AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #1 Skrevet 7. februar 2019 Jeg har satt Orgalutran i magen, og sykepleieren sa jeg «ikke skulle lese bruksanvisningen, bare sette den i magen». Det gjorde jeg, og får vanligvis blåmerker. Idag når jeg satte den piplet det ut blod etterpå, og da får jeg selvsagt litt smått panikk siden det i bruksanvisningen står at man ikke skal sette sprøyten om det kommer litt blod opp i kanylen, fordi det tyder på at man har truffet en blodåre (dette gikk el på å sette i låret også). Nå har jeg rimelig greit spekk på magen, men aner jo ikke om jeg traff midt i en blodåre eller om jeg bare irriterte noe inni der 😕 Blør ingenting nå, bare når jeg tok den ut. Dere med litt erfaring: er det vanlig ved innsetting, eller må jeg være på vakt for lungeemboli nå? Anonymkode: 41d53...105
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 Du har nok truffet en åre ja, men det skal gå helt fint for det. Legg deg ned og slapp av så går det bra❤️ Anonymkode: 3d174...e9d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok truffet en åre ja, men det skal gå helt fint for det. Legg deg ned og slapp av så går det bra❤️ Anonymkode: 3d174...e9d Som i at man burde ligge, eller at det er greit å slappe av for småpanikk? Jeg er rolig altså, var bare mer sånn om det var vanlig å treffe årer uten at det har noe å si. Anonymkode: 41d53...105
Fiiol Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 Jeg fikk noen ganger en liten bloddråpe etter jeg tok ut sprøyten/pennen med bemfola, folikkelstimulerende hormon. Det var når jeg slapp grepet som jeg hadde på huden jeg knep sammen, for tidlig. Fikk aldri av orgalutran, tror det var fordi jeg satte den mer på skrå. Det har uansett gått helt fint her, selv om det noen ganger kom litt blod etter stikket til bemfolaen! Er du usikker angående orgalutran, ta en telefon til klinikken/sykehuset og spør. Ev. spør på apoteket. Jeg tror det går helt fint! Fikk forresten også noen hissige blåmerker etter orgalutran noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #5 Skrevet 7. februar 2019 Det piplet ut blod etterpå. Men hvor? På huden? Opp i kanylen? Anonymkode: fdc29...76d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere med litt erfaring: er det vanlig ved innsetting, eller må jeg være på vakt for lungeemboli nå? Anonymkode: 41d53...105 Hehe nei, det skal veldig mye mer luft til for at det skal være farlig. Noe luftbobler i en sprøyte er ikke farlig i hele tatt. Anonymkode: fdc29...76d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det piplet ut blod etterpå. Men hvor? På huden? Opp i kanylen? Anonymkode: fdc29...76d Jeg dro ikke sprøyten bittelitt ut igjen etter innsett for å sjekke, så jeg ville vel ikke sett noe bod i kanylen uansett (?). Det piplet blod ut av huden når jeg dro kanylen ut. Takk for svar fra dere andre og her, jeg HATER den sprøyta der Prøvde å sette den skrått etetr anbefaling fra sykepleier fordi den er vond, men det gjorde igrunnen bare mer vondt og gav blod etterpå. Anonymkode: 41d53...105
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 Når det står at hvis det kommer blod inn i kanylen så må du avbryte, så betyr at du da er inni en blodåre og du vil sette medikamentet intravenøst og ikke subkutant (i huden). Dette er det veldig liten sjans for å gjøre, så du trenger ikke bekymre deg. Du skal ikke trekke kanylen ut for å sjekke etter blod, da har du misforstått. At det kommer blod utpå huden etterpå er fordi du har truffet en blodåre på vei ut eller inn med kanylen, helt ufarlig det også. Anonymkode: fdc29...76d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 Jeg har ikke erfaring med Orgalutran, men med en annen sprøyte. Så jeg vet ikke hvordan spissen på den sprøyten du har er. Men den spissen jeg brukte hadde en beskjært åpning på den ene siden. Dersom denne åpningen vendte ned fra stikket gjorde det ikke vondt, dersom åpningen vendte opp mot der jeg stakk var det veldig vondt. Litt vanskelig å forklare, håper du skjønner. Kanskje verdt å prøve ut dersom spissen på sprøyten har samme utseende som min. Anonymkode: fdc29...76d
Fiiol Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke erfaring med Orgalutran, men med en annen sprøyte. Så jeg vet ikke hvordan spissen på den sprøyten du har er. Men den spissen jeg brukte hadde en beskjært åpning på den ene siden. Dersom denne åpningen vendte ned fra stikket gjorde det ikke vondt, dersom åpningen vendte opp mot der jeg stakk var det veldig vondt. Litt vanskelig å forklare, håper du skjønner. Kanskje verdt å prøve ut dersom spissen på sprøyten har samme utseende som min. Anonymkode: fdc29...76d Akkurat denne erfaringen gjorde jeg meg også, med orgalutran. Spissen er skrå her også. Den ene gangen den spisse siden ikke vendte ned mot huden, var den et helsikken å presse presse inn. Fikk den inn til slutt, og lærte på den «harde» måten. TS, jeg hatet også orgalutran, synes den var seig å stikke inn, og den svei etterpå. Vendte meg til den etter ca. 5 stikk, så synes det gikk bedre etterhvert. Jeg sprøytet ikke inn luftboblen, synes det var så ekkelt. Luften ligger jo øverst når spissen holdes nedover mot huden, så jeg stoppet innsprøytningen når væsken var sprøytet inn. Fikk beskjed om at det gikk fint å stoppe ved luftboblen.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 Jeg fikk også av og til bloddråper etter folikkelstim sprøyte, helt ufarlig. Men da ble det ofte blåmerke etterpå Anonymkode: 1fefb...2f7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 Kommet blod flere ganger når jeg har satt. På for eksempel gonal f er det vanskelig å se om det kommer noe før man er ferdig. Ikke noe farlig! Anonymkode: 06261...182
Christina82 Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Med vennlig hilsen Ninab82, mod
Anbefalte innlegg