Pysa Skrevet 7. februar 2019 #21 Skrevet 7. februar 2019 Nesemidd? Vet ikke om katter får det, men da hunden min hadde det, artet det seg omtrent slik.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #22 Skrevet 7. februar 2019 1 minutt siden, Pysa skrev: Nesemidd? Vet ikke om katter får det, men da hunden min hadde det, artet det seg omtrent slik. Kunne du se noe i nesen da ? Nesen hans ser helt fin ut, ingen gugg inne der eller noe, virker som om det snørret kommer fra langt oppi der... for jeg kan aldri se noe inni selve nesegangen. Anonymkode: 57b66...613
Pysa Skrevet 7. februar 2019 #23 Skrevet 7. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kunne du se noe i nesen da ? Nesen hans ser helt fin ut, ingen gugg inne der eller noe, virker som om det snørret kommer fra langt oppi der... for jeg kan aldri se noe inni selve nesegangen. Anonymkode: 57b66...613 Bisken min ble kanskje ikke unormalt snørrete, men han nøs, pustet og snøt seg i ett sett. Jeg så engang en bitteliten hvit prikk som tydeligvis flyttet seg rundt av egen vilje. Nevnte det en gang for en dyrlege på veterinærhøyskolen som sa at jeg hadde fått en kasse vin om de hadde fått eksemplaret, for det er ikke noe vanlig syn. 😉
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #24 Skrevet 7. februar 2019 2 minutter siden, Pysa skrev: Bisken min ble kanskje ikke unormalt snørrete, men han nøs, pustet og snøt seg i ett sett. Jeg så engang en bitteliten hvit prikk som tydeligvis flyttet seg rundt av egen vilje. Nevnte det en gang for en dyrlege på veterinærhøyskolen som sa at jeg hadde fått en kasse vin om de hadde fått eksemplaret, for det er ikke noe vanlig syn. 😉 Hm! Ja jeg kan jo nevne det for dem Anonymkode: 57b66...613
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #25 Skrevet 7. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veterinæren undersøkte alle slimhinner, altså øynene og inni munnen. Det var ikke tegn til å infeksjon. Det renner aldri veske fra nesen hans, det kommer bare når han nyser. Men han hoster eller harker ikke heller. Øynene hans er fine, renner ikke. Hun lyttet også på hjertet ( og lunger?) Skjekket vel inni ørene også... alt ser ut til å være bra. Han har normal mjaue lyd. Anonymkode: 57b66...613 Det er jo væske som kommer ut, bare at det har størknet litt først, slik jeg forstår. Irriterte slimhinner i nesen kan føre til snørr, og da kan det være at det er noe oppi der, f.eks at han puster inn små partikler hver gang han ligger på en spesiell plass (støv og rusk) eller spiser mat. Det kan være så enkelt som at det sitter fast hår der. Jeg skjønner at det er vanskelig å se opp i nesen på en katt, men det virker jo som om nesen er det eneste veterinæren ikke har sjekket? Man nyser jo som regel fordi noe må ut. Siden det kommer masse ut så er det jo tydelig at nysingen er nyttig. Spørsmålet er hvorfor denne væsken oppstår, er det bare dette som må ut eller er det noe mer. Jeg hadde dratt til en annen veterinær for en second opinion. Jeg måtte det selv nylig fordi jeg ikke kunne slå meg til ro med at "sånn er det bare". Og det viste seg faktisk at det ikke "bare var sånn". Anonymkode: d2f31...fca
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #26 Skrevet 7. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo væske som kommer ut, bare at det har størknet litt først, slik jeg forstår. Irriterte slimhinner i nesen kan føre til snørr, og da kan det være at det er noe oppi der, f.eks at han puster inn små partikler hver gang han ligger på en spesiell plass (støv og rusk) eller spiser mat. Det kan være så enkelt som at det sitter fast hår der. Jeg skjønner at det er vanskelig å se opp i nesen på en katt, men det virker jo som om nesen er det eneste veterinæren ikke har sjekket? Man nyser jo som regel fordi noe må ut. Siden det kommer masse ut så er det jo tydelig at nysingen er nyttig. Spørsmålet er hvorfor denne væsken oppstår, er det bare dette som må ut eller er det noe mer. Jeg hadde dratt til en annen veterinær for en second opinion. Jeg måtte det selv nylig fordi jeg ikke kunne slå meg til ro med at "sånn er det bare". Og det viste seg faktisk at det ikke "bare var sånn". Anonymkode: d2f31...fca Ja, jeg kan prøve en annen veterinær Anonymkode: 57b66...613
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #27 Skrevet 7. februar 2019 Prøv en annen Vetrinær og få en skikkelig allergitest. Den kan være allergisk mot husstøv, andre dyr, mennesker, parfyme osv osv. Anonymkode: 8989e...a6e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #28 Skrevet 7. februar 2019 En venninne som bodde i Italia fant en hjemløs kattunge som nøs akkurat slik som katten til ts. Veterinæren sa det var en sykdom, husker ikke hvilken, men den var dødelig. Katten ble bare ca ett år. Dette er femten år siden, så det kan godt hende det finnes medisiner for det nå. Så bytt veterinær! Anonymkode: cc2c0...87b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #29 Skrevet 7. februar 2019 Jeg synes det er rart om ikke veterinæren har tatt prøve av det grønne snørret for å identifisere bakteriene i det. Gul eller grønn guffe tyder på en bakterie. Anonymkode: 4fae8...959
Forever22 Skrevet 7. februar 2019 #31 Skrevet 7. februar 2019 Hmm... så rart 🙈 vi har en hellig birma som nyser hele tiden. det kommer ikke snørr men han nyser mye 🤷🏼♀️ Vi allergitesta han for noen år siden og da var det ingen utslag. Men siden vår katt er høyt og lavt hele tiden så tror vi at det kommer litt støv i nesen som igjen gjør at han nyser. Han er hvertfall en livsnyter på 13 år 😂👏🏼
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #32 Skrevet 7. februar 2019 6 timer siden, Tvist skrev: Hvor ofte nyser katten? Har ikke tatt tiden på det akkurat og er ikke med katten hele tiden, men som sagt, flere ganger daglig. Anonymkode: 57b66...613
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #33 Skrevet 7. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er rart om ikke veterinæren har tatt prøve av det grønne snørret for å identifisere bakteriene i det. Gul eller grønn guffe tyder på en bakterie. Anonymkode: 4fae8...959 Det et jo veldig vanskelig å få tak i det grønne snørret liksom. Det sitter ikke rett innenfor nesen, det må være noe i bihuler eller noe sånt. Og nå vi var hos dyrlegen så nøs han ikke selvfølgelig. Det kan gå timer imellom hver gang.. Anonymkode: 57b66...613
Million Skrevet 7. februar 2019 #34 Skrevet 7. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Veterinæren sa forøvrig at jeg ikke trengte å være bekymret hvis ikke almentilstanden hans var dårlig, og at jeg fikk se an bare... men jeg blir jo bekymret når det kommer grønt snørr ut når han nyser uansett hvor god allmenntilstand han har. Hva gjør man om en katt er allergisk imot noe man ikke kan "fjerne"? Kan de få allergitabletter? Anonymkode: 57b66...613 Er katten ute eller er det en innekatt? Jeg har en venninne som har en hund. Denne hunden snuser jo naturligvis en del på bakken og sånn, akkurat som katter sikkert gjør ute. Så begynte hunden å snørre. Den nøys, og det kom grønt verk eller snørr ut av nesa på han. Veterinæren kunne ikke finne noen infeksjon, og da var det heller ingen medisin å gi. Måneder gikk, hunden fortsatte. Så en dag sitter datteren til min venninne med hunden på fanget og hunden nyser. Da ser datteren såvidt tuppen på noe tynt som stikker ut av et nesebor inni snørret. Hun pirker i det, tar tak og drar det ut....et helt gress-strå! Hunden hadde innhalert et gresstrå, og det lå der og skapte lokal infeksjon og produksjon av verk rundt der det lå. Gresset var ute, og hunden ble frisk på et par dager. Kan du få dyrlegen til å ta en titt i kattens nese under bedøvelse, med et sånt spesialinstrument med lys som forstørrer?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #35 Skrevet 7. februar 2019 3 minutter siden, Million skrev: Er katten ute eller er det en innekatt? Jeg har en venninne som har en hund. Denne hunden snuser jo naturligvis en del på bakken og sånn, akkurat som katter sikkert gjør ute. Så begynte hunden å snørre. Den nøys, og det kom grønt verk eller snørr ut av nesa på han. Veterinæren kunne ikke finne noen infeksjon, og da var det heller ingen medisin å gi. Måneder gikk, hunden fortsatte. Så en dag sitter datteren til min venninne med hunden på fanget og hunden nyser. Da ser datteren såvidt tuppen på noe tynt som stikker ut av et nesebor inni snørret. Hun pirker i det, tar tak og drar det ut....et helt gress-strå! Hunden hadde innhalert et gresstrå, og det lå der og skapte lokal infeksjon og produksjon av verk rundt der det lå. Gresset var ute, og hunden ble frisk på et par dager. Kan du få dyrlegen til å ta en titt i kattens nese under bedøvelse, med et sånt spesialinstrument med lys som forstørrer? Som skrevet så er han bare 8 mnd så han har ikke vært ute enda.. Men de kan jo finne ting inne også. Jeg vet ikke helt om det går an å kikke inni de små neseborene der med noe instrument... 🤔 det er liksom miniatyr nesebor på katter 🤪 men kanskje de kan skylle ? Anonymkode: 57b66...613
Million Skrevet 7. februar 2019 #36 Skrevet 7. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som skrevet så er han bare 8 mnd så han har ikke vært ute enda.. Men de kan jo finne ting inne også. Jeg vet ikke helt om det går an å kikke inni de små neseborene der med noe instrument... 🤔 det er liksom miniatyr nesebor på katter 🤪 men kanskje de kan skylle ? Anonymkode: 57b66...613 Ja, de kan sikkert skylle med sterilt saltvann eller noe. Kanskje han har noe annet småtteri inne i neseborene eller nesegangen. Har dyrlegen tatt blodprøve og sjekket etter infeksjon i kroppen? 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #37 Skrevet 7. februar 2019 3 timer siden, Million skrev: Ja, de kan sikkert skylle med sterilt saltvann eller noe. Kanskje han har noe annet småtteri inne i neseborene eller nesegangen. Har dyrlegen tatt blodprøve og sjekket etter infeksjon i kroppen? Ikke tatt blodprøve, de sa bare at jeg skulle se an og ta blodprøve hvis almentilstanden ble dårlig. Men nå har han jo vært sånn i ihvertfall 4 mnd (så lenge jeg har hatt han) og almentilstanden er ikke dårlig. Men mulig jeg burde be om en blodprøve uavhengig om almentilstanden er bra eller dårlig. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være en infeksjon i kroppen, han er jo ellers helt frisk, bortsett fra nysingen, han snørrer ikke ellers og puster normalt og er kjempe aktiv og kosete. Anonymkode: 57b66...613
Christina82 Skrevet 8. februar 2019 #38 Skrevet 8. februar 2019 Innlegg med reklame er fjernet. Ninab82, mod
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #39 Skrevet 9. februar 2019 Jeg legger ved et bilde til av tannkjøttet til katten min, dyrlegen skjekket det jo å så ikke noe galt, men jeg syntes det ser veldig rødt ut... vet ikke om han hadde sånn da vi var hos vetrinæren, men han har det ihvertfall nå.. er det sånn det kan være fordi det ikke er lenge siden voksen tennene brøt igjennom siden han bare er 8 mnd ? Eller er det tannkjøtt betennelse? Er kun på de bakerste jekslene... han spiser kun tørrfor og drikker bare vann. Mener det er noen som nevnte noe med det her, uten at jeg har orket å bla tilbake.. Anonymkode: 57b66...613
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #40 Skrevet 9. februar 2019 På 7.2.2019 den 17.01, AnonymBruker skrev: Det et jo veldig vanskelig å få tak i det grønne snørret liksom. Det sitter ikke rett innenfor nesen, det må være noe i bihuler eller noe sånt. Og nå vi var hos dyrlegen så nøs han ikke selvfølgelig. Det kan gå timer imellom hver gang.. Anonymkode: 57b66...613 Da tenker jeg at en smart veterinær ville gitt deg et prøveglass og en sånn lang q-tip pinne, og fortalt deg hvordan du får lagt en klump av den grønne neseguffen i prøveglasset. Ja, jeg vet, noen veterinærer er mer praktisk anlagt og innovative enn andre rundt prøver Har en katt selv som nøys gult. Var rask til veterinæren, Der nøys han (katten), og da jeg sa det så var veterinæren rask som et lyn med å fiske til seg en god gul klump. Den dyrket han på, og etter noen dager med bredspektret antibiotika som ikke hjalp, så var resultatet klart og da fikk vi resept på en spesiell medisin som jeg fløy byen rundt etter før jeg fikk tak i. Da tok det ikke mange dagene før katten kviknet til igjen Anonymkode: 0ea88...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå