Gå til innhold

Glemt å melde meg opp til privatisteksamen

Zoe123

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har vært en komplett idiot, jeg har tenkt til å begynne å studere til høsten og skal i den anledning melde meg opp til eksamen nå til våren. 

Jeg melde med opp til to av de 15, og tenkte jeg skulle melde med opp til tre av de andre når jeg får lønn. 

Så, som lyn fra blå himmel ble jeg dumpet og gikk helt i kjelleren. Jeg har da selvfølgelig glemt å melde meg opp til de siste eksamenene innen fristen, og sitter nå og er helt fra meg. 

Jeg må bare ta disse eksamenene, føler at livet mitt er ødelagt hvis jeg ikke får studert nå til høsten, har fortalt alle at det er det jeg skal gjøre. 

Jeg er fullstendig klar over at dette er min feil, at det var dårlig planlagt og at jeg burde vært med forberedt og bla bla bla. 

Det jeg vil vite er om noen har erfaring med privatistkontoret i slike sammenhenger? Jeg er villig til å dra ned dit å be på mine knær, betale ekstra, hva som helst, jeg bare måå ta de eksamenene!! Noen tips? Eventuelt om det er noen andre måter å gjøre det på som gjør at jeg ikke må vente til November? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort det samme selv, men det var dagen etter fristen og da fikk jeg bli med. Det er 9 år siden da. Da jeg skulle ta master hadde jeg et hengefag, og søkte da på særskilt grunnlag hvor jeg fikk en avtale med de at jeg skulle stå på eksamen i august for å få fortsette. Da jeg ikke sto på eksamen utvidet de fristen til januar, og da sto jeg. Så det går an å ta en telefon til samordna opptak og høre om du kan søke på det grunnlaget at du står på eksamen i november. 

Anonymkode: 22498...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring/dra ned dit med en gang nå så kanskje det ordner seg.

Anonymkode: 961b9...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Zoe123 skrev:

Hei, takk for svar. Så fint at du fikk det til. Var det videregående fag den gangen for 9 år siden? 

Jepp, det var 3 eksamener jeg manglet for generell påbygning. Ring med en gang, hvis de sier nei så ta kontakt med samordna opptak og hør hvilke muligheter du har. :)

Anonymkode: 22498...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zoe123 skrev:

Hadde gjort det, men de stengte på tlf 12 og det står at lokalene ikke er åpne på nettet. 

Ring til skolen som skal avlegge eksamen. 

Anonymkode: 6bc68...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke hvilket studiested eksamen skal avholdes enda, vet at matteeksamen pleier å være på Vallhall arena i oslo, men det er vel bare slik at privatistkontoret leier lokalet vil jeg tro. Skal selvfølgelig ringe de i morgen, men sitter med så angst at jeg kunne kastet opp. Skjønner ikke at det er mulig å å være så dum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne opplevde i fjor at nettet røk og hun ikke fikk meldt seg opp. Hun ventet på lønn på den dagen, og skulle gjøre det etter jobb, men da var nettet nede og hun kom seg ikke inn. Alt av cafeer og biblioteker (og andre steder med nett) var stengt på denne tiden. Hun fikk ikke meldt seg opp, fikk ikke tatt eksamen, og måtte utsette studier i ett år.

For Samordna kan nok ikke hjelpe deg her. Hvordan skal de regne ut snittet ditt når du mangler karakterer i x antall fag? Det er krav om studiekompetanse, så det må være lastet opp innen fristen for at du i det hele tatt skal kunne være i "køen" for studieplass, dessverre. 

Har hørt de har blitt helt vanvittig strenge, og nå er det jo gått 1 uke etter fristen, men du må bare ringe å prøve! Lykke til! ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Sonans, f.eks., eller andre aktører som tjener penger på at folk tar privatisteksamen? Kanskje det er lettere å få meldt seg opp der, enn hos fylkeskommunen?

Anonymkode: 89584...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Sonans, f.eks., eller andre aktører som tjener penger på at folk tar privatisteksamen? Kanskje det er lettere å få meldt seg opp der, enn hos fylkeskommunen?

Anonymkode: 89584...4bc

De har ingenting med selve eksamenen, de bare bidrar med undervisningen (og eventuelt eksaminator). Det er samme privatisteksamen for alle, så man må melde seg opp samme sted uansett hvor man tar undervisningen. 

Anonymkode: fb5b5...f16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På NTNU har man mulighet til å melde seg opp til eksamen etter frist for oppmelding dersom det er særlige årsaker som har gjort at man ikke fikk meldt seg opp i tide. Jeg gjorde dette for et år siden og det gikk bra. Jeg ville ha ringt Privatistkontoret og forhørt meg om det er noe lignende mulighet for privatisteksamener. Siden det ikke er noe reglement på det (så vidt jeg vet) må du nok vente til neste oppmeldingsrunde, men da har du nå i alle fall forsøkt det du kan gjøre. 

Dette er ikke myntet på deg siden du nå uansett ikke får gjort noe med det, men siden jeg ser at det også er nevnt av andre synes jeg det er verdt å kommentere for andre som leser tråden. Det å vente på lønn for å melde seg opp til viktige eksamener er overhodet ikke lurt, og man legger mye av ansvaret for å bli oppmeldt til riktige eksamener på forhold som man ikke kan kontrollere. Særlig er man sårbar hvis det dukker opp andre situasjoner som påvirker den korte tiden man har til å melde seg opp. Hvis du ikke har penger her og nå er det bedre å bruke et kredittkort, melde deg opp med en gang du kan og du vet hvilke eksamener du skal ta og betale fakturaen innen forfall. Du vet jo at du vil få lønn, så å bruke kredittkortet i denne sammenheng er ikke noe risikosport. 

Anonymkode: 31e2a...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2019 den 21.51, mjauritz skrev:

En venninne opplevde i fjor at nettet røk og hun ikke fikk meldt seg opp. Hun ventet på lønn på den dagen, og skulle gjøre det etter jobb, men da var nettet nede og hun kom seg ikke inn. Alt av cafeer og biblioteker (og andre steder med nett) var stengt på denne tiden. Hun fikk ikke meldt seg opp, fikk ikke tatt eksamen, og måtte utsette studier i ett år.

For Samordna kan nok ikke hjelpe deg her. Hvordan skal de regne ut snittet ditt når du mangler karakterer i x antall fag? Det er krav om studiekompetanse, så det må være lastet opp innen fristen for at du i det hele tatt skal kunne være i "køen" for studieplass, dessverre. 

Har hørt de har blitt helt vanvittig strenge, og nå er det jo gått 1 uke etter fristen, men du må bare ringe å prøve! Lykke til! ❤️

Kunne hun ikke banket på hos naboen eller ringt venner og bekjente?

Anonymkode: fa7e8...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på vgs som arrangerer privatisteksamener. Man får ikke melde seg opp etter frist hos privatistkontoret i vårt fylke hvertfall. Fristen er der av en grunn. 

Anonymkode: e418d...a72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Privatistkontoret skal ikke melde på privatister etter fristen. Det er en absolutt frist og den er den samme hvert eneste år. 

Man har over to uker på å få det gjort. Å vente på lønn er en veldig dum unnskyldning fordi man kan enten låne av partner/foreldre eller bruke kredittkort. 

Det er så utrolig mange som går i denne glemmeboksen og man kan jo undre seg om studier egentlig er det viktige i livet når man glemmer en så viktig dato.

På den andre siden er PK ganske kjipe, de har fra 1.feb til 25. Mars på seg til å sette opp datoer og de tar ingen hensyn når det settes opp. Ikke fikk vi lærerkode før slutten av januar. 

Du får prøve på nytt til høsten, husk frist 15.september.

Anonymkode: 09163...d5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 0.02, AnonymBruker skrev:

Kunne hun ikke banket på hos naboen eller ringt venner og bekjente?

Har det noe å si nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, mjauritz skrev:

Har det noe å si nå? 

Må jo gå an å stusse. Høres rart ut at man heller utsetter studier et år enn å låne penger for en dag av hvem som helst egentlig. Hun kunne tatt ut kontanter og spurt folk på gaten om å låne kortet deres mot kontanter med en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Må jo gå an å stusse. Høres rart ut at man heller utsetter studier et år enn å låne penger for en dag av hvem som helst egentlig. Hun kunne tatt ut kontanter og spurt folk på gaten om å låne kortet deres mot kontanter med en gang. 

Ja, det hørtes veldig merkelig og tafatt ut. "Alle" har internett på mobilen også, så man kan jo koble seg opp via den. 

Anonymkode: c396b...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...