Gå til innhold

Sofa med ekstrem statisk elektrisitet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sofa som er så elektrisk! Det gnistrer når man reiser seg opp fra den! Hva kan jeg gjøre, noen som har erfaringer her??

Anonymkode: 80fdd...b50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes irriterende ut! Den er ny eller? - ekstra irriterende isåfall. Går ut i fr a at den er i et ekkelt syntetisk stoff? Kanskje det hadde avhjulpet litt om du bruker benklær og tøy generelt som er i naturlige fibre, bomull, viskose, lin, bambus,  100% ull som ikke er superwash-behandlet, -og selvsagt ingen ekle fleece-pledd i sofaen, da blir det statisk og utrivelig. 

Anonymkode: 49b6e...f94

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes irriterende ut! Den er ny eller? - ekstra irriterende isåfall. Går ut i fr a at den er i et ekkelt syntetisk stoff? Kanskje det hadde avhjulpet litt om du bruker benklær og tøy generelt som er i naturlige fibre, bomull, viskose, lin, bambus,  100% ull som ikke er superwash-behandlet, -og selvsagt ingen ekle fleece-pledd i sofaen, da blir det statisk og utrivelig. 

Anonymkode: 49b6e...f94

Har tenkt på det, og tror nok det er et syntetisk stoff ja. Hadde ikke så god råd og trengte en litt stor sofa, og da ble ull ganske dyrt. 

Men å droppe fleece, er et godt råd! Vi har faktisk et fleece-pledd i sofaen...

ts

Skrevet

Spray den godt med en anti-statisk spray, evt godt utblanda skyllemiddel uten parfyme

Anonymkode: a83e5...732

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spray den godt med en anti-statisk spray, evt godt utblanda skyllemiddel uten parfyme

Anonymkode: a83e5...732

Dette har jeg prøvd, men skyllemiddelet mitt var altfor parfymert. Så hele sofa endte opp med å stinke . Hvilket skyllemiddel er uten parfyme ?

Anonymkode: 12ed5...317

Skrevet

Eventuelt hvilken butikk selger anti statisk spray til sofa. Jeg er ikke glad i å bestille over nett så gjerne tips om en butikk jeg kan dra til.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt hvilken butikk selger anti statisk spray til sofa. Jeg er ikke glad i å bestille over nett så gjerne tips om en butikk jeg kan dra til.

Møbelforretning ville jeg prøvd. Og da ikke IKEA :p 

Anonymkode: 8d2c6...29b

Skrevet

Jeg har nå bestilt en sånn antistatisk spray gjennom Amazon. Kostet ikke så mye. Skal gi det en sjanse.

ts

• Liker 1
Skrevet

Om dette bare er et problem om vinteren er det fordi luften er for tørr. I så fall, øk luftfuktigheten og problemet forsvinner.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har sofa som er ekstremt statisk. Katten dasker til meg fordi hun får støt og tror det er jeg som gjør noe. Den andre katten knitrer det av når han løper ned fra sofaen, og han løper og blir livredd. Og alt støv og hår flyr mot sofaen og setter seg fast som på en magnet. Hva i alle dager gjør jeg, har aldri opplevd å ha en så statisk sofa før. Trodde denne var bra, den var dyr nok fra Fagmøbler... 

Anonymkode: f3fc9...5f7

• Liker 2
Skrevet

Har samme problem. Gammel billig skrot-sofa. Med med litt pledd og sånt som gjør det verste tror jeg. Kattene sliter virkelig. 

Har brukt utvannet Milo og det hjelper litt. Men er sterk lukt og vil ikke at kattene skal rulle i Milo.

Vurderer å prøve balsam istedet. Altså bare en vanlig balsam uten parfyme, utvannet. Det er jo mye av det samme. 

Anonymkode: 9b0c0...7f4

Skrevet

Det er så ubehagelig. Sofaen tiltrekker seg også alt av støv, rusk og kattehår. Selv om jeg støvsuger daglig. 

Anonymkode: f3fc9...5f7

Skrevet

Samme her! Trodde det var pga det falske lammeskinnet katten ligger på. Jeg får støt, katten får støt og det knitrer i katten. 

Det finnes antiststisk shamoo for hund, kanskje den funker på katt? 

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Er det noen som har forsøkt tøymyknerspray?

Hva er i så fall blandeforholdet?

Jeg har en ganske dyr sofa, statisk som bare F. 

Kan ikke bruke tepper i den, den forrige fra samme merke og stoff var ikke sånn 🤷‍♀️

Skrevet
Fnuggolina skrev (2 minutter siden):

Er det noen som har forsøkt tøymyknerspray?

Hva er i så fall blandeforholdet?

Jeg har en ganske dyr sofa, statisk som bare F. 

Kan ikke bruke tepper i den, den forrige fra samme merke og stoff var ikke sånn 🤷‍♀️

Jeg brukte en colakork ca mengde tøymykner til en halvannen liter vann og det funka, men det må være luktfri tøymykner og det må få tørke før noen setter seg. Spray over hele sofaen og gjerne litt på gulvet rett foran. Det tok slutt på det her. 

Anonymkode: 78252...402

Skrevet

Har endelig kjøpt ikke billig sofa, og den er det mest statiske jeg har opplevd, så tror ikke det har noe å si.. ingen syntetstoff

Anonymkode: ac111...24e

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg brukte en colakork ca mengde tøymykner til en halvannen liter vann og det funka, men det må være luktfri tøymykner og det må få tørke før noen setter seg. Spray over hele sofaen og gjerne litt på gulvet rett foran. Det tok slutt på det her. 

Anonymkode: 78252...402

Ah! Det skal jeg forsøke 😁😁😁🙏

Skrevet

Dette har med luftfuktighet og gjøre.  Den synker når det blir kaldere ute og man fyrer og har de varmere inne.  Er det skikkelig tørt, så tørk klær i stua, kok opp en kjele med vann og la den stå og dampe. Eller kjøp en luftfukter, vi hadde 12% luftfuktighet i rommet og har økt til nesten 40% problemet er så å si borte nå. 

Skrevet

Jeg sliter med det samme og har en ganske ny sofa fra Formfin. Den var ikke spesielt billig, men jeg angrer på at jeg ikke sjekket nærmere hvilket stoff den var av :( Har ikke lyst å spraye på allslags kjemikalier heller, er redd det ikke er bra for innemiljøet.

Anonymkode: 959e8...6b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...