Gå til innhold

Godt bakverk, og oppskrifter (italia og spania)

Anbefalte innlegg

Gjest Sulten kar
Skrevet

Jeg har begynt å digge foccacia og italiensk pizza og lager dette hver helg. Foccacia med god og dyr olivenolje er himmelsk godt, og da saktens med et glass vin til.

Pizza må være syltynn og enkel, det smaker ekstremt godt. Bruker fersk mozeralla-ost og hjemmelaget tomatsaus. Er en pizza-stein verdt pengene ?

Os av erfaringer :-) Livet er for kort til å spise dårlig mat og drikke vond vin.

Foccacia-oppskriften min:

1 kg hvetmel

6 dl lunkent vann

30 g gjær

2 spk smeltet honning

1 tsk ++ salt til å ha i deig

Elt sammen vått og tørt og la det etterheve en time

Gni så bunnen ut i stor langpanne, og trykk hull med fingrene. Pensle så må god olivenolje (mye olje), og dryss på rikelig med kongen av salt (Maldon salt)

Og elte inn en rosmarin er en sikker vinner :-)

Stekes i 180 grader i 20 minutter. Må nytes med god vin, og beste jomfruolje (oliven) du finner.

Nam nam.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, foccacia er himmelsk godt :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg lager foccacia bruker jeg halvparten durumhvete og halvparten vanlig hvete. Tilsammen 0.5 kg. Dette har jeg over en vanlig stekeplate. Hvor tykk blir din når du bruker 1 kg?

Ellers har jeg ofte halve oliven og soltørkede tomater (i olje) oppå hver sin del av deigen. Og fersk rosmarin, olje og salt.

Jeg steker på 250 grader i 10-12 minutter, men dette kommer kanskje av at min er tynnere.

Hva slags olivenolje (hvilket merke) bruker du?

Mener å ha sett pizza-steiner på salg til under 100 kr så det er jo ikke store utgiften.

Gjest Étoile
Skrevet
Er en pizza-stein verdt pengene ?

Absolutt! Kjæresten fikk en av meg til jul, og siden har det blitt pizza på menyen rimelig ofte her i huset. Bunnen blir helt perfekt tynn og sprø, hver gang.

Her er oppskriften vi bruker:

4 dl mel

1,5 dl lunkent vann

15 g gjær

4 ss olivenolje

1 ts salt

Gjest sulten kar
Skrevet

Foccacian min blir 4-6 cm tykk, og olivenoljen jeg bruker importeres av Oluf Lorenzen i 2.5 dl flasker som koster 86 kroner (Italiensk (extra vergine)). Husker ikke helt navnet i farten, men det finnes i små grønne og tynne og høye flasker på blant annet Centra og Meny.

Pizza-stein høres bra ut, men jeg vil ha en som dekker hele stekebrettet slik at jeg kan lage store pizzaer. Finnes det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Fra tid til annen kommer dette opp i diverse fora og noen forslår da å få hugget til en vanlig helle. Men jeg vil tro at dette blir veldig tungt. Iallefall bør må da få laget et stativ slik at det går å løfte elendigheten inn og ut av ovnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...