Summ Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Jeg skal fly for første gang, og samtidig da fly alene! Jeg skal fly fra Gardermoen, og jeg har ingen ide om hvordan det skal gjøres! Altså jeg har googlet det, men ble ikke spesielt klok, føler jeg må ha alt litt inn med teskje... jeg skal ha med koffert og en veske. Hørte det var lov med en liten veske inne i flyet? Men vurderer sekk, siden jeg har sett på film og slikt at folk mister bagasjen, så kanskje kjekt med et skift og sminke og slikt i sekken. Men vet ikke hvor stor sekk jeg kan ha? Stress. Aldri bestilt biletter, og aldri vært inne på en flyplass! Noen som har tips? Eller evt noen som kan forklare?
Gjest Solsmil Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 (endret) Hvor skal du reise? Innlands eller utlands? Og hvilket flyselskap? Du møter opp på flyplassen, i avgangshallen som ligger i andre etasje. Jeg vet ikke hvordan du kommer deg dit? Om du tar tog, stopper de i "kjelleren", altså må du først opp en rulletrapp, og deretter opp en rulletrapp til. Om du kommer med buss, stopper den utenfor avgang. Om du kjører bil, kjører du mot skiltet som står avgang på. Når du kommer inn i ankomsthallen, står det linet opp innsjekkingsautomater. Det står gjerne hvilke flyselskaper de forskjellige automatene er for, men om du skal fly med sas eller norwegian kan du bruke de fleste. Så det du gjør da er å trykke på det flyselskapet du skal reise med, og så får du gjerne spørsmål om du vil sjekke inn med referansenummer eller kort. Hvis du har fått et referansenummer på sms eller mail kan du bruke dette. Når du trykker deg videre skriver du inn referansenummeret, klikker på "neste", og så får du spørsmål om hvor mange kolli bagasje du skal sjekke inn, altså det som skal sendes i flyets bagasjerom. Ikke håndbagasjen. 1 baggasje (feks koffert) = 1 kolli. Om du ikke har bagasje inkludert i billetten din, må du betale for dette i tillegg. Deretter får du sjekket inn deg selv, mulighet til å endre sete, og så må du huke av for at du har forstått reglene for bagasje eller noe sånt. Da blir det printet ut en billett og bagasjelapp (hvis du har bagasje). Bagasjelappen fester du på bagasjen slik det er anvist på baksiden. Den delen som blir igjen tar du vare på, det er din kvittering. Etter du har gjort dette, går du til bagasjedroppen. Det er rullebånd som du setter bagasjen på, scanner og så forsvinner den. Pass på å gå til riktig flyselskap. Det er ikke vanskelig, og det står folk her som kan hjelpe deg hvis du ikke får det til. Deretter går du til sikkerhetskontrollen. Om du har med deg noe flytende, så må du ha dette i en egen gennomsiktig pose. Det finner du på benkene ved siden av inngangsporten. Ordne dette ferdig før du går inn, så slipper folk å irritere seg. For å gå inn, må du scanne boardingkortet (billetten) på en maskin. Når du skal gjennom sikkerhetskontrollen, må du ta av deg jakke, og evt belte, nøkler og mynter ut av lommene etc. Om du har en pc må den ut av sekken/veska. Når du går gjennom sikkerhetskontrollen, kan den pipe. Enten fordi du har noe med metall på deg, eller fordi det er en tilfeldig kontroll. Ingen av delene er farlige, og de som jobber der er som oftest veldig hyggelige og forklarer deg hva du skal gjøre. Etter du har samlet sammen bagasjen din, kommet ut av sikkerhetskontrollområdet, går du til venstre (hvis du skal fly innlands), og til høyre (hvis du skal fly utlands). Skal du fly utlands, må du gjennom noen dører til et taxfreeområde. Du skjønner hvor det er, det er ikke til å ta feil av. Skal du fly utlands må du deretter igjennom taxfreen. Videre ser du etter store elektroniske tavler som henger i taket/på vegger. Her står alle avgangene, og hvilken gate de skal gå fra. Da leter du bare opp ditt fly, sjekker at tidspunkt og flyselskap stemmer (ofte kan feks et sas og et norwegianfly gå nesten samtidig til samme destinasjon). Der vil det stå et nummer på en gate/utgang. Du ser disse nummerene bortover langs flyplassen også, så da kan du finne utgangen som matcher nummeret på din flyvning. Hvis du er mer enn to timer før, har ikke flyet ditt fått gatenummer, men da er det bare å vente. Om du har god tid, kan du se litt i butikkene eller sette deg på en av spiseplassene, eller du kan bare sette deg ned i nærheten av gaten din og vente Innsjekkingen starter gjerne en halvtime før avgang, og da annonserer de det over høytalerene slik at du hører det hvis du sitter i nærheten. Da stiller du deg bare i kø sammen med de andre, scanner boardingkortet eller gir det til personen i skranken, alt etter som. Så følger du bare strømmen inn på flyet, finner setet ditt som står på biletten. Veska eller sekken kan du ha i hattehyllen eller under setet foran deg, med mindre du sitter ved en nødutgang eller fremstre rad (da må du ha det i hattehyllen). Det er lov med en håndbaggaske (sekk eller veske) opp til 8 kilo på sas og 10 kg på norwegian tror jeg, og innenfor angitte mål, hvor målene er relativt romslige. 55 x 40 x 24 cm er normalt. Jeg bruker oftest å reise med veske, jeg har tatt fly hundrevis av ganger men har aldri opplevd å miste bagasjen. Særlig hvis du skal bare en strekning, uten noen mellomlandinger og flybytter, er det liten sjanse for at den blir borte. Så skift og sminke synes jeg er unødvendig, men det kan være greit å ha med seg medisiner og slikt hvis man har noe man tar fast, bare for sikkerhets skyld. Det kommer til å gå fint, det er egentlig ganske enkelt. God tur Edit: når det gjelder håndbagasje, kan du på de fleste selskaper ha med en sekk/bag/koffert/veske innenfor de angitte målene, og ha en liten håndveske i tillegg til dette Endret 7. februar 2019 av Solsmil
Gjest Solsmil Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 (endret) 5 minutter siden, Solsmil skrev: Endret 7. februar 2019 av Solsmil
Summ Skrevet 8. februar 2019 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2019 På 7.2.2019 den 9.01, Solsmil skrev: Hvor skal du reise? Innlands eller utlands? Og hvilket flyselskap? Du møter opp på flyplassen, i avgangshallen som ligger i andre etasje. Jeg vet ikke hvordan du kommer deg dit? Om du tar tog, stopper de i "kjelleren", altså må du først opp en rulletrapp, og deretter opp en rulletrapp til. Om du kommer med buss, stopper den utenfor avgang. Om du kjører bil, kjører du mot skiltet som står avgang på. Når du kommer inn i ankomsthallen, står det linet opp innsjekkingsautomater. Det står gjerne hvilke flyselskaper de forskjellige automatene er for, men om du skal fly med sas eller norwegian kan du bruke de fleste. Så det du gjør da er å trykke på det flyselskapet du skal reise med, og så får du gjerne spørsmål om du vil sjekke inn med referansenummer eller kort. Hvis du har fått et referansenummer på sms eller mail kan du bruke dette. Når du trykker deg videre skriver du inn referansenummeret, klikker på "neste", og så får du spørsmål om hvor mange kolli bagasje du skal sjekke inn, altså det som skal sendes i flyets bagasjerom. Ikke håndbagasjen. 1 baggasje (feks koffert) = 1 kolli. Om du ikke har bagasje inkludert i billetten din, må du betale for dette i tillegg. Deretter får du sjekket inn deg selv, mulighet til å endre sete, og så må du huke av for at du har forstått reglene for bagasje eller noe sånt. Da blir det printet ut en billett og bagasjelapp (hvis du har bagasje). Bagasjelappen fester du på bagasjen slik det er anvist på baksiden. Den delen som blir igjen tar du vare på, det er din kvittering. Etter du har gjort dette, går du til bagasjedroppen. Det er rullebånd som du setter bagasjen på, scanner og så forsvinner den. Pass på å gå til riktig flyselskap. Det er ikke vanskelig, og det står folk her som kan hjelpe deg hvis du ikke får det til. Deretter går du til sikkerhetskontrollen. Om du har med deg noe flytende, så må du ha dette i en egen gennomsiktig pose. Det finner du på benkene ved siden av inngangsporten. Ordne dette ferdig før du går inn, så slipper folk å irritere seg. For å gå inn, må du scanne boardingkortet (billetten) på en maskin. Når du skal gjennom sikkerhetskontrollen, må du ta av deg jakke, og evt belte, nøkler og mynter ut av lommene etc. Om du har en pc må den ut av sekken/veska. Når du går gjennom sikkerhetskontrollen, kan den pipe. Enten fordi du har noe med metall på deg, eller fordi det er en tilfeldig kontroll. Ingen av delene er farlige, og de som jobber der er som oftest veldig hyggelige og forklarer deg hva du skal gjøre. Etter du har samlet sammen bagasjen din, kommet ut av sikkerhetskontrollområdet, går du til venstre (hvis du skal fly innlands), og til høyre (hvis du skal fly utlands). Skal du fly utlands, må du gjennom noen dører til et taxfreeområde. Du skjønner hvor det er, det er ikke til å ta feil av. Skal du fly utlands må du deretter igjennom taxfreen. Videre ser du etter store elektroniske tavler som henger i taket/på vegger. Her står alle avgangene, og hvilken gate de skal gå fra. Da leter du bare opp ditt fly, sjekker at tidspunkt og flyselskap stemmer (ofte kan feks et sas og et norwegianfly gå nesten samtidig til samme destinasjon). Der vil det stå et nummer på en gate/utgang. Du ser disse nummerene bortover langs flyplassen også, så da kan du finne utgangen som matcher nummeret på din flyvning. Hvis du er mer enn to timer før, har ikke flyet ditt fått gatenummer, men da er det bare å vente. Om du har god tid, kan du se litt i butikkene eller sette deg på en av spiseplassene, eller du kan bare sette deg ned i nærheten av gaten din og vente Innsjekkingen starter gjerne en halvtime før avgang, og da annonserer de det over høytalerene slik at du hører det hvis du sitter i nærheten. Da stiller du deg bare i kø sammen med de andre, scanner boardingkortet eller gir det til personen i skranken, alt etter som. Så følger du bare strømmen inn på flyet, finner setet ditt som står på biletten. Veska eller sekken kan du ha i hattehyllen eller under setet foran deg, med mindre du sitter ved en nødutgang eller fremstre rad (da må du ha det i hattehyllen). Det er lov med en håndbaggaske (sekk eller veske) opp til 8 kilo på sas og 10 kg på norwegian tror jeg, og innenfor angitte mål, hvor målene er relativt romslige. 55 x 40 x 24 cm er normalt. Jeg bruker oftest å reise med veske, jeg har tatt fly hundrevis av ganger men har aldri opplevd å miste bagasjen. Særlig hvis du skal bare en strekning, uten noen mellomlandinger og flybytter, er det liten sjanse for at den blir borte. Så skift og sminke synes jeg er unødvendig, men det kan være greit å ha med seg medisiner og slikt hvis man har noe man tar fast, bare for sikkerhets skyld. Det kommer til å gå fint, det er egentlig ganske enkelt. God tur Edit: når det gjelder håndbagasje, kan du på de fleste selskaper ha med en sekk/bag/koffert/veske innenfor de angitte målene, og ha en liten håndveske i tillegg til dette Tusen takk!:) dette var helt utrolig bra, gjorde meg litt mindre nervøs:) selvom det høres litt komplisert ut fortsatt, så er det mye bedre enn før, når jeg ikke visste noe. Skal fly utenlands fra Gardermoen:) kommer i bil antar jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå