Gå til innhold

Er det lov å ikke vaksinere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det finnes konsekvenser av å ikke vaksinere barn i Norge? Finner masse om ulike steder i USA osv., men hvordan er ståa i Norge? Kommer man seg inn på skoler osv.? 

Da tenker jeg selvfølgelig på de som *kan* få vaksine, men som ikke får det grunnet foreldrenes valg. Trenger forøvrig ikke en diskusjon på hvorvidt å vaksinere eller ei er det beste, lurer rett og slett på om det er fritt frem i Norge 😊

Anonymkode: 4ebad...d01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 73c10...800

Skrevet

Det er inntil videre fritt frem, men det er stadig oppe til debatt. 

Skrevet (endret)

Ja det er konsekvenser ved å ikke vaksinere barn, konsikvensen av det er at sykdommer som vi ikke har lenger kommer tilbake. Sykdommer som kolera, lepra, tyfus, tuberkulose,pest,messlinger,røde hunder osv.  

Om mange nok lar være å vaksinere barna sine så vil dette skje. 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

Ja det er konsekvenser ved å ikke vaksinere barn, konsikvensen av det er at sykdommer som vi ikke har lenger kommer tilbake. Sykdommer som kolera, lepra, tyfus, tuberkulose,pest,messlinger,røde hunder osv.  

Om mange nok lar være å vaksinere barna sine så vil dette skje. 

Jeg tenkte mer på konsekvenser i skolesystemet, bøter osv. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på konsekvenser i skolesystemet, bøter osv. 

Nei desverre ikke, men hva slags konsekvenser er værst at du får bøter eller at ditt barn f.eks får kolera ?

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 9
Skrevet (endret)

Skjønner ikke at foreldre tør å la være. Skal de aldri reise noe sted utenlands med barna sine da? Og hva med når barna vokser opp og møter masse fremmede mennesker fra hele verden som student osv? De er jo ikke beskyttet mot noen av de smittsomme sykdommene!

Men foreløbig er det altså ikke noen lov som pålegger foreldre å vaksinere sine barn i Norge. Jeg kan ikke huske å ha lest noe sted at det er et krav for å komme inn på skoler etc, men det kan jo hende at det finnes likevel.

Jeg kunne ønske det var lovpålagt med vaksinering, og noen innigranskauen heftige bøter for de foreldrene som lar være! Det hadde vært topp!

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

Nei desverre ikke, men hva slags konsekvenser er værst at du før bøter eller at ditt barn f.eks får kolera ?

For ordens skyld er jeg 110% for vaksinering og i min drømmeverden hadde uvaksinerte barn (som ikke er uvaksinerte av helsemessige årsaker) blitt fulgt opp av BV. 

Jeg er bare også veldig nysgjerrig på hvor langt Norge har kommet i å sanksjonere foreldre som ikke vaksinerer barna sine.

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener det var en sak om en barnehage der man ikke fikk plass om man ikke var vaksinert (uten god medisinsk grunn). Det er mulig de ikke fikk lov til å stille slike krav likevel, men jeg fikk ikke med meg slutten på den saken.

I det offentlige skolesystemet ville det være umulig å stille slike krav, siden alle barn har rett på skoleplass.

I de fleste yrker er det heller ikke noe vaksinekrav, selv ikke i helsevesenet hvor risikoen for smitte er høyere enn ellers. Man oppfordres til å ta vaksiner, men det er ingen tvang.

Det diskuteres fra id til annen om man skal gjøre barnevaksinasjonsprogrammet obligatorisk. Konklusjonen er hittill at siden så mange vaksineres er det god nok flokkimmunitet til at de som ikke tar vaksinene sannsynligvis ikke blir smittet. Det er imidlertid faretruende lav dekning i enkelte miljøer også i Norge.

Hvis man er så uheldig å bli utsatt for smitte kan det være store konsekvenser om man ikke er vaksinert. Meslinger kan medføre hjerneskade eller død, spesielt hos barn som er for små til å bli vaksinert. Røde hunder fører til alvorlig fosterskade dersom en gravid kvinne blir smittet. Polio fører til livslange lammelser, om man overlever. Hepatitt kan ødelegge leveren, slik at man må få transplantert en lever (med de livslange utfordringene det gir) eller dø. Stivkrampe gir en veldig smertefull og langvarig død dersom man ikke får rett behandling i løpet av kort tid, helst før de første symptomene. 

Dersom man ikke ønsker slike konsekvenser for sine barn, venners barn, naboers barn eller andre vaksinerer man barna sine. Hvert eneste vaksinerte barn beskytter både barnet og omgangskretsen for alvorlig sykdom. Husk også at voksne må friske opp vaksiner, blant annet stivkrampe, ca hvert tiende år.

Anonymkode: 4f113...7a9

• Liker 2
Skrevet

Vi bodde en periode i utlandet der mannen sin arbeidsplass ordnet oss nanny for å hjelpe til i hjemmet. Samme med privatskolen til den eldste.

Da var det krav av barna var vaksinert! 

Skulle ønske det var slike krav i Norge så kunne hippiene som mener yoga og organisk brokkoli holde seg for segselv. 

Anonymkode: 30a86...12b

• Liker 8
Skrevet

Konsekvensene får barnet som gjerne ikke blir invitert i bursdag fordi hen ikke er vaksinert.

Anonymkode: 2c5f3...ea7

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det finnes konsekvenser av å ikke vaksinere barn i Norge? Finner masse om ulike steder i USA osv., men hvordan er ståa i Norge? Kommer man seg inn på skoler osv.? 

Da tenker jeg selvfølgelig på de som *kan* få vaksine, men som ikke får det grunnet foreldrenes valg. Trenger forøvrig ikke en diskusjon på hvorvidt å vaksinere eller ei er det beste, lurer rett og slett på om det er fritt frem i Norge 😊

Barnevaksinasjonsprogrammet er frivillig tilbud til mor og barn. Programmet er anbefalt og en velsig høy prosentandel følger anbefalingene. Les på fhi.no

Norge er ikke et land der tvang brukes med mindre det er tvingende nødvendig for å forhindre stor skade. Folk er opplyste og forstår myndighetenes anbefalinger for folks beste.

Anonymkode: 3f666...1ac

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensene får barnet som gjerne ikke blir invitert i bursdag fordi hen ikke er vaksinert.

Anonymkode: 2c5f3...ea7

Hadde aldri invitert ett barn som ikke var vaksinert...

det barnet kan sette andre barn i fare som ikke har rukket å bli vaksinert.

syns USA gjør alt riktig i forhold til vaksinasjonskrav. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvordan vet man det? Jeg aner faktisk ikke om noen i klassen til sønnen min ikke er vaksinert. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Norge er ikke et land der tvang brukes med mindre det er tvingende nødvendig for å forhindre stor skade. Folk er opplyste og forstår myndighetenes anbefalinger for folks beste.

Anonymkode: 3f666...1ac

Norge er et land som foretrekker å bruke frivilig tvang. Man gjør det påbudt, men folk vet at de risikerer konsekvenser om de velger feil. 

Å nekte å ta vaksiner er lite populært på helsestasjonen og øker sjansen for en beskymringsmelding til barnevernet drastisk.

Anonymkode: 86307...60e

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei 

Anonymkode: 73c10...800

Tullebukk.
Selvfølgelig er det lov å nekte vaksinering.
Man har selv ansvaret om barnet får vaksineskader.
Se denne:

Anonymkode: 2b90a...a4f

• Liker 1
Skrevet

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tullebukk.
Selvfølgelig er det lov å nekte vaksinering.
Man har selv ansvaret om barnet får vaksineskader.
Se denne:

Jeg sliter med å ta til meg informasjon i form av video, kan du ikke heller legge ved skriftlige kilder med henvisning til anerkjente vitenskapelige artikler?

Anonymkode: 4f113...7a9

• Liker 3
Skrevet

Eg gidd ikkje gå inn i spørsmålet for eller i mot vaksinasjon, men tvang ; det er eg sterkt i mot. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud....der tippet det over i hysteri

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...