Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Røyker du?

kjønn/alder?

når begynte du?

hva vil du savne mest hvis du slutter/når du slutta?

Anonymkode: 00919...587

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinne, 24. Jeg prøvde mine første sigaretter på barneskolen, og i niende klasse på ungdomsskolen begynte jeg å røyke i friminuttene. I 17års alderen begynte jeg å røyke fast, og dette pågikk i noen år. Da jeg ble student sluttet jeg å røyke fast (av økonomiske årsaker), men jeg festrøyker iblant.  

Det er vanskelig å svare på sistnevnte spørsmål. Det beste med å røyke er den øyeblikkelige roen og lindringen av stress som sigaretter gir. Så jeg savnet den beroligende effekten som nikotin gir. Men jaja, jeg er veldig glad for at jeg klarte å slutte. Å festrøyke holder for min del. 

Anonymkode: 383da...820

Skrevet

Røyker du? Ja

kjønn/alder? Mann/41

når begynte du? 1991/92

hva vil du savne mest hvis du slutter/når du slutta? Det jeg har savnet når jeg har sluttet å røyke tidligere er for eksempel røyk etter maten, spesielt middag. Bortsett fra det så har jeg som regel ikke kjent noe savn når jeg har sluttet.

Anonymkode: 3b343...f9c

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyker du? Ja

kjønn/alder? Mann/41

når begynte du? 1991/92

hva vil du savne mest hvis du slutter/når du slutta? Det jeg har savnet når jeg har sluttet å røyke tidligere er for eksempel røyk etter maten, spesielt middag. Bortsett fra det så har jeg som regel ikke kjent noe savn når jeg har sluttet.

Anonymkode: 3b343...f9c

Enig! Å røyke etter en god middag er veldig deilig. :)

Anonymkode: 383da...820

Skrevet

Nei

Anonymkode: 83975...77f

Skrevet

Kvinne 30

Begynte å røyke fast da jeg var 18, røyka fast til jeg var ca 23, så trappet jeg ned til et minimum. Nå fest- og ferierøyker jeg. I hverdagen tar jeg noen dager 1 røyk, andre dager ingen.

Grunnen til at jeg ikke har slutta helt er fordi jeg er så glad i det rituelle rundt å røyke. Jeg liker godt den minipausen man får.

Anonymkode: 16051...ddb

• Liker 1
Skrevet
På 7.2.2019 den 22.52, AnonymBruker skrev:

Kvinne 30

Begynte å røyke fast da jeg var 18, røyka fast til jeg var ca 23, så trappet jeg ned til et minimum. Nå fest- og ferierøyker jeg. I hverdagen tar jeg noen dager 1 røyk, andre dager ingen.

Grunnen til at jeg ikke har slutta helt er fordi jeg er så glad i det rituelle rundt å røyke. Jeg liker godt den minipausen man får.

Anonymkode: 16051...ddb

Så du røyker ca en røyk om dagen?

Når på dagen tar du den røyken da liksom? Da er du vel ikke avhengig men velger å ta en for kosens skyld?

Skrevet

Jeg begynte å røyke på ungdomsskolen sammen en venninne, i åttende eller niende klasse. Røyket vel kanskje en ti år eller litt mindre, så sluttet jeg til fordel for snus. Snuser (dessverre?) fortsatt. Jeg savner ingenting med røyk nå, men røyker noen ganger på fest, men ikke alltid. Da jeg sluttet savnet jeg kanskje det å røyke etter mat og sex. 
Kvinne 30

Skrevet (endret)
På 7.2.2019 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Røyker du?

kjønn/alder?

når begynte du?

Nei, jeg røyker ikke lenger. Sluttet for 8 år siden, etter å ha røyket i 24 år. Storrøyker. Første jeg gjorde om morgenen, var å vakle ut på verandaen og fyre opp røyken. Gjerne med en kaffekopp eller et glass brus til. Siste jeg gjorde før jeg la meg, var å røyke. Noen ganger, hvis jeg ikke sovnet med en gang, sto jeg opp og gikk ut og røyket en gang til.

Jeg er kvinne, begynte da jeg var 19. Nå er jeg litt over 50.

Jeg fikk hjelp av legen til å slutte og røyke i 2010. Fikk resept på et medikament som het Champix. Første uka på pillene tenkte jeg oppgitt at "ja, typisk, dette virker ikke på meg, så klart", fordi jeg ikke kjente noenting. Men så plutselig, etter en uke, oppdaget jeg en morgen at det hadde gått tre timer siden jeg sto opp, og jeg hadde GLEMT å røyke! Røykelysten hadde bare ikke dukket opp! De første ukene etter det, røyket jeg kanskje 5-6 sigaretter om dagen, etter å tidligere ha røyket 20-25 om dagen. 

Etter noen uker med 5-6 om dagen, bare sluttet jeg en dag. Tablettene hjalp så godt, at det ikke var noe problem. Jeg sprakk ikke en eneste gang. Sluttet bare. Man skulle fortsette på pillene en del uker til etter røykeslutt, men jeg brukte de bare kanskje fire uker til, så følte jeg at vanen med røyken var brutt, så jeg kunne kutte pillene flere uker før tiden. Det gikk helt fint. Abstinensene var ute av kroppen.

Nå er det gått over 8 år, og jeg tenker på alle de PENGENE jeg har spart på disse årene....! Helt sykt. Og ikke minst; hva har jeg spart lungene mine for av tjære og gifter? Det orker jeg ikke tenke på en gang.

Nei, røyking bør man ikke drive med. Ja, jeg er enig i at det var veldig godt, men det var bare en VANE. Eller en uvane, rettere sagt, og både vaner og uvaner  kan man vende om på og kvitte seg med. 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Tatt et halvt trekk i stupfylla for mange år siden som ikke gjorde noe forskjell, og holder det med det. I edru tilstand brekker jeg meg oftere av røyklukt enn ikke, så det sier vel sitt om hvor gira jeg er. Haha.

Skrevet
3 timer siden, Emblja skrev:

Jeg begynte å røyke på ungdomsskolen sammen en venninne, i åttende eller niende klasse. Røyket vel kanskje en ti år eller litt mindre, så sluttet jeg til fordel for snus. Snuser (dessverre?) fortsatt. Jeg savner ingenting med røyk nå, men røyker noen ganger på fest, men ikke alltid. Da jeg sluttet savnet jeg kanskje det å røyke etter mat og sex. 
Kvinne 30

Blir du fort kåt igjen hvis du tar en røyk rett etter sex? Det gjør nemlig jeg, utrolig deilig:)

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar. 

Ninab82, mod

Skrevet
På 7.2.2019 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Røyker du?

kjønn/alder?

når begynte du?

Ja jeg røyker...

Jente, 23 år

Begynte når jeg var 18. Hadde lenge tenkt på at jeg hadde lyst til å prøve når jeg ble 18 fordi jeg syntes det så godt ut for de som røyket:p Så kjøpte en 20 Prince mild og husker det var utrolig spennende. Dro til «røykebua» på skolen på kvelden og prøvde, ikke noe godt med en gang, men merket jeg ble kåt av det. Var liksom spennende fordi jeg kunne bli oppdaget, INGEN visste det!

Røyket i skjul i noen mnd faktisk og ikke før bestevenninna mi flyttet tilbake så begynte jeg fast og åpenlyst når jeg var sånn 18,5 ca...

Altfor glad i røyk til å slutte nå, men når jeg slutter kommer jeg til å savne røyken etter mat mest, den er nydelig:)

Skrevet

Røyking er så ufyselig !  

Og jeg irriterer meg noe så veldig på at dere plager andre med skyen deres! Jeg vil ikke gå bak deg! Flytt deg!

Og så er dere så frekke å kaste røykpakken i grøfta når den er tom, og sneipene havner rett på bakken, selv med søppeldunk rett ved. Filteret i plast blir liggende i 10 år i grøfta før det blir mikroplast.

Jeg hater folk som røyker.

Det er SVAKT å ikke klare å slutte! Det er feigt. De som røyker er oftest innenfor gruppene:  fattigere arbeiderklasse, innvandrer, har psykiatrisk diagnose og/eller er rusmisbruker/narkoman. 

Det er all grunn til å skygge banen for en arbeidsgiver når det kommer en jobbsøker det lukter røyk av lang vei, det er uansett lett å se på hud, negler og tannkjøtt. Ekkelt! En arbeidstaker som er storrøyker vil oftere ha sykefravær, være i dårligere fysisk form (og ofte psykisk), ha dårligere immunforsvar, irritere med ulegitimerte røykepauser og irriterende røykhoste, strø om seg med sigaretter utenfor inngangen til arbeidsplassen og skremme unna kolleger. Dessuten drikker de alt for mye kaffe, så mye av arbeidsdagen går med til dette. Jeg har ingen venner som røyker. Heldigvis.

De som røyker i årevis hver dag burde ikke fått helsehjelp fra det offentlige når kols og lungekreft kommer! 

Og æsj, så surt og fy satan så ekkelt det lukter av dere når dere er 1 meter unna. Og den gustne huden med røyk-snurpe-rynker rundt truten og gule fingernegler som avslører.

Og den ekle, slitsomme hosten!

SLUTT ! 

Røykere irriterer meg hver eneste dag. Ser jeg deg kaste sneipen på bakken, skal jeg jaggu kjefte på deg. Du er svak (eller bare  likegyldig), jeg er sterk.

Anonymkode: e44dc...730

• Liker 1
Skrevet
På 18.2.2019 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Røyking er så ufyselig !  

Og jeg irriterer meg noe så veldig på at dere plager andre med skyen deres! Jeg vil ikke gå bak deg! Flytt deg!

Og så er dere så frekke å kaste røykpakken i grøfta når den er tom, og sneipene havner rett på bakken, selv med søppeldunk rett ved. Filteret i plast blir liggende i 10 år i grøfta før det blir mikroplast.

Det er SVAKT å ikke klare å slutte! Det er feigt. De som røyker er oftest innenfor gruppene:  fattigere arbeiderklasse, innvandrer, har psykiatrisk diagnose og/eller er rusmisbruker/narkoman. 

Det er all grunn til å skygge banen for en arbeidsgiver når det kommer en jobbsøker det lukter røyk av lang vei, det er uansett lett å se på hud, negler og tannkjøtt. Ekkelt! En arbeidstaker som er storrøyker vil oftere ha sykefravær, være i dårligere fysisk form (og ofte psykisk), ha dårligere immunforsvar, irritere med ulegitimerte røykepauser og irriterende røykhoste, strø om seg med sigaretter utenfor inngangen til arbeidsplassen og skremme unna kolleger. Dessuten drikker de alt for mye kaffe, så mye av arbeidsdagen går med til dette. Jeg har ingen venner som røyker. Heldigvis.

De som røyker i årevis hver dag burde ikke fått helsehjelp fra det offentlige når kols og lungekreft kommer! 

Og æsj, så surt og fy satan så ekkelt det lukter av dere når dere er 1 meter unna. Og den gustne huden med røyk-snurpe-rynker rundt truten og gule fingernegler som avslører.

SLUTT ! 

Røykere irriterer meg hver eneste dag. Ser jeg deg kaste sneipen på bakken, skal jeg jaggu kjefte på deg. Du er svak (eller bare  likegyldig), jeg er sterk.

Du har misforstått!! Røyking er godt, sexy og ser bra ut:) jeg kjenner utrolig mange overklassekvinner som røyker, både fast og i ny og ne! Hvor ofte ser du ikke en pen elegant jente røyke f eks på byen? 

Skrevet
På 18.2.2019 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Røyking er så ufyselig !  

SLUTT ! 

Dette høres mest ut som misunnelse, egentlig.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...