Gå til innhold

Lekse som koster penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leksen til imorgen er å lage fruktsalat noe vi virkelig ikke har råd til nå. Vi har 650 kr som skal vare til 20.februar ettersom vi kun har sosialhjelp å leve av akkurat nå. Ikke har vi noe annet av frukt en eple heller her. Hadde dere sendt en melding til læreren å forklart sannheten? Eller kommet med en annen unnskyldning?

Anonymkode: e5103...0aa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Bilbao7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leksen til imorgen er å lage fruktsalat noe vi virkelig ikke har råd til nå. Vi har 650 kr som skal vare til 20.februar ettersom vi kun har sosialhjelp å leve av akkurat nå. Ikke har vi noe annet av frukt en eple heller her. Hadde dere sendt en melding til læreren å forklart sannheten? Eller kommet med en annen unnskyldning?

Ja, jeg hadde sagt det som det var.

Ingenting å skamme seg over.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, har dere ikke råd, så har dere ikke råd. Hadde sendt en mail om det til læreren- i utgangspunktet skal jo også skolegangen være gratis. (Det sagt, får mitt skolebarn også til stadighet «lekser» som innebærer en kostnad for oss foreldre. Selv om vi har råd til det, synes jeg det er en uting- og det skal egentlig ikke forekomme).

Anonymkode: 8d601...316

Synes egentlig det var en koselig lekse som han sikkert hadde likt godt,men frukt er dyrt å når du skal ha mye forskjellig så blir det fort dyrt. Kan ikke bruke 100 kr på frukt,så det går utover matbudsjettet resten av måneden.

• Liker 17
Skrevet

Send læreren en mail og si at denne leksen dessverre ikke passer inn i budsjettet denne måneden. Be eventuelt om å få en annen lekse barnet kan gjøre stede. :)

• Liker 41
Skrevet

Kjøper du et eple og en banan til så har du en fruktsalat. Koster ikke mer enn 10 kr. Men skjønner poenget ditt uansett. Har man ikke penger så har man ikke penger. 

Anonymkode: 52b0d...a48

• Liker 34
Skrevet

Mente en appelsin siden du har eple. 

• Liker 2
Gjest Yng Plyng
Skrevet

23969640_1962332154031194_74577303174119

Lag en slik? Det er jo noe barnet kan gjøre av frukt, om ikke annet.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente en appelsin siden du har eple. 

Okey det kan jeg gjøre,en appelsin kan jo ikke være såå dyr.

• Liker 2
Skrevet

Å, sånne leker har vi også😧 Bak muffins, lag kakao, bak pepperkaker..   Synes det er noe ordentlig herk med sånne lekser! Vi gjør jo sånt gjennom måneden selv.. trenger ikke sånne lekser..! 

Anonymkode: 56cfc...09c

• Liker 21
Skrevet

For et bedritent opplegg. Skal man lage fruktsalat hjemme og ta med på skolen neste dag? Skal alle i klassen gjøre det? Hva er poenget. Sånne ting kunne man heller gjøre på skolen, sammen, en mulighet hadde vært å ta med noe frukt hjemmefra, om skolen har så dårlig økonomi. Jeg hadde bare nektet.

Anonymkode: 7a871...f16

• Liker 14
Skrevet

Du kan eventuelt bake eplene i ovnen med kanel og litt sukker på. Ikke akkurat en fruktsalat, men da er du i hvert fall kreativ med utgangspunktet!

Anonymkode: 4bb12...fc5

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde kjøpt et av hvert frukt til salateb og brukte salaten som lunchpakka/middagen. Da trenger du ikke nruke penger på f.eks. middagen den dagen. Kan vel være snakk om 50 kr totalt.

Anonymkode: 78e35...6f1

• Liker 3
Skrevet

Det var en rar lekse. Men jeg hadde sagt i fra til læreren, skriftlig. Her bor vi heldigvis i et område der det er store forskjeller på lønninger hos folk, så jeg er usikker på om vi ville fått en slik lekse her. Men en annen sak er jo at det er den 12. som er vanlig lønningsdag for dem som jobber i kommunal sektor. Synes det er svært korttenkt å ha en slik lekse uka før. Må være mange som ikke har råd til det.

Anonymkode: 61093...2f9

• Liker 3
Skrevet

Om man har utgifter tilpasset inntekten, bør man ha råd til en fruktsalat også uka før lønning. 

Når man lever på sosialstønad, har man ikke råd til annet enn det aller mest nødvendige, og sånn skal det også være.

Men slike lekser er en uting, i og med at det bryter med prinsippet om gratis skolegang. Joda, de aller fleste har råd til dette, og det å få litt kjøkkenøvelse er en fin ting, men jeg synes likevel at det blir feil at lekser skal koste penger.

Anonymkode: b7675...1f1

• Liker 7
Skrevet

Dette hørtes fryktelig merkelig ut syns jeg. Hva er skolens plan for all denne fruktsalaten som skal samles inn? Skal elevene spise det, eller blir alt kastet til slutt? Jeg hadde lett kontakten skolen og sagt at denne leksen blir ikke vi med på pga. økonomi.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, VoodooChild skrev:

Dette hørtes fryktelig merkelig ut syns jeg. Hva er skolens plan for all denne fruktsalaten som skal samles inn? Skal elevene spise det, eller blir alt kastet til slutt? Jeg hadde lett kontakten skolen og sagt at denne leksen blir ikke vi med på pga. økonomi.

Jeg er ikke TS, men her har skal elevene aldri ha med den praktiske leksen på skolen. Det kan være alt fra baking til blåbærplukking til skigåing. Skal ærlig innrømme at vi sjelden gjør de leksene den uken det står på planen. Læreren har aldri etterspurt det og eleven går nå i 5. klasse, så har vært sånn i 4,5 år nå. Vi baker jo pepperkaker i løpet av desember, orker ikke  gjøre det igjen fordi det står på lekseplanen liksom....

Anonymkode: 56cfc...09c

• Liker 10
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva skal fruktsalaten brukes til å skolen? 

Mange barn har for lengst lært seg å lage pannekaker i teorien, uten å få prøve det i praksis. 

Å lyve for læreren er heller ikke noe særlig. Dog skal barn ha frukt itover noen epler... frem til 20. Februar. 

Anonymkode: 23599...475

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men en annen sak er jo at det er den 12. som er vanlig lønningsdag for dem som jobber i kommunal sektor. Synes det er svært korttenkt å ha en slik lekse uka før. Må være mange som ikke har råd til det.

Skal man basere en lekse som er å lage en jævla fruktsalat på når folk får lønn? Tragisk hvis det er mange som har økonomiske problemer og ikke har råd til det. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker datteren min skulle gjøre dette for et par år siden, hun skulle i tillegg ta bilder og skrive fremgangsmåte. Tenkte nok ikke så mye over det akkurat da, men har man 650 kr de neste 13 dagene er 50 kr mye på noe man egentlig ikke trenger. Skriver under på at en banan og en appelsin får holde, så blir det dessert den dagen.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...