AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Hvordan var opplevelsen? Anonymkode: dbb6a...362
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Vet ikke om jeg går under den grenen, men sluttet i en jobb som ga 200,- timen og full jobb til å bli lærling med 70,- i timen. Jeg jobber like mange timer som før, men tjener så mye mindre. Likevel føler jeg det er mer verdt siden jeg nå tar et fagbrev. Anonymkode: 4399d...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg går under den grenen, men sluttet i en jobb som ga 200,- timen og full jobb til å bli lærling med 70,- i timen. Jeg jobber like mange timer som før, men tjener så mye mindre. Likevel føler jeg det er mer verdt siden jeg nå tar et fagbrev. Anonymkode: 4399d...d0e Ts Spennende nesten det samme. Bortsett ifra at du får litt mer penger enn det vanlig studenter får. Hvordan opplevde du det når du gikk over til å gå i lære? (Med tanke på økonomi, rutiner osv) Anonymkode: dbb6a...362
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Jobbet 100% i noen år etter studiene. Sluttet, og tar nå videreutdanning. Studerer 100% og jobber ca 20-30% ved siden som tilkallingsvikar. Jeg syns det går greit jeg. Brukte aldri mye penger da jeg jobbet. Sparte ganske mye. Brukte en del penger på en lengre reise, da, og kjøpte meg en del materialer til hobbyen min. Sånt kan jeg jo ikke bruke penger på nå. Men siden jeg var flink til å spare da jeg jobbet, så er jeg absolutt ikke fattig nå. Har en samboer med fast jobb, og vi leier en leilighet sammen. Jeg slapp derfor å flytte på hybel. Det gikk greit å begynne å studere igjen. Litt tungt med all pensum og lære seg masse nytt, men god studieteknikk og hard jobbing ga resultater på eksamen. Anonymkode: fd7a0...79e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 Tok studier finansiert av arbeidsgiver, 2 år lønnet permisjon. Så økonomisk var det ingen forskjell. Jeg hadde en helt annen struktur enn da jeg tok første mastergraden. Var på skolen til 8, leste til 15, var ajour og kunne faget godt når det nærmet seg eksamen. Leste ikke kveld eller helg, og stresset ikke med studiet og eksamensnerver i det hele tatt. Karakterene var omtrent det samme som sist runde, A-B. Trur det var en kombinasjon av struktur lært gjennom tre år i arbeidslivet, en mann som jobbet, og at vennekretsen ikke bestod av studenter. Anonymkode: f408f...b34
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Himmelrike å kunne styre dagen sin selv siden det ikke er noe obligatorisk oppmøte. Nedtur økonomisk, selvsagt. Utrolig rart å bare forholde seg til unge mennesker, rett fra vgs, etter mange år i arbeidslivet. Fått nye perspektiver og veldig deilig med ny input etter mange år i samme tralten. Anonymkode: 59f0e...45c 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 På 8.2.2019 den 11.17, AnonymBruker skrev: Himmelrike å kunne styre dagen sin selv siden det ikke er noe obligatorisk oppmøte. Nedtur økonomisk, selvsagt. Utrolig rart å bare forholde seg til unge mennesker, rett fra vgs, etter mange år i arbeidslivet. Fått nye perspektiver og veldig deilig med ny input etter mange år i samme tralten. Anonymkode: 59f0e...45c Jeg slutter i juni på jobben og starter studiene fra høsten 2019. Hvis du skulle gitt meg to tips hva ville det vært? Anonymkode: dbb6a...362
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 På 8.2.2019 den 11.17, AnonymBruker skrev: Himmelrike å kunne styre dagen sin selv siden det ikke er noe obligatorisk oppmøte. Nedtur økonomisk, selvsagt. Utrolig rart å bare forholde seg til unge mennesker, rett fra vgs, etter mange år i arbeidslivet. Fått nye perspektiver og veldig deilig med ny input etter mange år i samme tralten. Anonymkode: 59f0e...45c Dette er min erfaring også. Jeg jobber også ca. 30% (og fulltid i feriene), men har en jobb som gjør at jeg kan lese innimellom på jobb. Kjipt økonomisk, siden jeg var vandt til fulltidsjobb med tilsvarende lønning og har nok etablert meg noen dyre vaner. Ettersom jeg er "voksen" student er de fleste vennene mine ferdig utdannet og i jobb, og jeg merker at jeg ikke lenger kan bli med på like mange ting som tidligere (turer, konserter, restaurantbesøk, cocktailbarer etc.). Jeg jobber også kveld/helg/ferier, så jeg jobber når de har fri. Men jeg har "uendelig" med fritid på dagtid, og det er veldig deilig! Dvs. jeg leser jo en del, men det er hipp som happ om jeg leser hjemme, i lesesalen, på café, på hytta etc. Kan ikke sammenlignes med 8-16 på kontoret i det hele tatt. Jeg er 30 år nå og har egen bolig, er gift og har vært i arbeidslivet i over 10 år. Det er veldig merkelig å forholde seg "som likemenn" til andre studenter som er 18/19 og kommer rett fra VGS. Jeg Anonymkode: 8ee89...853
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #10 Skrevet 10. februar 2019 På 6.2.2019 den 19.44, AnonymBruker skrev: Vet ikke om jeg går under den grenen, men sluttet i en jobb som ga 200,- timen og full jobb til å bli lærling med 70,- i timen. Jeg jobber like mange timer som før, men tjener så mye mindre. Likevel føler jeg det er mer verdt siden jeg nå tar et fagbrev. Anonymkode: 4399d...d0e Hva slags lærling tjener 70kr i timen med dagens satser? Jeg begynte som lærling i 2015 med 85kr i timelønn, det er bare 15kr mer enn deg, men likevel går vi ikke ned i lønn i dagens samfunn? Jeg vet ingenting om alderen din eller noe sånt, men voksenlærlinger ligger på vesentlig høyere lønn pga annen livssituasjon enn 17/18 åringer som bor hjemme hos mamma og pappa. Anonymkode: bd6ad...cb1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #11 Skrevet 10. februar 2019 Jeg hadde tenkt å studere sist høst, men etter en gjennomgang med banken hvor vi så på mine muligheter var det ikke mulig. Man er ganske låst i situasjonen når man har lånt 5x inntekt. Så det var en stor nedtur. Anonymkode: b99a0...fc9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #12 Skrevet 10. februar 2019 Jeg gikk fra 100 % jobb til fulltidsstudie (bachelor) og 35 % jobb. Gikk veldig bra, fikk ca 12 000 utbetalt fra jobb (bare kveld og helgevakter) og 7500 fra lånekassa. Med mannens inntekt i tillegg merket jeg ikke stort forskjell økonomisk. Jobbet ikke hele året, når det var praksisperioder (ca 30 uker fordelt på tre år) jobbet jeg ikke noe. Studiet var såppas lett, med korte dager og enkelt pensum, at det føltes mye mindre belastende med jobb + studie enn en fulltidsjobb. Skal sies at jeg utdannet meg i samme fagfelt som jeg hadde jobbet i mange år, så hadde veldig mye praktisk erfaring. Det var spennende å studere, lærte mye nytt, og har fått mange flere muligheter i arbeidslivet nå Anonymkode: a1466...91c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #13 Skrevet 10. februar 2019 Jeg jobbet fulltid i tre år etter bachelor. Sa opp jobben, og flyttet til en annen kant av landet, for å ta master. Mannen måtte også si opp jobben sin for å bli med. Dette viste seg å bli en enorm fordel for oss - han fikk seg en betydelig bedre betalt jobb og jeg fikk mastergrad. Jeg var veldig strukturert og jobbet med skolearbeid 8 - 15.30. Når jeg begynte å jobbe etter masteren var i boks gikk jeg ca. 50 000 opp i lønn, fikk en uke mer ferie i året, mye bedre velferdsgoder, mye gøyere arbeidsoppgaver, og en halvtime kortere arbeidsdag hver eneste dag (noe som utgjør 3,5 uker mindre jobb i året). Gleder meg til jobb hver dag, noe jeg ikke gjorde før. Lykke til, jeg ville anbefalt dette til alle! Angrer ikke er sekund. Anonymkode: 5f672...092 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slutter i juni på jobben og starter studiene fra høsten 2019. Hvis du skulle gitt meg to tips hva ville det vært? Anonymkode: dbb6a...362 Heng med i fadderuka for å komme inn i det sosiale fra start. Min erfaring er at man kan bli litt utenfor som voksen student, om man ikke engasjerer seg fra begynnelsen av. I starten er alle ukjente for hverandre så det er lettere å få kontakt, og det drar man nytte av faglig senere, når man trenger å diskutere pensum med noen. Nå vet jeg ikke hvor strukturert du er, men jeg ble litt for godt vant til å ha "allverdens med tid" og derfor ble det mange skippertak underveis. Lag deg derfor en leseplan og følg den. Er du på forskudd kan du belønne deg selv med noen fine langhelger innimellom. Anonymkode: 59f0e...45c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 Jeg er i samme situasjon. Har vært i en midlertidig fulltidsstilling med over 400.000 i fastlønn i litt over et år, kontrakten går ut i juni, og jeg skal på skolebenken igjen til høsten. Selv har jeg fått fullt sommervikariat helt frem til studiestart, og har avtalt med samboer å ikke reise på ferie i sommer, så bruker sommeren på å spare. Satser også på å få noen vakter i bedriften etter endt sommerjobb for litt ekstra inntekt, hvis ikke har jeg erfaring fra butikk og vil søke ekstrajobber. Det er veldig, veldig vanskelig å leve på bare studielån, særlig når du er vant til å jobbe fulltid. Når jeg tok bachelor hadde jeg to jobber ved siden av studiene. Mine tips: - Skaff deg ekstrajobb! Jobb en-to dager i uka og annenhver helg er overkommelig. - Følg budsjett og bli mer obs på egen økonomi, Kjøp ting på tilbud, bruk studentrabatter for det det er verdt. - Hold deg unna små pengesluk som kaffe og lunsj i kantina, lag matpakke hjemme og ha med kaffe i termos eller termokopp. Eventuelt kom på godfot med foreleserne og få gratis kaffe på «lærerværelset» - det gjorde jeg som student. - Selg skolebøkene når du er ferdig med eksamen hvert semester. Bøkene koster mye penger i starten av semesteret, men mye av det kan du få tilbake ved å selge bøkene (prøv derfor å behandle bøkene så godt som mulig så du kan selge dem for mest mulig penger, jeg betaler ikke mer enn halvparten for bøker med masse kruseduller og kaffesøl) - Sjekk om abbonnenter du har nå, f.eks. treningssenter har studentrabatt og få byttet abonnement. Er litt penger å spare på sånt. - Ha en bufferkonto som du overfører på hver måned. Spesielt i januar/august når du får mer studielån (hvis du skal ha studielån) Håper disse tipsene kan være nyttige Anonymkode: d9a98...5bc
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #16 Skrevet 10. februar 2019 Jeg skal slutte i min stilling til sommeren etter ca 4 år med fast inntekt på ca 400 000 kr. Skal Starte på universitetet for å ta en bachelor i en helt annen retning enn det jeg jobber med i dag. Kjenner jeg er litt engstelig med tanke på å si fra seg fast inntekt, men jeg har ikke så veldig høyt forbruk og klarer allerede nå og spare ca 10 000 kr hver måned av en lønn på ca 23 000 (utbetalt). Studielån er på ca 8000 kr i måned så målet mitt er å kunne tjene5000-6000 (minst) i måneden. Jeg skal starte på barnehagelærer samlingsbasert, så da vil jeg ha ca 2 uker i måneden hvor jeg håper på å kunne ta ekstra vakter i barnehage. Jeg bor i en stor by så det et mange barnehager rundt her 😊 Tror det blir spennende og skal spare så mye som mulig til studiestart. Anonymkode: 06f84...940
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå