478e6c2.png

Siden vi har at 2x-x = x, vil svaret på ligningen være lik 3, altså x = 3.

Til neste ligning

image.png.ead9e3a73eaf46a0c9be79887b10f285.png

For å løse denne må vi kunne hva vi skal gjøre med -3 i parentesen. Vi har at

image.png.eaefca8c52780c77e346a1b5bba2c82c.png

Dermed er det å gjøre akkurat det samme som vi gjorde på forrige ligning, føre alle x-ene på en side og alle tall på den andre (og huske å bytte fortegn når vi bytter side!).

Da får vi at

image.png.27fcba5e72c2fb209c61f44bf71e7b4b.png

La oss si at x er epler. Frem til nå har vi funnet ut at 2 epler koster 64 kr. Målet vårt er å finne ut hvor mye ett eple koster, dermed deler vi med to på begge sider og ender opp med at x = 32.

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Målet med en ligning er at du vil få x alene. 

Det første du ville gjort i den ligningen der er å skrive alle x-ene på en siden (som oftest venstre side) og alle tall på den andre (som oftest høyre side) og vi må huske å bytte fortegn når vi flytter noe over til den andre siden.

Når du har gjort det, vil du få

image.png.6a94ccf697596590885b1f65f478e6c2.png

Til neste ligning

image.png.ead9e3a73eaf46a0c9be79887b10f285.png

For å løse denne må vi kunne hva vi skal gjøre med -3 i parentesen. Vi har at

image.png.eaefca8c52780c77e346a1b5bba2c82c.png

Dermed er det å gjøre akkurat det samme som vi gjorde på forrige ligning, føre alle x-ene på en side og alle tall på den andre (og huske å bytte fortegn når vi bytter side!).

Da får vi at

image.png.27fcba5e72c2fb209c61f44bf71e7b4b.png

La oss si at x er epler. Frem til nå har vi funnet ut at 2 epler koster 64 kr. Målet vårt er å finne ut hvor mye ett eple koster, dermed deler vi med to på begge sider og ender opp med at x = 32.

Dette gjorde det bare vanskeligere 😅
Skulleønskeat jeg kunne matte! Det virker så herlig.Så flink du er forresten! Får skikkelig smartingvibber av deg nå 🤭

Føler at jeg må legge til noe til TS her nå, eller så blir dette et unødvendig svar.. Så.. 
Har du brukt google for å finne ut hva nærområdet kan tilby? (Kom ikke på noe bedre) 😅🤷‍♂️

Endret av Emblja
Skrevet
8 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Er ikke TS, men synes dette var en interessant tråd. Synes det var bra forklart av abc123detvardet, men var en plass jeg ikke forstod. Her i oppgaven, mener du abc123detvardet, 2x-x=3 (altså bare en skrivefeil) for da forstår jeg,  men vis ikke ser jeg Ikke hvordan det er selvfølgelig x=3 (er ingen mattegeni, men har interesse og lyst å forstå) 

Skrevet

Hei, trådstarter

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Mvh ninab82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...