Gå til innhold

Oppskrift på kylling i søtsur saus?

Anbefalte innlegg

Gjest Evvelinn
Skrevet

Jeg var i Nederland i påsken og der var jeg innom en indonesisk restaurant. Der spiste jeg noe kjempegodt, men husker ikke helt navnet! Det var grilla (tror jeg?)kyllingstykker med masse rødlig saus (tror det var søtsur saus) og med ris ved siden av som de kalte "nasi"! Kjempegodt var det!! Men vet noen hvordan jeg kan lage dette hjemme? :klø:

Gjest Embla s
Skrevet

Sursøt saus får du kjøpt ferdig på glass (uncle Bens f.eks.) men den du lager selv er MYE bedre:

4 dl vann

3 dl eddik

150 g sukker

2 ss soyasaus

4 ss ketchup

1 ss plommesaus (kan erstattes av ananas f.eks.)

1/2 ts chilipulver

1 ts sesamolje

2 ss maisenna

20 skiver syltede agurker.

Ha alt minus agurkene, oljen og maisenna i en gryte. Kokes til sukkeret er smeltet. rør ut maisenna i litt vann, ha i sammen med agurken (skjæres i små biter) og oljen. Kok til det tykner.

*********************************************'

Annen oppskrift:

Wok kjøtt (svin el kylling i terninger) og grønnsaker (gulrot, paprika, vannkastanje, sukkererter, osv). Rør inn ananas biter, edikk (, ketchup, ananas juice, sukker (gjerne brunt palmesukker hvis du får tak i. Ellers duger vanlig sukker også!). Kokes opp. bland maisenna med kaldt vann og hell oppi, kok opp slik at det tykner litt. Målene her varierer etter hvor mye du lager, og etter smak! blir det for surt tar du mer sukker, og omvendt!

• 2 uker senere...
Gjest hjalmarlover
Skrevet

Enkelt og raskt:

Stek passa store biter av kyllingfille

varm opp sweet and sour saus(på glass) og tilsett kyllingen.

Server med ris og/eller salat

Dette går kjempe raskt og er kjempe godt!

Hvis du virkelig ønsker deg rask middag når du kommer hjem kan du ha ferdig stekt kylling i fryseren og kjøpe slike hurtigkokte risposer. Eventuelt ha ferdig salat i kjøleskapet elle kjøpe i poser på butikken...

Gjest Scheherazade, ii
Skrevet

Og nasi betyr rett og slett ris! På mange asiatiske språk, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...