Gå til innhold

Katt som snørrer på alt og nyser.... (bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en katt på 8 mnd. Jeg fikk han når han var 4 mnd fra DB. Helt siden jeg fikk han så har han nøset flere ganger om dagen, kraftige nys og det kommer grønt snørr. Så sofaen min og gardiner og alt har fult av kattesnørr flekker! 

Jeg har vært hos vetrinæren og de kunne ikke finne noe galt med han... 

Han virker helt frisk og rask, er super leken og er høyt og lavt. En veldig glad katt som ellers virker i topp form! Veier nesten 5 kilo alt og spiser og drikker normalt. Han har heller aldri tegn til snørr i nesa og heller ikke tett nese. Men når han nyser så kommer det grønt gørr (han elsker å gå opp til ansiktet mitt før han nyser 🙈) .. Jeg har hatt katter hele livet og aldri opplevd noe sånt før. 

Hva kan dette være ? 😫 legger ved bilde av rullegardinen min med katte snørr. 

20190205_092146.jpg

Anonymkode: 57b66...613

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om. Anbefaler deg å spørre på katteprat forumet, der har du folk som har hatt katt og har jobbet med katter i flere tiår. De har kanskje møtt på dette før og kan hjelpe deg

Anonymkode: d09c4...f03

Skrevet

8 måneder gammel og den veier 5kg??? Må si du har en ekstraordinær katt

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om. Anbefaler deg å spørre på katteprat forumet, der har du folk som har hatt katt og har jobbet med katter i flere tiår. De har kanskje møtt på dette før og kan hjelpe deg

Anonymkode: d09c4...f03

Katteprat forumet? Hvor finner jeg det ? :)

Skrevet
Akkurat nå, Gent82 skrev:

8 måneder gammel og den veier 5kg??? Må si du har en ekstraordinær katt

Ja, nesten 5 kilo, veide han sist for godt over en mnd siden og da veide han 4,4, så regner med at det er nesten 5 kilo nå. Ja han har en kraftig benbygning, fin katt:) ikke feit heller! Men han har siden fødsel veid mer enn gjennomsnittet for vanlige huskatter. 

• Liker 1
Skrevet

Allergi? 🤔 har han blitt allergi testet? Er det en fellernevner for når han nyser? Etter å ha vært i kontakt med noe? 

Skrevet
Akkurat nå, Ariana807 skrev:

Allergi? 🤔 har han blitt allergi testet? Er det en fellernevner for når han nyser? Etter å ha vært i kontakt med noe? 

Han har ikke blitt allergitestet, men han et bare inne, skal ikke slippe han ut før han er 1 år ihvertfall, og hjemme hos meg er det lite som kan fremskynde allergi, har ingen planter eller noe sånt. Eneste tenkelige kan være den parfymerte kattesanden jeg bruker (everclean).. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nesten 5 kilo, veide han sist for godt over en mnd siden og da veide han 4,4, så regner med at det er nesten 5 kilo nå. Ja han har en kraftig benbygning, fin katt:) ikke feit heller! Men han har siden fødsel veid mer enn gjennomsnittet for vanlige huskatter. 

Jøss.veldig Spesielt. Ta vare på den fyren 👍

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Gent82 skrev:

Jøss.veldig Spesielt. Ta vare på den fyren 👍

Å ja! Han blir tatt godt vare på ❤ er ikke bare vekta som er spesielt med den rakkern 😻

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke blitt allergitestet, men han et bare inne, skal ikke slippe han ut før han er 1 år ihvertfall, og hjemme hos meg er det lite som kan fremskynde allergi, har ingen planter eller noe sånt. Eneste tenkelige kan være den parfymerte kattesanden jeg bruker (everclean).. 

Katter kan akkurat som oss være allergiske mot nermest alt. F.eks kan katter være allergiske mot mennesker. 

Det er ikke snakk om nysing i dette tilfelle, men her er en katt som har en uendelig lang liste med allergier:

Men såklart om ikke vetrinær mistenker allergi, så er det ikke godt å si :vetikke: 

Endret av Ariana807
Skrevet
1 minutt siden, Ariana807 skrev:

Katter kan akkurat som oss være allergiske mot nermest alt. F.eks kan katter være allergiske mot mennesker. 

Det er ikke snakk om nysing i dette tilfelle, men her er en katt som har en uendelig lang liste med allergier:

Jeg har jo en katt til, en langhåret katt. Han her er korthåret. Kan han faktisk være allergisk imot den andre katten min da ? 🙀 eller støv kanskje? Jeg kunne jo prøvd å bytte ut kattesanden først å se. Men han nyser aldri når han er oppi kassa. Det skjer bare helt random, egentlig mest når han er i nærheten av meg 😅 kanskje det kan være vaskemiddelet jeg bruker til klærne mine ? 

Skrevet

Veterinæren sa forøvrig at jeg ikke trengte å være bekymret hvis ikke almentilstanden hans var dårlig, og at jeg fikk se an bare... men jeg blir jo bekymret når det kommer grønt snørr ut når han nyser uansett hvor god allmenntilstand han har. 

Hva gjør man om en katt er allergisk imot noe man ikke kan "fjerne"? Kan de få allergitabletter? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo en katt til, en langhåret katt. Han her er korthåret. Kan han faktisk være allergisk imot den andre katten min da ? 🙀 eller støv kanskje? Jeg kunne jo prøvd å bytte ut kattesanden først å se. Men han nyser aldri når han er oppi kassa. Det skjer bare helt random, egentlig mest når han er i nærheten av meg 😅 kanskje det kan være vaskemiddelet jeg bruker til klærne mine ? 

Det beste vil nok være å spørre vetrinær om de mistenker allergi. Om de ikke tror det kan være en grunn til nysingen er det ingen grunn å gruble lengre på det :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veterinæren sa forøvrig at jeg ikke trengte å være bekymret hvis ikke almentilstanden hans var dårlig, og at jeg fikk se an bare... men jeg blir jo bekymret når det kommer grønt snørr ut når han nyser uansett hvor god allmenntilstand han har. 

Hva gjør man om en katt er allergisk imot noe man ikke kan "fjerne"? Kan de få allergitabletter? 

Vet katten Jet får en månetlig sprøyte mot allergiene...

Det beste vil være å høre med vetrinær. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ariana807 skrev:

Det beste vil nok være å spørre vetrinær om de mistenker allergi. Om de ikke tror det kan være en grunn til nysingen er det ingen grunn å gruble lengre på det :) 

Men hvis ikke de finner årsak, skal han bare fortsette å gå å nyse da :( litt flaut også hvis besøk jeg har tror at jeg kliner buser over alt 😂😂😂 er jo bare å forklare så klart, men haha! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis ikke de finner årsak, skal han bare fortsette å gå å nyse da :( litt flaut også hvis besøk jeg har tror at jeg kliner buser over alt 😂😂😂 er jo bare å forklare så klart, men haha! 

Om de ikke finner noe, og katten ellers er i fin form, så er jo det det aller viktigste 😸

Skrevet
Akkurat nå, Ariana807 skrev:

Om de ikke finner noe, og katten ellers er i fin form, så er jo det det aller viktigste 😸

Ja så klart, men katter viser jo sjelden tegn til sykdom eller smerter eller ting som plager dem før det er veldig ille... så er jo kjipt om han egentlig har plager også finner man ikke noe og tror han har det helt fint.. virker jo som han har det som plommen i egget, stor livsnyter, men man vet jo aldri 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja så klart, men katter viser jo sjelden tegn til sykdom eller smerter eller ting som plager dem før det er veldig ille... så er jo kjipt om han egentlig har plager også finner man ikke noe og tror han har det helt fint.. virker jo som han har det som plommen i egget, stor livsnyter, men man vet jo aldri 

Du kan ikke gjøre mye annet enn å presse litt på hos veterinæren, se om det finnes et svar. 

Ketter er flinke til å ikke vise smerte. Men om katten leker, spiser, koser, drikker, ja om katten er en katt, så kan man faktisk ikke gjøre så mye mer. Det blir det samme som hos mennesker, det er ikke lett å gjøre noe før man vet hva man kan gjøre. 

Skrevet

Den kan være allergisk, den kan reagere på fysisk støv som ligger i nesen, den kan ha fått et fremmed objekt i nesen (f.eks kattesand eller støv fra tørrfôr) eller reagere på kjemikalier. Det kan også være en infeksjon i luftveiene, da har de noen ganger rennende øyne også. Det kan også komme av betennelse i tannkjøtt. Vet du nøyaktig hva veterinæren har undersøkt?

Med tanke på at det kommer væske ut av nesen setter jeg en knapp på infeksjon i luftveiene.

Anonymkode: d2f31...fca

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kan være allergisk, den kan reagere på fysisk støv som ligger i nesen, den kan ha fått et fremmed objekt i nesen (f.eks kattesand eller støv fra tørrfôr) eller reagere på kjemikalier. Det kan også være en infeksjon i luftveiene, da har de noen ganger rennende øyne også. Det kan også komme av betennelse i tannkjøtt. Vet du nøyaktig hva veterinæren har undersøkt?

Med tanke på at det kommer væske ut av nesen setter jeg en knapp på infeksjon i luftveiene.

Anonymkode: d2f31...fca

Veterinæren undersøkte alle slimhinner, altså øynene og inni munnen. Det var ikke tegn til å infeksjon. Det renner aldri veske fra nesen hans, det kommer bare når han nyser. Men han hoster eller harker ikke heller. Øynene hans er fine, renner ikke. Hun lyttet også på hjertet ( og lunger?) Skjekket vel inni ørene også... alt ser ut til å være bra. Han har normal mjaue lyd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...