Gå til innhold

Foreldre til tenåringsjente? Se her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

La meg først presisere: Jeg er ikke rasist. Jeg er alt annet enn det faktisk.

Men. Datteren min på 16 år har plutselig begynt å flørte med en gutt som er fra Somalia og som etter sigende er muslim. Det vil si, hun vet ikke om han er muslim for som hun sier; "mamma han er helt norsk, jeg har sett at han spiste pølse en gang, ikke bekymre deg".

Jeg har bedt henne tenke seg godt om. For som jeg sier: Mange muslimske gutter lever et dobbeltliv. Det vil si at de blant venner fremstår som norsk, spiser pølser osv, mens hjemme lever de som en muslim med alt det innebærer. Denne gutten har en mamma som etter det jeg vet er dårlig intetrert ( jobber ikke, snakker ikke norsk). Han har flere søsken og faren er død. De kom til Norge da gutten var 3-4 år, så sånn sett er det ingen grunn til at moren skal være såpass dårlig integrert all den tid de har vært her i ca 14 år. I følge datteren min hadde hun spurt om å få komme på besøk til ham, da hadde han ledd og sagt at det var uaktuelt. Han har vært på besøk hos datteren min når hun har vært alene hjemme hos faren sin (vi er skilt).

Det somaliske miljøet her vi bor er ganske stort. Han er et stort talent i håndball og har vært på flere landsdels-samlinger og slikt. Det er i nettop håndballmiljøet de har møttest, og jeg tror hun er veldig fascinert av dette (hun er et stort talent selv). Han har høy status blant ungdommene (og i klubben).

I jobben min treffer jeg kvinner og familier fra ulike samfunnslag og jeg vet dessverre at mange somaliske kvinner lever med igjenntrukne gardiner og har de ikke en mann så er det eldste bror i familien som er "sjef". Videre at frem til han skal gifte seg med en tiltenkt jente fra hjemlandet, så lever guttene med en litt "bruk og kast-mentalitet" overfor norske jenter. Sånn er det jo veldig ofte, det er jo ikke min mening.

Datteren min er en klok og skjønn jente, som kun har hatt èn kjæreste før. Jeg er veldig redd for henne og jeg må rett og slett være ærlig med dere: jeg ønsker ikke at hun skal bli et del av det somaliske miljøet. Kanksje er denne gutten aldeles nydelig og snill og alt det der, men det at han er somalisk og mest sannsynlig praktiserende muslim gjør at han må "bevise litt mer" enn at han bare er en snill gutt liksom.

Jeg har derfor bedt henne bli skikkelig godt kjent med han. Det vil si sjekke ut hvilket kvinnesyn han har, hva han tenker om dagens aktuelle abortlov og viktige samfunnspørsmål ellers. Hun ler av meg og sier det er vanskelig. Jeg ser at de sender mange SnapChatter til hverandre og det jeg ser, er helt ufarlig, det har gjerne noe med håndball å gjøre. Jeg vet som sagt at han har vært på besøk hos henne når hun har vært alene hjemme hos faren sin, og jeg kjenner på hele meg at jeg liker det ikke. Datteren min sier han er som alle andre hun kjenner, og at han selv sier han føler seg norsk.

Mitt spørsmål er; kan en somalisk (muslimsk) gutt noen gang bli noe annet enn somalisk muslimsk så lenge han bor med sin mor og øvrige søsken, onkler osv.?

Jeg gjentar: Jeg er ikke rasist, så til dere som eventuelt har tenkt å svare noe i den leia kan bare la det ligge. Jeg ønsker at de av dere som kan relatere dere til samme situasjon og som har en datter hvis er i ferd med å bli forelsket i en somalisk muslim, kan gi meg råd om hva jeg bør snakke med henne om. Hva kan hun spørre ham om uten å krenke han? Hun sier selv at hun er redd han skal bli såret dersom hun begynner å spørre ham om ting (for å bli bedre kjent med holdninger og slikt), for så å ende kontakten dersom svarene ikke blir "godkjent" liksom. Hun har mye empati for å si det sånn og liker ham åpenbart selv om jeg føler meg sikker på at det først og fremst handler om status og at han er så god i håndball)

Jeg håper på hjelp, og mange svar.

Jeg håper ikke dette blir en tråd om hvorvidt trådstarter er fientlig og umoralsk m.m. Jeg stemmer rødt ved Stortingsvalget for å si det sånn, og jeg har flere venner med utenlandsk bakgrunn.

Anonymkode: 353d2...748

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest tranedatter
Skrevet

Hva med å bli kjent med han? 

:vetikke:

Skrevet

Hun sier det ikke blir aktuelt å ta ham med hjem enda. Både fordi han ikke vil det selv, og at hun ønsker å vente....

Gjest tranedatter
Skrevet

Da får du være en støttende og nærværende forelder. Som er der for din datter når hun behøver deg, i tykt og tynt. Bygg en nær relasjon, der hun kan komme til deg om hun behøver voksenstøtte. Som kan komme til deg og få støtte og ikke kjeft om hun nå skulle ta noen dårlige valg - det er en del av å vokse opp. 

Uansett om det er Ronny KanskjeKriminell eller Muhammed Muslim hun dater. 

Skrevet

Hei TS,

Jeg er selv muslim og kommer opprinnelig fra ett land i Europa. Altså ikke Somalia.. J

Jeg vet godt hva du mener. Du er ikke rasist, du er en mor som er bekymret for ditt barn. Og med all grunn og rett til det!

Som jeg sa, jeg er selv muslim og jeg hadde aldri godkjent at mine barn ble sammen med noen fra Somalia.

Datteren din er fortsatt ung. Hun er ikke voksen nok til å skjønne at livet handler mer om handball og pølser…

Det er STORE kulturforskjeller mellom Norge og Somalia. Ikke minst religiøse forskjeller. Det er kanskje stygt å si, men jeg liker å kalle en spade for en spade. Somaliere er de som er dårligst integrert i Norge. Den eldre generasjonen som har bodd her i Norge kan svært dårlig norsk. Spesielt kvinnene. Man skulle tro de kom til Norge i går, og ikke for 20 år siden.  Pr dags dato har jeg enda ikke sett en somalisk kvinne i arbeid, selv om jeg bor i en stor by. Men NAV-systemet kan dem inn og ut.

Jeg vet dette fordi jeg har selv hatt venner fra Somalia, kjenner litt til deres kultur og verdier. Jeg kan med en gang si at din datter aldri vil bli godtatt/godkjent hjemme hos han. Det er det 99,99% sikkerhet for. Moren hans ville ikke akseptert dette. Selvsagt flirer guten av dette når datteren din spurte. Han vet jo hva utfallet vil bli. Jeg tror denne gutten er klar over at forholdet deres er bare midlertidig, og vil aldri vare. Håper jenta di også vil innse dette.

Det hele er i grunnen ganske trist, og jeg håper dette vil endre seg med den nyere generasjonen.  Men jeg ser at svært mye henger igjen fortsatt, og det vil nok gå en del år til eller 1-2 generasjoner til før dette endrer seg ordentlig.  

Man kan si hva man vil, men livet handler mer enn kjærligheten og det å være nyforelsket.. Men dette er jo litt vanskelig å skjønne for ungdommen J

Hei TS,

Jeg er selv muslim, men kommer fra ett land i Europa. Jeg er heller ikke rasist,

Anonymkode: d8cd1...844

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder også med tranedatter - skap et enda nærmere forhold til datteren din, så vet hun at hun kan komme til deg uansett. Still de små spørsmålene, utenfor de store temaene som å møtes eller langvarige forhold. Fortell litt om din første kjærlighet eller kjæreste, eller hvordan du og dine lagkamerater i den alderen tittet på guttelaget når de spilte. Noen ganger hjelper det å vite at "kua har vært kalv" for ungdommen :)

Skrevet
9 minutter siden, Oslogs skrev:

Jeg holder også med tranedatter - skap et enda nærmere forhold til datteren din, så vet hun at hun kan komme til deg uansett. Still de små spørsmålene, utenfor de store temaene som å møtes eller langvarige forhold. Fortell litt om din første kjærlighet eller kjæreste, eller hvordan du og dine lagkamerater i den alderen tittet på guttelaget når de spilte. Noen ganger hjelper det å vite at "kua har vært kalv" for ungdommen :)

Takk for svar :) Men, jeg har et veldig godt forhold til henne, vi snakker om det meste. Også sex og slike ting. Problemet mitt er at jeg tror hun mener jeg er rasistisk fordi jeg uttaler meg om noen jeg ikke har møtt (som jeg forsåvidt kan forstå).

Jeg kunne derfor trengt flere argumenter og kanskje litt forståelse hos andre, slik at jeg eventuelt kunne vist henne denne tråden (selv om det er litt "flaut"). Jeg får se om det kommer flere svar, dette er vanskelig for meg :(

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS,

Jeg er selv muslim og kommer opprinnelig fra ett land i Europa. Altså ikke Somalia.. J

Jeg vet godt hva du mener. Du er ikke rasist, du er en mor som er bekymret for ditt barn. Og med all grunn og rett til det!

Som jeg sa, jeg er selv muslim og jeg hadde aldri godkjent at mine barn ble sammen med noen fra Somalia.

Datteren din er fortsatt ung. Hun er ikke voksen nok til å skjønne at livet handler mer om handball og pølser…

Tusen takk for at du deler dine tanker :) 

Skrevet
5 hours ago, Kompis42 said:

Hun sier det ikke blir aktuelt å ta ham med hjem enda. Både fordi han ikke vil det selv, og at hun ønsker å vente....

Hvorfor vil hun vente?

Anonymkode: 27944...999

Skrevet

Det virker såpass uskyldig enda at jeg ikke hadde stresset så mye. Om det blir seriøst vil jo du kunne bli kjent med han selv, og så får du se det med egne øyne. Hadde latt det ligge litt, hun har jo rett i det du sier om at du ikke kjenner han. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Men, jeg har et veldig godt forhold til henne, vi snakker om det meste. Også sex og slike ting. Problemet mitt er at jeg tror hun mener jeg er rasistisk fordi jeg uttaler meg om noen jeg ikke har møtt (som jeg forsåvidt kan forstå).

Jeg kunne derfor trengt flere argumenter og kanskje litt forståelse hos andre, slik at jeg eventuelt kunne vist henne denne tråden (selv om det er litt "flaut"). Jeg får se om det kommer flere svar, dette er vanskelig for meg :(

Still henne de små spørsmålene om han, som du ville stilt om han var en "vanlig" kjæreste? Om han liker feks hester (om hun gjør det), hunder (om dere har det), om hvilken sykkel han har, og slike små ting som ikke handler om rasismen? Og alltid "Så hyggelig, du kan hilse om du vil" om hun sier han har sendt sms :) 

Anonymkode: c397b...66e

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil si, hun vet ikke om han er muslim for som hun sier; "mamma han er helt norsk, jeg har sett at han spiste pølse en gang, ikke bekymre deg".

Hun virker litt naiv enda til å være i så farlig farvann...😳

• Liker 2
Skrevet

Både barna mine og jeg er fargeblind når det kommer til mennesker, og det er jeg glad for. Men her hos deg handler det jo langt ifra om farge, men om kultur! Kanskje dere kunne satt dere ned å lest litt «skrekkhistorier» på nett, slik at hun skjønner hva bekymringen din er. 

Har du fortalt henne at du er nervøs og hvorfor? 

Skrevet

Søsteren min var sammen med en pakistansk muslimsk fyr for noen år siden. De var begge i midten av 20-åra, så en del eldre enn datteren til TS og gutten det er snakk om. Mamma var veeeldig skeptisk og fikk samme type forsikringer som TS' datter gir TS; at han var helt norsk og brød seg ikke om religion osv. Ting gikk veldig greit tidlig i forholdet, men da det ble litt mer seriøst dukket fler og flere kulturforskjeller opp. Han var ikke så norsk som hun trodde for å si det sånn. 

Anonymkode: 8ca77...94d

• Liker 5
Skrevet

Vel, gratulerer med å ha oppdratt en fin tenåring 🙂 hun virker å være en klok jente når hun ikke vil drive "forhør" av ham. 

Når det er sagt, så må du prøve å puste med magen her. Dette er sannsynligvis ikke noe som kommer til å vare. Dette er en ungdomsforelskelse som vil gi henne erfaringer, og kanskje hjertesorg etterhvert, men det er dessvere sånn en må igjennom. Han kan være en flott og integrert gutt, men det vil nok ikke bli aktuelt at hans familie vil godta en norsk livsledsager. Vi er skeptiske, og de er enda mer skeptiske. Likevel må ungdommer få være mer åpne, mer moderne og vise mer aksept. Det er jo de som eventuellt skal endre på motviljen vi har til hverandre på noen måter.

At han ikke vil ta henne med hjem, er mest sannsynlig fordi hun er norsk, men det kan også være fordi de bor mange på liten plass osv. Du virker å være en god og klok mor også, så snakk fortsatt med datteren din, men gi henne litt pusterom også 🙂

Anonymkode: e9d0e...c24

• Liker 4
Skrevet

Hun er 16. Oddsen for at de ender opp sammen resten av livet er svært liten, helt uavhengig om han er muslim eller ikke.

Kjærlighet er tøft på den alderen uansett, hun kommer til å oppleve kjærlighetssorg uansett om det er denne gutten, eller en etnisk norsk gutt.

Å diskutere kvinnesyn, abort etc. med en 16-årig gutt..jeg ser ikke for meg at det har noe for seg i den alderen. De er fremdeles barn.

• Liker 5
Skrevet

Samme tips som til alle andre tenåringsforeldre:

1. Bli kjent med ditt barns kjæreste. Inviter ham på middag, brettspill, filmkveld, sopptur og andre hyggelige familieaktiviteter. Snakk med ham, og bli kjent med ham på normalt vis. 

2. Kjøp inn kondomer til ditt barn. Snakk med barnet, gjerne begge to, om sex, grenser, prevensjon, følelser osv. 

3. Alltid være tilgjengelig, og interessert i å snakke med tenåringene. Aldri være fordømmende. Vær åpen, lyttende og forståelsesfull.

Anonymkode: 537fe...a05

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...