Gå til innhold

Mye kontakt med barna når de er hos den andre forelderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks og jeg har ei datter på 12 år, 50% hos hver. Dette har vært tilfelle siden barnet var 6 år, og fungerer bra. Jeg (pappa) har en samboer som barnet går kjempebra overens med, og som stiller opp når det trengs. Når barnet er hos mor, har jeg og barnet minimal kontakt, bortsett fra en SMS pr dag, med enten god natt, eller om noe spesielt har skjedd. Vi ringes kun dersom det er spesielle ting, som en bra fotballkamp, bursdag osv. Dette ser jeg på som, og fra det jeg hører fra andre, er normal kontakt i de ukene man ikke har samvær.

Men når barnet er hos meg, snakker hun med mor i telefonen flere ganger om dagen, og det er alltid mor som ringer. Dette skjer dog aldri når jeg er hjemme. Barnet kommer hjem fra skolen ca kl 14-15 og jeg og/eller min samboer er hjemme senest 16:30. Mor ringer barnet for å høre om hun har stått opp om morgenen, selv om jeg snakker med datteren vår hver morgen i telefonen for å høre om det samme (jeg drar på jobb før barnet står opp), mor ringer mellom 14-15 og 16:30, og dersom jeg er borte på kvelden (samboer er hjemme), så ringer hun da og, og det er alltid noe "viktig". Eksempel: Melding på fra skolen om at det ikke er lov til å ake ned bilveien = mor ringer og sier fra til barnet. Dette er naturligvis info som jeg ville tatt med barnet, men over middagsbordet eksmpelvis. Det hører med til historien at barnet aldri har forsovet seg, aldri har kommet for sent til skolen, alle lekser blir alltid gjort og generelt ikke en grunn til bekymring for verken aking (når det først er snø her på vestlandet) eller bruk av refleks.

Kjenner jeg blir litt stresset. Min eks har aldri uttalt noe negativt verken om meg eller min samboer, heller tvert om, og hun er aldri i tvil om barnet skal være med oss på ferie, være til oss lengre, eller at jeg tar store avgjørelser/blir med på viktige hendelser uten henne. Jeg ville aldri nektet mitt barn å snakke med sin mor, og heller ikke "nekte" en mor å snakke med sitt barn. Overreagerer jeg? Og hvis ikke, hvordan kan jeg legge frem dette til min eks uten at det blir tatt ille opp?

Anonymkode: c5b59...b5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde synes det hadde vært litt irriterende.. du kan jo kanskje prøve å snakke Med din ex? Spørre om det er noe som gjør at hun ikke stoler på deg? Fordi det er slik det føles når hun ringer og kontrollerer hele tiden. Kanskje hun da blir flau og får tenkt seg om litt..

Anonymkode: 5bc9a...f41

• Liker 3
Skrevet

Det er du som er rar her! Gjennom en hel uke hos moren så ser du ikke behov for å snakke med barnet ditt annet å si god natt på sms?? Det et unormalt! Det normale hadde vært å ringe noen ganger iløpet av uken å snakke med barnet å være intressert i hva han/hun gjør på.

Anonymkode: bface...f3c

• Liker 7
Skrevet

Å at du blir sur fordi mor vil ringe sitt eget barn sier jo mer om deg! Virker som du er sjalu på mor!

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å at du blir sur fordi mor vil ringe sitt eget barn sier jo mer om deg! Virker som du er sjalu på mor!

Vet ikke hvor jeg skrev at jeg ble sur?

• Liker 6
Skrevet

Synes ikke det er normalt, nei.

Anonymkode: f2651...d8c

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke hvor jeg skrev at jeg ble sur?

Du skriver jo at det er såååå irriterende,stakkars deg altså som har barn med en omsorgsfull mor som bryr seg om deres fellesbarn..

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo at det er såååå irriterende,stakkars deg altså som har barn med en omsorgsfull mor som bryr seg om deres fellesbarn..

Vet ikke hvor jeg skrev at det er irriterende?

• Liker 9
Gjest Dævendøtte
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir litt stresset.

Hva synes datteren din om dette? 

Selv synes jeg moren virker som en hønemor, hør med datteren din om hun liker å ha det sånn. Er det ok for henne, synes jeg du skal la det fortsette. 

Skrevet

Jeg har sjelden noe kontakt med min sønn når han er hos faren. Men vi har ikke 50/50 da. Sønnen er der annenhver helg, noen dager i ferier og fridager. I sommerferien kan han bli der en uke eller to.

Føler at jeg bør la far og sønn få være i fred og omgås sammen, bare de to, uten stadige "avbrudd" av telefoner fra meg om alt og ingenting. Jeg savner barnet når han er hos far, ja, men jeg ringer ikke. Tror kanskje jeg har sendt en eller to sms-er. Ellers stoler jeg på at far gjør det som er riktig og nødvendig, at de har det bra.

Barnet har ringt hjem til meg èn gang, husker ikke hva det var om, men det tar jeg som et tegn på at det ikke trengs, og at han har det helt fint med pappa.

Skjønner meg ikke på eksen din som driver og blander seg inn hele tiden. Hadde følt det var litt irriterende selv, men samtidig.... man kan vel egentlig ikke nekte telefonkontakt mellom barn og forelder?

Anonymkode: 92b3f...9d6

• Liker 9
Skrevet

Hva og hvorfor reagerer du? 

Hvem av dere  tror du får best kontakt med barnet?

Anonymkode: 3e713...801

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjelden noe kontakt med min sønn når han er hos faren. Men vi har ikke 50/50 da. Sønnen er der annenhver helg, noen dager i ferier og fridager. I sommerferien kan han bli der en uke eller to.

Føler at jeg bør la far og sønn få være i fred og omgås sammen, bare de to, uten stadige "avbrudd" av telefoner fra meg om alt og ingenting. Jeg savner barnet når han er hos far, ja, men jeg ringer ikke. Tror kanskje jeg har sendt en eller to sms-er. Ellers stoler jeg på at far gjør det som er riktig og nødvendig, at de har det bra.

Barnet har ringt hjem til meg èn gang, husker ikke hva det var om, men det tar jeg som et tegn på at det ikke trengs, og at han har det helt fint med pappa.

Skjønner meg ikke på eksen din som driver og blander seg inn hele tiden. Hadde følt det var litt irriterende selv, men samtidig.... man kan vel egentlig ikke nekte telefonkontakt mellom barn og forelder?

Anonymkode: 92b3f...9d6

Du har helt rett, man skal ikke nekte. Men det virker som en "evig" konkurranse om å være først ute med informasjon, en konkurranse hvor kun mor er deltagende. Kjenner ikke på behovet å ringe barnet for hver "minste" ting når hun er hos meg heller, er mye hyggeligere å snakke face-to-face når jeg kommer hjem om saker og ting.

Det har gått bra så langt, og går helt sikkert bra fremover og. Så lenge jenta mi er glad er jeg glad :)

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva og hvorfor reagerer du? 

Hvem av dere  tror du får best kontakt med barnet?

Anonymkode: 3e713...801

Jeg reagerer fordi jeg alltid blir den litt overflødige. Jeg og min eks har (naturligvis) en avtale om å høre med hverandre før man eksempelvis skal planlegge en ferietur med barnet. Dette kan jeg fint ringe eksen om på kvelden etter barnet har lagt seg, eller mens jeg er på jobb. Sist gang spurte jeg om det var greit om jeg, samboer tok med datteren på en ukes sydentur til sommeren. Og hvis det var greit for min eks, skulle vi bestille innen et par uker. Dagen etter, da jeg kom hjem fra jobb, var datteren min i ekstase fordi hun hadde fått vite av mor at hun skulle til syden i sommer. Dette hadde vært hyggelig å fått fortalt denne nyheten selv, ettersom det var kun "oss" det omhandlet...

Det er mulig hun får best kontakt med barnet, det har jeg ikke tenkt over igrunn, men det er ikke derfor jeg reagerer.

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett, man skal ikke nekte. Men det virker som en "evig" konkurranse om å være først ute med informasjon, en konkurranse hvor kun mor er deltagende. Kjenner ikke på behovet å ringe barnet for hver "minste" ting når hun er hos meg heller, er mye hyggeligere å snakke face-to-face når jeg kommer hjem om saker og ting.

Det har gått bra så langt, og går helt sikkert bra fremover og. Så lenge jenta mi er glad er jeg glad :)

Det handler ikke om hva DU har behov for,det handler om hva datteren din har behov for! Kanskje hun trenger å snakke med mor hver dag.

• Liker 3
Skrevet

Jeg reagerer fordi jeg alltid blir den litt overflødige. Jeg og min eks har (naturligvis) en avtale om å høre med hverandre før man eksempelvis skal planlegge en ferietur med barnet. Dette kan jeg fint ringe eksen om på kvelden etter barnet har lagt seg, eller mens jeg er på jobb. Sist gang spurte jeg om det var greit om jeg, samboer tok med datteren på en ukes sydentur til sommeren. Og hvis det var greit for min eks, skulle vi bestille innen et par uker. Dagen etter, da jeg kom hjem fra jobb, var datteren min i ekstase fordi hun hadde fått vite av mor at hun skulle til syden i sommer. Dette hadde vært hyggelig å fått fortalt denne nyheten selv, ettersom det var kun "oss" det omhandlet...

Det er mulig hun får best kontakt med barnet, det har jeg ikke tenkt over igrunn, men det er ikke derfor jeg reagerer.

Du fremstår som utrolig smålig!  

• Liker 1
Skrevet

Du fremstår som utrolig smålig!  

Kanskje, mulig jeg overreagerer.

Kan jeg spørre hvor mye kontakt du ville forventet i samme situasjon?

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese tråden en gang til, du har vrangforestillinger 🤪

• Liker 12
Skrevet

Jeg er mamma og i samme situasjon, har 50/50 omsorg. Jeg sender en og annen Snap eller ei og annen melding nå og da til barna når de er hos pappa, dersom noe har hendt.

Jeg er pedagog og jobber med foreldreveiledning. Du kan fint si til eksen din at hun må slutte med dette. Forklar henne det du skriver over her, at du føler du blir overflødig og at du ønsker å dele nyheter selv, slik som ferietur. Forklar henne også at du fint klarer å følge opp om jenta kommer seg til skolen, gjør lekser og slike ting.

Så kan du helt fint si til henne at du/dere oppfatter at hun maser og faktisk, nesten kontrollerer dere når jenta er hos dere.

Lykke til, du høres ut som en super pappa :)

• Liker 23
Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerer. På meg virker det som om mor prøver å være først ute med nyheter og beskjeder. 

Anonymkode: 18542...182

• Liker 8
Skrevet

Hva med å be mor om å gi disse viktige beskjedene til deg? Ellers er det vel greit å snakke på telefon, men begrens telefontiden. Ingen har godt av å holde på med telefonen hele tiden. 

Anonymkode: 219af...21f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...