Gå til innhold

Hvordan reager hunden din når du kommer hjem, etter å ha vært lenge borte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør den noe spesielt? 

Anonymkode: d85f2...f49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hakker tenner av lykke, hopper og logrer febrilsk. For å forhindre komplett kaos så sier jeg ingenting når jeg kommer inn døren, bare tar av jakke rolig og gir godbit når hunden setter seg.

Anonymkode: 7872c...a61

Skrevet

Slik som dette 

hCA79D8F0

Anonymkode: 4b823...3c5

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik som dette 

hCA79D8F0

Er det din hund? 

Skrevet

Han hopper høyt, logrer, lager ivrige pipelyder, springer att og fram, henter leker osv. Har jeg handlet undersøker han alltid om jeg har noe som han liker.

Skrevet

Hunden min vet av erfaring at jo mere gira hun blir, jo mindre oppmerksomhet får hun. Jeg gir henne aldri noe oppmerksomhet når jeg kommer inn, fordi jeg vil ikke at hunden skal tro at det å ha vært borte og komme hjem er noen "big deal". Man er helt vanlig når det skjer.

Hunden min har hatt og har vel delvis ennå, en del separasjonsangst. Leste da i en hundebok at man ikke skal gire opp hunden når man kommer hjem, fordi den skulle lære at det var en helt normal og dagligdags greie som ikke var noe å hisse seg opp over.

Derfor er hun veldig rolig når jeg kommer inn døra, da hun i sitt 8 årige liv aldri har fått særlig "hurra og hei og hopp" når jeg kommer hjem. Hun kommer bort til døra, logrer litt, og går rolig rundt i gangen mens jeg henger av meg klærne og tar av skoene osv. 

Derimot, hvis eksmannen min kommer på besøk, som hun er veldig glad i, så er det full rulle i gangen og hopper opp på han osv og er supergira av glede. Dette belønner han selvsagt med å klappe og hilse og vise henne masse oppmerksomhet.

Anonymkode: edaef...84b

Skrevet

Hopper rundt, logrer, har egentlig ikke tid til å hilse, løper sin vei, kommer tilbake, hopper mer rundt

Anonymkode: b29bf...49e

Skrevet

Jeg er hundepasser, og når eier kommer hjem må hunden løpe til meg for å fortelle at matmor har kommet hjem, løpe til eier for å si hei,, løpe tilbake til meg, og så løpe bort til matskåla for å spise litt.

Anonymkode: a74be...6be

• Liker 2
Skrevet

Da jeg hadde vært på sykehus i 14 dager nektet han å snakke med meg hele den første dagen jeg var hjemme. Ordentlige venner ble vi ikke før jeg var frisk nok til å gå tur igjen.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min vet av erfaring at jo mere gira hun blir, jo mindre oppmerksomhet får hun. Jeg gir henne aldri noe oppmerksomhet når jeg kommer inn, fordi jeg vil ikke at hunden skal tro at det å ha vært borte og komme hjem er noen "big deal". Man er helt vanlig når det skjer.

Hunden min har hatt og har vel delvis ennå, en del separasjonsangst. Leste da i en hundebok at man ikke skal gire opp hunden når man kommer hjem, fordi den skulle lære at det var en helt normal og dagligdags greie som ikke var noe å hisse seg opp over.

Derfor er hun veldig rolig når jeg kommer inn døra, da hun i sitt 8 årige liv aldri har fått særlig "hurra og hei og hopp" når jeg kommer hjem. Hun kommer bort til døra, logrer litt, og går rolig rundt i gangen mens jeg henger av meg klærne og tar av skoene osv. 

Derimot, hvis eksmannen min kommer på besøk, som hun er veldig glad i, så er det full rulle i gangen og hopper opp på han osv og er supergira av glede. Dette belønner han selvsagt med å klappe og hilse og vise henne masse oppmerksomhet.

Så fascinerende! Jeg har lest det motsatte. Ikke at man skal gi maaaaasse oppmerksomhet, men at man ikke skal ignorere hunden ved å "late som om alt er normalt" når man kommer hjem. Selvfølgelig blir hunden glad for å se deg, man har vært borte i mange timer! Og å ikke "møte" hundens glede ved å vise kjærlighet tilbake virker for meg helt unaturlig. Jeg har selv trent en hund til å være alene hjemme pga separasjonsangst da jeg fikk den. Det var ikke hjemkomsten som skapte separasjonsangsten, men avskjeden.

Mulig de lærde strides i hva som anbefales. Det kommer jo veldig an på hver individuelle hund, hva som fungerer best. Min hund blir furt hvis jeg ikke sier hei når jeg kommer hjem, endelig har jo selskapet hans kommet tilbake :fnise: 

Anonymkode: 952f8...cf6

• Liker 2
Skrevet

Den ene kunne ikke brydd seg mindre. Gidder knapt nok å komme for å si hei :P Ser nesten litt sur ut for at jeg kommer hjem og vekker den fra skjønnhetssøvnen sin. Bare den har våknet og fått strukket seg litt så er den glad for at jeg er hjemme. Verdens største syvsover 🙈

Den andre derimot er kjempeglad og nesten for ivrig. Det er forskjell på "folk" 🙈

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Den ene kunne ikke brydd seg mindre. Gidder knapt nok å komme for å si hei :P Ser nesten litt sur ut for at jeg kommer hjem og vekker den fra skjønnhetssøvnen sin. Bare den har våknet og fått strukket seg litt så er den glad for at jeg er hjemme. Verdens største syvsover 🙈

Den andre derimot er kjempeglad og nesten for ivrig. Det er forskjell på "folk" 🙈

Hunden til søsteren min er også samme ulla som din førstnevnte. Hun sleit skikkelig da det var mammaperm i huset - nå var det jo folk og BABY hjemme til enhver tid. Det endte opp med at hunden gikk å la seg til å sove hele dagen i boden..... :skratte: 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hunden til søsteren min er også samme ulla som din førstnevnte. Hun sleit skikkelig da det var mammaperm i huset - nå var det jo folk og BABY hjemme til enhver tid. Det endte opp med at hunden gikk å la seg til å sove hele dagen i boden..... :skratte: 

Haha godt der er flere av slaget :P Nå skal det legges til at hunden er en veldig glad og aktiv hund ellers, men når den sover så sover den 😂 Her om dagen måtte jeg fysisk gå bort å vekke den fordi den sov som en stein 😂

Gjest Krampus
Skrevet

Jeg må finne ham for å si hei, han gidder ikke komme for å hilse. Han gjorde det da han var yngre, men tror han tar det som en selvfølge nå at jeg alltid kommer tilbake, så han gidder ikke bruke energi på å gå av skaftet 😄

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fascinerende! Jeg har lest det motsatte. Ikke at man skal gi maaaaasse oppmerksomhet, men at man ikke skal ignorere hunden ved å "late som om alt er normalt" når man kommer hjem. Selvfølgelig blir hunden glad for å se deg, man har vært borte i mange timer! Og å ikke "møte" hundens glede ved å vise kjærlighet tilbake virker for meg helt unaturlig. Jeg har selv trent en hund til å være alene hjemme pga separasjonsangst da jeg fikk den. Det var ikke hjemkomsten som skapte separasjonsangsten, men avskjeden.

Mulig de lærde strides i hva som anbefales. Det kommer jo veldig an på hver individuelle hund, hva som fungerer best. Min hund blir furt hvis jeg ikke sier hei når jeg kommer hjem, endelig har jo selskapet hans kommet tilbake :fnise: 

Jeg har i hvert fall klart å lære henne av med separasjonsangsten (eller å gi uttrykk for den) med denne metoden. Hun pleide å ule og bjeffe helt hysterisk når jeg gikk før, og hun ble alene hjemme. Avleder henne også med en sånn Starmark-ball med hard "tyggegodis" festet i. Den bruker hun en time eller to på å få i seg. Tyggeting er bra for nervøse hunder, det virker beroligende for en hund å ligge og tygge på noe.

Nå takler hun fint å bli gått fra. Ofte når jeg kommer hjem, strekker hun seg, så jeg skjønner hun har ligget og sovet eller slappet av. 

Uansett, denne hunden blir ikke etterlatt alene hjemme i timesvis. Jeg jobber ikke, så vi har stort sett selskap av hverandre dagen lang. Når jeg må et ærend, f.eks. til legen, tannlege, butikken, hva som helst, så drar jeg og da er hun hjemme kanskje en time eller to.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det din hund? 

Nei. Er bare en gif til sammenligning.

Skrevet
22 minutter siden, Sirah skrev:

Er som om jeg skulle skrevet det selv. 😂 "Gidder du å la være å forstyrre meg liksom..."

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det noen hunder som henter lekene sine når de er superglad for at du kommer hjem igjen? For å invitere til lek? 

Anonymkode: feb0c...9c3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...