Gå til innhold

Leirskole og tannpuss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Min datter skal på leirskole til høsten når hun begynner i 7.Klasse, og kom til å tenke på en ting. Hun er født sent på året, og er bare 11 når de reiser. Vi pusser tennene på henne, siden det er anbefalt til de er 12 år. Men her blir det jo nesten en uke der vi ikke får pusset? Jeg kan jo ikke være med heller... går det greit tror dere? 

Anonymkode: be1ae...6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh, dere har god tid til å øve....

Dette burde hun virkelig klare!!

Anonymkode: 16f4c...042

• Liker 28
Skrevet

Ingen får hull i tennene av å så la være å pusse tennene helt i en uke.

Anonymkode: d59c3...584

• Liker 6
Skrevet

Pusser foreldre tennene på ungene til de er 12 år??? Tidene har jaggu endret seg...

Anonymkode: 985cd...314

• Liker 19
Skrevet

Det er ikke meningen at kun foreldrene/voksne skal pusse tennene på barnet til det er 12, uten at barnet i det hele tatt skal pusse noe selv. Anbefalingen er at foreldre skal ha overoppsynet vedrørende tannpuss, og eventuelt hjelpe/pusse over. 

• Liker 15
Skrevet

Min på fem pusser tenna bedre enn meg så her burde dere skjerpe dere.

Anonymkode: 58f10...f0e

• Liker 6
Skrevet (endret)

det er et ypperlig tidspunkt for henne å øve seg på å pusse selv. Learning by doing er det noe som heter 😊 De fleste som er over 3 pusser selv først for så å få hjelp av en voksen, eller omvendt.

Anonymkode: 20632...70b

Innlegget er ryddet for spekulasjon. 

Endret av Olava
  • Liker 4
Skrevet

Nei, det kan ikke gå greit. Det vil være katasteofalt! Så her må nok en voksen på turen ta jobben med tannbørsten. Tenna kan jo ellers ramle ut om hun pusser dem selv i en uke! Uff. Sikker på at dere ikke skal pusse tennene hennes til hun er myndig? 

• Liker 3
Skrevet

Herregud da har hun ihvertfall tid til å øve... det er ikke anbefalt å nødvendigvis stå med tannbørsten og pusse barnet, men å observere, at de gjør det ordentlig. 

Men hvordan gjør dere det i andre situasjoner? På besøk hos besteforeldre, søskenbarn, venninnebesøk osv? En 6. Klassing sover hos venninner minst 1 gang i måneden som normalt her vi bor ihvertfall. 

Nei helt ærlig, jeg håper virkelig at du tuller! Dette er ikke greit. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pusser foreldre tennene på ungene til de er 12 år??? Tidene har jaggu endret seg...

Anonymkode: 985cd...314

TS har kanskje misforstått noe tannlegen/tannpleieren har sagt.

Det er riktig at foreldre bør ha overoppsynet mtp tannpuss til barn er 10-12 år, men det er ikke meningen at foreldrene alene skal pusse tennene til barnet.

»— I 8-10-årsalderen kan man begynne å la barna gjøre deler av tannpussingen selv. Det er lurt å lære dem å ha et system på tannpussingen, hvis ikke er det mange barn som glemmer noen av tennene. Foreldrene kan la barnet pusse selv først, så ser de over hvordan pussingen har blitt gjort og så pusser foreldrene tennene også, anbefaler Wang.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/gP9Ra/--Ikke-la-barn-under-12-ar-pusse-selv

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsretten. 

Endret av Olava
  • Liker 3
Gjest Hummel34
Skrevet

Syns du burde holde henne hjemme. Evnt utsette henne for potensiell mobbing ved å be om at lærerene pusser for henne.

Beklager om du syns jeg er frekk. Men er faktisk de to valgene du har ved å stille ett slik spørsmål, og du ikke ser muligheten for at hun skal gjøre det selv.

Skrevet

Du kan ikke sende med henne en privat tannpleier da? Jeg mener, bare dersom dere er fra Oslo vest, da burde det la seg gjøre. 

Anonymkode: bfe12...1ed

• Liker 4
Skrevet

Dette må da vel lærerne kunne ordne. Hva får de egentlig betalt for?! Sitte å drikke kaffe en uke mens leirskolepersonalet tar seg av all undervisning? Det skulle da virkelig bare mangle. 

:ironi:

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Marimba skrev:

Dette må da vel lærerne kunne ordne. Hva får de egentlig betalt for?! Sitte å drikke kaffe en uke mens leirskolepersonalet tar seg av all undervisning? Det skulle da virkelig bare mangle. 

:ironi:

😂 Forventet egentlig i hi at det skulle komme spørsmål om det ikke var noe man kunne forlange av læreren. 

Anonymkode: 2df40...c15

• Liker 3
Skrevet

Er barnet funksjonshemmet? Har barnet regulering?

Et barn på 11 år skulle absolutt lært for lenge, lenge siden å pusse tennene selv! Jeg kan forstå det hvis det er et funksjonshemmet barn som er spastisk i armene og/eller har problemer med munnen...om jeg kan uttrykke meg på den måten. Jeg kan forstå at barnet ønsker hjelp hvis det er vanskelig å komme til pga. regulering. Men det har du ikke nevnt noe om, så jeg går ut ifra at det ikke er tilfellet her.

Nå er det februar, og lenge til høsten. Et barn på 11 år klarer å pusse tennene selv. Bare "slipp" tannbørsten hennes i kveld, stå evt. å se på når hun pusser, og gi henne veiledning hvis dere ser at hun trenger det. Hvis denne tråden er sann og hun ikke har pusset tennene selv før så er det jammen på tide å la henne gjøre det! Hvis denne tråden er sann så er det helt utrolig at barnet ikke har protestert på at dere fortsatt holder på! Det er bare å slippe henne løs nå, og hun ser jo det på leirskolen at alle de andre pusser tennene selv uten problemer, noe annet ville jo være utenkelig og merkelig. Men hvis du er så bekymret så kan du jo spørre en av lærerne eller en av de andre elevene om hjelp.

Stakkars barn. Hvor gamle var du og den andre forelderen da dere fikk lov å pusse tennene helt selv for første gang?

Skrevet

Ser for meg at jeg skulle prøvd å pusse tennene på mine da de var 11. Hojameg! 😂

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en kollega som klagde over at 16-åringen ikke ville la henne pusse over lengre. Hun var bekymret om det ble bra nok for han. 

Til TS, la jenta pusse selv om morgenen, og puss over (etter at hun har pusset selv på kveld). Det har i hvert fall mine barns tannleger sagt er OK og bra nok fra 7-års alder. 

Anonymkode: d2976...323

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en kollega som klagde over at 16-åringen ikke ville la henne pusse over lengre. Hun var bekymret om det ble bra nok for han. 

Til TS, la jenta pusse selv om morgenen, og puss over (etter at hun har pusset selv på kveld). Det har i hvert fall mine barns tannleger sagt er OK og bra nok fra 7-års alder. 

Anonymkode: d2976...323

Må jo slutte med det også nå da, for barnet skal på leirskole uten foreldre...

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon og brudd på opphavsretten. 

Olava, mod. 

Skrevet

Skal dere pusse tenner på "barnet" helt til de fyller atten år?? 

Anonymkode: dbd4b...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...