hestejente14 Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Har en 8 år gammel datter, som har begynt å menstruere. Jeg føler jeg bør ta samtalen om blomsten og bien, men vet ikke helt om det er på tide ennå. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Nei, nei og nei. En 8 åring som får menstruasjon er det virkelig synd på. Stakkars. Men nei, man er ikke klar for å vite om sex. Anonymkode: a7a71...7fb 2
Jolene Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Da jeg var 8 år hadde allerede min mor hatt den samtalen med meg. Nettopp for å også sørge for at ikke noen voksne kunne gjøre noe med meg. Har hun fått mensen synes jeg det i hvertfall er på tide. 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Mensen allerede? Har du vært hos lege med henne? 8år er fryktelig tydelig. Jeg tenker at "praten" er noe man begynner med når de er små, og fortsetter til de er store. Selvsagt alderstilpasset. Det er en ny verden der ute, og de bør være rustet fra de er små. Her begynte vi først med praten om at kroppen er deres, ingen har lov å gjøre div ting, kom alltid til oss uansett hva andre voksne hadde sagt. (NRK har noen fine videoer). Så fortsatte vi med hvordan babyer blir laget, hva sexe betyr (Takk verdens beste sfo). Etterhvert som de blir eldre nå, så fortsetter vi praten med å snakke om grenser, prevensjon. Sexting, nakenbilder, verdier og sånt. Selvsagt tilpasset alder og ser an barnet. Jeg ville at mine barn skulle vite fakta om sex og baby, ikke kalle det blomsten og bien.. En 8åring burde få vite hvordan ting henger sammen. Anonymkode: 0635a...116 12
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 Det er forskjell på å få mensen og være klar for sex. Ville ventet til tenåra. Anonymkode: be7d4...1c3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det er forskjell på å få mensen og være klar for sex. Ville ventet til tenåra. Anonymkode: be7d4...1c3 Man trenger da ikke være klar for sex for å vite om det. 7-åringen min har hatt full oversikt i et par år allerede. Anonymkode: 64c92...ad9 8
Gjest BearMama Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 Ville startet med å gå til legen. Viktige data er utviklingen av høyde og vekt, særlig om det er tegn til aksellerert vekst. Vanligvis vil det være aktuelt å ta røntgenbilder for å klargjøre skjelettalderen (røntgenlegen studerer vekstsonene i bein i hånden) - skjelettalderen kan være høyere enn den egentlige alder. Blodprøver med målinger av hormonene FSH, LH, østradiol (jente) eller testosteron (gutt) er avgjørende for diagnosen. Ved sterk mistanke om tidlig pubertet gjøres det en såkalt hormonell stimuleringstest. Dersom det er behov for å utelukke svulster, gjøres ultralyd av de indre kjønnsorganene hos jenter. I noen tilfeller kan det være nødvendig å foreta MR-undersøkelse av hjernen. https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/pubertet-for-tidlig/?page=4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 Alder til passet samtale, de som seier tenårene må virkelig være naive. Anonymkode: ba9b7...323 5
Olava Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Olava, mod.
Leonaen Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 Du skal snakke med barn om hvordan kroppen fungerer og om seksualitet fra barn er små. Dette for at barna skal lære å sette grenser, si i fra og være åpen om det skulle skje noe mot kroppen deres og fordi de ikke skal være redde for å si i fra om endringer. Og fordi en kropp er en kropp og alle bør vite hva som er naturlig og ikke. Hvorfor har ikke barn rett til å vite om sin egen kropp og hvordan den virker. Denne samtalen burde være like naturlig som samtalen om hvordan magen virker. Hvorfor trenger vi mat. Hva skjer om man har vondt i magen eller andre steder på kroppen. Og hvorfor. Til dere som ikke synes det er naturlig med praten så tidlig som mulig? Hva er grunnen til det? 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 Dette ville jeg tatt opp med en barnelege. 8 år er ekstremt og uvanlig tidlig å få mensen. Har hun hatt den flere ganger, eller er det et engangstilfelle? Anonymkode: 0ecb0...b0e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 Samtale om sex, grenser og liknende bør tas fra barna er i barnehagen. Anonymkode: 894b5...1e1 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 17 timer siden, hestejente14 skrev: Har en 8 år gammel datter, som har begynt å menstruere. Jeg føler jeg bør ta samtalen om blomsten og bien, men vet ikke helt om det er på tide ennå. Hva tenker dere? Den samtalen hadde du ikke trengt å ta, dersom du hadde forklart barnet om mensen eller om spiral, hormoner ol fra barnet var lite. Bind, ttruseinnlegg tamponger og menskopp i skapet på badet er den beste måten å begynne forberedelsen til mensen på, alt fra barnet som veldig lite begynner å utforske innholdet i skapene. I stedenfor gjemmer mange bort både truseinnlegg og andre ting der barna ikke skal finne dem. Det samme gjelder å handle inn disse produktene når barnet er med i butikken. Ts får ta en prat med helsesøster, oj, helsesykepleier for å få en opplæring i viderelæringmpå området. Bier og blomster er for lengst utdødd som forklaringsmodell på menstruasjon. Anonymkode: b9920...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 Om du ikke prater med henne direkte om sex, så prat ofte og tydelig med henne rundt temaet om å sette grenser for sin egen kropp sammen med andre, både på Internett og i den virkelige verden. Hun må også bli trygg på at hun alltid kan fortelle ting til deg hvis noen prøver seg på henne. Også er det superviktig å lære henne om hygiene under mensen + å markere i en egen kalender de datoene hun får mensen slik at hun lettere kan vite når hun får det neste gang. Kanskje hun skal få en bitteliten toalettmappe med 1 bind/truseinnlegg oppi en egen lomme i sekken hvis hun skulle få det på skolen. Og pass på at bindet ikke synes utenpå buksa hennes (at man ser noe er der), det ble jeg mobbet for på ungdomsskolen. Anonymkode: 49c4e...edc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #15 Skrevet 7. februar 2019 Jeg ville i ditt tilfelle tatt mye av samtalen nå, men ikke med fokus på det å ha sex nødvendigvis. Det er viktig det også, men i første omgang snakket om hva mensen faktisk er, og hvorfor kvinner har det mesteparten av livet, og igrunnen alt som er mensenrelatert (hygiene, tamponger, bind, smerter...etc). Synes det er viktig at man kjenner til kroppens funksjoner uansett hva det gjelder. Da blir det jo naturlig å komme inn på sex, grenser, blomster og bier og også. Ikke som enveis undervisning fra deg, men i mest mulig grad som en samtale. Og som andre nevner, er 8 tidlig for mensen. Ikke sikkert det er definert som unormalt, men verdt å konferere med en lege uansett kanskje? Jeg ville nok gjort det var jeg deg. Anonymkode: 6def4...d33 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #16 Skrevet 7. februar 2019 Tenker ikke at hun er for ung. De prater jo om dette i barnehagen! Se an hvordan hun reagerer og stopp om hun føler det blir veldig flaut. Viktig å ha en åpenhet rundt det og at hun vet hun kan snakke med deg om det om hun ønsker eller lurer på noe. Anonymkode: 38ca4...d93
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #17 Skrevet 11. februar 2019 Må snakke med lege. Mensen betyr pubertet, og det skjer ikke ting bare kroppslig, men også mentalt. Dette har jeg satt meg mye inn i siden vår fikk tidlig premensen utflod, men det gikk over. Lege forklarte at man er mest redd for at barnet skal mentalt modnes for tidlig og bli en veldig umoden voksen, samt at pubertet skal skje tidlig og dermed stoppe veksten for tidlig. I de tilfeller der man anser det nødvendig finnes det meget god hjelp som utsetter puberteten til det er snakk om at en ungdom kommer i puberteten, med mye mer erfaring og utvikling bak seg, samt en god del mer høyde feks. Anonymkode: 849d0...3e7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #18 Skrevet 11. februar 2019 Hadde samtalen nesten med en gang datteren min begynte på skolen. Hun kom nemmelig hjem en dag fra skolen og sa hun hadde hørt at «mamma og pappa puler, og sånn blir det barn», og hun lurte da på hva «pule» var... Fortalte henne da alt sammen, og at pule var et stygt ord som jeg ikke ville at hun skulle si mer... Anonymkode: f0031...514
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #19 Skrevet 11. februar 2019 Som en som fikk mensen da hun var 10 år så fokuser heller på om utviklingen stopper opp. Høyden min stoppet opp på 148 cm fordi utviklingen stoppet opp. Det skaper mye negativ oppmerksomhet som man får høre nesten daglig fra andre. Det fins også metoder for at hun skal vokse mer. Anonymkode: 28e9e...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå