Gå til innhold

Stekt ris?

Anbefalte innlegg

Gjest Lakrisia
Skrevet

Fikk lyst på stekt ris til middag idag! Men lurer på hva dere har oppi sammen med risen? Selv steker jeg et par egg sammen med risen så de blander seg, litt Kikkoman, og gjerne litt mais, reker eller kyllingkjøtt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid løk og hvitløk oppi. Nammenamm! :ler:

Skrevet

Jeg bruker kyllingbiter, mais, grønne erter (eller andre ting jeg har i skapet), noen skinkebiter eller reker.

Steker sammen med egg (1 egg pr. person), litt soyasaus og krydrer godt med det jeg har for hånden.

Gjest Anonymous
Skrevet

må man steke risen i en wok? og må man smelte smør i woken før man steker?

Skrevet
må man steke risen i en wok? og må man smelte smør i woken før man steker?

Jeg bruker alltid en god stekepanne, og steker stort sett i olivenolje! Bruker ris, skinke, kyllig, svinekjøttet eller annet "kjøttaktig" jeg har i kjøleskapet, broccoli, strimlede gulerøtter, krydder, egg og soyasaus! Nammmmmm!!! :) Nå ble jeg sulten gitt... :wink:

Gjest Violetta
Skrevet

Har ikke laget dette før, men spist det på restaurant, og det er jo bare så godt!

Hva slags ris bruker dere? Dere koker jo den først og så steker den eller? Har virkelig ikke peiling altså... :oops:

Skrevet

Jeg bruker kun basmatiris som jeg kjøper i innvandrerforretninger, både til stekt ris og ellers! Ingen over, ingen ved siden! :wink: Ja, jeg koker ihvertfall risen først. Ofte lager jeg stekt ris nå jeg har "resteris" i kjøleskapet - kjapt og enkelt godt måltid! :)

Skrevet

Koker og så steker ja..

Først så steker jeg kjøtt, oftest skinke, så har jeg opp i løk, purre, champinong, lar det surre litt, så har jeg opp i ris. Når en har opp i risen lønner det seg å ha oppi litt mer smør/olje for den trekker til seg det meste, og det ganske fort. Så lar jeg det stå å surre i allefall 10 min og så FERDIG. Jeg pleier å krydre litt underveis med chilli, paprika, pepper og grillkrydder men der må du nesten velge det du vil ha!

Gjest Violetta
Skrevet

Utrolig grei restemat da! Skal lage det i morgen! :)

Men når dere tar egget i, blander dere det bare i risen eller kokes det først eller noe?

Skrevet
Utrolig grei restemat da! Skal lage det i morgen! :)

Men når dere tar egget i, blander dere det bare i risen eller kokes det først eller noe?

Bare blander egget i.... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm det høres kjempegodt ut.Men har dere saus ved siden av eller?

Skrevet

Jeg bruker ikke å ha noen saus ved siden av, soyasausen som jeg har i risen bruker å holde for min del.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bruker ikke å ha noen saus ved siden av, soyasausen som jeg har i risen bruker å holde for min del.

Oki,tror jeg lager det til middag i dag jeg.Lager salat også tenker jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...