Gå til innhold

Hvordan deler jeg budsjettet mellom meg og samboer etter prosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å snakke med samboer om å fordele slik at hver av oss bidrar til budsjettet etter evne pga han tjener mer enn meg. Først og fremst, er dette en rettferdig måte å gjøre det på istedet for 50/50?

Lurer da i så fall også på hvordan jeg regner ut hvor mye hver av oss betaler. Jeg vet ikke hans nøyaktige lønn, så må vel evt spørre om det. 

Jeg forstår at jeg først regner ut totalsum på de månedlige fellesutgiftene våre, men hva så? 

Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men har dyskalkuli så sliter mye med tall og utregning. 

Anonymkode: f6fb3...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å snakke med samboer om å fordele slik at hver av oss bidrar til budsjettet etter evne pga han tjener mer enn meg. Først og fremst, er dette en rettferdig måte å gjøre det på istedet for 50/50?

Lurer da i så fall også på hvordan jeg regner ut hvor mye hver av oss betaler. Jeg vet ikke hans nøyaktige lønn, så må vel evt spørre om det. 

Jeg forstår at jeg først regner ut totalsum på de månedlige fellesutgiftene våre, men hva så? 

Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men har dyskalkuli så sliter mye med tall og utregning. 

Det er nok delte meninger om dette, men i mitt hode er det helt klart ikke rettferdig å dele etter inntekt, man deler 50/50 uansett. Den som tjener mest skal ikke lide fordi den andre tjener mindre. 

Anonymkode: 0f263...728

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Din og din samboers inntekt legges sammen. Av dette finner du prosenten for inntektene deres. 

Deretter deler du utgiftene prosentvis.

Anonymkode: d560d...d31

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Letteste er å ha en felles konto der alt av felles kostnader trekkes fra, evt. også matinnkjøp m.m.  Mesteparten av lønnen settes inn der hver måned, og jeg synes det er naturlig at den som tjener mest bidrar mest. Det som da står igjen på lønnskontoen kan man disponere som man vil, men det er vel naturlig at den som tjener mest også har noe mer igjen til seg selv.

Skrevet
2 timer siden, Kritt skrev:

Letteste er å ha en felles konto der alt av felles kostnader trekkes fra, evt. også matinnkjøp m.m.  Mesteparten av lønnen settes inn der hver måned, og jeg synes det er naturlig at den som tjener mest bidrar mest. Det som da står igjen på lønnskontoen kan man disponere som man vil, men det er vel naturlig at den som tjener mest også har noe mer igjen til seg selv.

Hvorfor mener du det egentlig? Hvis begge tjener nok til å dekke alle utgifter og ha noe til overs, hvorfor skal da den som tjener mest straffes? I mitt forhold er det jeg som kvinne som tjener mest (Jeg har master og han har fagbrev). Det hadde vært helt uaktuelt for meg å betale mer fordi jeg tjener mest.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det egentlig? Hvis begge tjener nok til å dekke alle utgifter og ha noe til overs, hvorfor skal da den som tjener mest straffes? I mitt forhold er det jeg som kvinne som tjener mest (Jeg har master og han har fagbrev). Det hadde vært helt uaktuelt for meg å betale mer fordi jeg tjener mest.

Det spørs kanskje litt hva slags forhold man har - om man er ferske samboere eller lever som gift. Uansett hvem som tjener mest synes jeg det er naturlig at forskjellene jevnes ut når man er samboere/gift. Jeg tjener også mer enn min mann.

Skrevet

Hvis dere mener at dere er likeverdige mennesker og at dere vil gå inn med en innstilling om å dele mellom dere, så er det bare å ta 50/50. Sett inn et visst beløp begge 2 på en spesifikk konto. Denne skal dekke alt som ikke går direkte til en av dere.

Anonymkode: 02390...a80

Skrevet

Om man skal dele 50/50 må den som tjener minst ha veto på hvor mye man skal bruke, hvor dyrt man skal bo, hvor dyr mat som skal kjøpes, etc. Den som tjener mest kan ikke legge føringer for en standard som gjør at den andre sitter igjen med en slikk og ingenting for å betale for den andres dyrere vaner. 

Anonymkode: 6e694...32d

• Liker 9
Skrevet

Jeg mener at så lenge man er samboere, ikke gift, ikke barn, så skal man ikke forsørge hverandre. 

Dere deler på alle faste utgiftene 50/50 og så heller justerer dere livsstilen til ditt nivå slik at du sitter igjen med noe på konto når mnd. er slutt. At han har enda mer på konto er hans "problem" ;)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er utrolig egoistisk av deg. Jeg er også kvinne og tjener nesten det dobbelte av min mann. For meg er det en selvfølge at jeg betaler mest. Synes det er helt urimelig at jeg skal sitte igjen med et stort overskudd hver måned mens han er raka fant. Vi hadde heller ikke kunnet bo i huset vi bor i om han skulle betalt halvparten, så sånn sett er det er enkelt "valg".

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, Lycka skrev:

Synes det er utrolig egoistisk av deg. Jeg er også kvinne og tjener nesten det dobbelte av min mann. For meg er det en selvfølge at jeg betaler mest. Synes det er helt urimelig at jeg skal sitte igjen med et stort overskudd hver måned mens han er raka fant. Vi hadde heller ikke kunnet bo i huset vi bor i om han skulle betalt halvparten, så sånn sett er det er enkelt "valg".

Så enig!!

Anonymkode: 68b56...583

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, Lycka skrev:

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så enig!!

Anonymkode: 68b56...583

Da går dere i kvinnefella. Dere taper potensielt flere hundretusen eller millioner på å holde på sånn. Det er sikkert kjempegøy når dere en dag må selge huset fordi ingen av dere har råd til å sitte med det alene, fordi den som hadde mest ga for mye bort til den andre. Jeg lever ikke noe luksusliv selv om jeg tjener mest, jeg sparer det meste for å ha en økonomisk trygghet. Forøvrig har min samboer råd til å dekke halvparten av alle utgifter og huslån, men han har ikke så mye igjen til å bruke på tull. Det hender jo at jeg spanderer ting på han, men noe fast høyere trekk enn han, skal jeg ikke ha.

• Liker 3
Skrevet

Enten dele etter prosent eller sette levestandard etter den med lavest inntekt.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da går dere i kvinnefella. Dere taper potensielt flere hundretusen eller millioner på å holde på sånn. Det er sikkert kjempegøy når dere en dag må selge huset fordi ingen av dere har råd til å sitte med det alene,...

Du har misforstått hva "kvinnefella" er. Det er ikke å fordele så man sitter med jevn levestandard, det er at eiendom ikke blir fordelt. Ex: Mannen setter eiendom på seg og betaler lånene, kvinnen betaler mat og barn. Ved skilsmisse har ikke kvinnen rettigheter i egen bolig. 

Hvem bryr seg vel om hundretusner på et langt liv. Meitemark bryr seg uansett ikke når slutten kommer.

Anonymkode: cf0bd...137

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da går dere i kvinnefella. Dere taper potensielt flere hundretusen eller millioner på å holde på sånn. Det er sikkert kjempegøy når dere en dag må selge huset fordi ingen av dere har råd til å sitte med det alene, fordi den som hadde mest ga for mye bort til den andre. Jeg lever ikke noe luksusliv selv om jeg tjener mest, jeg sparer det meste for å ha en økonomisk trygghet. Forøvrig har min samboer råd til å dekke halvparten av alle utgifter og huslån, men han har ikke så mye igjen til å bruke på tull. Det hender jo at jeg spanderer ting på han, men noe fast høyere trekk enn han, skal jeg ikke ha.

Er nok heller min mann som har gått i fella i så fall. Jeg har råd til å sitte igjen med huset alene. Det har ikke han. Jeg eier 70%, han 30.

Som en annen her sier så har du nok totalt misforstått hva kvinnefella er.

Forøvrig fikk dette innlegget deg om mulig til å fremstå som enda mer usympatisk. 

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten dele etter prosent eller sette levestandard etter den med lavest inntekt.

Du har misforstått hva "kvinnefella" er. Det er ikke å fordele så man sitter med jevn levestandard, det er at eiendom ikke blir fordelt. Ex: Mannen setter eiendom på seg og betaler lånene, kvinnen betaler mat og barn. Ved skilsmisse har ikke kvinnen rettigheter i egen bolig. 

Hvem bryr seg vel om hundretusner på et langt liv. Meitemark bryr seg uansett ikke når slutten kommer.

Anonymkode: cf0bd...137

Jeg snakker kanskje ikke helt om den tradisjonelle kvinnefella, men jeg mener at det å være så snill/naiv at man på sikt gir bort hundretusener eller millioner pga en forelskelse, mener jeg er å gå i kvinnefella. Etter min mening bør begge bidra likt, og det man har til overs sparer man til seg selv, for å sikre sin egen økonomiske framtid. Hvis man holder sammen, kommer jo dette selvsagt begge til gode. Jeg kunne gjerne ha dekt mellomlegget hvis samboeren min ikke hadde råd til den ferien vi begge ønsket, men jeg mener det er helt feil at man belager seg på at den som tjener mest, fast skal betale mer enn den andre, spesielt når det ikke er barn i bildet. 

• Liker 3
Skrevet
På 7.2.2019 den 23.46, Lycka skrev:

Jo, du kunne jo bare eid en større del av huset. 

Anonymkode: 791b9...1f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dere som snakker om at 50/50 fordeling, har aldri vært i situasjonen over lengre tid, der dette faktisk var en reell problemstilling? For som en annen AB påpekte, da må jo nødvendigvis den personen i forholdet som har lavere lønn, få bestemme hvor mye som brukes på bolig, ferier, oppussing, mat, hvor ofte man skal spise ute, andre fritidsaktiviteter, osv. Og det ender opp med, er at den personen som tjente mest, har mest på sin sparekonto ved separasjon. Men om separasjonen ikke kommer, for det er jo ikke en selvfølge, så blir den personen som tjente mest, sittende igjen med mer sparepenger ved døden. Hva er poenga med det egentlig? 

jeg er også kvinnen i forholdet som over lengre periode, 13 år nå, tjener mer enn min samboer, på tross av to permisjoner. Og så? I månedlige utbetalinger, tror vi snakker om variasjon rundt 5-8 tusen mer pr måned. Jeg kan jo ikke muligens bruke disse pengene på egne klær og sko, og reiser alene. Jeg vil heller ikke kjøpe ham og barna unødvendige gaver, bare for å bruke opp pengene, jeg er ingen julenisse. Selvfølgelig vil jeg heller at vi som familie har romslige budsjett for bolig, ferier, fritidsaktiviter, i hverdagen. Når man tar boliglån i banken, man regner jo samlet inntekt. Da må det jo nødvendigvis være sånn at den personen som tjener mer, bidrar mer. For ellers har dere i praksis kjøpt et hus som en av dere ikke har råd til. 

men jeg snakker selvsagt over lengre periode. Nyinnflyttete samboere er noe annet, ikke økonomisk sett, men bare fordi det kan oppleves som utnyttelse av en part om en må betale mer, det kan føre til usikkerhet om hensikter. Men over lengre tid, i et stabilt forhold, det kan jo i praktisk ikke fungere med annet enn sosialisme - alle bidrar etter evne altså. Men godene fordeles likt. :) ps. man lar jo ikke barna være igjen hjemme når man drar på ferie, fordi de tjener ikke egne penger. 

Anonymkode: adc65...d54

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du kunne jo bare eid en større del av huset. 

Anonymkode: 791b9...1f3

Leste du egentlig hva jeg skrev lenger opp? Jeg eier 70% av huset.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker kanskje ikke helt om den tradisjonelle kvinnefella, men jeg mener at det å være så snill/naiv at man på sikt gir bort hundretusener eller millioner pga en forelskelse, mener jeg er å gå i kvinnefella. Etter min mening bør begge bidra likt, og det man har til overs sparer man til seg selv, for å sikre sin egen økonomiske framtid. Hvis man holder sammen, kommer jo dette selvsagt begge til gode. Jeg kunne gjerne ha dekt mellomlegget hvis samboeren min ikke hadde råd til den ferien vi begge ønsket, men jeg mener det er helt feil at man belager seg på at den som tjener mest, fast skal betale mer enn den andre, spesielt når det ikke er barn i bildet. 

Du virker som en gjerrig, bitter person

Anonymkode: 5e80d...81c

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker som en gjerrig, bitter person

Anonymkode: 5e80d...81c

Er det greit å skrive slike ting til andre her inne? Jeg syns det er rimelig drøyt å påstå at en person som sparer opp sine egne, hardt opptjente penger til seg selv er gjerrig og bitter. Å ikke sikre seg selv mest mulig økonomisk, er ikke å være gjerrig. Hvis min samboer hadde hatt lyst til å kunne spare like mye som meg, så burde han vel valgt en annen utdanning og jobb. Forøvrig har han aldri klaget på denne ordningen, han har kompiser i motsatt situasjon hvor han selv har sagt at han syns samboerne/konene er urimelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...