Gå til innhold

60-70 talls generasjonen den mest bortskjemte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var det kø på legekontoret. Rundt 2 timer tipper jeg. Det satt noen ungdommer, en liten klatt med ca 45-60 åringer og noen eldre.

De unge satt å jabbet og lo med tlf osv. De eldre klaget ikke, var en som sa at han måtte vente 2 hele dager en gang på 60 tallet. De som sutret var rundt 45-60 år. Og ikke bare litt sutter, det var krise.

Kom til å tenke litt etterpå. Denne generasjonen har fått alt som de ville i fanget. De har levd på det sin forige generasjon har bygget opp med velferd. Fått de beste jobbene, bygget opp enda bedre velferd til seg selv og sørget for et tøffere arbeidsmarked for yngre i dag. Samtidig sørget for et hav av et lovverk til neste generasjoner. Er jeg på jordet eller kan det være noe i det?

Folk liker å klage på de unge, men synes egentlig det er disse som man har rett til å klage på.

Anonymkode: d8e72...b47

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ganske på jordet. Å vokse opp på 60 og 70 tallet var ikke lett , mange hadde ikke TV og mange måtte sove med klær og flere dyner i samme seng for å holde varmen fordi de ikke hadde råd til strøm og fyring av alle rom. De fikk virkelig ikke ting servert i fanget!

Det er dagens ungdom som har fått alt servert i fanget på det tidligere generasjoner har bygd opp med hardt arbeid. I dag klarer ikke ungdommen engang ha en jobb ved siden av studier og før så gikk man på ski i storm 1 time hver skolevei og jobba hele uka etter skolen for å få brød på bordet.
De eldre på legekontoret som sutra hadde nok mer alvorlige plager enn ungdommen som satt der å lo . Jeg er ung og hadde også uffa meg hvis det satt noen fnise ungdommer å forstyrret med mobillyder og støy. Legekontoret er det syke folk og det kan være veldig belastende med sånn oppførsel, litt respekt og folkevett burde de kunne ha i det minste!

Anonymkode: a61a2...289

• Liker 11
Skrevet

Tenker ungdommene var der for å få gyldig fravær fra skolen siden de hadde litt snue den dagen.

Anonymkode: a39ca...764

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag var det kø på legekontoret. Rundt 2 timer tipper jeg. Det satt noen ungdommer, en liten klatt med ca 45-60 åringer og noen eldre.

De unge satt å jabbet og lo med tlf osv. De eldre klaget ikke, var en som sa at han måtte vente 2 hele dager en gang på 60 tallet. De som sutret var rundt 45-60 år. Og ikke bare litt sutter, det var krise.

Kom til å tenke litt etterpå. Denne generasjonen har fått alt som de ville i fanget. De har levd på det sin forige generasjon har bygget opp med velferd. Fått de beste jobbene, bygget opp enda bedre velferd til seg selv og sørget for et tøffere arbeidsmarked for yngre i dag. Samtidig sørget for et hav av et lovverk til neste generasjoner. Er jeg på jordet eller kan det være noe i det?

Folk liker å klage på de unge, men synes egentlig det er disse som man har rett til å klage på.

De unge hadde bare skole som de skulle tilbake til (og det tok de med knusende ro. Som alltid :fnise: )

De eldre (pensjonistene +) vet hvordan det er på et legekontor. De har vendt seg til at ting tar tid, - og dessuten hadde de jo egentlig hele dagen de også.

Gruppen i midten er i jobb. - ser du forskjellen på hvorfor noen anser 1 times forsinkelse som litt krise? 

- og du mener de har laget et tøffere arbeidsmarked for yngre i dag? Javel. 

Det er fort foreldregenerasjonen din du snakker om, ike sant?

Anonymkode: 22246...8fc

• Liker 4
Skrevet

De fra de generasjonene er ikke vokst opp med kose-skole, har ikke opplevd å bli behandlet som en likeverdig av læreren sin, har måttet godta mobbing fra medelever og lærere(!), har hatt strengere fraværsgrenser, har opplevd å ha svært dårlig råd, har måttet holde ut med/holde hemmelig sine psykiske plager uten å møte noen forståelse og hatt færre valgmuligheter når det gjelder utdanning, yrke og livsstil.

Anonymkode: de4a4...498

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok på jordet. :)

Du glemmer at den generasjonen du snakker om vokste opp under den kalde krigen, har opplevd to større  finanskriser, høy arbeidsledighet, en annen skolehverdag osv

Jeg kan forstå at det virker som om vi var/er mer bortskjemte, men det er fordi dagens verden på mange måter ikke kan sammenlignes med verden slik den var for 30 år siden, og dagens ungdom har ikke forutsetninger for å vite hvordan det var å vokse opp på 70- og 80-tallet.

Vi hadde det på mange måter friere enn dagens ungdom har, men lettere hadde vi det ikke.

Og som flere andre sier, at det var denne gruppen som klaget mest: det var nok de som hadde noe de måtte tilbake til.  2 timers venting når man har en timeavtale er mye!

Anonymkode: 411a2...fa1

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- og du mener de har laget et tøffere arbeidsmarked for yngre i dag? Javel. 

Det er fort foreldregenerasjonen din du snakker om, ike sant?

Anonymkode: 22246...8fc

At dagens arbeidsmarked er tøffere enn før 30-40 år siden er jeg på mange måter enig i, men TS glemmer at vi står i samme arbeidsmarked som hun gjør.   Det er ikke noe vi har skapt for de yngre for å gjøre det lettere for oss selv.

Skrevet

Jeg har merket etter mange år i butikk, at det er 40-60 åringene som er de aller frekkeste kundene. Eldre og folk på min alder er som regel mye hyggeligere og har forståelse for hvordan det er å jobbe i serviceyrker og hvordan det funker. Foreldregenerasjonen er noen rasshøl.

Anonymkode: 76e36...d13

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har merket etter mange år i butikk, at det er 40-60 åringene som er de aller frekkeste kundene. Eldre og folk på min alder er som regel mye hyggeligere og har forståelse for hvordan det er å jobbe i serviceyrker og hvordan det funker. Foreldregenerasjonen er noen rasshøl.

Anonymkode: 76e36...d13

Min erfaring er en annen.  Da jeg jobbet i butikk var de fleste hyggelige, men de som var drittsekker kom fra alle aldersgrupper, det var ingen spesiell gruppe som skilte seg ut. 

Jeg tror man ser det man vil se.

• Liker 4
Skrevet

Jeg legger til, jeg tror det er forskjell i kommunikasjonsuttrykk som gjør at min generasjon virker frekke på ungdommen.

Jeg fikk for eksempel klage på at jeg var frekk og skarp på sms.  Jeg sjekket meldingene jeg hadde skrevet, men så ingenting frekt eller skarpt ved dem.

Så spurte jeg datteren min, og hun forklarte at jeg kunne fremstå som skarp fordi jeg brukte punktum... Det var visst skikkelig frekt i følge den yngre generasjonen. 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, generasjonen  som er nå er den mest bortskjemte, får jo alt de peker på.

Skrevet

Veldig rart at de som er i arbeidslivet blir stresset om de må kaste bort 2 timer ekstra på et venterom hos legen:sarkasme:

Anonymkode: 9fcab...b66

• Liker 2
Skrevet

Millenials er den mest bortkjempte generasjon.

Anonymkode: c8abf...44b

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger til, jeg tror det er forskjell i kommunikasjonsuttrykk som gjør at min generasjon virker frekke på ungdommen.

Jeg fikk for eksempel klage på at jeg var frekk og skarp på sms.  Jeg sjekket meldingene jeg hadde skrevet, men så ingenting frekt eller skarpt ved dem.

Så spurte jeg datteren min, og hun forklarte at jeg kunne fremstå som skarp fordi jeg brukte punktum... Det var visst skikkelig frekt i følge den yngre generasjonen. 

Må bare kommentere denne. Vært ute for det samme, ble oppfattet som sur i sms’er. Man skal visst ha smilefjes etter hver setning når man kommuniserer med generasjon «sart.»

Anonymkode: 09e6a...331

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...