AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Jeg forstår den om det er snakk om bedrifter som bestiller varer til produksjon. Men taper ikke mange bedrifter på mega billige varer fra kina f eks? Anonymkode: 2b97c...b7c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men taper ikke mange bedrifter på mega billige varer fra kina f eks? Nå er jeg litt usikker på hvordan toll er for bedrifter kontra privatpersoner, men nå er det 350 kr samlet, og ikke per enkel vare. Er vel veldig få bedrifter som bestiller masse enkeltvarer sånn at det blir under 350. De kjøper som oftest i store mengder. Anonymkode: 8fa48...e3c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Jeg vil nok ikke erstatte mine kjøp fra utlandet med en butikk i Norge. Det er en grunn for mine kjøp. For meg blir det bare dyrere. Anonymkode: 02582...d24 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Når folk handler billig fra kina fra feks ebay og wish så legger de igjen pengene der og ikke i Norge, det taper norske bedrifter på. Tapt omsetning gir færre arbeidsplasser. Dersom fler handler i Norge vil det bli fler arbeidsplasser. Feks mobildeksler osv koster typ 20 kroner på ebay også koster de 100-400 kr. på Elkjøp. Dersom det kommer toll, mva. og fortollingsgebyr oppå de 20 kr. så er vi oppe i kanskje 250-300 kr for samme dekselet og da kan man nesten like gjerne kjøpe det på Elkjøp. Det er vel det de håper på skal skje. For min del er det ikke toll og mva. som er problemet når jeg kjøper fra utlandet, det er det jævla fortollingsgebyret. Jeg har null problem med å betale mva. og toll på det jeg kjøper, men jeg kan gjerne betale det selv via en internettløsning feks. i stedet for å betale Posten 125 kr for jobben, eller hva det koster nå. Anonymkode: f0186...fe0 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår den om det er snakk om bedrifter som bestiller varer til produksjon. Men taper ikke mange bedrifter på mega billige varer fra kina f eks? Anonymkode: 2b97c...b7c Tror du har misforstått. Fjerning av 350-kronersgrensen betyr at man ikke lenger kan bestille varer til under 350kr og slippe toll og mva. Nå skal ALT man handler fra utlandet betales toll og mva på. Anonymkode: 023bd...194
Camlon Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: Når folk handler billig fra kina fra feks ebay og wish så legger de igjen pengene der og ikke i Norge, det taper norske bedrifter på. Tapt omsetning gir færre arbeidsplasser. Dersom fler handler i Norge vil det bli fler arbeidsplasser. Anonymkode: f0186...fe0 Her ignorer du den andre siden av regnestykket. 350-kroner grensen betyr at man kan kjøpe varer fra utlandet billigere og dermed ha mer penger til å bruke på andre ting. De pengene man bruker på andre ting skaper også arbeidsplasser. Fjerning av 350-kroner grensen vil ikke føre til flere arbeidsplasser, men det vil gi mer inntekter til bedriftene som kjøper varer fra utlandet og selger det til nordmenn for høyere pris. Det er grunnen til at de vil fjerne grensen. Endret 7. februar 2019 av Camlon 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 Ikke en dritt, Erna og Co tar penger et sted og kutter i et annet for å så gi mer skattelette til rike og en slant til fattige sånn at de kan skryte av hvor mye bedre ting går. Helt forbanna irriterende. Anonymkode: 301da...90a 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 Jeg kommer ikke til å handle mer i Norge, jeg kommer til å handle mindre. Jeg kjøper ikke ting på nett fra utlandet for gøy, jeg handler bare varer jeg ikke finner i Norge. Noen ganger er det svært nødvendige ting, andre ganger mindre nødvendige. Men får jeg relativt enkelt tak i det i Norge kjøper jeg det her (men jeg kjører altså ikke 16 timer med buss eller lignende for å finne rett butikk - Norge er et langstrakt land og vi har ikke alle tilgang til alle områder av det.) Når jeg handler fra utlandet kan det være fordi jeg ikke finner riktig type skrue, lader, lyspære eller andre tekniske eller elektroniske duppeditter i Norge, eller det kan være mat eller hygieneprodukter jeg er nødt til å bestille fra utlandet på grunn av allergi. Noen ganger bestiller jeg klær/sko, av og til på grunn av allergi, men like ofte på grunn av ukurrant BH-størrelse eller fotfasong. Trenger jeg for eksempel en spesiell farge til et hobbyprosjekt og den ikke er å oppspore i Norge, bestiller jeg fra utlandet istedenfor å lage noe jeg blir misfornøyd med fordi fargene blir feil. Vil jeg ha en film eller serie som aldri er blitt utgitt i Norge, må jeg som oftest lete utenlands. Skal jeg ha en bok skrevet på tysk får jeg relativt sjeldent tak i den her hjemme. Det finnes nødvendig medisinsk utstyr jeg må bestille fra utlandet (ting sykehuset ber meg bruke) og jeg kjøper gladelig en dukke til niesa fra helt andre steder i verden for at hun skal kunne få en dukke til bursdagen sin med samme fysiske funksjonshemming som henne selv. Siden jeg kun bestiller ting jeg ikke får tak i her hjemme, kommer jeg til å fortsette å bestille det fra utlandet. Forskjellen er at jeg fra neste år av kommer til å samle opp mesteparten av bestillingene i tid og få alt sendt til Sverige istedenfor hjem (det er forøvrig uansett Sverige jeg bestiller ting fra oftest) og hente pakkene der, siden det på grunn av det norske fortellings-gebyrer kommer til å lønne seg stort. Og når jeg først er i Sverige kommer jeg til å handle det meste av dagligvarer der også, og trolig også leker siden utvalget er mye bedre der. Jeg kommer nemlig ikke til å ha anledning til å få alt dette sendt til Norge med de fortollingsgebyrene vi har her i landet, uansett hvor mye jeg hadde ønska å støtte norsk næringsliv. Jeg betaler gjerne toll og moms, men jeg kan ikke betale flere hundre kroner i fortollingsgebyr på ei enkelt pakke allergivennlig vaskemiddel fra Tyskland. Og jeg er ikke villig til å kompromisse med helsa mi. Heller ikke på min estetiske sans når det kommer til hobby - da ryker ekstrainntekta mi. Så da blir det som det blir - jeg kommer til å handle mindre i Norge fra og med neste år - ikke mer. Sverige er de som kommer til å vinne på det. Anonymkode: 3d5bb...2c8 7
stan Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 Dette er noe som er bestemt av EU. Det er basert på at penger brukt lokalt bidrar til økonomien lokalt. Istedet for å sende masse penger til Kina. Jeg skjønner ikke hvorfor dere synes det er greit å støtte diktaturet i Kina økonomisk? 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 25 minutter siden, stan skrev: Dette er noe som er bestemt av EU. Det er basert på at penger brukt lokalt bidrar til økonomien lokalt. Istedet for å sende masse penger til Kina. Jeg skjønner ikke hvorfor dere synes det er greit å støtte diktaturet i Kina økonomisk? Norge er ikke med i EU's tollunion, og står dermed friere i å sette egen toll. Og du vet at det å fjerne 350,- kroners grensa også betyr at man må betale mva og tollgebyr, og potensielt toll på varer fra EU også? (det siden vi ikke er med i tollunionen). Anonymkode: 76555...070 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 - da avgiftsfri privatimport ble etablert så var det ikke noe netthandel. Avgiftsfritaket gjaldt heller ikke postordre. Det var i praksis en hyggelig gest til den bemidlede delen av befolkningen. De som hadde kontakter og språkkunnskaper og reiste. Det var de som privatimporterte varer og fikk glede av avgiftsfri import. Så kom internett, netthandle og folk flest oppdaget at dette gikk an. Da blir det plutselig en annen lyd i pipa. Nå ligger 350 kroners grensen der inntil EU er ferdige med sin jobb, og så får vi se hva som skjer. Det kunne jo være kjekt med avgiftsfri import fra hele EU tenker jeg da. Anonymkode: 64ff4...13b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 2 timer siden, stan skrev: Dette er noe som er bestemt av EU. Det er basert på at penger brukt lokalt bidrar til økonomien lokalt. Istedet for å sende masse penger til Kina. Jeg skjønner ikke hvorfor dere synes det er greit å støtte diktaturet i Kina økonomisk? Den er jeg også enig i. Hadde et lite håp om at vår regjering faktisk skulle til å gjøre noe fornuftig med denne, noe som ikke er hver mnd, men det var altså eu faktisk. Anonymkode: 2b97c...b7c
stan Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er jeg også enig i. Hadde et lite håp om at vår regjering faktisk skulle til å gjøre noe fornuftig med denne, noe som ikke er hver mnd, men det var altså eu faktisk. Anonymkode: 2b97c...b7c Svenskene har planer om et online system for fortolling av varer, går det rykter om. Det burde ikke være veldig vanskelig, å koble et kjøp i en nettbutikk med et nettbasert fortolling system. Særlig om det ble et felles system i EU. Men om det er ønskelig at alle lands myndigheter vet i detalj hva vi kjøper, er en annen sak. Alibaba med Jack Ma er allerede bestevenner med kommunistpartiet og alle dataregister firmaet har er åpent tilgjengelig for kinesiske myndigheter.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 7 timer siden, stan skrev: Dette er noe som er bestemt av EU. Det er basert på at penger brukt lokalt bidrar til økonomien lokalt. Istedet for å sende masse penger til Kina. Jeg skjønner ikke hvorfor dere synes det er greit å støtte diktaturet i Kina økonomisk? Det er ikke alle som bestiller dritt fra Kina... Dessverre er det nok de som har ødelagt for oss andre. Jeg bestiller skikkelige varer fra Storbritannia... Anonymkode: 774fb...b96 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #15 Skrevet 7. februar 2019 Mitt største problem her er at "jammen kjøp mobildeksel til på elkjøp da" - de selger ikke deksel til min mobil. Og gjør de det så er det vel 2 grelle alternativ kontra 100 forskjellige på Ebay til en brøkdel av prisen. Ei siliconlefse til 300 kr? lol. Muttern ble lurt på et sånn "standarddeksel" på en butikk. Skulle passe alle mobiler. Jadda. 400 kr og måtte ta den ut av deksel for å ta bilde hahah. Håper noen gründere lager en slags norsk-ebay-import side av no slag. Anonymkode: e724c...f1e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #16 Skrevet 7. februar 2019 Ser enkelte selgere på eBay tar hele jobben for en, det står at varen koster XXX kr inkludert avgifter, som er XX kroner. Også er det bare å labbe lykkelig til postkontoret og hente, eller sørge for å være hjemme når budet ringer på døren. Har aldri giddet å regne på hva det koster ekstra utenom mva'en da. Anonymkode: a7e82...208
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #17 Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle som bestiller dritt fra Kina... Dessverre er det nok de som har ødelagt for oss andre. Jeg bestiller skikkelige varer fra Storbritannia... Anonymkode: 774fb...b96 Hahaha👍 "god" kvalitet akkurat som britisk produserte biler? Anonymkode: 51607...af1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå